Problem med avgasportar

Simon

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
MT 01
Jag har problem med avgasportarna på mito.
När tändningenslåset dras om ska portarna röra sig. Men de gör de inte.
De står alltid i öppet läge.
Vajrarna och kabblar är alla hela. Jag har mätt så att spänningen går fram till Control Boxen.

Så förmodligen är det antingen CDI boxen, Valve Control Power Unit eller Valve Control Box. Som är sönder.

Hur ska man kunna veta vilken ??
Är det någon med en mito som skulle kuna mätta på kablarna o se hur mycket och på vilka kablar det ska vara spänning??
Kanske någon som har en av de sakerna (se ovan) på lager??

Bild på Valve Control Power Unit.
 

Bifogat

  • boxen.jpg
    boxen.jpg
    51 KB · Visningar: 372

Simon

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
MT 01
CayLe skrev:
Har du mätt späningen precis vid styr-boxen?
Ja till boxen är där 12 v.
Till avgasportsmotorn går där fyra sladdar in i boxen..
På dem är där 0,09 V - 0,09 V - 5,1 V.. Skumt.. Det borde ju vara
12V där med..
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Neox Spunk skrev:
Ja till boxen är där 12 v.
Till avgasportsmotorn går där fyra sladdar in i boxen..
På dem är där 0,09 V - 0,09 V - 5,1 V.. Skumt.. Det borde ju vara
12V där med..

mjo.. är det 0V, sen när du slår på tändningen så blire lite ström sen så försvinner det igen?
 

Simon

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
MT 01
CayLe skrev:
mjo.. är det 0V, sen när du slår på tändningen så blire lite ström sen så försvinner det igen?

Det är 0v när tändningen är av..
När jag slår på tändningen blir det 5,1v och så förblir det..

Där är tre sladdar med spänning på
0,09 V - 0,09 V - 5,1 V
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Neox Spunk skrev:
Det är 0v när tändningen är av..
När jag slår på tändningen blir det 5,1v och så förblir det..

Där är tre sladdar med spänning på
0,09 V - 0,09 V - 5,1 V

Prova att ta bort vajrarna och slå på tändningen.. kanske sitter fast nånstans?
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Neox Spunk skrev:
Det är 0v när tändningen är av..
När jag slår på tändningen blir det 5,1v och så förblir det..

Där är tre sladdar med spänning på
0,09 V - 0,09 V - 5,1 V

Det finns ingenting som säger att det skulle vara 12V där. När jag jobbade som styrelektriker så använde man 0 - 10V som signaler för att styra olika saker. Alltså 0 V = stängt och 10V = öppet. Sen steglöst där imellan. Kan vara något liknande här. Alltså en av 0,09 voltarna och 5,1 voltaren används som kontrollsignaler för att kolla mellan vilka tal som den ska justeras och den andra är till för att just styra den.
Vet inte om det är så här men det är vad jag tror..
 

Simon

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
MT 01
EBS skrev:
Det finns ingenting som säger att det skulle vara 12V där. När jag jobbade som styrelektriker så använde man 0 - 10V som signaler för att styra olika saker. Alltså 0 V = stängt och 10V = öppet. Sen steglöst där imellan. Kan vara något liknande här. Alltså en av 0,09 voltarna och 5,1 voltaren används som kontrollsignaler för att kolla mellan vilka tal som den ska justeras och den andra är till för att just styra den.
Vet inte om det är så här men det är vad jag tror..

Jo, det kan mycket väll vara så.. Men hur ska man veta det igentligen??
 

Simon

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
MT 01
CayLe skrev:
Prova att ta bort vajrarna och slå på tändningen.. kanske sitter fast nånstans?

Det har jag testat.. Motorn till portarna kan man snurra på ganska lätt så där sitter inget skit i vägen...
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800

Du har ingen verkstadshandbok till den?
I min (till tzr) står det vilka spänningsvärden man skall ha samt hur man felsöker/testar lite av varje i elektroniken.
 

Simon

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
MT 01
Vastrix skrev:
Du har ingen verkstadshandbok till den?
I min (till tzr) står det vilka spänningsvärden man skall ha samt hur man felsöker/testar lite av varje i elektroniken.

Jag har den vanliga Mito Manualen. Men den hjälper ju inte så mycket..
Det går ju inte direkt att få tag i en riktig handbok till Mito. :(
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Neox Spunk skrev:
Jo, det kan mycket väll vara så.. Men hur ska man veta det igentligen??

Mät alla kablar när du gasar också. Alltså med motorn igång. Någon av värderna bör följa varvtalet. :tummenupp
 

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Paris
Hoj
Ninja zx6r
Neox Spunk skrev:
Jag har den vanliga Mito Manualen. Men den hjälper ju inte så mycket..
Det går ju inte direkt att få tag i en riktig handbok till Mito. :(

svårt i sverige men i englanska ska det finnas har jag hört !
nu till frågan ! ;)

till motorn som styr avgas porten ska det vara 5 kablar !
en blå,röd,orange och en svart som sitter i en kåntakt och sen har du en gul som sitter för sig själv i en kontakt !
den gula kabeln vet jag inte faktist vad den gör efter som man när man slår på tändningen så går motorn runt utan att den gula kabeln till den e ikopplad !

som det låter värkar det vara att den e trasig allså motorn till avgasporten tycker jag ! du skänner ingen du kan få låna en av bara fram och tillbaka och testa ?

/Micke
 

Simon

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
MT 01
micke85 skrev:
svårt i sverige men i englanska ska det finnas har jag hört !
nu till frågan ! ;)

till motorn som styr avgas porten ska det vara 5 kablar !
en blå,röd,orange och en svart som sitter i en kåntakt och sen har du en gul som sitter för sig själv i en kontakt !
den gula kabeln vet jag inte faktist vad den gör efter som man när man slår på tändningen så går motorn runt utan att den gula kabeln till den e ikopplad !

som det låter värkar det vara att den e trasig allså motorn till avgasporten tycker jag ! du skänner ingen du kan få låna en av bara fram och tillbaka och testa ?

/Micke

Jepp, det kan mycket väll vara motorn som e kass.. Tyvärr så har jag inte stött på några MITOsar i närheten av mig.. Inte ens någon i Skåne.. Ingen som har en extra motor eller styrenhet över?? :(
 
Last edited:

Fredrick

2-t ÄR livet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
Aprilia AF-1 125 Sintenesi Replica -89, Yamaha YZ 125 -01
Skicka på 12v direkt på motorn en gång o testa bara, inte helt säkert att den är gjort för att gå på 12v men förmodligen är det så, men lägg på det lite fort bara. Anntar att det är på den oranga som spänningen ökar efter varvtalet på, och en till, lär nog vara båda med 0.09v på, men förmodligen vid olika varvtal. Mät.. leta.. mät... leta.. borde nästan finnas elchema på internet någon stans också tycker jag.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top