nu har rottweilern fått en stämpel igen

Tintin

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Hojlös-beslutsångest R/RR
Blir förbannad jag med över tramset med rottisar.. :fatta!
Och just där står det att det är en blandning alltså inget riktig rottweiler.
Vilket som,visst händer det att rottisar är inblandade men det är precis som med
pittb, ägarna är oftast kända av polisen. Som sagt, det är inte alltid hundens fel... FATTA NÅN GÅNG !!!

/Tomas

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Visst beror det mäst på ägaren och hur han/hon präglar hunden men i princip ALLA hundar är ändamålsavlade och rotweilern är inte en utpräglad sällskapshund som en pekines eller en labb, som i och för sig är en Jakthund men med hysterisk mysighetsfaktor som biföljd av aveln.

Det är inte för inte som vi aldrig hör om labbar och boxrar som bitit barn utan det har med djurens temprament i kombination med ägaren, som i många fall köper en Rotweiler, pitbull eller en dobbermanför att "klä på sig den" när han/hon går ut på stan och visar hur stark man kan vara som har pli på sin hund och kan säga nej, nej, nej,. jävla idioter, det är klart att djuren felar. :mad:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Teo skrev:
....

Det är inte för inte som vi aldrig hör om labbar och boxrar som bitit barn utan det har med djurens temprament i kombination med ägaren, som i många fall köper en Rotweiler, pitbull eller en dobbermanför att "klä på sig den" när han/hon går ut på stan och visar hur stark man kan vara som har pli på sin hund och kan säga nej, nej, nej,. jävla idioter, det är klart att djuren felar. :mad:

Bättre formulerat än så har jag aldrig hört den enkla sanningen förklaras bortsett från ett faktafel angående labben som länge haft problem med oseriös avel och då drabbats av många dåliga hundar. Men de hundarna bits inte på samma sätt och blir inte ett problem på samma sätt för att de har ägare som äger hund av annan anledning än penisångest...

Vad gäller boxrar så bits dom inte förresten. Dels har de en otroligt stabil mentalitet, extrem smärt-tröskel och skulle de trots det försöka bita så gör deras extrema underbett att det inte går hål dvs upplevs inte som ett bett på samma sätt som när en hund med riktigt bett visar vad man kan göra med ett gäng riktiga tänder.

Det är alltid ägaren som är problemet och därigenom hunden. ÄGAREN skaffar en hund han inte klarar av eller en taskig blandning och sen är det HUNDEN som måste skjutas. Sorgligt....

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Sen ska alla "rottisärenperfektfamiljehund"-pladdrare komma ihåg en sak - hundraserna i vårt samhälle har avlats fram med olika syften. Det kan inget naivt pladdrande ändra på.

ALLA duktiga seriösa hundägare jag har pratat med om det här säger en intressant sak om rottweilers - "Det är INTE en lämplig förstahund" Det ska man komma ihåg.

Miss Ullis

Che Spettacolo
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
ingen....
Douge skrev:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,383499,00.html

så visar dom en bild på rottweilern.
och läsar man i texten så är det en blandning mellan Pb och rottis.
blir så förbannad när dom ger rottweilern en stämpel så.

hmmm det är ju inte rasen det är fel på ALLA hundar är olika har olika humör. och det beror ofta på hur dom blivit uppfostrade och vuxit upp.
sen finns det ju vissa sär fall som det bara e fel i huvet på och dessa ska man inte ha bland barn och dylikt.
tex. min stafford har heller inte det bästa ryktet men han e den snällaste hunden jag någosin träffat, han är super försiktig runt barn, har respekt för alla människor och har aldrig gjort nån som helst utfall mot nån...
man måste dock visa som bestämmer när dom blir könsmogna annars tar dom över helt.... men har man bara tid för sin hund är inte det nån problem.

Bifogat

• douglas.jpg
    douglas.jpg
    26.8 KB · Visningar: 145

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Miss BrInK skrev:
........ men har man bara tid för sin hund är inte det nån problem.

Har du det??
Jag har träffat er vovve och han är fantastiskt trevlig men glöm inte bort det du har sagt nu. Jag har hanterat många kaxiga hanhundar med lite för egna ideer om vem som ska bestämma och det är inte roligt.

Miss Ullis

Che Spettacolo
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
ingen....
Chrille skrev:
Har du det??
Jag har träffat er vovve och han är fantastiskt trevlig men glöm inte bort det du har sagt nu. Jag har hanterat många kaxiga hanhundar med lite för egna ideer om vem som ska bestämma och det är inte roligt.

Anders hund Anders som skrev....
Och jobbar han inte så är han med hunden.

Snabbe_jag

Kalla på Åsa!!!
Gick med
6 Mar 2003
I ett gult hus med blå dörr någonstans i Tollarp
Hoj
Lilltösens depåstöd!!!
Miss BrInK skrev:
hmmm det är ju inte rasen det är fel på ALLA hundar är olika har olika humör. och det beror ofta på hur dom blivit uppfostrade och vuxit upp.
sen finns det ju vissa sär fall som det bara e fel i huvet på och dessa ska man inte ha bland barn och dylikt.
tex. min stafford har heller inte det bästa ryktet men han e den snällaste hunden jag någosin träffat, han är super försiktig runt barn, har respekt för alla människor och har aldrig gjort nån som helst utfall mot nån...
man måste dock visa som bestämmer när dom blir könsmogna annars tar dom över helt.... men har man bara tid för sin hund är inte det nån problem.

Förstår vad du menar Ullis men problemet är faktiskt som nån skrev att det finns vissa som "klär" sig med sin hund.
Ocg tyvärr har det blivit av den typen av hundar som ni har.

Och jag tycker själv att Douglas är en kanonhund, jag vågar släppa fram Michelle till honom utan problem, fast att jag vet att hon kan ta i för hårt som hon gör på Foggy.... :hej

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Honda CB 750F -82
Chrille skrev:
Vad gäller boxrar så bits dom inte förresten. Dels har de en otroligt stabil mentalitet, extrem smärt-tröskel och skulle de trots det försöka bita så gör deras extrema underbett att det inte går hål dvs upplevs inte som ett bett på samma sätt som när en hund med riktigt bett visar vad man kan göra med ett gäng riktiga tänder.

Så boxern som bet hål i min hand bet inte hål? Konstigt :)
Iofs hade den epilepsi och var allmänt tokig men men...

När jag var 4 år blev jag omkullbrottad och biten av en rottweiler. Grannens fina hund som aldrig hade rört en fluga. Uppvuxen på en hästgård med lugna människor.

Jag litar inte en sekund på en rottweiler, håller mig långt borta från dem...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Scalp skrev:
Så boxern som bet hål i min hand bet inte hål? Konstigt :)
Iofs hade den epilepsi och var allmänt tokig men men...

......

Ingen regel utan undantag naturligtvis. Mitt inlägg var mer menat som ett skämtsamt påpekande om vad vi gör med våra hundar. Som uppvuxen uppvuxen i en boxerfamilj brukar vi alltid säga att det är tacksamt med boxrar för det blir så låga vetrinär-räkningar. De kan slåss nästan hur mycket som helst utan att det går hål.

Jag är uppvuxen med boxrar och uppfödning av dom och jag har hört om en enda boxer som bitit på hela den tiden, men jag tror naturligtvis inte att det inte kan gå fel emellanåt. :)

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Honda CB 750F -82
Chrille skrev:
Ingen regel utan undantag naturligtvis. Mitt inlägg var mer menat som ett skämtsamt påpekande om vad vi gör med våra hundar. Som uppvuxen uppvuxen i en boxerfamilj brukar vi alltid säga att det är tacksamt med boxrar för det blir så låga vetrinär-räkningar. De kan slåss nästan hur mycket som helst utan att det går hål.

Jag är uppvuxen med boxrar och uppfödning av dom och jag har hört om en enda boxer som bitit på hela den tiden, men jag tror naturligtvis inte att det inte kan gå fel emellanåt. :)

Helt sant, jag har i stort sett bara goda erfarenheter av boxrar, lugna och fina.
Att jag blivit biten av en boxer är bara mitt eget fel, var hundvakt när den fick ett anfall och fösökte hålla i den... Ouch.
Samma hund hoppade veckan senare genom ett gipsvägg hos ägaren och de valde då att ta bort den.

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Chrille skrev:

Ja det där kan man ju ta som ett seriöst inlägg i debatten...
/T

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Det mest intressanta är ändå att folk låter sina barn närma sig djur hur som helst. Det är mest skrämmande.

Med tanke på att barn har ett annat kroppspråk än vuxna och vet sällan gränser.

Menar om hunden ligger och sover på soffan och blir väkt av ett ansikte som ska pussa den, det är ju lätt att en försvarsinstinkt dyker fram då. Sen vet jag inte om fallet var så denna gång men vuxna vet ofta med sig att förvarna med röst eller dylikt att nu är jag på väg mot dig.

Ne, är man ensam med ett djur ska man kunna tyda dess kroppspråk.
Aldrig att jag skulle lämna ett djur ensamt med ett barn under iaf 8 år lugnt (beror dock på personen ifråga) men det är en princip.

Känner själv en hund som jag är rädd kan hamna i avlivningsfasen någon dag p.g.a. en klantig unge. Vet ej vad som hände han men han är mycket osäker bland barn och vart någon form av misshandlad av en unge när han var under ett år. Vilket gör att han morrar när ungar kommer för nära och går undan om han kan. Så när jag har honom i närheten är det ungen jag passar inte hunden. För han skulle aldrig medvetet göra något, lyder minsta lilla man ber honom och är klok i sig. Jag litar fullt på honom och han litar på mig. Så min uppgift är ju att passa barnen när han är i närheten.
Men de är få som förstår. Han är dessutom världens goaste Border Collie och om han väl blir trängd av en unge någon dag p.g.a. vuxnas bristande passning av barnet, och hugger. Då e det föräldern jag kommer attackera.
Och nej, inte min hund, en kompis hund som jag dock ofta tar hand om.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
tob skrev:
Ja det där kan man ju ta som ett seriöst inlägg i debatten...
/T

Vaddå? ska ag lägga till än fler smileysar? Sätta dit en förklarande finstilt text som förtydligar att det inte är att anse som ett seriöst inlägg i debatten utan endast som en anekdot om vad som vissa hundägare säger och tycker om sina hundar?

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Letar.....
Har en "trevlig" bild av mig som barn.

Är ca 2-3år och sitter med hela armen ner i halsen på grannen hund(stövare) och han gör ingenting.
Det kallar jag barnvänlig hund.

R.I.P Pelle

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
The_FacultyGirl skrev:
....
Men de är få som förstår. Han är dessutom världens goaste Border Collie och om han väl blir trängd av en unge någon dag p.g.a. vuxnas bristande passning av barnet, och hugger. ...

Border collie är ju inte känd för att vara den stabilaste av hundar men hur ska en icke-hundintresserad mamma veta det.

Det är DITT ansvar som hundägare att se till att hunden inte biter barn. Kan du inte det så är det DIN plikt att avliva hunden. Det är, i slutänden, inte barnens eller föräldrarnas fel, att barnen blir bitna - det är hundägaren som skaavvärja allt sånt.

Sen kommer det alltid hända olyckor. Hundar kan, precis som människor, bli sinnessjuka om inte annat.

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Djur är djur och djur kommer alltid vara djur.
Sällskapsdjuren/husdjuren formar vi människor. Vi formar dem genom foder, uppfostarn, avel etc.

Det minsta vi kan göra är att tyda deras kroppspråk för alla har vi bra och dåliga dagar. Även djuren.

Hmm, nu ska jag sluta "svamla" och bädda ner mig i sängen igen, för idag, e det jag som e sjuk :(

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Chrille skrev:
Border collie är ju inte känd för att vara den stabilaste av hundar men hur ska en icke-hundintresserad mamma veta det.

Det är DITT ansvar som hundägare att se till att hunden inte biter barn. Kan du inte det så är det DIN plikt att avliva hunden. Det är, i slutänden, inte barnens eller föräldrarnas fel, att barnen blir bitna - det är hundägaren som skaavvärja allt sånt.

Sen komemr det alltid hända olyckor. Hunar kan, precis som människor, bli sinnessjuka om inte annat.

Just den hunden kommer inte bita förrän han blir bra trängd och han vet det själv iochmed att han går undan alla gånger han kan.
Sen om jag praktiskt taget stänger in hunden i säg köket för att vara avskilld från barnet för allas skull och barnet vet att hunden inte är snäll likaså att barnets förälder vet om det, och barnet ändå går in i köket för att titta på hunden. Då är det förälderns fel för den har ansvar för barnet.
Men det är min åsikt.
Det är förälderns plikt att passa sin unge likaväl som det är hundägarens plikt att passa hunden. För både hundägaren och föräldern ska vara flockledare i sin flock och då får man passa sina mindre och undergivna också.

Men jag är less på vuxnas syn på djur i huvudtaget.
Att en vuxen kan låta sina barn jaga t.ex. får som är instängda i en hage... varv efter varv. Tycker vem som helst borde kunna räkna ut att fåren inte mår bra av det, så stressade som det kan bli.
Och varför barnen ens är i hagen är p.g.a. öppet hus och visning av djuren på diverse ställen.
Men kan man inget om djur så är det säkert svårt att veta.. men om man själv inte vet ngt om djuret, varför låta ens barn vara inärheten av det?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024