Wiseco kolvar

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag har för avsikt att till vintern få gjort ventiljobb och portning av toppen.
Mannen som gör detta rekommenderar att plana av toppen för att kompensera kompressiontappet pga ventilarbetet och samtidigt höja kompet från standard 9,2:1 till 10,2 ungefär. Kompressionshöjningen och planingen medför inga problem i sig, många har gjort detta utan några problem, utan det är jag som har hittat ett alternativ till planingen.
Wiseco har hc-kolvar 10,5:1 och då är frågan... är Wiseco ett bra alternativ eller ska jag gå på planing??? Har kollat webben och det är blandade betyg på Wisecos kolvar! Ganska många negativa faktiskt! Vad säger expertisen om detta????
Hojen är en Triumph Thruxton 900 med ca 3000 mil.. nikasil, luft/oljekyld,
FCR39:eek:r och något vassare kammar, Zard 2-1. Den ekonomiska faktorn kan ni bortse ifrån liksom byte till vassare hoj!!!!
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Personligen hade jag tagit isär och kollat originalkolvarna noggrant.
kolvringarnas slitage, spel, kolv osv. Ser det ut som det är slitage på grejerna så är det väl bara passa på att byta till wiesco alternativet.

BTW. Vad säger google om originalkolvarna? Mkt problem, slitage?
Det är ju ändå brittiska prylar vi pratar om :D

Vet tex att det nästan var standard på Triumph sprint bågarna att läcka en del vid kolvringarna. Drack rejält med olja och kunde blåpuffa 2000-2004 ungefär... Triumph gjorde ingen recall utan sa att motorkonstruktionen var sådan :yoparty
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Parallelltwinnarna är solitt byggda och några problem med oljeförbrukning har jag inte hört och inte läst om heller på något av dom stora forumen som jag har följt sen 2004 då jag köpte hojen. Jag måste ändå byta cylinderfotspackningen så allt blir demonterat och kollat.

Boris, du gör det lättare för mig när du säger så!!!
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
I och med portningen kommer du få högre dynamisk kompression, dvs. fyllnadsgraden blir större och det blir således mera luft/bränsle att komprimera. Det kommer troligtvis kompensera för eventuell finputsning av förbränningsrummets form.

Det beror lite på hur djupt man ska gå om man ska ge sig på att plana och ha sig. Då börjar man blanda in squishhöjd och sånt, vilket man kanske inte behöver på en gatmotor. Som sagt tidigare, kamtimingen ändras också.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om du planar är det dessutom viktigt att kolla ventil/kolvklarningen. På många motorer får man fräsa i kolvarnas ventilfickorna för att få tillräcklig eyebrow clearance.

Men om du inte är säker på alternativen så bör du nog diskutera med motorbyggaren som ska åtgärda topparna. Det är ju många saker på detta spett. Mao, beställ inte HC-kolvar innan motorbyggaren godkänt det. Domekolvar har tex ofta påverkan på hur portaren utformar hela fire facet på toppen. Tex squish, ventil-shroud osv. Han måste veta vad du ska ha för kolvar. Allt hänger ihop. Iaf i motorer som går bra.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Wiseco gör bra kolvar. Fördelen med att inte plana är att det är reversibelt och du påverkar inte kamtimingen.

Ptja.... Nu vet jag inte vad som skall skavas bort men tar man 1mm så blir timingen 2 grader tidigare kanske? vad finns det för nackdelar/födelar med det? Är det inte så att man får lite mer ös på topp och sämre botten eller är sviker minnet mig?

Nu var ju inte pris intressant men för andra som läser är ju det OFTA betydligt billigare att plana och det går ju alltid med tjockare toppackning eller cyliderfot beroende på.

Hur är det med vikt och obalans? Lättare kolvar är ju kul men vibrera mer.

Hur är viktförhållandena original vs wiesco? Är dem lite tyngre går det ju för all del bearbeta dem lite så att dem viktar som original.

mkt bra tankar Jûgge...

Om du planar är det dessutom viktigt att kolla ventil/kolvklarningen. På många motorer får man fräsa i kolvarnas ventilfickorna för att få tillräcklig eyebrow clearance.

Men om du inte är säker på alternativen så bör du nog diskutera med motorbyggaren som ska åtgärda topparna. Det är ju många saker på detta spett. Mao, beställ inte HC-kolvar innan motorbyggaren godkänt det. Domekolvar har tex ofta påverkan på hur portaren utformar hela fire facet på toppen. Tex squish, ventil-shroud osv. Han måste veta vad du ska ha för kolvar. Allt hänger ihop. Iaf i motorer som går bra.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kör då med Wiseco i min hoj och det går fint. Gällande vikten så är dom betydligt lättare än original trots att dom är 77mm jämfört med 74mm.

Men som Jörgen sa. Det är väldigt många parametrar som spelar in. Prata ihop med han som ska porta topparna om dina önskemål och få ett utlåtande. Jag gjorde det när jag fick min topp portad och lite större ventiler monterade och det har fungerat mycket bra än så länge.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Om du planar är det dessutom viktigt att kolla ventil/kolvklarningen. På många motorer får man fräsa i kolvarnas ventilfickorna för att få tillräcklig eyebrow clearance.

Men om du inte är säker på alternativen så bör du nog diskutera med motorbyggaren som ska åtgärda topparna. Det är ju många saker på detta spett. Mao, beställ inte HC-kolvar innan motorbyggaren godkänt det. Domekolvar har tex ofta påverkan på hur portaren utformar hela fire facet på toppen. Tex squish, ventil-shroud osv. Han måste veta vad du ska ha för kolvar. Allt hänger ihop. Iaf i motorer som går bra.

Planing/portning + originalkolvar är utprovat och inget problem enl portaren som har gott rykte i twinkretsar. HC-kolvar + portning är diskuterat och görbart enl samme man.
Wisecos HC-kolvar tar +2mm större ventiler.
Det som OROAR mig är dom blandade recensionerna angående Wisecos KVALITET men om du och Boris och Viktor säger att det är bra shit så kör jag på det. Reversibiliteten är viktig tycker jag.
 
Last edited:

talibaniel

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Vargön
Hoj
hrc's sista väg modell.
Bra kolvar,exakta mått\vikter
Kan ju bara konstatera att mina har klarat sig bra efter ett års
träningar+två race.
Är ingen mek av rang men jag har i alla fall inte stött på några problem
med dem.
Om det hjälper dig vet jag inte men jag tänker köra dem ett år till i motor nr1 och ev bygga en med bigbore i motor nr2

Mvh Daniel Blomqvist
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jag kör ju som bekant med ovan nämnda HC-kolvar i min Traja. De har tjänat mig mkt bra under de 2 år jag har kört hojen.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag tackar för alla svaren och det blir nog HC-kolvar från Wiseco som första valet.. då återstår bara frågan var jag köper kittet?? Den amerikanska hs går inte att beställa ifrån och den europeiska generalagenten i Holland har inte svarat på mitt mail än.. känner någon till en seriös säljare här i landet eller EU???
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Planing/portning + originalkolvar är utprovat och inget problem enl portaren som har gott rykte i twinkretsar. HC-kolvar + portning är diskuterat och görbart enl samme man.
Wisecos HC-kolvar tar +2mm större ventiler.
Det som OROAR mig är dom blandade recensionerna angående Wisecos KVALITET men om du och Boris och Viktor säger att det är bra shit så kör jag på det. Reversibiliteten är viktig tycker jag.

Det är så skiftande det där med rykten ang kolvtillverkare. Wiseco har varit med länge. Har länge ansetts vara okej. Sen vart det på 90-talet JE som var "det bästa man kunde ha", jag har också varit nöjd med JE. Sen kom det ut en batch med JE-kolvar som hade utmattningsprickor i kjolarna och det skrevs en massa på nätet. Nu är det Wössner-kolvar som är "det bästa man kan ha"...

Själv tror jag att alla de kända märkena är bra grejor, bästa att lyssna på ngn som har erfarenhet av kolvar från den aktuella tillverkaren i den aktuella motortypen/applikationen tycker jag. Tillverkarna av smidda kolvar gör ju dessa i olika familjer, från dessa olika grundformer maskinbearbetar man sedan till ett större antal olika kolvar. En familj kan tex användas från säg 4" till 4 1/4" borr och en viss kolvhöjd, en annan familj används till andra storlekar osv. Så bara för att ngn fått tex en V8-kolv med sprickor i, behöver det inte betyda att samma problem finns i andra storlekar och batcher.

Vad gäller din motortyp så är nog Jojje1963 här på forumet den som plågar ur mest effekt ur dessa i Sverige. http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=12603

Ang vikt, som redan skrivits, så är det klokt att lätta ur de smidda kolvarna om de är tyngre än dina oem-kolvar. En motorbyggare vet hur man lättar ur utan att försvaga kolven när han får se kolven.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tackar för alla svaren och det blir nog HC-kolvar från Wiseco som första valet.. då återstår bara frågan var jag köper kittet?? Den amerikanska hs går inte att beställa ifrån och den europeiska generalagenten i Holland har inte svarat på mitt mail än.. känner någon till en seriös säljare här i landet eller EU???

Varför går den amerikanska inte att handla från?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Varför går den amerikanska inte att handla från?

Det är kanske jag som är klantig, men när jag ska registrera mig tar den bara USA o Canada.
Hm, testade igen och det verkar som om kolvarna utgått eftersom inte artikelnumret funkade.

@Jörgen
Jag känner till Jojje 1963 sen längre tillbaka och har haft kontakt med honom men inte i denna frågan. Han "fixade" min original ecu för några år sen, men ecun är numera ersatt av en "programerbar" (Procom), dvs jag kan lägga in egna/andras tändkurvor, ändra TPS och varvstopp. Jag överväger om jag ska ta upp kontakt igen.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är kanske jag som är klantig, men när jag ska registrera mig tar den bara USA o Canada.
Hm, testade igen och det verkar som om kolvarna utgått eftersom inte artikelnumret funkade.

@Jörgen
Jag känner till Jojje 1963 sen längre tillbaka och har haft kontakt med honom men inte i denna frågan. Han "fixade" min original ecu för några år sen, men ecun är numera ersatt av en "programerbar" (Procom), dvs jag kan lägga in egna/andras tändkurvor, ändra TPS och varvstopp. Jag överväger om jag ska ta upp kontakt igen.

Man mailar dem och frågar. Saknas massor av kolvar på hemsidan. Annars vekar 904cc kitt prisvärt när du nu har nere för trim...
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Man mailar dem och frågar. Saknas massor av kolvar på hemsidan. Annars vekar 904cc kitt prisvärt när du nu har nere för trim...

Jag har mailat flera för att få klarhet i det här. Det löser sig nog hoppas jag.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jag tackar för alla svaren och det blir nog HC-kolvar från Wiseco som första valet.. då återstår bara frågan var jag köper kittet?? Den amerikanska hs går inte att beställa ifrån och den europeiska generalagenten i Holland har inte svarat på mitt mail än.. känner någon till en seriös säljare här i landet eller EU???



Det är väl duells som är svensk general för wiseco, med lite tur får du priser till slut. Holländarna svarade snabbt som attans, och rekommenderade Duells i Finland då de tydligen var servicevänliga :tummenupp även fast jag bor i Sverige...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Något man bör ha med i beräkningarna... de flesta originalkolvar är gjutna och slittåligare (ca dubbla livslängden) än smidda eftermarknadskolvar.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Fick svar från Holland att hc-kolvarna utgått, tillverkas inte mer... shit !!!
Funderar på 904 kittet istället..
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top