SMC Försäkrings FAQ (med bla bankörningsinfo)

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -02
SMC Försäkrings FAQ (med bla bankörningsinfo) UPPDATERAD

2004-05-11:
Har nu uppdaterat infon med en ny text om vad som gäller vid bankörning!

2003:
Ibland får jag svara på samma fråga många gånger och jag har hela tiden tänkt att jag skall skriva en försäkrings FAQ för att kunna hänvisa till den. Vid ett antal tillfällen har jag snickrat på denna men verkar aldrig bli klar. Jag har nu lagt ut den på webben iaf så att ni alla kan läsa. Där har jag också skrivit om vad som gäller vid banåkning tex.

Surfa dit läs och kom gärna med kommentarer på vad jag kan förbättra!

http://www.freespeed.nu/smc

/ JohanFÖK

Last edited:

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Johan, du får gärna vid tillfälle uppdatera din utmärkta lista som visar en sammanställning över bolagen. Jag antar att det numera enbart är TH som har någon form av trafikförsäkring på sin försäkring när man kör bana?

/Freppa

buLLit

Evil......Not!
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
R1 -00
Freppa skrev:
Johan, du får gärna vid tillfälle uppdatera din utmärkta lista som visar en sammanställning över bolagen. Jag antar att det numera enbart är TH som har någon form av trafikförsäkring på sin försäkring när man kör bana?

/Freppa

Nix!
Talade med Länsförsäkringar igår och deras försäkring gäller på banadagar med föråkare.

Men det är en jungel med försäkringar, i år mer än vanligt tycker jag.
JohanFÖK, upplys oss! :Bugar

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Freppa skrev:

/Freppa
Dubbelnix!
TH:s trafikförsäkring gäller inte vid bankörning(SMC-kurser är enda undantaget).

/A

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Rundningsmärke skrev:
Dubbelnix!
TH:s trafikförsäkring gäller inte vid bankörning(SMC-kurser är enda undantaget).

/A
Njeaä en gråzon som sagt men Trafikförsäkringen styrs av lagen (i detta fall trafikskadelagen).

INGET försäkringsbolag kan själv NÅGONSIN bestämma något annat, oavsett vad dessa skriver i sina villkor är det lagen som gäller.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Freppa skrev:

/Freppa

Jag bytte från IF till Länsförsäkringar av den anledningen.
Har pratat med två stycken handläggare hos dom båda säger att trafikförs gäller hos dom vid bankörning.

buLLit

Evil......Not!
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
R1 -00
norrlansguld skrev:
Jag bytte från IF till Länsförsäkringar av den anledningen.
Har pratat med två stycken handläggare hos dom båda säger att trafikförs gäller hos dom vid bankörning.
Så gör även jag i år!
IF = Oförsäkrad på bana
LF = Fullförsäkrad på bana

LF har dubbelt så dyr premie som IF (för mig), men vill man köra på bana så VILL MAN! :yoparty

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
buLLit skrev:
Så gör även jag i år!
IF = Oförsäkrad på bana
LF = Fullförsäkrad på bana

LF har dubbelt så dyr premie som IF (för mig), men vill man köra på bana så VILL MAN! :yoparty

Lustigt vilka skillnader det är i deras prissättning, min försäkring gick upp men EN krona i månaden, från 372 till 373 kr/mån för halvförs.

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Micke: Har du något exempel? Synd att stå där rättslös om det väl händer...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Freppa skrev:
Micke: Har du något exempel? Synd att stå där rättslös om det väl händer...
Nej det finns inget prejudikat mig veterligen ännu men det kommer väl.

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
GSXR1100R skrev:
Njeaä en gråzon som sagt men Trafikförsäkringen styrs av lagen (i detta fall trafikskadelagen).
Exakt, och enligt lagen gäller inte trafikförsäkringen vid "träning" eller "övningskörning" på inhägnat tävlingsområde.
Eftersom jag har skriftligt på detta från Olle Molin, ansvarig för MC-försäkringar på TH, känns det inte som en gråzon.

/A

Edit: Lagen är rätt flummig, t.ex finns ingen definition av "inhägnat tävlingsområde". Det pågår ett arbete för att
tydliggöra trafikskadelagen: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=37259 (sista sidan).

Last edited:

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Det finns inget prejudikat på trafikförsäkringsskador och inhägnat tävlingsområde än och ingen i Sverige vet riktigt vad ett inhägnat tävlingsområde är eller vid vilka förutsättningar som trafikförsäkringen gäller på ett inhägnat tävlingsområde. Därför har försäkringsbolagen idag olika tolkningar av om trafikförsäkringen gäller eller inte gäller.

If har bestämt sig för att tolka TSL som om att trafikförsäkringen inte gäller på inhägnat tävlingsområde.

Mitt råd är att även om du har LF eller annat bolag är att verkligen kolla upp vad och hur just ditt bolag tolkar TSL.

Lite information
Trafikförsäkringen gäller inte på inhägnat tävlingsområde.

Det innebär att när TSL på inhägnat tävlingsområde inte gäller ska en Motortävlingsförskring vara tecknad. Med andra ord när motortävlingsförskring inte behövs tecknas gäller TSL.

Liwa1 - FÖK

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Fast en Motortävlingsförsäkring täcker ju enbart in de skador som åsamkas funktionärer och åskådare. Därmed är åkarna själva rättslösa?

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Teutonia
JohanFÖK skrev:
Ibland får jag svara på samma fråga många gånger och jag har hela tiden tänkt att jag skall skriva en försäkrings FAQ för att kunna hänvisa till den. Vid ett antal tillfällen har jag snickrat på denna men verkar aldrig bli klar. Jag har nu lagt ut den på webben iaf så att ni alla kan läsa. Där har jag också skrivit om vad som gäller vid banåkning tex.

/ JohanFÖK

Tja det lilla jag läste så tycker jag att det konstateras rätt fort att trafikförsäkringen inte gäller på en bandag..

"Inledande bestämmelser

1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på
1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,
3. motorredskap med en tjänstevikt av högst 2 000 kg som är inrättat huvud- sakligen som arbetsredskap och som varken är eller bör vara registrerat i vägtrafikregistret.
Har till motordrivet fordon som omfattas av lagen kopplats fordon av annat slag, tillämpas lagens bestämmelser om skada i följd av trafik med motordrivet fordon på fordonskombinationen i dess helhet. Lag (2001:562)."

Hittade lite från BMW sport Club som har haft samma senario. http://www.bmwsc.com/docs/bmwsc_policy_gatbilar.htm Torde vara samma regler för gathojar som gatbilar
Denna sammanställning är rätt tydlig att du som förare är helt oförsäkrad (om du inte har förarlicens och är försäkrad genom denna)

Har dessutom inte arrangören någon motortävlingsförsäkring så är även 3:e part helt oförsäkrad där första paragrafen säger;
"1 § Motortävlingsförsäkring skall finnas vid tävling med motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde. Försäkringsplikten fullgöres av den som anordnar tävlingen. Finns ej sådan anordnare, fullgöres försäkringsplikten i stället av tävlingsområdets ägare eller, om området har upplåtits till annan för tävling, av denne.
Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde."

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Kain skrev:
"1 § Motortävlingsförsäkring skall finnas vid tävling med motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde. Försäkringsplikten fullgöres av den som anordnar tävlingen. Finns ej sådan anordnare, fullgöres försäkringsplikten i stället av tävlingsområdets ägare eller, om området har upplåtits till annan för tävling, av denne.
Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde."

Det börjar väl bli ganska klockrent det här?

(TSL)---citat
Lagen tillämpas dock ej på
1. bla bla
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,
-------------------------
Alltså. TSL omfattar aldrig verksamheten inom "inhägnat tävlingsområde".
(Alla tävlingsområden är väl att betrakta som "inhägnade". Även om de inte är det rent fysiskt(några hål i staketet typ). "Inhägnat tävlingsområde" är väl ett krav för att man överhuvut taget skall kunna, lagligt köra diverse fordon utan körkort?)

Arrangören skall alltså ha "Motortävlingsförsäkring".

ur Lag (1976:357) om motortävlingsförsäkring

1 § "..Finns ej sådan anordnare, fullgöres försäkringsplikten i stället av tävlingsområdets ägare eller, om området har upplåtits till annan för tävling, av denne..."

11 § Den som underlåter att fullgöra sin skyldighet att taga motortävlingsförsäkring dömes till böter.

Som förare är man alltså tydligen alltid försäkrad av antingen "annordnaren" eller av "tävlingsområdets ägare" Varför inte ett ord om detta på bandagar/bokning av bankörning? Märkligt.

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Du är bara försäkrad om du blir påkörd i depån eller jobbar som funktionär eller är åskådare. Som förare är du oförsäkrad.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Freppa skrev:
Du är bara försäkrad om du blir påkörd i depån eller jobbar som funktionär eller är åskådare. Som förare är du oförsäkrad.

Okey. Är det vad "Motortävlingsförsäkring" står för, så att säga?

(EDIT)

3 § Från motortävlingsförsäkring utgår ersättning för person- eller sakskada som orsakas genom motordrivet fordon när det användes inom inhägnat tävlingsområde för ändamål som avses i 1 §. Ersättning utgår dock ej för
1. person- eller sakskada som tillfogas den som framför eller medföljer motordrivet fordon när det användes inom inhägnat tävlingsområde för ändamål som nyss nämnts.
2. skada på motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde eller egendom i sådant fordon, vare sig fordonet användes vid skadetillfället eller ej,
3. sakskada som tillfogas försäkringstagaren eller tävlingsområdets ägare eller nyttjanderättshavare.

5 § Från motortävlingsförsäkring utgår ersättning med anledning av en och samma händelse med högst femtio miljoner kronor, ränta och ersätt ning för rättegångskostnader oräknade.............

Det där ser väl ut som att man kan torpedera en hel klunga utan att själv bli ersättningsskyldig. Eller? För egen del ser det illa ut dock.

EDIT IGEN:

Nä, det täcker ju inte skador på hojarna :huvet

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
T o m om det saknas försäkring, utgår ersättning Då från samtliga bolag som delar på kostnaderna.(6§) Och "Annordnaren" får böter enligt 11§.

tungt!

Psyko

Allways ahead
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
YZF R6
Liwa1 skrev:
If har bestämt sig för att tolka TSL som om att trafikförsäkringen inte gäller på inhägnat tävlingsområde.

Lite information
Trafikförsäkringen gäller inte på inhägnat tävlingsområde.

Det innebär att när TSL på inhägnat tävlingsområde inte gäller ska en Motortävlingsförskring vara tecknad. Med andra ord när motortävlingsförskring inte behövs tecknas gäller TSL.

Liwa1 - FÖK

Så vad kommer att gälla på körningen på Gotland ring som du varit med att arragera? :confused:
Det är ju onekligen så att det är fler bolag (Ex. TH) som tolkar TLS som IF...
Kommer jag som har IF få köra?

\H

Rider71

BikeKnight
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
GIXXER 1100
Täcker/Gäller trafikförsäkringen vid Bankörning ???

Tjena JohanFÖK !!!

Jag pratade med klubbkollega inom dragracing o hon sa att trafikförsäkringen
inte gäller vid bankörning om något händer, för att hittills har försäkringsbolagen gjort en lokal överenskommelse med klubben/Organisationen vid varje tillfälle och att bolagens regler säger att dom kan neka till ersättning om dom vill vid eventuellt tillfälle !!!

Mvh/Intresserad Knutte. :Bugar

JohanFÖK skrev:
2004-05-11:
Har nu uppdaterat infon med en ny text om vad som gäller vid bankörning!

2003:

/ JohanFÖK

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM