Nåt nytt att skylla växthuseffekten på

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Rymding skrev:
Solstormar kan bara förklara delar av uppvärmningen.

De kan exempelvis inte förklara varför trädgränserna i de svenska fjällen nu är högre än vad de har varit de närmsta 4000 åren.

Kurvorna som publicerades i början av 1990-talet, vilka visade en slående samvaraition mellan solfläckscykelns längd och temperaturen på norra halvklotet, visade sig mer eller mindre ha prickat in sig av slumpen. När man undersökte samma sak några år senare hade kurvorna gått isär rejält.

Letar man efter korrelationer mellan tillräckligt många variabler så är det högst osannolikt att man inte hittar några, även om orsakssamband saknas.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Min TV flippade ur vid 21tiden....

Jobbigt var det.

750RR

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Men tycker bara att det är lustigt att så mycket händer nu som är mest eller värst på 50 år. I detta fallet är det i alla fall något som ingen kan skylla på mänskliheten.

Sen att allt adderas är ju en sak, men jag tycekr det fel att hela tiden bara utse människan som till 100% boven i allt. Vi kanske itne gör saken bättre, men det ska väl vara nån rimlighet i diskutionenerna. Jag minns i alla fall på 80-talet. Då kom det så mycket snö och var -32 ett nyår. Då fick vi lära oss i skolan att mänskligheten var på väg mot en ny istid. :fakta

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Rymding skrev:
Men tycker bara att det är lustigt att så mycket händer nu som är mest eller värst på 50 år. I detta fallet är det i alla fall något som ingen kan skylla på mänskliheten.

Sen att allt adderas är ju en sak, men jag tycekr det fel att hela tiden bara utse människan som till 100% boven i allt. Vi kanske itne gör saken bättre, men det ska väl vara nån rimlighet i diskutionenerna. Jag minns i alla fall på 80-talet. Då kom det så mycket snö och var -32 ett nyår. Då fick vi lära oss i skolan att mänskligheten var på väg mot en ny istid. :fakta
Medeltemperaturen pendlar fram och tillbaka ganska mycket på kort sikt. Under mitten av förra seklet hade vi i Sverige en tillfällig nerkylning som kulminerade vid 80-talets hårda vintrar. Sedan 1988 har vi haft århundradets mildaste vintrar och totalt innebar 1900-talet en betydlig temperaturhöjning.

Självklart är vi alldeles strax på väg in i en ny istid, men här snackar vi geologiska tidsskalor. Varken du, dina barnbarn eller barnbarnsbarn kommer att vara med om det. De kommer däremot troligtvis att få vara med om början till en koldioxidinducerad superinterglacial.

Trädgränser anses vara ett av flera mer stabila mått på uppvärmningen, som inte påverkas av mindre oscillationer i medeltemperatur. På sikt gör dock enstaka graders höjd medeltemperatur att trädgränserna förskjuts hundratals meter i höjdled. Han som leder forskningen om trädgränser och klimatförändingar heter Leif Kullman och är professor vid Umeå Universitet. Har haft honom som föreläsare nångång, mycket intressant.

Bifogat

• 04.02.JPG
    04.02.JPG
    22.5 KB · Visningar: 90

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
UrbanTiger skrev:
Jag vill inte dö nu :gråta
Vad kan jag göra för att rädda världen ?
Kommer inte att kunna sova inatt nu när jag vet det här :skrämd

Ends sättet att häva utvecklingen och slippa dö är att alla människor måste begå kollektivt självmord. Då finns det ingen som kan manipulera med evolutionen.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Vi i Sverige kommer i alla fall kortsiktigt mest att gynnas av växthuseffekten. Visserligen kommer vissa arter i flora och fauna att trängas bort, men det är ju inget akut för samhället. I Skåne kommer man att kunna ha vinodlingar, medan mellansveriges klimat och odlingsmöjligheter i sin tur väntas förflytta sig till Norrland. Samtidigt som produktionen i jordbruket ökar som kommer vattenkraften att gynnas av de större nederbördsmängderna. Mildare vintrar gör också att vi sparar energi till uppvärmning.

Å andra sidan kommer luftkonditionering om sommaren att kräva mer energi. På sikt kan vi också glömma skidturistande vid Åre eller Vämdalen. Olika slags skadeangrepp på skog och åkrar kommer att bli allt vanligare. Exempelvis de sista årens angrepp på tall (Gremmeniella) och på björk i norra Sverige (björkrost) kan kopplas till de milda vintrarna. Mer bekämpningsmedel kommer att krävas på åkrarna i takt med att temperaturen ökar.

På andra delar av klotet kommer odlingsförhållandena att förändras på liknande sätt. Stora idag produktiva områden torkar ut och blir obrukbara, medan produktionen ökar på andra håll. Vissa delar av EU kan komma att råka ut för det tidigare... Sammantaget kommer globala förändringar i odlingsförhållanden att leda till ganska häftiga folkvandringar. Översvämningsfrekvensen utmed världens kustområden väntas dessutom öka dramatiskt.

osv. osv.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
å då kan vi köra båge längre på säsongen!!!! :rock

nä, men visst är det lite läskigt det där med effekter å grejer...

:rolleyes

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Det är rätt läbbigt med alla effekter som blir utav ustläpp och dylikt..men människan har ju en jävla förmåga att anpassa sig så jag tror inte man kommer känna av det så mycket som det kanske låter..fast det är ju bara en teori från en trött 19 åring :tungan

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jocke W skrev:
Det är rätt läbbigt med alla effekter som blir utav ustläpp och dylikt..men människan har ju en jävla förmåga att anpassa sig så jag tror inte man kommer känna av det så mycket som det kanske låter..fast det är ju bara en teori från en trött 19 åring :tungan
Är människan så jävla bra på att anpassa sig efter planeten jordens förutsättningar då? Kom ihåg att en femtedel av världens befolkning lever på svältgränsen redan idag.

Jocke W

Gick med
19 Oct 2003
Hoj
berggren_martin skrev:
Är människan så jävla bra på att anpassa sig efter planeten jordens förutsättningar då? Kom ihåg att en femtedel av världens befolkning lever på svältgränsen redan idag.

jo..fast det kanske måste finnas vissa kriterier...alltså lite pengar och kunskap..men jag sa ju det.."en teori av en trött 19 åring" :7peta

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Jag har för mig att en "expert" siade om att om uppvärmingen fortsätter så kan golfströmmen ledas om från Norges kust till ?, och därmed skulle vi inte gynnas av mildare klimat i framtiden. Vi skulle tvärt om få det kallare! :skrämd

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
berggren_martin skrev:
Det tror jag nog snarare beror på några få människors egoism.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jocke W skrev:
jo..fast det kanske måste finnas vissa kriterier...alltså lite pengar och kunskap..men jag sa ju det.."en teori av en trött 19 åring" :7peta
Hmm, nu kommer vi in på andra frågor här. Kunskap säger du? Det är vår västliga "kunskap" som ställt till uppvärmningen, men de som kommer att drabbas är U-länderna. Koldioxidhalterna är starkt korrelerade till ekonomisk tilväxt. Vi i väst hade inte kunna ha haft en så stor ekonomiskt tillväxt om vi inte hade haft s.k. U-länder att pumpa ut råvaror till dumppriser ifrån. De är alltid de fattiga länderna som är förlorarna och vi som är vinnarna.

Folk verkar tro att hela väldens befolkning skulle kunna ha det lika bra som oss om de bara tillväxte ekonomiskt. Men alla ekonomier drivs i slutändan runt på naturresurser och dessa resurser är begränsade. Hela världens skogar skulle knappt räcka till för att på ett hållbart förse världens befolkning med lika mycket skithuspapper och reklam som vi gör åt med i Sverige.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
JoS skrev:
Jag har för mig att en "expert" siade om att om uppvärmingen fortsätter så kan golfströmmen ledas om från Norges kust till ?, och därmed skulle vi inte gynnas av mildare klimat i framtiden. Vi skulle tvärt om få det kallare! :skrämd
Att Golfströmmen skulle byta riktning är inte ett omöjligt scenarium. Det har den gjort många gånger förr, bl a när smältvatten från förra inlandsisen plötsligt dränerades mot väster och förändrade salthalten i Atlanten. Samma sak händer om Arktis glaciärer smälter för fort. Om vattnet späds ut med sötvatten så leder det till att avkylt vatten som tidigare kommit med golfströmmen får svårare att sjunka under termoklinen (skiktningen mellan yt- och djupvatten) och fortsätta sin bana söderut igen via djupvatten. Detta beror på att salthalten påverkar vattnets densitet.

Men även om vi skulle fortsätta att öka våra koldioxidutsläpp som aldrig förr, så är det inte troligt att Golfströmmen skulle byta riktning förrän om kanske ett antal hunda år.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
NoicE skrev:
Växthus effekten är en bluff :mattias
På sätt och vis har du rätt. Ett växthus blir först och främst varmt på grund av att uppvärmd luft hålls instängd i en glasbur, vilket förhindrar att den blåser iväg och kyls ner nånstans... Men till viss del värms ett växthus också upp genom att utgående tilbakareflekterad långvågig strålning har svårare att tränga igenom glasskivan än vad kortvågig instrålning från solen har. På samma sätt fungerar atmosfärens drivhusgaser.

Last edited:

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
berggren_martin skrev:
På sätt och vis har du rätt. Ett växthus blir först och främst varmt på grund av att uppvärmd luft hålls instängd i en glasbur, vilket förhindrar att den blåser iväg och kyls ner nånstans... Men till viss del värms ett växthus också upp genom att utgående långvågig strålning har svårare att tränga igenom glasskivan än vad kortvågig instrålning från solen har. På samma sätt fungerar atmosfärens drivgaser.

Ja klart att växthuseffekten finns, men att den skulle vara till den globala uppvärmingens orsak under -90talet är båg :va

Jocke W

Gick med
19 Oct 2003
Hoj
berggren_martin skrev:
Hmm, nu kommer vi in på andra frågor här. Kunskap säger du? Det är vår västliga "kunskap" som ställt till uppvärmningen, men de som kommer att drabbas är U-länderna. Koldioxidhalterna är starkt korrelerade till ekonomisk tilväxt. Vi i väst hade inte kunna ha haft en så stor ekonomiskt tillväxt om vi inte hade haft s.k. U-länder att pumpa ut råvaror till dumppriser ifrån. De är alltid de fattiga länderna som är förlorarna och vi som är vinnarna.

Folk verkar tro att hela väldens befolkning skulle kunna ha det lika bra som oss om de bara tillväxte ekonomiskt. Men alla ekonomier drivs i slutändan runt på naturresurser och dessa resurser är begränsade. Hela världens skogar skulle knappt räcka till för att på ett hållbart förse världens befolkning med lika mycket skithuspapper och reklam som vi gör åt med i Sverige.

Ja men om vi inte hade våran kunskap som oxå tyvärr bidrog med uppvärmningen vad skulle vi va idag då? Med det är ju som du säger dom fattiga blir fattigare och dom rikare blir rikare..

Så i slutändan måste det finnas en vinnare och en förlorare..vissa måste ha det sämmre för att andra ska ha det bättre..vill gärna inte tro på det men så är det antar jag. Med att det inte finns obegränsade naturresurser är ganska självklart men det är en fråga som verkar kommit upp på senare år..innan det är det ingen som brytt sig..Det kanske skulle se anorlunda ut i världen om man hade planterat lika många träd som man högg ner från början..samma sak med miljö frågor..allt det här med uppvärmningen hade gemeneman inte en aning om i tidiga industri åldern..så då var det inget problem..(jag vet inte om jag bara svamlar nu :dummer )

Vet inte om alla miljö grejer nu förtiden blir lite för över reklamerade eller om det verkligen är så allvarligt..skulle va bra med ett proffs...nån som är proffs? :confused:

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...