Mongoliet t/r sommaren 2012....

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Ok. Sambon och jag ska ju förhoppningsvis ta oss t/r till Mongoliet på våra hojar nästa sommar. Jag hörde mig för lite om vägar och annat här för en tid sedan:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=236895

Nu börjar planerandet och förberedelserna så sakteliga inför resan. Och för min del börjar det med följande:

Steg 1.

Efter snart 11 år sittandes på min röv i studion (jag jobbar som studiotekniker och musikant) kan jag ju lite pinsamt konstaterat att jag gått upp 30 kilo under dessa år. Vad hände egentligen? :shock: Har gjort några småförsök att minimera mig utan att faktiskt lägga manken till eller ha någon ordentlig motivation. Men nu räcker det. Jag kommer ALDRIG att överleva Mongoliet om jag är i det skick jag är nu. Jag mår prima egentligen och har inga krämpor men jag MÅSTE skärpa till mig. Framförallt om man ser långsiktigt på det. Man blir ju inte yngre precis.

Så för en vecka sedan satte jag igång. Målvikten är någonstans runt 90 kilo. Jag är 1,86 lång. I fredags i förra veckan vägde jag 121,4 kilo. En BRA bit över 0,1 ton. Idag väger jag 116,8. Jag har tappat 4,5 kilo på en vecka. Ändrad kosthållning och promenader. Och när jag tappat runt 10 kilo tänker jag börja träna mer aktivt förutom promenader. Jag hårdkör med kosten nu initialt för att i dom bästa av världar gå ner dom första 10 på ett par/tre vekor för att motivera mig. Sen har jag tjugo kvar och dom tänker jag ta mer långsiktigt. Men jag SKA vara nere runt 90 i början av juni nästa år och jag SKA ha förbättrat min kondition och byggt upp mer muskler. Absolut ingenting extremt men tillräckligt för att orka sitta på hojen tio timmar om dagen i två och en halv månad. För vi SKA till Mongoliet och hem igen nästa år. Och det känns verkligen som att den resan är motivation nog att få igång mig och jag ska lyckas. Vi KOMMER att välta med hojarna. Och vägarna KOMMER att vara skitdåliga. Och bitvis kommer det inte ens att finnas några vägar att tala om. Och vi kommer att tälta. Det KOMMER att bli jobbigt. Men jag SKA göra det. Så det så. Och nu har jag satt igång med att få värddjuret i trim.

Skärpning Jan, helt enkelt.....

Sen blir det någon/några kurser i terrängkörning, visumansökan och att samla ihop information så att vi åtminstone hyffsat vet vart vi ska och hur vi ska packa. Det sistnämnda har vi i och för sig ganska bra koll på. Mer om det senare i den här tråden. Kom gärna med goda råd och hejarop. Vi behöver all hjälp vi kan få. Men nu börjar det. Och för min del har det börjat med att på en vecka gå ner 4,5 kilo. 25 kilo kvar dock...... :va :D

//Jan
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Sån resa skulle jag också vilja göra, i vart fall en gång.
Även om det nu blir kämpigt med en viktnedgång som förberedelse så
är det nog ganska bra att ha ett mål som er resa som hägrar.
Det fixar du. Kämpa på. :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Mongoliet är kul. Skall ni köra genom Ryssland dit eller kommer ni dra via Kazakstan?

Oroa dig inte över vikten. Maten därnere är ganska äcklig, så du kommer tappa massa vikt. Mot slutet var jag så less på deras fårfett att jag åt en snickers med öl till lunch...

Läste om några finnar som gjorde turen Finland-Mongoliet tor på 2 veckor. Då körde de desstom runt lite därnere.

Dock tycker jag att om man ändå släpat sig hela vägen dit så bör man stanna MINST två veckor. Det finns mycket att se.
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Blir det 2 pers på BMW:n eller kör damen egen hoj?

Hon kör egen hoj. 1200GS Adventure. :tummenupp

Jag har åkt bak på hennes hoj fler gånger än hon åkt bak på min. Hon gillar inte att vara passagerare. :)
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Bara att röra på sig, ändra till t.ex. LCHF-kost och typ dricka mindre öl eller läsk med socker i gör en enorm skillnad. 4,5 kilos nedgång är inte illa, men man går ner som mest precis i början och det brukar mest vara vätska. Men kör hårt och lycka till!

Och behöver du komma ut och träna lite offroadkörning så kan jag nog erbjuda lite hjälp, kör ju offroad varje helg i princip, finns några ställen där du skulle kunna köra med oss utan att störa någon och utan att det blir för svårt. Nu kör du visserligen en mer än dubbelt så tung hoj men det handlar väl mest om att lära sig handskas med hojen på löst- samt ojämnt underlag.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Mongoliet är kul. Skall ni köra genom Ryssland dit eller kommer ni dra via Kazakstan?

Oroa dig inte över vikten. Maten därnere är ganska äcklig, så du kommer tappa massa vikt. Mot slutet var jag så less på deras fårfett att jag åt en snickers med öl till lunch...

Läste om några finnar som gjorde turen Finland-Mongoliet tor på 2 veckor. Då körde de desstom runt lite därnere.

Dock tycker jag att om man ändå släpat sig hela vägen dit så bör man stanna MINST två veckor. Det finns mycket att se.

Vi hade tänkt att hela resan ska ta ca 8 - 10 veckor. Den preliminära resvägen är färja till St Petersburg och sen genom Ryssland på ditvägen och svänga av söderut i höjd med Ulan Bataar. Irkutsk/Ulan-Ude och kolla lite på Baikalsjön och sen ner till Mongoliet. Sen ta det lite lugnare på hemvägen och då kommer vi troligtvis köra genom Kazakstan, Kyrgistan, Uzbekistan, Turkmenistan, Turkiet och sen hem via östeuropa. Alternativet om vi får ont om tid blir att ta oss upp till Ryssland igen och ta närmaste vägen. Men -istanländerna vore kul och båt över Kaspiska have. Skulle gärna se Aralsjön också och fartygen som ligger på torra land.... Men vi får se hur mycket vi hinner med. Jag har ingen aning om egentligen hur långt det är till t.ex. Ulan-Ude från St Petersburg. Skulle gissa på 800 mil någonstans men jag vet inte. Vägbeskrivningar funkar liksom inte i Ryssland på Google Maps.... Har kollat lite på dina beräkningar när ni körde i dom krokarna. Det är faktiskt den enda avståndsbedömning jag hittat..... :)

//J

Bara att röra på sig, ändra till t.ex. LCHF-kost och typ dricka mindre öl eller läsk med socker i gör en enorm skillnad. 4,5 kilos nedgång är inte illa, men man går ner som mest precis i början och det brukar mest vara vätska. Men kör hårt och lycka till!

Och behöver du komma ut och träna lite offroadkörning så kan jag nog erbjuda lite hjälp, kör ju offroad varje helg i princip, finns några ställen där du skulle kunna köra med oss utan att störa någon och utan att det blir för svårt. Nu kör du visserligen en mer än dubbelt så tung hoj men det handlar väl mest om att lära sig handskas med hojen på löst- samt ojämnt underlag.

5,5 kilo idag. :tummenupp

Och egentligen enbart genom att tänka på vad jag äter, en timmes promenad om dagen och ingen alkohol. Jag börjar misstänka vart viktuppgången kan härledas till...... :rolleyes:

Hinner inte med någon offroad-körning just nu tyvärr. Men när det blir lite lugnare med allt så.....!! :tummenupp

Hur gick det med Cypern egentligen?

//J
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
5,5 kilo idag. :tummenupp

Och egentligen enbart genom att tänka på vad jag äter, en timmes promenad om dagen och ingen alkohol. Jag börjar misstänka vart viktuppgången kan härledas till...... :rolleyes:

Hinner inte med någon offroad-körning just nu tyvärr. Men när det blir lite lugnare med allt så.....!! :tummenupp

Hur gick det med Cypern egentligen?

//J

Öl är gott!!!

Ja, det är bara om det låter intressant, jag kör jämt!

Vi sket i Cypern, jag insåg att jag istället borde satsa på att omskola mig och satsa på ett nytt yrke istället, så nu pluggar jag en 1,5-årsutbildning till å bli VVS-montör! Allt för att slippa stan å bo i hus samt kunna finansiera mina dyra intressen samt framtida långresor! :tummenupp
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Öl är gott!!!

Ja, det är bara om det låter intressant, jag kör jämt!

Vi sket i Cypern, jag insåg att jag istället borde satsa på att omskola mig och satsa på ett nytt yrke istället, så nu pluggar jag en 1,5-årsutbildning till å bli VVS-montör! Allt för att slippa stan å bo i hus samt kunna finansiera mina dyra intressen samt framtida långresor! :tummenupp

VVS-montör? Rörmokare? Då måste du vara bra på att kröka och gänga! :tungan

Hus är bra och att komma bort från stan är också bra. FYYY vad jag är trött på trafiksituationen i Stockholm. Det där låter som ett vettigt val tycker jag.

Vart kör du någonstans?

//J
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
2-3 mån VLCD så är vikten klar. Sen LCHF-kost kombinerat med promenad/träning/aktivitet där du ökar ansträngningen efter hur mycket du orkar.
Då är du fit-for-fight innan jul.
:tummenupp
 

timmris

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Bålsta
Hoj
gixx 600 ban/gata
5,5 kilo idag. :tummenupp

Och egentligen enbart genom att tänka på vad jag äter, en timmes promenad om dagen och ingen alkohol. Jag börjar misstänka vart viktuppgången kan härledas till...... :rolleyes:

Bra däe, när jag slutade dricka alkohol gick jag ner 17 kilo på 3 månader. Är jäkligt avundsjuk på din planerade resa:))))))
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
VVS-montör? Rörmokare? Då måste du vara bra på att kröka och gänga! :tungan

Hus är bra och att komma bort från stan är också bra. FYYY vad jag är trött på trafiksituationen i Stockholm. Det där låter som ett vettigt val tycker jag.

Vart kör du någonstans?

//J

Haha! Jag VAR bra på att kröka! Nu känner jag mig mest gammal och sliten trots min unga ålder. Men jag är fortfarande galen i finöl och singelmaltwhisky! :tummenupp

Ja jag trivs bäst utanför stan eller helt enkelt ute på landet, behöver inte vara 10-tals mil från civilisationen men bara man känner lugnet och slipper uppleva stadsstressen i hemmatrakterna. Jag är SKITLESS på Sthlms trafiksituation, jag hoppas att jag kommer kunna arbeta mestadels så jag slipper köra in i eller igenom stan på dagarna. Vi har t.o.m. haft tankar om att eventuellt flytta till en mindre stad framöver (om några år kanske) just för att slippa Sthlms-stressen.

Jag kör i huvudsak nere i sydvästra Sthlm, söder om Tullinge och Tumba. Delvis på Botkyrka MK (crossbana och endurospår) och ibland på ett ställe som kallas "Gamla uringe" som är en gammal övergiven crossbana. Där tänkte jag att du kanske skulle kunna öva lite. Det är både grus och lös sand där, inga stora hopp och en del backar för att öva på sånt med. Finns även "sanddynsdjup"-sand där om man vill öva på att köra genom sånt med!

Bra däe, när jag slutade dricka alkohol gick jag ner 17 kilo på 3 månader. Är jäkligt avundsjuk på din planerade resa:))))))

Ja jävlar, ENBART av att sluta dricka? Fan hur mycket drack du innan? Du låter som en levande öltunna som slutade fyllas på!? :näsblod Skämt å sido, inte illa! :tummenupp
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Liten uppdatering. 7 kg borta från den 19:e augusti till dagens datum. Och det i stort genom att helt lagt ner alkohol, tänkt på vad jag äter och promenader. Hoppas på att ha tappat 10 kg totalt inom några veckor. Sen ska jag ta det lite lugnare i en period så att jag inte dör av tristess...... :tummenupp

//J
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Liten uppdatering. 7 kg borta från den 19:e augusti till dagens datum. Och det i stort genom att helt lagt ner alkohol, tänkt på vad jag äter och promenader. Hoppas på att ha tappat 10 kg totalt inom några veckor. Sen ska jag ta det lite lugnare i en period så att jag inte dör av tristess...... :tummenupp

//J

Bra skit! Kör hårt! Glöm inte att öl är gott bara! :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top