Kamkedjesträckare CBR1000F

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
Tjena!

Finns det någon som har gett sig på att byta en kamkedjesträckare på en CBR1000F, i mitt fall rör det sig om en 87:a... Var det en enkel sak?

Har ni några tips så är jag tacksam.
Något att tänka på? specialverktyg eller?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
lär var lätt, haka på de nya kedjan i änden på den gammla och dra runt motorn så den nya kommer runt, men håll koll så det inet kuggar över det minsta då är det åt helvete.
Fast en del har ändlösa kedjor då blir det mer jobb om du ändå inte vågar nita kedjan.
isf måste du plocka ner motorn så du kommer åt tt lägga den runt vevaxeln.
Sitter den i enda änden av motorn eller i mitten?

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
skruvis skrev:
Tjena!

Finns det någon som har gett sig på att byta en kamkedjesträckare på en CBR1000F, i mitt fall rör det sig om en 87:a... Var det en enkel sak?

Har ni några tips så är jag tacksam.
Något att tänka på? specialverktyg eller?

Om du ställer en av kolvarna i övre dödläge så kan du byta kamsträckare utan att bekymra dig om att kamkedjan ska kugga över. Skaffa/låna/glutta i en verkstadshandbok innan du skruvar - om du känner dig osäker på vad som ska göras.

Varför ska du byta kamkedjesträckaren?

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
Re: Re: Kamkedjesträckare CBR1000F

andersbrink skrev:

Varför ska du byta kamkedjesträckaren?

Kamkedjan skramlar på tomgång, ett känt fenomen på CBR1000F:en & innan jag börjar att lägga pengar på blås & dyl. så känns det som om jag bör byta den.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Byta sträckare är busenkelt om man har lite mekerfarenhet. Dock måste kammarna ur annars kommer du inte åt. Motorn kan sitta kvar i hojen. eftersom kammarna måste ur (sträckaren sitter under/mellen dem) rekomenderar jag att du köper en verkstadshandbok. Sträckaren är inte dyr, 5-700kr.
Endel verkstäder fixar detta billigt då det är ett relativt enkelt ingrepp.
Skall du byta kamkedja så finns det kedja med nitlås hos Touringbutiken (www.touring.se) Tycks fungera bra, min kedja har gått 1200mil efter byte utan problem.

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
Hörde med en verkstad & dom vill ha ca 2200:- för att byta sträckaren, inklusive sträckaren då.

Varför bytte du kedjan?

Har mekare erfarenhet & har verkstads handbok iofs. en Haynes med nr:1730...

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
Har du Haynes-boken skall det inte vara några problem,
i Korthet:
Lossa tank, gas/chokewire, diverse kylslang samt ventilkåpan.
Lossa övre kedjestyraren,kamkedjedreven och kamaxelöverfallen, lirka loss kamaxlarna från kedjan och häng upp kedjan i en ståltråd el. liknande. Lossa sträckarens fyra bult och lyft upp den. Nu blir det lite trixigt då du skall lossa kedjesläpan från sträckaren. Se upp så du inte tappar låssprintarna eller clipsen ner i motorn!
Klart!
Häll lite olja i den nya sträckarens "kolv" längst ner och montera.
Obs! se upp så du inte monterar kedjesläpan uppochner. har jag gjort ett par gånger, man blir lite brydd när kamkedjan verkar för kort mot slutet av återmonteringen...
Håll rent runtomkring när du mekar, torka noga av kamxlarnas lagerbanor och smörj in dessa RIKLIGT med bra motorolja när du monterar. Använd momentnyckel (liten).
Hela operationer går väl på 3-4 timmar i lungt lördagstempo.

Kedjan bytte jag för att cykeln hade gått 11000 mil, vissa förståsigpåare menade att den kunde kugga över eller gå av, förmodligen kunde jag kört lika länge till men jag hade kedjan liggandes och tänkte att "-va fan...."

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
Tack Pebl :banana

Min mätare står på 5000 mil så då bör jag slippa byta kedjan förhoppningsvis? behövde du byta kedjesläpan med?

Btw: vet du var man hittar sträckaren billigt?

Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
skruvis skrev:
Tack Pebl :banana

Min mätare står på 5000 mil så då bör jag slippa byta kedjan förhoppningsvis? behövde du byta kedjesläpan med?

Btw: vet du var man hittar sträckaren billigt?

Sträckaren kostade 580 eller 680:- på BIKE i Trollhättan för 2 år sedan.Då vart det en original Hondasträckare, tror ej det finns pirat då den är en smula överkomplicerad i konstruktionen. (Priset är nog subventionerat då den har ett konstruktionsfel)
Bike skickar grejor om man inte har en Hondahandlare närmare tor jag.
Kedjesläpan bytte jag samtidigt, fast det behövdes nog inte.
Vill minnas att övre släpan mellan kammarna medföljde när jag köpte sträckare.
En klar fördel med Honda jämfört med andra Japsmärken är att de är billiga med delar , framförallt till gamla modeller. Dessutom FINNS grejjorna att få tag på genom generalagenten

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC