Många frågor om fjädringen!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag har hittat ett par varför-frågor som jag verkligen skulle behöva hjälp med! Och här måste ju vara sveriges bästa ställe att fråga på :fakta

1. Varför ska jag justera förspänningen?
  • Hur märker jag (ute på banan) när det är för mycket förspänningen?
  • Hur märker jag (ute på banan) när det är för lite förspänningen?
  • Min hoj har exakt de millimeter statiskt häng (18mm) och förarhäng (45mm) som föreskrivs i manualen för Race track operation, men allt är väldigt mjukt och de liknar inte sporthojars generella rekommendationer. Ska jag förlita mig på manualen för förspänningen till vilket pris som helst eller är det rimligt att hojen eventuellt kan fungera bättre med de generella rekommendationerna för sporthojar?

2. Varför ska jag justera retur bak?
  • Hur märker jag när det är för snabb retur?
  • Hur märker jag när det är för långsam retur?
    Svajar bakändan vid gaspådrag under nedlägg vid felaktigt inställd komp?

3. Varför ska jag justera komp bak?
  • Hur märker jag när det är för snabb retur?
  • Hur märker jag när det är för långsam retur?
    Svajar bakändan vid gaspådrag under nedlägg vid felaktigt inställd retur?
  • Behöver jag enbart bry mig om lågfartskompen eller i vilka situationer på banan använder jag högfartskompen? Jag vet att de påverkar varandra dock och att gränsen är flytande.

4. Varför ska jag justera retur fram?
  • Hur märker jag när det är för snabb retur?
  • Hur märker jag när det är för långsam retur?

5. Varför ska jag justera komp fram?
  • Hur märker jag när det är för hård komp?
    Den blir trögstyrd. Framhjulet kan börja ploga i kurvor och visa geometri-slitage. Mer?
  • Hur märker jag när det är för mjuk komp?
    Instabil i inbromsningen. Bakändan svajar vid inbromsningar. Mer?

Som ni ser så har jag knappt några egna svar alls men jag har cravings efter att lära mig. Jag vill ta ännu ett steg i min roadracingdröm och det här är ett av alla trappsteg jag behöver kliva upp på :)
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Intressant . 1290 har längre fjädrings väg i bak än sportisar va , vi har väl 150mm . Därav 45 mm .

För lite förspänning och fjädringen kan bottna .

Resten får nån annan fylla i :yoparty
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kan du höja den?
Eller ligger gaffelbenen längst upp?

Förspänning, du höjer hojen men även vilken vikt som påverkar fjädern, dock rör den sig lika mycket vid belastning över startvikten när den väl börjat röra sig.

Hårdare fjäder, du höjer hojen och vilken vikt som påverkar rörelsen men även vad långt han rör sig när han väl börjar.

Komp/retur fick jag en snabb, enkel förklaring av att det är gas/broms för fjädern, alltså hur fort fjädern får röra sig ner/upp.

Sen är det bara att sätta samman detta till något fungerande, plättlätt! :D



Det jag tycker är viktigast, för mig iaf., är fjäder.
Rätt fjäder för vikt och körstil och balans (fram/bak, höjd och fjäder) är det som påverkar beteendet och
ger mest tillbaka på klockan, hydrauliken är finjustering av settingen sen och används inte för att få något att funka från början.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Om du inte har ett markörband på ett gaffelben kan du sätta dit ett buntband eller dylikt som visar hur mkt du utnyttjar. Ligger du bra till (åtminstone 1cm till godo) så finns det absolut ingen anledning att pilla på förspänningen utan då får du laborera med de andra.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Rätt häng ska vara ca 1/3:e del av slaget. Du har 125mm fram och 156mm bak vilket borde ge ca 41mm fram och 52 bak. När man kör bana som i det här fallet så kan förspänna lite till men det ligger inget egenvärde i att det skall vara "hård" fjädring. Hänget styr så att du jobbar i rätt "kvarter" rätt del av fjädringen så att du har mån både uppåt och nedåt.

Dämpningen ställer du by the book till att börja med, då får du en grundsetting som i regel funkar hyggligt. Just i fallet med KTM så tycker jag hittills inte att någon av mina KTM haft en speciellt bra setup om man gått på just inställningen för bana som står i boken, jag brukar blanda lite från standard och bansetup innan jag är nöjd. För mig är det viktiga att jag får rätt balans i styrningen och då får man kompromissa lite.

Det näst viktigaste för mig har iallafall alltid varit geometrin, därav mitt och Roffes tjat på He Rik om att sänka och höja bak istället för att skruva fjäder :)
När förspänningen är okej så ställer jag höjden både fram och bak för att få hojen neutral eller lite mer framåtstance för att den ska svänga in lätt, detta är ju en smaksak vad man gillar.

Snabb insvängning ger lite oroligare hoj, långsam insvängning ger stabilitet i övrigt.

När detta är utklarat så ger jag mig på dämpningen för finliret dvs hur den uppför sig under gas, broms, komfort, stabilitet osv.

Är förspäningen rätt så har man rätt grundhöjd och rätt fjäder (fjäder är ju trevligt att få när man kommit upp i ålder...) :)
Geometrin justerar om hojen står på nosen eller baken beroende på körsätt och trivsel
Dämpningen justerar finlir i olika områden...

Typ...
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Men, att säga att det är Rätt fjäder bara för man kan hålla den inom rek-spannet är att förenkla det lite, finns många olika fjädrar som funkar för mig då. Vad man Kan säga är att det inte är Helt fel. :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Kan du höja den?
Eller ligger gaffelbenen längst upp?

Förspänning, du höjer hojen men även vilken vikt som påverkar fjädern, dock rör den sig lika mycket vid belastning över startvikten när den väl börjat röra sig.

Hårdare fjäder, du höjer hojen och vilken vikt som påverkar rörelsen men även vad långt han rör sig när han väl börjar.

Komp/retur fick jag en snabb, enkel förklaring av att det är gas/broms för fjädern, alltså hur fort fjädern får röra sig ner/upp.

Sen är det bara att sätta samman detta till något fungerande, plättlätt! :D



Det jag tycker är viktigast, för mig iaf., är fjäder.
Rätt fjäder för vikt och körstil och balans (fram/bak, höjd och fjäder) är det som påverkar beteendet och
ger mest tillbaka på klockan, hydrauliken är finjustering av settingen sen och används inte för att få något att funka från början.

Jag tror att jag kan höja hojen genom att skjuta ner gafflarna 1mm eller då, lite osäker. Dock skulle jag vilka göra tvärtom då jag tycker att den svänger lite kasst. Nästa fråga som uppkommer är; bör jag höja hojen för ökad markfrigång, eller kan jag sänka den så den styr un lättare, vilket leder till minskad nedläggsvinkel? För motorkåpan skrapar i ibland och att köra med båt kommer jag bara kunna göra på tävlingar.

Om jag vill höja hojen baktill så behöver jag alltså byta fjäder till en hårdare för att behålla förarhänget samt om jag inte vill få en svajigare bakända?

Tack för svaren. Har du något svar på hur jag upplever förändringarna på banan? Exempelvis; vad händer om jag sätter kompen på min/Max osv? Att höja bakdelen, är det likvärdigt mot att sänka framdelen? påverkas greppet beroende på höjning/sänkning av fram eller bakdel?


Om du inte har ett markörband på ett gaffelben kan du sätta dit ett buntband eller dylikt som visar hur mkt du utnyttjar. Ligger du bra till (åtminstone 1cm till godo) så finns det absolut ingen anledning att pilla på förspänningen utan då får du laborera med de andra.

Förspänningen? Jag har buntband på framgaffeln som visar ca 1cm kvar till absoluta bottenläget. Men det indikerar väl hur kompressionen ligger till vid inbromsning?

Rätt häng ska vara ca 1/3:e del av slaget. Du har 125mm fram och 156mm bak vilket borde ge ca 41mm fram och 52 bak. När man kör bana som i det här fallet så kan förspänna lite till men det ligger inget egenvärde i att det skall vara "hård" fjädring. Hänget styr så att du jobbar i rätt "kvarter" rätt del av fjädringen så att du har mån både uppåt och nedåt.

Dämpningen ställer du by the book till att börja med, då får du en grundsetting som i regel funkar hyggligt. Just i fallet med KTM så tycker jag hittills inte att någon av mina KTM haft en speciellt bra setup om man gått på just inställningen för bana som står i boken, jag brukar blanda lite från standard och bansetup innan jag är nöjd. För mig är det viktiga att jag får rätt balans i styrningen och då får man kompromissa lite.

Det näst viktigaste för mig har iallafall alltid varit geometrin, därav mitt och Roffes tjat på He Rik om att sänka och höja bak istället för att skruva fjäder :)
När förspänningen är okej så ställer jag höjden både fram och bak för att få hojen neutral eller lite mer framåtstance för att den ska svänga in lätt, detta är ju en smaksak vad man gillar.

Snabb insvängning ger lite oroligare hoj, långsam insvängning ger stabilitet i övrigt.

När detta är utklarat så ger jag mig på dämpningen för finliret dvs hur den uppför sig under gas, broms, komfort, stabilitet osv.

Är förspäningen rätt så har man rätt grundhöjd och rätt fjäder (fjäder är ju trevligt att få när man kommit upp i ålder...) :)
Geometrin justerar om hojen står på nosen eller baken beroende på körsätt och trivsel
Dämpningen justerar finlir i olika områden...

Typ...

Okej. Då kan jag nog låta förarhänget ligga kvar på 45 bak. Fram är ej justerbart.
Men jag ändrar väl Höjden genom att ändra förspänning? Och ändrar jag den så ändras hänget. Alltså borde jag byta fjäder till en hårdare om jag vill ha en högre hoj med samma häng va? Eller missar jag något?

Kan jag luta hojen mindre vid en given hastighet i en kurva om hojen är mer snabbstyrd? Jag tänker att jag kanske inte behöver höja hojen för mer markfrigång utan bara göra den mer snabbstyrd istället.

Hur märker jag av ändringarna ute på banan? När vill jag justera kompen, och när vill jag justera returen? Hur vet jag om det är fel där bak eller där fram? För ett svajigt arsle med kasst grepp kan väl helt eller delvis även vara relaterat till gafflarna också?
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Okej. Då kan jag nog låta förarhänget ligga kvar på 45 bak. Fram är ej justerbart.
Men jag ändrar väl Höjden genom att ändra förspänning? Och ändrar jag den så ändras hänget. Alltså borde jag byta fjäder till en hårdare om jag vill ha en högre hoj med samma häng va? Eller missar jag något?

Ja, du ändrar grundläget på fjädringen (med en given last) med förspänningen. Det är ju det som är poängen med fjärrjustering av förspänningen bak t.ex.. Ett snabbt finlir av höjden bak för att ställa hojen lite mer på nosen eller lite mer på baken.

Har du samma häng, men hårdare fjäder fram så ändrar du inte höjden. Hänget ÄR höjden! Men du kommer att få mindre ihoptryckt fjädring med högre last än du har vid häng med bara förare, t.ex. vid kurvtagning.

Jag tror personligen att det spelar rätt stor roll på hur hojen beter sig i kurva att fjäderkonstanterna är någorlunda sinsemellan balanserade fram och bak.

Om du t.ex. har hårdare fjäder fram och mjukare bak, men ställer hänget "korrekt", så kommer hojen sätta sig bak när man är mitt i kurva.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur nådde du "rätt" häng bak?
Vad är rekommenderad förspänning och vilken har du nu när du har rätt häng?
Har du släppt ner gaffelbenen eller sitter dom i standardhöjd?
Vilken däckprofil är "standard" och vilken har du nu?

Hur du ska göra beror mycket på hur du gjort tills nu, har du en för mjuk fjäder som du förspänt mycket för att komma till rätt häng så är lösningen, "byt fjäder"

Om du har rätt fjäder så skulle jag säga att du ligger fel i höjd, åtgärda det först sen löser du resterande problem (de som blir kvar..) höj bak genom att förlänga dämparen (om det går) eller shimsa upp den med brickor.

Har du för hård fjäder som du nått rätt häng genom att släppa av förspänning så gå på tills han blir hanterbar instyrningsmässigt och se om du kan leva med det, annars byt till mjukare.

När du sen bytt, om du behöver det, så kommer troligen inte framänden vara i balans med bakänden, med lite tur så blir inte det ett problem då det tempo du behöver för att det ska begränsa kanske är högre än det går att köra med den hojen ändå. ;)
Om inte, "cross that bridge when you get there". :)

Att släppa ner framänden för att få han att styra in bättre när du redan nu har problem med att grejorna tar i är Fel väg att gå!
Höj bak, med förspänning, dämparlängd eller fjäder beroende på dina förutsättningar.

Hydrauliken, comp/retur, tar du när höjderna är rätt.

Det går alltså Inte att justera förspänningen fram?
Då blir det inget snack om att låta bli den när den är rätt spänd förvisso... :D
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ja, du ändrar grundläget på fjädringen (med en given last) med förspänningen. Det är ju det som är poängen med fjärrjustering av förspänningen bak t.ex.. Ett snabbt finlir av höjden bak för att ställa hojen lite mer på nosen eller lite mer på baken.

jag kanske har tänkt lite fel angående förspänningen, men säg att jag lossar fjädern så mycket så att den inte är belastad alls. Då är hojen i högsta läget. Men oavsett förspänning så borde jag väl ändå få samma höjd när jag väl sätter mig på den eftersom att förspänningen inte spelar någon roll när fjädern väl har börjat komprimeras.

Så när påverkas hojen av detta? Är det exempelvis vid avslag in i en kurva då vikten är förskjuten framåt? Blir den mer nervös vid inbromsningen? Är det fler situationer som påverkas av detta?


Har du samma häng, men hårdare fjäder fram så ändrar du inte höjden. Hänget ÄR höjden! Men du kommer att få mindre ihoptryckt fjädring med högre last än du har vid häng med bara förare, t.ex. vid kurvtagning.

Det börjar klarna lite tror jag.

Jag tror personligen att det spelar rätt stor roll på hur hojen beter sig i kurva att fjäderkonstanterna är någorlunda sinsemellan balanserade fram och bak.

Om du t.ex. har hårdare fjäder fram och mjukare bak, men ställer hänget "korrekt", så kommer hojen sätta sig bak när man är mitt i kurva.

Om den sätter sig, betyder det att den understyr? Hur vet jag om jag har en för hård eller mjuk fjäder ifall hänget är korrekt?




Hur nådde du "rätt" häng bak?
Vad är rekommenderad förspänning och vilken har du nu när du har rätt häng?
Har du släppt ner gaffelbenen eller sitter dom i standardhöjd?
Vilken däckprofil är "standard" och vilken har du nu?
Genom att justera förspänningen. Rekommenderad förspänning är iof 6mm. Detta har jag inte mätt, men jag har korrekt statiskt häng (18mm) samt förarhäng (45mm) och därmed är min slutsats att förspänningen är rätt. Korrekt enligt manualen för Race Track Operation.
OEM-Däcken är 190/55 vilket jag har kört på hela tiden. Imorgon kommer jag dock testa Bridgestones V02, 200/655.


Hur du ska göra beror mycket på hur du gjort tills nu, har du en för mjuk fjäder som du förspänt mycket för att komma till rätt häng så är lösningen, "byt fjäder"

Men eftersom både statiskt häng och förarhäng är rätt, borde det inte innebära att fjädern har rätt hårdhet då? Eller är den fel för att jag upplever den som mjuk?

Om du har rätt fjäder så skulle jag säga att du ligger fel i höjd, åtgärda det först sen löser du resterande problem (de som blir kvar..) höj bak genom att förlänga dämparen (om det går) eller shimsa upp den med brickor.

Varför ligger jag i fel höjd? För att jag har problem med markfrigången? För att jag tycker att den svänger dåligt? Om jag höjer bak och får längre förarhäng, vad blir konsekvensen då?

Har du för hård fjäder som du nått rätt häng genom att släppa av förspänning så gå på tills han blir hanterbar instyrningsmässigt och se om du kan leva med det, annars byt till mjukare.

När du sen bytt, om du behöver det, så kommer troligen inte framänden vara i balans med bakänden, med lite tur så blir inte det ett problem då det tempo du behöver för att det ska begränsa kanske är högre än det går att köra med den hojen ändå. ;)
Om inte, "cross that bridge when you get there". :)

Hur menar du med ur balans? Är det något som inte går att justera? Eller handlar det mer om bättre fjädringskomponenter? Har jag inte sagt att den här hojen är på väg att sätta banrekordet? ;)

Att släppa ner framänden för att få han att styra in bättre när du redan nu har problem med att grejorna tar i är Fel väg att gå!

Då kan jag släppa den idén.
Höj bak, med förspänning, dämparlängd eller fjäder beroende på dina förutsättningar.

Hydrauliken, comp/retur, tar du när höjderna är rätt.

Det är alltid bra att göra i rätt ordning :) Jag förstår dock inte när jag vill justera varken komp eller retur. jag förstår såklart att kompen justerar hastigheten med vilket hojen dyker nedåt, och att returen justerar hastigheten uppåt. Men när vill jag ändra detta? Hur märker jag på hojen att det inte står rätt till?

Det går alltså Inte att justera förspänningen fram?
Då blir det inget snack om att låta bli den när den är rätt spänd förvisso... :D

Nope. Den går inte att justera.

Fetmarkerar mina svar i citatet.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En lathund jag brukar använda... :)

Suspension setup.jpg
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag tror att jag kan höja hojen genom att skjuta ner gafflarna 1mm eller då, lite osäker. Dock skulle jag vilka göra tvärtom då jag tycker att den svänger lite kasst. Nästa fråga som uppkommer är; bör jag höja hojen för ökad markfrigång, eller kan jag sänka den så den styr in lättare, vilket leder till minskad nedläggsvinkel? För motorkåpan skrapar i ibland och att köra med båt kommer jag bara kunna göra på tävlingar...
Oj många frågor - låt oss beta av dem en i taget :) Först och främst - min princip är alltid att göra vad man kan med original- eller standardprylarna, därefter investera i t ex fjädrar med annan styvhet, cartridge eller hela enheter. På så sätt vet man bättre vad man håller på med och referenser blir enklare att göra.

1 - Ställ hydraulik och förspänning i eller nära standardläge. Montera buntband på gaffeln.
2 - Justera in häng som tidigare beskrivits. Notera att fram behöver Du veta om Du har topout-fjäder eller inte, har Du det kommer Du bara att komprimera den med förspänningen. Hamnar Du nära ytterlägena i f t rekommendationerna behöver Du byta fjäder till annan styvhet (ingen eller lite förspänning - mjukare fjäder, mycket förspänning - hårdare fjäder).
3 - Upplever Du ett generellt problem med att hojen inte svänger in/har taskigt fäste bak bör Du först mäta svingarmsvinkeln bak genom att ställa hojen på stöd utan förare och räkna ut vinkeln. På en sporthoj bör den ligga på ca 12 grader, en originalmaskin som min Suzuki vill jag minnas låg på drygt 10 grader med 190/55 bak. Det är möjligt att Din hoj, med längre fjädringsväg bak, kan tillåtas ha något större svingarmsvinkel. Även hjulbasen behöver analyseras, en kort hjulbas (alltså kortare kedja) gör hojen mer lättsvängd till priset av lite högre vilja att gå på bakhjulet.
4 - Är svingarmsvinkeln lägre har Du utrymme att höja bak, en metod kan vara att lossa bulten som håller övre stötdämparfästet mot ramen och pilla in shimsbrickor mellan ram och fäste. Normalt ger 2 mm brickor ca 4 mm högre förarhäng, så gå inte upp för mycket åt gången. Testa. Blir hojen mer lättstyrd utan att förlora allt för mycket i fäste har Du lyckats få en mer lättstyrd hoj med mer markfrigång.
5 - Understyr den fortfarande i de flesta kurvorna eller om svingarmsvinkeln från början är rätt/höjningen "kostar" i fäste sänker Du i stället framändan för att få ett neutralt chassi i de flesta kurvor oavsett fart.

När Du kommit så här långt ska Du förhoppningsvis ha en hoj som upplevs kvickstyrd och neutral utan att överbelasta framdäcket med normalt vettig broms/gas i kurva.

...Om jag vill höja hojen baktill så behöver jag alltså byta fjäder till en hårdare för att behålla förarhänget samt om jag inte vill få en svajigare bakända?
Ändrar Du inte förspänning men byter fjäder kommer Du att få mindre förarhäng och därmed högre bakända. Räcker det med ett par varv på förspänningen för att få rätt häng tror jag Du kan låta fjädern sitta kvar tills vidare.

...Tack för svaren. Har du något svar på hur jag upplever förändringarna på banan? Exempelvis; vad händer om jag sätter kompen på min/Max osv? Att höja bakdelen, är det likvärdigt mot att sänka framdelen? påverkas greppet beroende på höjning/sänkning av fram eller bakdel?...
Prova - det absolut bästa sättet att själv få en känsla för finjusteringar :) Returen vill Du normalt ha så lite dämpad som bara är möjligt, utan att hojen kastar upp Dig ur sadeln när fjädern går tillbaka efter ett gupp. Kompressionen avgör hur snabbt fjädern kollapsar över ett gupp, med mycket dämpning får Du mer feedback, en styvare och mer stabil känsla i chassit men förlorar fäste. Studera MM och DPs Hondor i MotoGP och klura på varför de rör sig som de gör...

...Förspänningen? Jag har buntband på framgaffeln som visar ca 1cm kvar till absoluta bottenläget. Men det indikerar väl hur kompressionen ligger till vid inbromsning?

Okej. Då kan jag nog låta förarhänget ligga kvar på 45 bak. Fram är ej justerbart.
Men jag ändrar väl Höjden genom att ändra förspänning? Och ändrar jag den så ändras hänget. Alltså borde jag byta fjäder till en hårdare om jag vill ha en högre hoj med samma häng va? Eller missar jag något?

Kan jag luta hojen mindre vid en given hastighet i en kurva om hojen är mer snabbstyrd? Jag tänker att jag kanske inte behöver höja hojen för mer markfrigång utan bara göra den mer snabbstyrd istället.

Hur märker jag av ändringarna ute på banan? När vill jag justera kompen, och när vill jag justera returen? Hur vet jag om det är fel där bak eller där fram? För ett svajigt arsle med kasst grepp kan väl helt eller delvis även vara relaterat till gafflarna också?
Med 1 cm kvar är det nog tillräckligt för en hyfsad marginal mot urbottning. Kompressionen styr bara hastigheten med vilken gaffeln sätter sig, vid en lång och hård inbromsning (typ Gelleråsen) påverkar kompressionen minimalt. Vill man öka marginalen mot urbottning kan man i stället öka progressiviteten något genom att, inom rimliga mängder, minska luftfjädern i gaffeln genom att fylla olja. Fyll ca 10 ml åt gången och prova, själv skulle jag tveka att justera mer än 10-15% av luftfjäderns längd med denna metod.

Motsatt gäller om Du har rätt häng men har 3-5 cm fjädringsväg kvar, då kan Du prova att öka luftfjädern genom att sänka oljenivån något. Har Du betalat för fjädringsväg är det väl dumt att inte nyttja den? :)

För mycket retur bak kan innebära att dämparen "packar ihop" vid upprepade gupp då den inte hinner återta sin längd mellan slagen, brukar märkas på att det vill gå brett i utgången på grund av att dämparen inte fjädrat ut. Bäst brukar vara att börja med lite returdämp, öka till hojen slutar kännas som en pogostick och sedan släppa ut något klick :) Sedan balanserar Du fram med bakretur till dess hojen inte byter riktning i kurvan, d v s håller sitt spår - Du vill att hojen ska behålla sin attityd genom hela slaget.

Kompressionen brukar vara enklast att lämna till sist. Fram brukar körteknik in i kurvan avgöra hur man vill att fronten ska dyka samt vilket fäste resp feedback man vill ha från fronten. Bak vill Du ha den så pass styv att den sväljer gupp utan studsa med bakhjulet samtidigt som den inte ska gunga ner och kännas säckig.

Styr Du in snabbt, d v s får en snabbare riktningsförändring blir konsekvensen att resten av kurvan kan tas med något större radie och därmed mindre lutningsvinkel. Om Du kan svänga så sent utan att någon dyker in på insidan och om Du inte väljer att öka hastigheten... ;)

Viktigast av allt är att bara ändra en parameter i taget, att ge sig på alla symptomen på en gång brukar vara ett säkert sätt att skruva bort sig på. Så först rätt attityd (höjd fram/bak), därefter retur för att få hojen att hålla spår och styra ut som man vill och slutligen kompression för att finjustera instyrningen i olika sorters kurvor. I sista stadiet kan även förspänning vara av nytta men glöm inte att detta även kan påverka attityden. Skriv upp vad Du gör tillsammans med några korta ledord om vad Du upplever.

Lycka till med inställningarna :tummenupp
 
Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
jag kanske har tänkt lite fel angående förspänningen, men säg att jag lossar fjädern så mycket så att den inte är belastad alls. Då är hojen i högsta läget. Men oavsett förspänning så borde jag väl ändå få samma höjd när jag väl sätter mig på den eftersom att förspänningen inte spelar någon roll när fjädern väl har börjat komprimeras.

Jo, det spelar roll. Fjädern kommer att komprimeras lika många mm oavsett förspänning, det är sant. Men du kan se det som att förspänningen förlänger eller förkortar det övre röret (upsidedown-framgaffel). Om du plockar isär en gaffel så ser du att förspänningen är en platta som du skruvar ner på fjädern. D.v.s. du förlänger det som finns ovanför fjädern = höjer ytterröret (och hela hojen).

Samma lika bak, du skruvar ner den övre fjäderinfästningen och höjer bak.

När jag tänker lite på det så är namnet förspänning lite kontraintuitivt... Visst, man förspänner ju när fjädringen är obelastad, men det är ju bara för att grejerna är ihopskruvade så att de inte ska hoppa isär.

Så när påverkas hojen av detta? Är det exempelvis vid avslag in i en kurva då vikten är förskjuten framåt? Blir den mer nervös vid inbromsningen? Är det fler situationer som påverkas av detta?

Mja. Alltså, du styr ju var du är på slaget med förspänningen. Och därmed höjden fram/bak om man inte pillar på andra grejer som styr höjden, t.ex. ride-height-adjuster (som finns på en del bakdämpare, förlänger och förkortar hela dämparen) och gaffeluppstick.

Det förändrar det "allmänna" uppträdandet, som hör ihop med attityden "på nos" och "på bak". I allmänhet är "på nos" överstyrt och nervöst, "på bak" understyrt och stabilt. Men det är ju grova generaliseringar, och förspänning är ju för finjustering på några millimeter.

Anledningen till "korrekt" häng är att man kanske inte vill höja upp hojen med förspänningen så att man har 10mm häng med förare. Om du kör över ett gupp på en raka har du bara 1 cm utfjädring kvar för hjulet att hitta vägen igen... Samma lika som att köra med 50mm häng fram. Då har du bara 70mm kvar för att ta upp inbromsning och stötar innan det bottnar.

Men jag tycker att termen "rätt" eller "korrekt" häng är lite väl strikt tolkat. Det finns justermån. I Öhlins manualer så står det ju t.ex. 25-35mm på gaffel som rekommenderat fönster. Har man problem så är det ju en snabb åtgärd.

Om den sätter sig, betyder det att den understyr? Hur vet jag om jag har en för hård eller mjuk fjäder ifall hänget är korrekt?

I allmänhet, ja.

Hur vet man att man har rätt fjädrar? Ja, det är väl hundratusenkronorsfrågan! :D

Antingen får man ju förlita sig på en guru ska gissa sig till det, kolla på racetechs hemsida eller försöka räkna/gissa sig fram till nåt och hoppas på det bästa. :) I den bästa av världar skulle man väl ha en hel uppsättning fjädrar och dubbla uppsättningar gafflar och dämpare ...och en racetekniker.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Man kan säga som PG Lundmark sa en gång också...

"-Skit i dekalsatsen, köp soppa och däck och lär dig köra hoj..."

OBS! Inte riktat till dig Fordon... :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Så mycket info! Jag är otroligt tacksam för alla svar! Jag ska försöka ta in det ni har skrivit nu och jag kommer troligtvis komma upp med lika många frågor igen :rofl Det här är guld värt och något som jag ska försöka ta tillvara på under de här tre dagarna på gelleråsen som börjar imorgon. :Bugar
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Man kan säga som PG Lundmark sa en gång också...

"-Skit i dekalsatsen, köp soppa och däck och lär dig köra hoj..."

OBS! Inte riktat till dig Fordon... :)

Haha! Teoretiker som man är så kan man inte låta bli att nörda ner sig i skiten... Man sitter och filosoferar över fjäderkonstanter, geometrier, oljeviskositeter och shimsstackar.

I praktiken, sitter man och pillar klick och mäter höjder efter varje pass? Nej, man bara kör fastän gaffeln bottnar innan ejes och försöker köra runt skiten i stället. Good enough för en klant. :)

Mina klickinställningar är typ så mjukt jag vågar och sen tajtar till hydrauliken gradvis tills det slutar vara en slingrig gunghäst. Mjukt ger grepp är min filosofi. :) Har inte rört grejerna på en hög med bandagar. Ser det som att om man lär sig köra med icke-optimal setup så lär man sig mera, hehe.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du har ju redan fått vettiga svar så jag drar ut de jag orkar svara på bara. :)

Fel höjd, du beskriver som svår att styra in och att han plogar, låg bak/hög fram.
Lösning, höj bak/sänk fram(på något sätt), du har även markfrigångsproblem och då vill man ha hojen......? ;)

Obalanserad fram/bak, om du har olika fjädrar fram och bak och belastar hojen jämt så kommer den sjunka ihop olika mycket, om belastningen är så han sätter sig 10mm bak och fram är lite hårdare så kommer han bli någon/några mm högre fram vid den belastningen.
Om denna skillnad är liten så går det att justera men hojen kommer bara vara optimal vid en given belastning, allt annat kommer vara lite "off", häng av mer/mindre eller "sätt" dig hårt i sadeln för att styra är ett sätt beroende på om det är bak eller fram som är hårdare.

Det kommer även bli svårare att öka tempot då han ändrar beteende i böj förutom allt annat man ska ha koll på när det börjar gå fortare....

Om skillnaden i fjäder är stor är det besvärligare, du kan ställa in en hoj som bara går att köra fort men kommer inte ner i det tempo som behövs för att kunna köra så fort...eller tvärtom, när du ska börja köra fort på din perfekta hoj så går det inte........
Det är då man kan börja tvivla på sin förmåga.....

Jo, häng med/utan förare inom riktvärden säger oftast att fjädern är "rätt".
Men, om han är för låg bak är han då rätt?
Eller är fjädern rätt men höjden fel?
Eller kör du bara fortare på bättre däck än rekommendationen utgår ifrån?

Du kommer nu även byta till nytt däck med högre profil så gör inget innan du provat med nya däcket, kan räcka, om du är nära så kan det bli för mycket med om däckhöjds-skillnaden är stor....
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top