manneman
Guest
Jag skriver i ett annat forum var jag uppdaterar med jämna mellanrum och har en trogen läsarskara så det är väl dax att inviga er här med i mitt galna äventyr.
Ni som följer tråden i det andra forumet har tyvärr inga direkta nyheter här men jag uppdaterar efterhand.
I rak motsats till de jag brukar åka med som är till 85% sporthojsåkare så längtar jag inte till nästa sommar, min nya säsong börjar nu och jag ligger i startgroparna för mitt livs hojäventyr!
Jag har förberett mig som tusan med att utrusta min hoj inför evenemanget som går av stapeln den 8 februari och dessförrinnan har jag visat upp mig och hojen på Svenska MC dagarna i Göteborg 26-29 januari tillsammans med Daniel på Dubbex.
Den 8 februari lämnar jag det varma och mysiga radhuset i Skånska Strövelstorp strax söder om Ängelholm var jag bor för att köra först till Kristallrallyt på Gullbrandsdal hotell i Spidsbergseter och stanna där över helgen för att träffa andra vinterdårar på 2 hjul och sedan bär det av till Nordkap.
Gullbrandsdal ligger på ett cirka mellan Oslo och Trondheim.
www.krystallrally.no
Egentligen är det väl inget nytt i att köra hoj till Nordkap men känner du många som gjort det i februari när kylan är som jävligast?
Nu är jag ju inte alltigenom en vindpinad Skåning då jag även bott nästan 6 år i Umeå så jag är hyfsat van vid vinter ändå skåning till trots.
Just nu när termometern kryper neråt så testar jag kläder och mitt val av Sinisalo snöskoterställ bestående av hängselbyxa och jacka funkade sådär, jag kommer till det. Racestövlarna ifrån Oxtar i Goretex klarar precis ner till nollan, häromdagen var det 2,2 grader när jag rullade in på parkeringen efter att ha kört de 14 milen ifrån Burseryd var Dubbex-Daniel bor och jag frös inte om fötterna men jag märkte att jag låg på gränsen.
Fartvinden är ju en faktor som jag tar stor hänsyn till och först valde jag en stövel som heter Kamik Goliath vilken klarar -60 C men fann efter att ha fått hem den att den var inget jag kunde köra hoj med utan valet föll istället på en annan stövel som klarar -100 grader.
På www.hem.ektv/~ekt000851/vind-kyla.html kan du själv räkna ut vad olika temperaturer blir kontra fartvindseffekten. Mycket vettigt verktyg, fyll i tempen i högerkolumnen och hastigheten i mittenkolumnen och klicka på beräkna. Klart!
Man kan ju aldrig komma nog förberedd till detta evenemang men jag tror att jag har bra kläm på grejorna i alla fall.
Jag har hojen som den står nu enligt bilden men muffar ska på med och STORA sidoväskor, Jag behöver rejält med plats för vinterkläder.
Väskorna jag kommer att nyttja är egentligen verktygslådor ifrån DeWalt (DS 400) men de måste ju klara ett par rejäla vurpor utan att splittras eller bucklas så därför föll valet på dessa plus att de rymmer 55 liter.
Daniel har möjlighet att laserskära så vi ska knåpa ihop en egen hasplåt som passar ihop med motorskyddsbågen ifrån Givi tillverkad i kallgalvat och som går ut lite så att man slipper det värsta sprutet ifrån vägslasket på de större vägarna samt även tar en del fartvind.
Däcken som jag rustar med blir 150/60-17 Metzeler Karoo & 120/90-17 Conti TKC 80 med 260 3mm bildubb i mittpartiet samt 7 mm endurodubb i kanterna. Dock lämnas det utrymme för 164 Kold Kutter skruvdubb per däck ytterligare som åker i under helgen på Kristallrallyt när jag lämnar E6an så att jag har fullgott fäste upp i norr och sedan får de sitta i.
Jag räknar kallt med att däcken kasseras när jag kommer hem ändå.
Mer om utrustning kommer i del 2!
Hemvägen går dock via Kiruna-Gällivare-Storuman-Wilhelmina-Östersund-Karlstad-Göteborg-E6.
Snappt 2 veckor räknar jag med att ligga på vägarna med uppehåll i Gullbrandsdal-Nordkap-Gällivare-Östersund var jag bland annat övernattar hos vänner.
...min sambo tycker att jag är helt blåst i huvet! Ahahaha
Jag har fått mycket tips av Sveriges mesta vintertourare Hampe som skrev om Dustywobbels IceButt på http://hagaviken.d2g.com/sat/viewtopic.php?f=1&t=1442 läs det reportaget så fattar ni vad det handlar om.
Jag kommer att starta min IceButt på 24 timmar på söndagen när kristallrallyträffen är slut. Jag blir den 7e personen i världen som genomför en IceButt, -alla nordbor givetvis men jänkarna verkar hänga på låset för att åka i Canada och Alaska.
En IceButt går i korta ordalag ut på att man ska tillryggalägga 1609 km inom 24 timmar och en dubbel IceButt innebär 24 timmars vila mellan de 2 körningarna och sedan företas en dubbel IceButt. Något som aldrig gjorts! Jag tänkte försöka!
Den lilla men avgörande skillnaden är att en Ironbutt körs i +25 grader och en Icebutt i -25 grader plus fartvindsfaktorn så det är inget för den som är frusen av sig...
Siktet efter Kristallrallyt ställs in på Nordkap och jag kommer att avsluta den första i Alta efter 1674 km med måltiden 22.45 h så det är tight med tiden och stoppen korta. Därefter vilas det i 24 timmar och sedan startar jag klockan igen och kör en IceButt till via Nordkap med avslut i Östersund efter ytterligare 1641 km inom 24 timmar.
Jag stannar i Östersund någon dag hos en gammal polare och sedan tar jag mig mot hemmet i Ängelholm i lite mer sansat tempo.
Jag har förberett mig ganska länge nu men de sista pusselbitarna börjar falla på plats nu i alla fall. Hojen håller på att byggas om och det är ingen skönhet i Yamaha XT 660n som växer fram med en vindruta ifrån en ATV, en kvadratmeter hasplåt i fronten, väskor stora som as, slangar, 43 liter soppa, dubbdäck, dubbla batterier mm mm men det skiter man i då funktion kommer lååååååååångt före form i den här branchen!
Fortsättning följer...
www.ironbutt.se
Ni som följer tråden i det andra forumet har tyvärr inga direkta nyheter här men jag uppdaterar efterhand.
I rak motsats till de jag brukar åka med som är till 85% sporthojsåkare så längtar jag inte till nästa sommar, min nya säsong börjar nu och jag ligger i startgroparna för mitt livs hojäventyr!
Jag har förberett mig som tusan med att utrusta min hoj inför evenemanget som går av stapeln den 8 februari och dessförrinnan har jag visat upp mig och hojen på Svenska MC dagarna i Göteborg 26-29 januari tillsammans med Daniel på Dubbex.
Den 8 februari lämnar jag det varma och mysiga radhuset i Skånska Strövelstorp strax söder om Ängelholm var jag bor för att köra först till Kristallrallyt på Gullbrandsdal hotell i Spidsbergseter och stanna där över helgen för att träffa andra vinterdårar på 2 hjul och sedan bär det av till Nordkap.
Gullbrandsdal ligger på ett cirka mellan Oslo och Trondheim.
www.krystallrally.no
Egentligen är det väl inget nytt i att köra hoj till Nordkap men känner du många som gjort det i februari när kylan är som jävligast?
Nu är jag ju inte alltigenom en vindpinad Skåning då jag även bott nästan 6 år i Umeå så jag är hyfsat van vid vinter ändå skåning till trots.
Just nu när termometern kryper neråt så testar jag kläder och mitt val av Sinisalo snöskoterställ bestående av hängselbyxa och jacka funkade sådär, jag kommer till det. Racestövlarna ifrån Oxtar i Goretex klarar precis ner till nollan, häromdagen var det 2,2 grader när jag rullade in på parkeringen efter att ha kört de 14 milen ifrån Burseryd var Dubbex-Daniel bor och jag frös inte om fötterna men jag märkte att jag låg på gränsen.
Fartvinden är ju en faktor som jag tar stor hänsyn till och först valde jag en stövel som heter Kamik Goliath vilken klarar -60 C men fann efter att ha fått hem den att den var inget jag kunde köra hoj med utan valet föll istället på en annan stövel som klarar -100 grader.
På www.hem.ektv/~ekt000851/vind-kyla.html kan du själv räkna ut vad olika temperaturer blir kontra fartvindseffekten. Mycket vettigt verktyg, fyll i tempen i högerkolumnen och hastigheten i mittenkolumnen och klicka på beräkna. Klart!
Man kan ju aldrig komma nog förberedd till detta evenemang men jag tror att jag har bra kläm på grejorna i alla fall.
Jag har hojen som den står nu enligt bilden men muffar ska på med och STORA sidoväskor, Jag behöver rejält med plats för vinterkläder.
Väskorna jag kommer att nyttja är egentligen verktygslådor ifrån DeWalt (DS 400) men de måste ju klara ett par rejäla vurpor utan att splittras eller bucklas så därför föll valet på dessa plus att de rymmer 55 liter.
Daniel har möjlighet att laserskära så vi ska knåpa ihop en egen hasplåt som passar ihop med motorskyddsbågen ifrån Givi tillverkad i kallgalvat och som går ut lite så att man slipper det värsta sprutet ifrån vägslasket på de större vägarna samt även tar en del fartvind.
Däcken som jag rustar med blir 150/60-17 Metzeler Karoo & 120/90-17 Conti TKC 80 med 260 3mm bildubb i mittpartiet samt 7 mm endurodubb i kanterna. Dock lämnas det utrymme för 164 Kold Kutter skruvdubb per däck ytterligare som åker i under helgen på Kristallrallyt när jag lämnar E6an så att jag har fullgott fäste upp i norr och sedan får de sitta i.
Jag räknar kallt med att däcken kasseras när jag kommer hem ändå.
Mer om utrustning kommer i del 2!
Hemvägen går dock via Kiruna-Gällivare-Storuman-Wilhelmina-Östersund-Karlstad-Göteborg-E6.
Snappt 2 veckor räknar jag med att ligga på vägarna med uppehåll i Gullbrandsdal-Nordkap-Gällivare-Östersund var jag bland annat övernattar hos vänner.
...min sambo tycker att jag är helt blåst i huvet! Ahahaha
Jag har fått mycket tips av Sveriges mesta vintertourare Hampe som skrev om Dustywobbels IceButt på http://hagaviken.d2g.com/sat/viewtopic.php?f=1&t=1442 läs det reportaget så fattar ni vad det handlar om.
Jag kommer att starta min IceButt på 24 timmar på söndagen när kristallrallyträffen är slut. Jag blir den 7e personen i världen som genomför en IceButt, -alla nordbor givetvis men jänkarna verkar hänga på låset för att åka i Canada och Alaska.
En IceButt går i korta ordalag ut på att man ska tillryggalägga 1609 km inom 24 timmar och en dubbel IceButt innebär 24 timmars vila mellan de 2 körningarna och sedan företas en dubbel IceButt. Något som aldrig gjorts! Jag tänkte försöka!
Den lilla men avgörande skillnaden är att en Ironbutt körs i +25 grader och en Icebutt i -25 grader plus fartvindsfaktorn så det är inget för den som är frusen av sig...
Siktet efter Kristallrallyt ställs in på Nordkap och jag kommer att avsluta den första i Alta efter 1674 km med måltiden 22.45 h så det är tight med tiden och stoppen korta. Därefter vilas det i 24 timmar och sedan startar jag klockan igen och kör en IceButt till via Nordkap med avslut i Östersund efter ytterligare 1641 km inom 24 timmar.
Jag stannar i Östersund någon dag hos en gammal polare och sedan tar jag mig mot hemmet i Ängelholm i lite mer sansat tempo.
Jag har förberett mig ganska länge nu men de sista pusselbitarna börjar falla på plats nu i alla fall. Hojen håller på att byggas om och det är ingen skönhet i Yamaha XT 660n som växer fram med en vindruta ifrån en ATV, en kvadratmeter hasplåt i fronten, väskor stora som as, slangar, 43 liter soppa, dubbdäck, dubbla batterier mm mm men det skiter man i då funktion kommer lååååååååångt före form i den här branchen!
Fortsättning följer...
www.ironbutt.se
Bifogat
-
dewalt-toughsystem-ds400-organiser-tool-box-1-70-323.jpg55.6 KB · Visningar: 314
-
otr_koffertraeger_xt660_72d_z1.jpg106.4 KB · Visningar: 288
-
DSC00805.jpg104.9 KB · Visningar: 592
-
1711529046_1cb1673cd1.jpg106.8 KB · Visningar: 636
-
spike (2).jpg231.9 KB · Visningar: 595
-
tenere.JPG59.8 KB · Visningar: 379
Last edited: