Visa vår uppskattning för en bra motion.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Last edited:

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Mailat till henne!

"Hej Helene!

Jag, och flera andra från Sporthoj.com vill uttrycka vår tacksamhet för att du driver denna fråga.
Det är alldeles för många som får sätta livet till i trafikolyckor där motorcyklar är inblandade, ibland p.g.a. omständigheter som hade gått att förebygga. Kan vi rädda några av dessa är det värt mycket. "

// Afterburner
 
Last edited:

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Jag har inte sett hur dem räcken ser ut som beskrivs finnas i många andra länder i europa men en utformning som jag tror skulle funka bra men som inte försämrar funktionen av vajerräcken borde vara:

en plåt som ligger utanpå vajerna från mark och upp över som ett U t.e.x 20m i taget och överlappar nästa plåt med säg 5m?

I det fallet borde vi motorcyklister bättre glida mot räcket istället för att rivas som en osthyvel som i dag.
Då skyddar det även om man hamnar på ovansidan.

Längden för överlappning bör bestämmas av hur mkt räcket flexar vid en smäll.

Vid en tyngre smäll så som bil eller lastbil så gör ju vajerräcket sitt jobb ändå. då bör inte nästa plåtskarv göra någon mer skada än räcket i sig på fordonet och räcket flexar så långt att nästa plåt blottas.

plåten bör ju vara diskret fastsatt ändå med räcket att det följer med "böjen" / flexet.

VOre det något? isf mailar jag det men kom gärna med relevanta synpunkter som ja kanske glömt
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har skrivit till henne och tackat för motionen.
Som PS la jag till ett förslag om att hon om möjligt skulle titta på hal asfalt. Jag minns en olycka som gjorde mycket intryck på mig, för jag kört vägen vid annat tillfälle och för att det var så halt vid olyckan så en polis körde omkull (MC) när han kom dit enligt vad jag minns av det som stod i tidningen. Det är en olycka i Ämtervik i Värmland som finns nämnd i "Tunga lastbilar och dödsolyckor" från Trafiksäkerhetsenheten Vägverket. Under 7.3.3 Korsningsolyckor
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Har trafikverket mörkat dom här siffrorna tidigare eller? För några år sedan var jag på nån form av trafikvettsutbildning med jobbet, och det var folk från trafikverket som höll i den. När frågan om vajerräcken kom upp påstod de att det inte fanns några fall med dödsolycka eller allvarligt skada pga av vajerräcken, och det var inte så många år sen, typ 05-06 nån gång.
Det hade tom varit ett reportage i MC-folket strax innan jag var på den utbildningen om en kille som hamnat i räcket och blivet invalid. När jag tog upp det fallet påstod de att de inte kände till att något sådant hänt.
Tror iof inte att de 2 damerna stog och ljög personligen, de var nog felinformerade ifrån högre instans...

Bra att någon vill ta tag i det iallafall, bättre räcken lär ju göra skillnad istället för skylt fram...
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
"Hej

Tack för ditt mail. Roligt att du läser vad vi skriver.
Jag tycker säkerheten för MC är en bortglömd fråga. Har själv kört ( sålde cykeln för ett par år sen p.g.a. tidsbrist) och upplevt att det finns mycket att göra för att få en säkrare trafikmiljö för mc förare.

Mvh Helene"
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Samma här! Fick däremot INGET svar från Phia Andersson.. J*vligt konstigt.. Samma parti, men tydligen helt vilt skilda uppfattningar om hur man tackar för input från "folket".


EDIT: Kunde inte hålla mig utan skickade svaret vidare till Phia Andersson som lämnat idiotförslaget och frågade hur det kommer sig att de inte agerar lika inom partiet. :D Hon kanske har fullt upp med att gå igenom reglerna till hyresersättning?

Alltid retar det någon:tungan
//A
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top