Har du Haynes-boken skall det inte vara några problem,
i Korthet:
Lossa tank, gas/chokewire, diverse kylslang samt ventilkåpan.
Lossa övre kedjestyraren,kamkedjedreven och kamaxelöverfallen, lirka loss kamaxlarna från kedjan och häng upp kedjan i en ståltråd el. liknande. Lossa sträckarens fyra bult och lyft upp den. Nu blir det lite trixigt då du skall lossa kedjesläpan från sträckaren. Se upp så du inte tappar låssprintarna eller clipsen ner i motorn!
Klart!
Häll lite olja i den nya sträckarens "kolv" längst ner och montera.
Obs! se upp så du inte monterar kedjesläpan uppochner. har jag gjort ett par gånger, man blir lite brydd när kamkedjan verkar för kort mot slutet av återmonteringen...
Håll rent runtomkring när du mekar, torka noga av kamxlarnas lagerbanor och smörj in dessa RIKLIGT med bra motorolja när du monterar. Använd momentnyckel (liten).
Hela operationer går väl på 3-4 timmar i lungt lördagstempo.
Kedjan bytte jag för att cykeln hade gått 11000 mil, vissa förståsigpåare menade att den kunde kugga över eller gå av, förmodligen kunde jag kört lika länge till men jag hade kedjan liggandes och tänkte att "-va fan...."