Ängelholm-Nordkap på MC, 500 mil+, 8 februari...

manneman

Guest
Jag skriver i ett annat forum var jag uppdaterar med jämna mellanrum och har en trogen läsarskara så det är väl dax att inviga er här med i mitt galna äventyr.

Ni som följer tråden i det andra forumet har tyvärr inga direkta nyheter här men jag uppdaterar efterhand.

I rak motsats till de jag brukar åka med som är till 85% sporthojsåkare så längtar jag inte till nästa sommar, min nya säsong börjar nu och jag ligger i startgroparna för mitt livs hojäventyr!

Jag har förberett mig som tusan med att utrusta min hoj inför evenemanget som går av stapeln den 8 februari och dessförrinnan har jag visat upp mig och hojen på Svenska MC dagarna i Göteborg 26-29 januari tillsammans med Daniel på Dubbex.

Den 8 februari lämnar jag det varma och mysiga radhuset i Skånska Strövelstorp strax söder om Ängelholm var jag bor för att köra först till Kristallrallyt på Gullbrandsdal hotell i Spidsbergseter och stanna där över helgen för att träffa andra vinterdårar på 2 hjul och sedan bär det av till Nordkap.
Gullbrandsdal ligger på ett cirka mellan Oslo och Trondheim.
www.krystallrally.no

Egentligen är det väl inget nytt i att köra hoj till Nordkap men känner du många som gjort det i februari när kylan är som jävligast? :D

Nu är jag ju inte alltigenom en vindpinad Skåning då jag även bott nästan 6 år i Umeå så jag är hyfsat van vid vinter ändå skåning till trots.
Just nu när termometern kryper neråt så testar jag kläder och mitt val av Sinisalo snöskoterställ bestående av hängselbyxa och jacka funkade sådär, jag kommer till det. Racestövlarna ifrån Oxtar i Goretex klarar precis ner till nollan, häromdagen var det 2,2 grader när jag rullade in på parkeringen efter att ha kört de 14 milen ifrån Burseryd var Dubbex-Daniel bor och jag frös inte om fötterna men jag märkte att jag låg på gränsen.

Fartvinden är ju en faktor som jag tar stor hänsyn till och först valde jag en stövel som heter Kamik Goliath vilken klarar -60 C men fann efter att ha fått hem den att den var inget jag kunde köra hoj med utan valet föll istället på en annan stövel som klarar -100 grader.

www.hem.ektv/~ekt000851/vind-kyla.html kan du själv räkna ut vad olika temperaturer blir kontra fartvindseffekten. Mycket vettigt verktyg, fyll i tempen i högerkolumnen och hastigheten i mittenkolumnen och klicka på beräkna. Klart!

Man kan ju aldrig komma nog förberedd till detta evenemang men jag tror att jag har bra kläm på grejorna i alla fall.

Jag har hojen som den står nu enligt bilden men muffar ska på med och STORA sidoväskor, Jag behöver rejält med plats för vinterkläder.
Väskorna jag kommer att nyttja är egentligen verktygslådor ifrån DeWalt (DS 400) men de måste ju klara ett par rejäla vurpor utan att splittras eller bucklas så därför föll valet på dessa plus att de rymmer 55 liter.
Daniel har möjlighet att laserskära så vi ska knåpa ihop en egen hasplåt som passar ihop med motorskyddsbågen ifrån Givi tillverkad i kallgalvat och som går ut lite så att man slipper det värsta sprutet ifrån vägslasket på de större vägarna samt även tar en del fartvind.

Däcken som jag rustar med blir 150/60-17 Metzeler Karoo & 120/90-17 Conti TKC 80 med 260 3mm bildubb i mittpartiet samt 7 mm endurodubb i kanterna. Dock lämnas det utrymme för 164 Kold Kutter skruvdubb per däck ytterligare som åker i under helgen på Kristallrallyt när jag lämnar E6an så att jag har fullgott fäste upp i norr och sedan får de sitta i.
Jag räknar kallt med att däcken kasseras när jag kommer hem ändå.

Mer om utrustning kommer i del 2!

Hemvägen går dock via Kiruna-Gällivare-Storuman-Wilhelmina-Östersund-Karlstad-Göteborg-E6.

Snappt 2 veckor räknar jag med att ligga på vägarna med uppehåll i Gullbrandsdal-Nordkap-Gällivare-Östersund var jag bland annat övernattar hos vänner.

...min sambo tycker att jag är helt blåst i huvet! Ahahaha :D

Jag har fått mycket tips av Sveriges mesta vintertourare Hampe som skrev om Dustywobbels IceButt på http://hagaviken.d2g.com/sat/viewtopic.php?f=1&t=1442 läs det reportaget så fattar ni vad det handlar om.

Jag kommer att starta min IceButt på 24 timmar på söndagen när kristallrallyträffen är slut. Jag blir den 7e personen i världen som genomför en IceButt, -alla nordbor givetvis men jänkarna verkar hänga på låset för att åka i Canada och Alaska.

En IceButt går i korta ordalag ut på att man ska tillryggalägga 1609 km inom 24 timmar och en dubbel IceButt innebär 24 timmars vila mellan de 2 körningarna och sedan företas en dubbel IceButt. Något som aldrig gjorts! Jag tänkte försöka!
Den lilla men avgörande skillnaden är att en Ironbutt körs i +25 grader och en Icebutt i -25 grader plus fartvindsfaktorn så det är inget för den som är frusen av sig...

Siktet efter Kristallrallyt ställs in på Nordkap och jag kommer att avsluta den första i Alta efter 1674 km med måltiden 22.45 h så det är tight med tiden och stoppen korta. Därefter vilas det i 24 timmar och sedan startar jag klockan igen och kör en IceButt till via Nordkap med avslut i Östersund efter ytterligare 1641 km inom 24 timmar.
Jag stannar i Östersund någon dag hos en gammal polare och sedan tar jag mig mot hemmet i Ängelholm i lite mer sansat tempo.

Jag har förberett mig ganska länge nu men de sista pusselbitarna börjar falla på plats nu i alla fall. Hojen håller på att byggas om och det är ingen skönhet i Yamaha XT 660n som växer fram med en vindruta ifrån en ATV, en kvadratmeter hasplåt i fronten, väskor stora som as, slangar, 43 liter soppa, dubbdäck, dubbla batterier mm mm men det skiter man i då funktion kommer lååååååååångt före form i den här branchen!

Fortsättning följer...

www.ironbutt.se
 

Bifogat

  • dewalt-toughsystem-ds400-organiser-tool-box-1-70-323.jpg
    dewalt-toughsystem-ds400-organiser-tool-box-1-70-323.jpg
    55.6 KB · Visningar: 314
  • otr_koffertraeger_xt660_72d_z1.jpg
    otr_koffertraeger_xt660_72d_z1.jpg
    106.4 KB · Visningar: 288
  • DSC00805.jpg
    DSC00805.jpg
    104.9 KB · Visningar: 592
  • 1711529046_1cb1673cd1.jpg
    1711529046_1cb1673cd1.jpg
    106.8 KB · Visningar: 636
  • spike (2).jpg
    spike (2).jpg
    231.9 KB · Visningar: 595
  • tenere.JPG
    tenere.JPG
    59.8 KB · Visningar: 379
Last edited:

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Vilken resa! Ett ord på vägen; det är mörkt som fan däruppe vid den tiden, glöm inte extraljus och bra gps. Ser fram emot att läsa mer!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Superkul! ...men all denna produktplacering/illa dold reklam känns lite...beige.

Textens viktigaste syfte verkar vara att få in maximalt med reklam.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Sicken grej alltså, håller med din sambo. :D
En annan klagar så fort det går under nollan och då sitter jag inte still på någon hoj.

Kör du helt själv?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Ja jävlar...

Fryser bara jag läser om dina planer. :tummenupp


Kommer att följa ditt äventyr.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Coolt (!). Har du elväst och såna grejer? Vad kör du med för vantar?
Extraljus som nån sade är nog en bra grej.

Antar att du bytt alla oljor/vätskor etc?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Läste igenom reportaget och ser fram emot att läsa ditt när du återvänt från äventyret. Var rädd om dig. Kyla är inte att leka med.
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Trenger du hjelp i Alta så får du ringe meg:
+4790140202
 

manneman

Guest
Nja den enda jag främjar i min resa är väl då Dubbex-Daniel som är min polare, den stora verktygsmakaren har en shysst låda helt enkelt som passar mina syften.
Hur ska jag kunna tala om vad jag använder om jag inte får nämna det vid namn?

Jomenensåndärvettuväl???

Och sen bli anmäld till en moderator för det? Ge upp! :gnissla

Skit i det...den skarpögde ser iaf att det sitter ett par extraljus på motorbågarna och lamporna i dessa ska bytas ut mot 7 Watts LED 6000K 350 lumen istället för 1900 tals edison/Wolframkonstruktionen som dricker 55 Watt styck. På det viset kan jag komplettera med ytterligare ljus utan att belasta generatorn för mycket.
Visst lite sämre ljus men jag kan ha mer ljus och slipper vara orolig över strömmen.

Finns på den där stora världsomspännande köp & säljsajten, sök bara LED H1, H3, H4...

Elkläder har jag blivit varnad för då de är ok att använda på kortare turer om max en eller 2 timmar men vänjer jag min lekamen i så många timmar vid de höga temperaturer som det kommer att vara så öppnar sig porerna i huden och om värmetillförseln upphör så kan läget bli katastrofalt. Allt en enligt en god vän som varit tävlingsläkare på de triathlon och simtävlingar jag arrangerat.

I februari är det ju de facto som kallast och jag vet hur det är när tempen ligger under -30 i snitt under ett par veckor eftersom jag som sagt bott och jobbat i Norrland. Det är ingen höjdare att gå ut och snickra när det är -35 men man vänjer sig. Gore-Tex kan man slänga lång väg i de temperaturerna då det inte funka ett skit utan blir mer att likna vid en orange regnkappa som varken isolerar eller värmer. Däremot duger det bra som vindskydd.
Det måste vara material som inte har några hårda ytor som kylan kan få fäste i. Vindtäta tjocktröjor är det bästa att jobba i och dunjackor annars så att allt bygger på lager på lager metoden.

Problemet uppstår ju då hur man hanterar fartvind i -30 som blir -68 om jag håller 100 km/h?

Dags att tänka om och vända sig till personer som jobbat längre söderut, söderut säger ni är det inte varmt där? NOPE!
Jag har nämligen en bekant ifrån Kristianstad som när det begav sig jobbade på dåvarande byggföretaget PNB och fick en förfrågan om han ville åka och jobba på Antarktis!
Klart som attan hoppade han på det och det tackar jag för idag då det var rätt man att fråga och han sa att svaret hänger i din garderob... ?

Jag är triathlet och arrangerade under 2011 Svenska cupen och SM tillsammans med Svenska triathlonförbundet, Helsingborgs triathlon samt Öresundssimningar och vad har man då i garderoben?
-En våtdräkt avsedd att simma i, dvs ett plagg man är rörlig i och därför inte hämmar dig i din körning. Svett är en stor fiende eftersom den kan orsaka frysskador, men den fukt som uppstår i våtdräkten är kroppens naturliga och hålls kvar samt värms upp av din egen kroppsvärme.
En lösning lika enkel som genialisk!

Problem löst!

En vindtät tunn pullover över våtdräkten, vindtäta kallingar och vindtäta tights hämtade ifrån längdskidåkningsvärlden som nästa lager och därefter ytterkläder.
Jag hade en skoterjacka och ett par hängslebyxor hemma men fann att de inte lämpade sig till MC. När de blev fuktiga så var de värdelösa helt enkelt så jag begav mig till min lokala MC handlare var jag tidigare tittat på en jacka och ett par byxor som var av bästa kvalisort.
Eftersom jag känt ägarna i över 20 år så gav jag en lusing för ett set som annars betingade ett par lusingar eller rent av en krocketklubba på skenbenet! :D

Knäskydd, bröstplatta och ryggskydd med tillhörande njurbälte är väl självklar utrustning?
Skodon och handskar är ju också ett problem men nu bör vi tänka på att vi sitter på hojar och åker och det går därför att gardera sig ganska bra på händerna.
*Värmehandtag
*Isolerat styre (jag har funderat på att tillverka ett i kolfiber och fylla det med plast?)
*Barkbusters
*Muffar

Därigenom är handskar av underordinerad betydelse men för säkerhets skull så sökte jag och fick flera par handskar av Sveriges största handsktillverkare för ändamålet, de är glada att någon utvärderar grejorna! :)

Jag länkar till Jonkko och Sakkes hojar så får ni ett hum om att form och skönhet har ingenting med extrem vinterkörning att göra https://lh3.googleusercontent.com/-RIpTL8DXPZs/S4EZBSgoZmI/AAAAAAAACJI/3XDpJtO2TuI/s640/IMG_2851.JPG

Som skodon använder jag dessa http://www.baffin.com/product-p/polam005.htm för att det finns inga andra enligt de som lever på Antarktis! Kompletteras med damasker.

På huvudet använder jag denna hjälm http://www.karlssonshjalmar.se/sv/oppningsbar-integralhjalm/20-tranz-astral.html som tillsammans med ett eluppvärmt visir, neprenemask och rånarluva och en vindtät buff skyddar huvud, hals och nacke.

Jag lyssnar på alla, har mycket egen erfarenhet och provar grejorna praktiskt så fort jag fått hem dem. Jag slängde t ex in en topbox jag hade, i frysen på Bring Frigoscandia i Helsingborg var en polare jobbar då frysen håller -28 C. Efter en vecka släppte jag topboxen ifrån huvudhöjd...
...den gick sönder som porslin!!! Inget jag vill vurpa med för jag räknar med flera vurpor och då måste grejorna hålla!

Jag har pratat med Glenn på vårt Yamahacenter i Hbg så han kommer att preppa hojen med rätt vätskor och även plocka ner valda delar för att smörja med silikonbaserade smörjmedel som inte fryser nu i samband med 2000 milaservicen i december. Jodå hojen får rulla även nu även om den i detta ögonblick ligger i en stor hög!:)

Fortsättning följer och låt mig för böfvelen tala om för intresserade vad för grejor jag använder, själv skiter jag i vad de heter, jag ska inte prata med grejorna... :gnissla

Trenger du hjelp i Alta så får du ringe meg:
+4790140202

Det kan du fethaja! Tack för den! :tummenupp
 
Last edited:

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Har Du några sponsorer?

Du nämner: varumärkena/företagen: Dubbex, Sinisalo, Oxtar, DeWalt, Givi, Metzeler Karoo, Conti TKC, Kold Kutter & Yamaha XT 660n mm i inlägget.

Eller bekostar Du allt själv?

Ser Du detta som en utmaning & får en kick av det, så önskar jag Dig lycka till. Då Du lagt ned tid & arbete på att förbereda resan, är jag övertygad om att Du kommer att fixa det - lycka till.
Själv skulle jag inte frysa arslet av mig på detta sätt ens om jag fick två 25 åriga silikon brudar & ett VIP - kort till Sturecompagniet; men valet är Ditt.
 

manneman

Guest
Du nämner: varumärkena/företagen: bla bla bla i inlägget.

Eller bekostar Du allt själv?

Ser Du detta som en utmaning & får en kick av det, så önskar jag Dig lycka till. Då Du lagt ned tid & arbete på att förbereda resan, är jag övertygad om att Du kommer att fixa det - lycka till.
Själv skulle jag inte frysa arslet av mig på detta sätt ens om jag fick två 25 åriga silikon brudar & ett VIP - kort till Sturecompagniet; men valet är Ditt.

Jag kan på rak arm säga idag att visst bistånd får jag av min lokala MC handlare men inget nämnvärt samt att Daniel förser mig med dubb och att en stor Svensk handsktillverkare har tilldelat mig handskar att prova ut.

i övrigt är det produkter som jag valt eftersom att antingen jag eller andra finner de fungerande i sammanshanget.

Denna turen kostar i runda slängar 40 papp i utrustning och rullande kostnader och är något jag finansierar helt och hållet med egna medel.
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Du e inte klok men de visste jag ju redan.

Får jag följa med? ;)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Denna turen kostar i runda slängar 40 papp i utrustning och rullande kostnader och är något jag finansierar helt och hållet med egna medel.

Upplevelser is the shit. Varar för evigt till skillnad från senaste plasmaskärmen. Helrätt!

Var hittar man eluppvärmt visir? Är det ett speciellt, eller kan man kita vilket visir som helst? Det måste ju vara grymt.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Jag kan på rak arm säga idag att visst bistånd får jag av min lokala MC handlare men inget nämnvärt samt att Daniel förser mig med dubb och att en stor Svensk handsktillverkare har tilldelat mig handskar att prova ut.

i övrigt är det produkter som jag valt eftersom att antingen jag eller andra finner de fungerande i sammanshanget.

Denna turen kostar i runda slängar 40 papp i utrustning och rullande kostnader och är något jag finansierar helt och hållet med egna medel.

Till skillnad från andra moraliserar jag inte inför ev. sponsring, även om val av forum kan diskuteras. Jag önskar Dig lycka till & beundrar din handlingskraft & vilja.
Se upp för renar & annat vilt uppe i norr, då de söker sig till vägarna p.g.a. saltet bl.a. & skaffa extra ljus som någon skrev.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Alltid kul när människan pushar sig själv till det extrema. Jag kommer nöja mig med att köra norrut i sommar när det är varmt och skönt
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Extradäckena skulle jag nog lägga i paket och ge till nån och sedan be dom bli skickade till nån icabutik,bensinstation eller däcksnubbe.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top