Kass batteri eller kortslutning?

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Nu är det problem med skiten igen :mad:

2 gånger har den inte startat när jag försökt (urladdat batteri) och ena gången hade den stått max 10min sedan den senast var igång.

Igår fick jag ta till en b*l och startkablar, men sedan gick den igång och jag körde hem (ca 10min). I morse startade den själv (dock lite mer motvilligt än vanligt).

Kan ett dåligt batteri ge dessa symtom eller ska jag leta efter kortslutning/krypströmmar?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Kass batteri (hur gammalt, hur mycket misshandlat?), kass generator/laddrelä eller krypströmmar. Inte kortslutning, sånt ger bara "skogsbrand" i knarren, det brukar märkas. :)

Ladda ordentligt med riktig laddare och se om det blir problem framöver. 10 min körning från tomt batteri innebär att batteriet endast är aningens laddat. För att ett helt tomt batteri ska bli helt fulladdat krävs flera timmars körning.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Robban_C skrev:
Kass batteri (hur gammalt, hur mycket misshandlat?), kass generator/laddrelä eller krypströmmar. Inte kortslutning, sånt ger bara "skogsbrand" i knarren, det brukar märkas. :)

Ladda ordentligt med riktig laddare och se om det blir problem framöver. 10 min körning från tomt batteri innebär att batteriet endast är aningens laddat. För att ett helt tomt batteri ska bli helt fulladdat krävs flera timmars körning.

Batteriet är av typen "slutet" (?) och det satt där när jag köpte hojen förra sommaren så jag skulle gissa på orginalbatteri (dvs -96). Jag använde en classeladdare avsedd för denna typ av batteri hela vintern och i våras startade den utan problem.

Men kortslutning menar jag ju krypströmmar, har haft riktig kortis innan så jag vet vad det innebär :crash.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Om batteriet är från -96 så har det nog gjort sitt - köp nytt. :D
Kolla så att generatorn och laddningsregulatorn fungerar genom att mäta spänningen över batteripolerna med motorn igång. Bör ge runt 13,5-14V eller ngt liknande. För att kapacitetstesta batteriet kan du låna en testare på närmaste OK-mack och se om det är bra eller ej. :hej
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Eldstorm skrev:
Om batteriet är från -96 så har det nog gjort sitt - köp nytt. :D
Kolla så att generatorn och laddningsregulatorn fungerar genom att mäta spänningen över batteripolerna med motorn igång. Bör ge runt 13,5-14V eller ngt liknande. För att kapacitetstesta batteriet kan du låna en testare på närmaste OK-mack och se om det är bra eller ej. :hej

Men det är ju ett sånt där slutet...ska inte de hålla längre?
Det kan ju inte vara laddningen det är fel på eftersom batteriet laddas upp tillräckligt för att dra igång motorn efter bara 10min körning.

Det där med testare låter bra...men hur funkar det?
 

HanneZ

Guest
dom kortsluter batteriet o ser hur länge de håller typ =P
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Startar du ofta väldigt ofta och kör bara korta sträckor tar batteriet stryk. Mina batterier i hojarna jag dragrejsar håller max 3 år.

Det är oxid (elektriskt ledande) som lägger sig i botten av batteriet och kortsluter cellerna. Är man brutal kan man ta reda på batterisyran och sen skölja ur det med rent vatten (uppochnedvänt) och sen hälla tillbaka syran. Funkar inte batteriet då är det bara att köpa nytt.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
andersbrink skrev:
Startar du ofta väldigt ofta och kör bara korta sträckor tar batteriet stryk. Mina batterier i hojarna jag dragrejsar håller max 3 år.

Det är oxid (elektriskt ledande) som lägger sig i botten av batteriet och kortsluter cellerna. Är man brutal kan man ta reda på batterisyran och sen skölja ur det med rent vatten (uppochnedvänt) och sen hälla tillbaka syran. Funkar inte batteriet då är det bara att köpa nytt.

Det funkar väl inte med mitt batteri? det är helt slutet, inga slangar eller påfyllningsproppar.

Det blir rätt mycket korta sträckor (till skolan - 5km) men även långa (hemhem-22 Mil). Har hört att ett sånt här batteri ska hålla mycket länge om man sköter det rätt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Alla batterier har påfyllningshål, mer eller mindre dolda. På de nyare "underhållsfria" så är det en lång plastremsa med tätningspluppar på som man kan pilla bort med lite besvär.
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Billiga, täta blyackar håller bara några år och bättre (dyrare)varianter uppåt en tio år. Allt beroende på hur de tas om hand. En motorcykel är oftast ingen ideal laddare för sådana batterier i sig själv så lite stryk får de nog redan av den vanliga driften. Men de är praktiska att ha att göra med.
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
andersbrink skrev:
Alla batterier har påfyllningshål, mer eller mindre dolda. På de nyare "underhållsfria" så är det en lång plastremsa med tätningspluppar på som man kan pilla bort med lite besvär.

Men är det inte gele´gegga i vissa täta batterier, i alla fall de lite mindre runt 10Ah? De går väl inte att fylla på något vettigt vis? Om du vet hur man gör så är jag väldigt intresserad av att veta exakt hur man går till väga.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Dez skrev:

Det där med testare låter bra...men hur funkar det?
Det är egentligen en ordinär belastningsprovare med visare eller indikeringslampor (består av ett variabelt motstånd (resistor) som belastar (laddar ur) batteriet. Sjunker spänningen för snabbt i förhållande till den ström man tar ut från batteriet betecknas det som dåligt.

Även om batteriet till synes verkar vara helt uppladdat efter laddning kan det ha dåligt kapacitet.. Man brukar se det på att batteriet går väldigt snabbt att ladda upp från att det är helt urladdat. Det beror på ofta på att det har "slammat igen" - elektrolyten och blyplattorna har blivit dåliga.

Förvara batteriet kallt, svalt eller i rumstemperatur och underhållsladda en gång i månaden eller något liknande under vintern så håller det mycket längre. Det finns även "intelligenta" batteriladdare som man kan använda för att automatiskt underhållsladda vid behov t.ex. under vinterhalvåret.
http://www.ctek.se/svensk/index_SE.htm
:cool:
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
då kan jag passa på att fråga hur man underhåller ett sånt är slutet batteri, när det vinter tex.
Är det specialladdare eller nåt annat?
Jag är van vid de vanliga med syra.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Med risk för att göra alltför mycket reklam för CTeks batteriladdare...
Jag använder denna som fungerar till alla typer av batterier (Öppna, MF, GEL och AGM) från små 1.2 Ah till stora 120 Ah.
http://www.ctek.se/svensk/ctek_multixs3600_se.htm

Fungerar kanon. :tummenupp
Finns även liknande från andra tillverkare ska sägas. :hej
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Eldstorm skrev:
Förvara aldrig batteriet kallt! Bara svalt eller i rumstemperatur och underhållsladda en gång i månaden eller något liknande under vintern så håller det mycket längre. Det finns även "intelligenta" batteriladdare som man kan använda för att automatiskt underhållsladda vid behov t.ex. under vinterhalvåret.
http://www.ctek.se/svensk/index_SE.htm
:cool:

Jag trodde at det skulle stå kallt :confused:

Alltså ställde jag det i garaget (kallgarage brevid huset = ett par grader varmare än ute) och kopplade in min Ctek-laddare och lät det stå på laddning hela vindern.
Skulle det vara bättre att placera det i tex källaren som håller 18-19grader?
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Självurladdningen blir lite mindre ju svalare omgivningstemperatur ett blybatteri har - till en viss gräns.
Batteritillverkarna rekommenderar vid långtidsförvaring av blybatterier att de ska förvaras "torrt och svalt" (som allting annat...)
Ett batteri med dålig kapacitet eller som inte är fulladdat fryser lätt och det är inget att rekommendera...
Om du underhållsladdar batteriet under vintern kan du lika gärna förvara det i rumstemperatur som svalt (5-10 grader) - har ingen betydelse. Minusgrader rekommenderas ej.
 
Last edited:

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Hela vintern - just den där modellen känner själv av när batteriets kapacitet sjunkit såpass att det bör underhållsladdas.
Har man en "ordinär" laddare kan man underhållsladda en gång i månaden eller något liknande. :hej
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
En fråga

Jag köpte en batteriladdare på www.jula.se med följande egenskaper:

BATTERILADDARE med säkring som utlöses vid överbelastning.
Beskrivning:
BATTERILADDARE Elektronisk underhållsladdare 12 volt 6.0 Amp. Med elektronisk kontroll över laddningsströmmen, automatiskt stopp och återgång. Laddningsström 6.0 A. Effekt 90 W. Vikt 2.2 kg. Mått 19x9x18 cm. 230V.

Den borde väl gå att använda till en MC antar jag? Jag frågade en kompis som är MC-mekaniker och han sa att det inte ska vara några problem även om det är en billaddare, så länge det är en "smartladdare", dvs. att den går över till underhållsladdning automatiskt.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
mankan skrev:
Jag köpte en batteriladdare på www.jula.se med följande egenskaper:

BATTERILADDARE med säkring som utlöses vid överbelastning.
Beskrivning:
BATTERILADDARE Elektronisk underhållsladdare 12 volt 6.0 Amp. Med elektronisk kontroll över laddningsströmmen, automatiskt stopp och återgång. Laddningsström 6.0 A. Effekt 90 W. Vikt 2.2 kg. Mått 19x9x18 cm. 230V.

Den borde väl gå att använda till en MC antar jag? Jag frågade en kompis som är MC-mekaniker och han sa att det inte ska vara några problem även om det är en billaddare, så länge det är en "smartladdare", dvs. att den går över till underhållsladdning automatiskt.
Med 6 A kommer du att bränna batteriet ordentligt! Använd en mc-laddare istället, även om den är dyrare, det lönar sej.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top