Jag har hittat ett par varför-frågor som jag verkligen skulle behöva hjälp med! Och här måste ju vara sveriges bästa ställe att fråga på
1. Varför ska jag justera förspänningen?
2. Varför ska jag justera retur bak?
3. Varför ska jag justera komp bak?
4. Varför ska jag justera retur fram?
5. Varför ska jag justera komp fram?
Som ni ser så har jag knappt några egna svar alls men jag har cravings efter att lära mig. Jag vill ta ännu ett steg i min roadracingdröm och det här är ett av alla trappsteg jag behöver kliva upp på
1. Varför ska jag justera förspänningen?
- Hur märker jag (ute på banan) när det är för mycket förspänningen?
- Hur märker jag (ute på banan) när det är för lite förspänningen?
- Min hoj har exakt de millimeter statiskt häng (18mm) och förarhäng (45mm) som föreskrivs i manualen för Race track operation, men allt är väldigt mjukt och de liknar inte sporthojars generella rekommendationer. Ska jag förlita mig på manualen för förspänningen till vilket pris som helst eller är det rimligt att hojen eventuellt kan fungera bättre med de generella rekommendationerna för sporthojar?
2. Varför ska jag justera retur bak?
- Hur märker jag när det är för snabb retur?
- Hur märker jag när det är för långsam retur?
Svajar bakändan vid gaspådrag under nedlägg vid felaktigt inställd komp?
3. Varför ska jag justera komp bak?
- Hur märker jag när det är för snabb retur?
- Hur märker jag när det är för långsam retur?
Svajar bakändan vid gaspådrag under nedlägg vid felaktigt inställd retur? - Behöver jag enbart bry mig om lågfartskompen eller i vilka situationer på banan använder jag högfartskompen? Jag vet att de påverkar varandra dock och att gränsen är flytande.
4. Varför ska jag justera retur fram?
- Hur märker jag när det är för snabb retur?
- Hur märker jag när det är för långsam retur?
5. Varför ska jag justera komp fram?
- Hur märker jag när det är för hård komp?
Den blir trögstyrd. Framhjulet kan börja ploga i kurvor och visa geometri-slitage. Mer? - Hur märker jag när det är för mjuk komp?
Instabil i inbromsningen. Bakändan svajar vid inbromsningar. Mer?
Som ni ser så har jag knappt några egna svar alls men jag har cravings efter att lära mig. Jag vill ta ännu ett steg i min roadracingdröm och det här är ett av alla trappsteg jag behöver kliva upp på