Trafikförs. gäller EJ hos TryggHansa vid bankörning!

Freddde

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Spånga -Sthlm
Hoj
hojjlös..
Har precis haft ett längre samtal med TryggHansa om försäkring av min hoj, gixxer750-00. Förrutom korkade saker som att om jag låser in min hoj i enskilt garage på villatomt eller parkerar på gatan utanför ett hyreshus inte påverkar min premie överhuvudtaget i en halvförsäkring där största delen är för stöld :kocko så ville jag veta deras syn på banåkning. Han svarade att där gäller inte försäkringen överhuvudtaget och hänvisar till trafikförsäkringslagen. Då jag svarar att det där står vid tävling, träning inför, uppvisning eller liknande svarar han att det är den sista biten dom går på "liknande förhållanden.." Men vid enskilda evenemang som SMCs avrostningar där man kommit överens om blablabla gäller hela försäkringen. På frågan "Du säger alltså att TryggHansas ställningstagande är att INGEN del av försäkringen gäller vid banåkning av någon form förrutom vid enskilda evenemang som tex SMCs avrostning osv.?" "Ja det stämmer." fick jag till svar.
Ok, hur kan jag då skydda/försäkra mig? Om jag nu skulle köra på nån vad händer då? Ja det blir väl som i övriga samhället nån form av civilmål.. :gnissla

Det här luktar skunk lång väg, att prata med dom är som att :huvet

Nån mer som har färsk info i området, har läst en del trådar och det verkar onekligen som om flera bolag helt vill frånskriva sig vid banåkning.. vad gör vi då?
 

Freddde

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Spånga -Sthlm
Hoj
hojjlös..
Jo jag frågade också om dom hade nån annan form av försäkring som jag kunde teckna som skyddar ifall jag skulle vålla någon annan personskada? "Nej det har vi inte".. Nähä, dom verkar inte vilja ta i det med tång ens..
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Freddde skrev:
Har precis haft ett längre samtal med TryggHansa om försäkring av min hoj, gixxer750-00. Förrutom korkade saker som att om jag låser in min hoj i enskilt garage på villatomt eller parkerar på gatan utanför ett hyreshus inte påverkar min premie överhuvudtaget i en halvförsäkring där största delen är för stöld :kocko så ville jag veta deras syn på banåkning. Han svarade att där gäller inte försäkringen överhuvudtaget och hänvisar till trafikförsäkringslagen. Då jag svarar att det där står vid tävling, träning inför, uppvisning eller liknande svarar han att det är den sista biten dom går på "liknande förhållanden.." Men vid enskilda evenemang som SMCs avrostningar där man kommit överens om blablabla gäller hela försäkringen. På frågan "Du säger alltså att TryggHansas ställningstagande är att INGEN del av försäkringen gäller vid banåkning av någon form förrutom vid enskilda evenemang som tex SMCs avrostning osv.?" "Ja det stämmer." fick jag till svar.
Ok, hur kan jag då skydda/försäkra mig? Om jag nu skulle köra på nån vad händer då? Ja det blir väl som i övriga samhället nån form av civilmål.. :gnissla

Det här luktar skunk lång väg, att prata med dom är som att :huvet

Nån mer som har färsk info i området, har läst en del trådar och det verkar onekligen som om flera bolag helt vill frånskriva sig vid banåkning.. vad gör vi då?

Eftersom inte trafikförsäkringen gäller vid banåkning går olycksfallsförsäkringen in (om man nu har en). Har man license ingår en sådan, annars brukar en sådan ingå i försäkringen från facket. Denna täcker ju givetvis bara person skador, men det är ju å andra sidan det viktigaste.
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Freddde skrev:
Jo jag frågade också om dom hade nån annan form av försäkring som jag kunde teckna som skyddar ifall jag skulle vålla någon annan personskada? "Nej det har vi inte".. Nähä, dom verkar inte vilja ta i det med tång ens..

Detta är endast ett problem om det skulle finnas ngn på banan som inte har en försäkring som gäller. Olycksfalls försäkringen täcker bara dina skador, men så länge alla har en så är det inga problem eller hur?
Om det inte är det, så borde det vara ett krav på att man ska ha en olycksfallsförsäkring för att få köra på bana!
 

Freddde

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Spånga -Sthlm
Hoj
hojjlös..
valmers skrev:
Jovisst, jag har läst tråden, bra sådan! Ville egentligen bara bekräfta att ryktena gäller tydligen TryggHansa också nu.

Och i ett läge där trafikförsäkring inte gäller på bana kan jag aldrig vara säker på att alla jag kör med har en personförsäkring, arbetslös fattig oförsäkrad.. men lever för hojjen. Det måste ju bli ett krav i så fall att alla som kör har en försäkring som täcker ens egna personskador, vilket ni också påpekar.
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
För hundra år sen, när jag började köra bana, var det inget snack om försäkringar. Alla var där på egen risk, så att säga. Jag tycker att det vore vägen att gå nu med.
 

Freddde

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Spånga -Sthlm
Hoj
hojjlös..
Håller med. Men vad händer om man klotar ihop med nån idiot som börjar gapa om ersättning hit eller dit. Det bör ju givetvis vara i den andan du beskriver men det där med OM.. det är väl kanske nåt man får leva med och hoppas man aldrig behöver uppleva, lita på sina hojbröder/systrars sunda förnuft.
Men det vore ju gött om det gick att en försäkring i ryggen som täcker upp iaf, så slipper man ens tänka tanken.
 

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Freddde skrev:
Men vid enskilda evenemang som SMCs avrostningar där man kommit överens om blablabla gäller hela försäkringen. På frågan "Du säger alltså att TryggHansas ställningstagande är att INGEN del av försäkringen gäller vid banåkning av någon form förrutom vid enskilda evenemang som tex SMCs avrostning osv.?" "Ja det stämmer." fick jag till svar.

Vad är det som gör att evenmang av SMC kan kringgå trafikskadelagen?
Står det inskrivet i avtalet eller är det något som T-H bara lovar på telefon?
 

Freddde

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Spånga -Sthlm
Hoj
hojjlös..
Galne Dansken skrev:
Intressant!!
Ja, får väl verkligen hoppas kundtjänstsnubben missat nåt. Han kopplade bort mig ett par gånger för att disskutera frågan med andra på sitt kontor. Han påpekade just det där med SMCs körningar, att det var nåt avtal man ingått med SMC därför gällde det där ändå. Jag sa också till honom att min körning har ingen likhet med tävling, träning för tävling, uppvisning eller något som liknar föregående då jag åker runt ett par varv för nöjes skull. Jag har ingen tävlingslicens och defenitivt inga förmågor någon skulle vilja se på en uppvisning! Han trillade tillbaka på att det gäller ändå ALL körning på inhägnat tävlingsområde, och jag hörde nån i bakgrunden som manade på honom också. Det var därför jag körde en Sverker "Du menar alltså att INGEN del av försäkringen gäller i någon form av banåkning hos er förrutom SMC evenemang?" Och svaret blev ett kort ja.

Edit 1. Jag frågade aldrig om det gällde trots att banan för dagen var "öppen".
 
Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Leffe skrev:
Vilka regler gäller för att man ska få ersättning via banlicensen vid ev skada?
Banlicensen ska väl vara någon form av skydd för olicencierade förare vid körning på bana som är godkänd av SVEMO.
http://www.svemo.se/blanketter/trygghansafolderforsakringar.pdf

:va

Gäller enbart licensierade förare, Licensierade förare kör inte tillsammans med icke licensierade förare på bandagar eller träningar - så ÄR det

Mvh//ZS
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Zilversurfer skrev:
Gäller enbart licensierade förare, Licensierade förare kör inte tillsammans med icke licensierade förare på bandagar eller träningar - så ÄR det

Mvh//ZS
I licensgrupperna kör endast licensierade förare - där sker ingen blandning (inte heller mellan olika typer av licenser). Men det finns inget om hindrar licensförare att köra i gatgrupperna, vilket faktiskt är ganska vanligt. I de fallen gäller inte försäkringen som följer med licensen utan man får förlita sig på andra försäkringar.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Vet inte hur det blir nästa år men jag har precis kviterat ut pengar från min trafikförsäkring efter min träningskrasch på Sviestad tidigare i år :fakta

Det jag fick för var Läkarbesök, roliga piller och sånt. Dessutom fick jag för "sveda och värk" eftersom jag gått gipsad. Trafikförsäkringen är ju tänkt att ta skador på en själv och omgivningen (lyktstolpar andra fordon osv) vid olycka med reggat och trafikförsäkrat motorfordon. Det verkar som om Folksam resonerade precis så iaf. Såklart var jag inte ens i närheten av att tro att jag skulle få nåt för skador på hojen. Nu kan man ju iofs slänga Husan utför ett berg utan att den tar skada men ändå...

Jag kraschade på motardträning som är öppen för licensierade men det kanske jag inte var toknoggrann att poängtera för handläggaren även om jag sa att det var en träningsvurpa. Mitt samvete är rent iaf. Dessutom har en polare fått ersättning från trafikförsäkringen efter krasch på _tävling_ i år på sama sätt som jag. Om detta beror på len och fin telefonröst eller slapphänta/okunniga handläggare har jag ingen aning om...
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Bingo skrev:
I licensgrupperna kör endast licensierade förare - där sker ingen blandning (inte heller mellan olika typer av licenser). Men det finns inget om hindrar licensförare att köra i gatgrupperna, vilket faktiskt är ganska vanligt. I de fallen gäller inte försäkringen som följer med licensen utan man får förlita sig på andra försäkringar.

Du får inte köra med en icke registrerad racehoj bland gat hojjar vid allmänhetensåkning ( sen är det nog inte många som vill köra bland fina standard hojjar). Både Bike Events, SMC har samma regler när det gäller race kittade hojjar. Samma gäller på K-torp, en standard mc får inte köras i Licensgruppen endast i Amatör gruppen.

Men att licensierade förare kör i gat grupp på sin egna standard hojj är givetvis helt ok, men då gäller samma regler som för övriga deltagare.

Rätta mig om jag har fel, men i detta ärende ligger jag nog ganska torrt på det ;-)

Mvh//ZF
 

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Zilversurfer skrev:
Gäller enbart licensierade förare, Licensierade förare kör inte tillsammans med icke licensierade förare på bandagar eller träningar - så ÄR det

Mvh//ZS

Öhh... jaha ja... jag tror du pratar om förarlicensen. Jag undrar om banlicensen. :7peta
Citat från SVEMO försäkringar i sammarbete med Trygg-Hansa: "Banlicensen avser skydd för olicensierade förare/passagerare vid körning på av SVEMO godkänd bana."

Dock verkar det som om försäkringssummorna är förhållandevis låga för banlicensen jämfört mot förarlicenserna
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Zilversurfer skrev:
Du får inte köra med en icke registrerad racehoj bland gat hojjar vid allmänhetensåkning ( sen är det nog inte många som vill köra bland fina standard hojjar). Både Bike Events, SMC har samma regler när det gäller race kittade hojjar. Samma gäller på K-torp, en standard mc får inte köras i Licensgruppen endast i Amatör gruppen.

Men att licensierade förare kör i gat grupp på sin egna standard hojj är givetvis helt ok, men då gäller samma regler som för övriga deltagare.

Rätta mig om jag har fel, men i detta ärende ligger jag nog ganska torrt på det ;-)

Mvh//ZF
Nu blev det helt rätt - nästan... :D Jag kör i licensgruppen (B-licens) med min standard gathoj både på BE.s körningar och på Knutstorps kvällsträning. Jag är inte ensam om det. På Knutstorp är det emot reglerna med de ser mellan fingrarna.
 

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Leffe skrev:
Vad är det som gör att evenmang av SMC kan kringgå trafikskadelagen?
Står det inskrivet i avtalet eller är det något som T-H bara lovar på telefon?

Jag är kund hos T-H och har fått det förklarat på följande vis. De anser att SMC:s evenemang är en seriös kurs som utbildar dig till en bättre förare och du kommer därför bli en mindre skadebenägen kund hos dem. I SMC:s kurser ingår det bromsträning och kurvtagningsövningar och annat som gör dig mindre vurpbenägen.

Har aldrig varit på någon SMC-kurs så jag kan inte jämföra med andra bankörningar.

// Chribba
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top