Solstormar kan bara förklara delar av uppvärmningen.Rymding skrev:
Medeltemperaturen pendlar fram och tillbaka ganska mycket på kort sikt. Under mitten av förra seklet hade vi i Sverige en tillfällig nerkylning som kulminerade vid 80-talets hårda vintrar. Sedan 1988 har vi haft århundradets mildaste vintrar och totalt innebar 1900-talet en betydlig temperaturhöjning.Rymding skrev:Men tycker bara att det är lustigt att så mycket händer nu som är mest eller värst på 50 år. I detta fallet är det i alla fall något som ingen kan skylla på mänskliheten.
Sen att allt adderas är ju en sak, men jag tycekr det fel att hela tiden bara utse människan som till 100% boven i allt. Vi kanske itne gör saken bättre, men det ska väl vara nån rimlighet i diskutionenerna. Jag minns i alla fall på 80-talet. Då kom det så mycket snö och var -32 ett nyår. Då fick vi lära oss i skolan att mänskligheten var på väg mot en ny istid.![]()
UrbanTiger skrev:Jag vill inte dö nu![]()
Vad kan jag göra för att rädda världen ?
Kommer inte att kunna sova inatt nu när jag vet det här![]()
UrbanTiger skrev:Låter jobbigt, hörrödu
Inga bättre ideer ?
Är människan så jävla bra på att anpassa sig efter planeten jordens förutsättningar då? Kom ihåg att en femtedel av världens befolkning lever på svältgränsen redan idag.Jocke W skrev:Det är rätt läbbigt med alla effekter som blir utav ustläpp och dylikt..men människan har ju en jävla förmåga att anpassa sig så jag tror inte man kommer känna av det så mycket som det kanske låter..fast det är ju bara en teori från en trött 19 åring![]()
berggren_martin skrev:Är människan så jävla bra på att anpassa sig efter planeten jordens förutsättningar då? Kom ihåg att en femtedel av världens befolkning lever på svältgränsen redan idag.
Det tror jag nog snarare beror på några få människors egoism.berggren_martin skrev:Är människan så jävla bra på att anpassa sig efter planeten jordens förutsättningar då? Kom ihåg att en femtedel av världens befolkning lever på svältgränsen redan idag.
Hmm, nu kommer vi in på andra frågor här. Kunskap säger du? Det är vår västliga "kunskap" som ställt till uppvärmningen, men de som kommer att drabbas är U-länderna. Koldioxidhalterna är starkt korrelerade till ekonomisk tilväxt. Vi i väst hade inte kunna ha haft en så stor ekonomiskt tillväxt om vi inte hade haft s.k. U-länder att pumpa ut råvaror till dumppriser ifrån. De är alltid de fattiga länderna som är förlorarna och vi som är vinnarna.Jocke W skrev:jo..fast det kanske måste finnas vissa kriterier...alltså lite pengar och kunskap..men jag sa ju det.."en teori av en trött 19 åring"![]()
Att Golfströmmen skulle byta riktning är inte ett omöjligt scenarium. Det har den gjort många gånger förr, bl a när smältvatten från förra inlandsisen plötsligt dränerades mot väster och förändrade salthalten i Atlanten. Samma sak händer om Arktis glaciärer smälter för fort. Om vattnet späds ut med sötvatten så leder det till att avkylt vatten som tidigare kommit med golfströmmen får svårare att sjunka under termoklinen (skiktningen mellan yt- och djupvatten) och fortsätta sin bana söderut igen via djupvatten. Detta beror på att salthalten påverkar vattnets densitet.JoS skrev:Jag har för mig att en "expert" siade om att om uppvärmingen fortsätter så kan golfströmmen ledas om från Norges kust till ?, och därmed skulle vi inte gynnas av mildare klimat i framtiden. Vi skulle tvärt om få det kallare!![]()
På sätt och vis har du rätt. Ett växthus blir först och främst varmt på grund av att uppvärmd luft hålls instängd i en glasbur, vilket förhindrar att den blåser iväg och kyls ner nånstans... Men till viss del värms ett växthus också upp genom att utgående tilbakareflekterad långvågig strålning har svårare att tränga igenom glasskivan än vad kortvågig instrålning från solen har. På samma sätt fungerar atmosfärens drivhusgaser.NoicE skrev:Växthus effekten är en bluff![]()
berggren_martin skrev:På sätt och vis har du rätt. Ett växthus blir först och främst varmt på grund av att uppvärmd luft hålls instängd i en glasbur, vilket förhindrar att den blåser iväg och kyls ner nånstans... Men till viss del värms ett växthus också upp genom att utgående långvågig strålning har svårare att tränga igenom glasskivan än vad kortvågig instrålning från solen har. På samma sätt fungerar atmosfärens drivgaser.
berggren_martin skrev:Hmm, nu kommer vi in på andra frågor här. Kunskap säger du? Det är vår västliga "kunskap" som ställt till uppvärmningen, men de som kommer att drabbas är U-länderna. Koldioxidhalterna är starkt korrelerade till ekonomisk tilväxt. Vi i väst hade inte kunna ha haft en så stor ekonomiskt tillväxt om vi inte hade haft s.k. U-länder att pumpa ut råvaror till dumppriser ifrån. De är alltid de fattiga länderna som är förlorarna och vi som är vinnarna.
Folk verkar tro att hela väldens befolkning skulle kunna ha det lika bra som oss om de bara tillväxte ekonomiskt. Men alla ekonomier drivs i slutändan runt på naturresurser och dessa resurser är begränsade. Hela världens skogar skulle knappt räcka till för att på ett hållbart förse världens befolkning med lika mycket skithuspapper och reklam som vi gör åt med i Sverige.
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |