Chrille skrev:
Border collie är ju inte känd för att vara den stabilaste av hundar men hur ska en icke-hundintresserad mamma veta det.
Det är DITT ansvar som hundägare att se till att hunden inte biter barn. Kan du inte det så är det DIN plikt att avliva hunden. Det är, i slutänden, inte barnens eller föräldrarnas fel, att barnen blir bitna - det är hundägaren som skaavvärja allt sånt.
Sen komemr det alltid hända olyckor. Hunar kan, precis som människor, bli sinnessjuka om inte annat.
Just den hunden kommer inte bita förrän han blir bra trängd och han vet det själv iochmed att han går undan alla gånger han kan.
Sen om jag praktiskt taget stänger in hunden i säg köket för att vara avskilld från barnet för allas skull och barnet vet att hunden inte är snäll likaså att barnets förälder vet om det, och barnet ändå går in i köket för att titta på hunden. Då är det förälderns fel för den har ansvar för barnet.
Men det är min åsikt.
Det är förälderns plikt att passa sin unge likaväl som det är hundägarens plikt att passa hunden. För både hundägaren och föräldern ska vara flockledare i sin flock och då får man passa sina mindre och undergivna också.
Men jag är less på vuxnas syn på djur i huvudtaget.
Att en vuxen kan låta sina barn jaga t.ex. får som är instängda i en hage... varv efter varv. Tycker vem som helst borde kunna räkna ut att fåren inte mår bra av det, så stressade som det kan bli.
Och varför barnen ens är i hagen är p.g.a. öppet hus och visning av djuren på diverse ställen.
Men kan man inget om djur så är det säkert svårt att veta.. men om man själv inte vet ngt om djuret, varför låta ens barn vara inärheten av det?