IF's försäkring gäller inte alls på bana?

NinjaRob

Tidigare DesmoRob
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-6R -98
Sitter och läser mina försäkringsvillkor och det verkar som om IF har omformulerat villkoret gällande bankörning. Som jag tyder det så gäller inte försäkringen alls, inte ens trafikförsäkringen, vid körning på "inhägnad bana". Betyder alltså att man är helt oförsäkrad så fort man kör ogenom grinden till ett inhägnad område? Låter ju helt knäppt! Tidigare var det väl bara vid tävling och tidtagning som försäkringen inte gällde?

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
NinjaRob skrev:
Sitter och läser mina försäkringsvillkor och det verkar som om IF har omformulerat villkoret gällande bankörning. Som jag tyder det så gäller inte försäkringen alls, inte ens trafikförsäkringen, vid körning på "inhägnad bana". Betyder alltså att man är helt oförsäkrad så fort man kör ogenom grinden till ett inhägnad område? Låter ju helt knäppt! Tidigare var det väl bara vid tävling och tidtagning som försäkringen inte gällde?

Yepzz, så läser och konkluderar jag också på min BMW IF Försäkring.

Har hört talas om att det kommer att bli ett problem generelt nästa år - för alla bolag.

Någon som vet mera???

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Galne Dansken skrev:
Yepzz, så läser och konkluderar jag också på min BMW IF Försäkring.

Har hört talas om att det kommer att bli ett problem generelt nästa år - för alla bolag.

Någon som vet mera???

Har hört både hit o dit men kör som man e oförsäkrad .... då riskerar man inget :rolleyes:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Ringde o kollade och det stämmer att trafikförsäkringen inte gäller längre på IF. :mad:

Man får väl flytta knäskrapandet till dom allmänna vägarna istället :va

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
en deformerad skrothög
WASP skrev:
Ringde o kollade och det stämmer att trafikförsäkringen inte gäller längre på IF. :mad:

Man får väl flytta knäskrapandet till dom allmänna vägarna istället :va
Om du far ner i diket eller hamnar i bollhavet är det ändå vagnskadeförsäkringen som är intressant. Den gäller fortfarande på bana enligt vad jag läst i villkoren.
Men om du klantar dig och kör på någon eller att du mot förmodan skadar dig på en bankörning gäller inte försäkringen. Jag antar ersättningen för olyckfall ligger i trafikförsäkringen? Är det så? :va

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
highsider1 skrev:
Om du far ner i diket eller hamnar i bollhavet är det ändå vagnskadeförsäkringen som är intressant. Den gäller fortfarande på bana enligt vad jag läst i villkoren.
Men om du klantar dig och kör på någon eller att du mot förmodan skadar dig på en bankörning gäller inte försäkringen. Jag antar ersättningen för olyckfall ligger i trafikförsäkringen? Är det så? :va
Vagnskada har väl aldrig gällt på bana? Eller?
Det är ju trafik som är intressant då den gäller om du blir påkörd, du skadar dig eller kör på någon annan... på de allmänåkningar som jag åker på så är det krav på att fordonet är trafikförsäkrat.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
WASP skrev:
Vagnskada har väl aldrig gällt på bana? Eller?
Det är ju trafik som är intressant då den gäller om du blir påkörd, du skadar dig eller kör på någon annan... på de allmänåkningar som jag åker på så är det krav på att fordonet är trafikförsäkrat.

Det är exact det som är grejen. Det har IF tagit bort nu. Det är sålunda INGEN försäkring på inhägnat ömråde mera. Sålunda måste du teckna en speciel dagsförsäkring, just för den dag du kör på Inhägnat område!
- Jag vill inte köra på en bana, och du kör in i mig och jag blir invalidiserat - utan att det finns någon form f. försäkring..

IF - måste prata klar språk här - eller SMC hjälp oss???

NinjaRob

Tidigare DesmoRob
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-6R -98
Jag har pratat med IF och fått det svart på vitt nu. Så fort man kör in på inhägnat område är man helt oförsäkrad. Om någon kör in i mig utan försäkring och jag blir invalidiserad får jag inte en krona ersättning för någonting.

Jag tycker att detta bryter om lagen som säger att försäkringsbolagen måste erbjuda trafikförsäkring. Om IF nu inskränker sin trafikförsäkring på detta sätt så är det ju inte en riktig trafikförsäkring.
Ett genidrag från IF, nu kan man inte ens deltaga i avrostning och broms och kurvteknink kurser. Dom tycker det är bättre att öva på allmän väg :kocko Allmänåkningar kan man glömma, där är det alltid krav på trafikförsäkring, vilket är helt rätt!

Gällande vagnskada så har den aldrig gällt på bana, jag pratar enbart om trafikförsäkring här.

JohanFÖK och SMC borde verkligen titta på detta och försöka prata IF. När jag pratade med dom så sa dom att många andra försäkringsbolag kommer göra på samma sätt till nästa år!
JohanFÖK HJÄLP!!!! :( :4skrika :huvet

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Och jag som tecknade ny försäkring hos IF för ett par dar sen.. :mad: Ska man inte kunna köra bana nästa år då :( :6surkart :4skrika :huvet

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Du som bor i Lund, kan ta en Amatör Licens på Knutstorp. Detta kostar 700:-/licens kurs + 800:- för licensen. I licensen ingår en typ Trafikförsäkring som är tecknad av TH. På knutstorp kan du köra ca 7 ggr/år på våra träningar. Du kan köra med din hoj helt orginal. Dock måste du vara medlem i HMS 300:-/år.

År 2 förnyar du din Licens & och nytt medlemsskap totalt 1000:- vilket är billigt för ca 7 träningar.

Mvh//ZF

NinjaRob skrev:
Jag har pratat med IF och fått det svart på vitt nu. Så fort man kör in på inhägnat område är man helt oförsäkrad. Om någon kör in i mig utan försäkring och jag blir invalidiserad får jag inte en krona ersättning för någonting.

Jag tycker att detta bryter om lagen som säger att försäkringsbolagen måste erbjuda trafikförsäkring. Om IF nu inskränker sin trafikförsäkring på detta sätt så är det ju inte en riktig trafikförsäkring.
Ett genidrag från IF, nu kan man inte ens deltaga i avrostning och broms och kurvteknink kurser. Dom tycker det är bättre att öva på allmän väg :kocko Allmänåkningar kan man glömma, där är det alltid krav på trafikförsäkring, vilket är helt rätt!

Gällande vagnskada så har den aldrig gällt på bana, jag pratar enbart om trafikförsäkring här.

JohanFÖK och SMC borde verkligen titta på detta och försöka prata IF. När jag pratade med dom så sa dom att många andra försäkringsbolag kommer göra på samma sätt till nästa år!
JohanFÖK HJÄLP!!!! :( :4skrika :huvet

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Galne Dansken skrev:
Det är exact det som är grejen. Det har IF tagit bort nu. Det är sålunda INGEN försäkring på inhägnat ömråde mera. Sålunda måste du teckna en speciel dagsförsäkring, just för den dag du kör på Inhägnat område!
- Jag vill inte köra på en bana, och du kör in i mig och jag blir invalidiserat - utan att det finns någon form f. försäkring..

IF - måste prata klar språk här - eller SMC hjälp oss???

Hur blir det med våra kära rörkenkörningar nu då???
Jag menar om det nu är alla personskador som kostar dom stora pengarna, varför ta bort försäkringen där man blir en bättre förare och inte utgör en fara för allmänheten?
Om man kraschar på bana finns det mindre saker att göra sig illa på än ute i trafiken.

Jajja då är det bara skita att köra av sig på bana och köra värre på väg för då får man iaf ut nåt på försäkringen, dvs om man överlever..

Last edited:

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Jag fick för mig att du hellre åker på skogsvägar med din R1'a... :7peta

Men det är allvarligt om det stämmer att försäkringen inte kommer gälla på Rörken. Vi måste kolla upp detta.

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
NinjaRob skrev:
Jag tycker att detta bryter om lagen som säger att försäkringsbolagen måste erbjuda trafikförsäkring.
Exakt, jag är helt säker på att försäkringsbolagen måste erbjuda minst trafikförsäkring enligt lag.
Hur kan IF helt plötsligt sluta med det? :dummer

/A

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Rundningsmärke skrev:
Exakt, jag är helt säker på att försäkringsbolagen måste erbjuda minst trafikförsäkring enligt lag.

/A

Trafikförsäkringen gäller för allmän väg vilket banåkning knappast räknas till annars får de väl hastighetsbegränsa till 70 på banåkningen...

Hur som helst kul är det inte...jag har xx och hade tänkt att testa bana nästa år...

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Galne Dansken skrev:
- Jag vill inte köra på en bana, och du kör in i mig och jag blir invalidiserat - utan att det finns någon form f. försäkring.
Verkar konstigt detta. Betyder i princip också att man kan bli ersättningsskyldig om man kör på och invalidiserar någon på bana. Det blir dyrt. Jag tror faktiskt inte att de kan friskriva sig från trafikdelen bara för att körningen sker på inhägnat område.

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Om man har en hemförsäkring med olycksfallsförsäkring så lär väl den träda in om något skulle hända, eller?

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Rundningsmärke skrev:

/A

Jag har förstått att det skal komme Lagstiftning som fri tager Trafikfösäkrings plikt på Inhägnat Område! Jag hoppas verkligen att jag har fel!

Mht t. ex. Rörken, ja då - kan man hoppningsvist diskutera om det verkligen är Inhägnat Område (och det tror tyvärr jag det är!)

Avrostninger, Broms & Kurvteknik´s Kurser med Instruktör som kör före, etc., är så vitt jag kan vurdera verkligen i risk-zonen för dom vettiga aktiviteter som vi i SMC och övriga Club´zz håller på med - så att vi kan läre oss att bli bättra och mera säkra i trafik.

Personligen, är jag mycket bekymret över detta - och kännar att det händer på ett tyst sätt - utan vi i Klubberna tas med på frågan. Det är min uppfattning att det inte är förskringsbolagen, som skyll i dette - endast!!

Pratar vi skadesbilden - kan jag tala om att vi BMW MC Klubben i 2003 har haft 8 Broms & Kurvtekniks Kurser på Bana. 300 hojer har deltagit - endast 2 material skador har anmelts till IF - som jag vet om - Jag fungerer som Vice Säkerhets Ansvarig i klubben och har varit med på alla arrangements.
Kollar vi på BMW MC Klubbens avrostninger - har vi mycklet flere som har deltagit - och där har vi 5 material skador.
Contentaen är att dom har varit på kursus - med Min överbevisning - har lärt sig så mycket mera att dom unvikt skador i trafik!

Johan FÖK - jag har mailet dig - vänligen ta tag i mig på sporthoj PM eller jesper@galnedansken.com ....

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
PMR skrev:
Om man har en hemförsäkring med olycksfallsförsäkring så lär väl den träda in om något skulle hända, eller?

Enligt många FB, gäller det inte sk "hastighets åkning med motorcyckel"
Det bästa är nog att både lusläsa deras regler samt ringa. Prata inte med försäkringsmäklare, utan be att få prata med deras jurist för skadereglering.

Mvh//ZS

NinjaRob

Tidigare DesmoRob
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-6R -98
Rätta mig om jag har fel men en olycksfallsförsäkring ersätter väl bara den försäkrade? Alltså om jag kör in i någon och skadar denna så kommer min olycksfallsförsäkring inte att täcka hans skador? En trafikförsäkring ersätter ju även folk som jag skadar när jag är vållande.

PMR skrev:

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024