Högglanspolering av aluminium

ronnyracer

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrland
Hoj
Katana 1428 + Honda XR 640
Jag tänkte börja gnussa på hojen så det blänker till våren, har ni några goda råd hur man får ett bra resultat (mtrl, teknik osv).

Polerade fälgbanor e ju fräscht, har hört att man svarvar dem med ett speciellt skär och varvtal för att få till de, nån som provat?

Antar att man bör klarlacka för att få ett varaktigt skydd på de polerade detaljerna, synpunkter!
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
moralmode ON
Frågan passar bäst i styling och moddforumet
moralmode off

Hade du planerat att polera för hand så lär du få stora armuskler :)

Om inte kan jag varmt rekomendera att lämna iväg det till folk som kan det där. Det blir i 99% av fallen inte bra att själv polerar sving etc med borrmaskin och polertrissa, det har en tendens att bli flammigt.

Ja man behöver klarlacka eller lägga på någon annan ytbehandling om du vill att det skall hålla mer än 2 veckor.


Polera inte för mycket bara det kan få tysk lederhosenstreetfighterlook :yoparty
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Och detta är du helt säker på ???


Borsiin skrev:
moralmode ON
Frågan passar bäst i styling och moddforumet
moralmode off

Hade du planerat att polera för hand så lär du få stora armuskler :)

Om inte kan jag varmt rekomendera att lämna iväg det till folk som kan det där. Det blir i 99% av fallen inte bra att själv polerar sving etc med borrmaskin och polertrissa, det har en tendens att bli flammigt.

Ja man behöver klarlacka eller lägga på någon annan ytbehandling om du vill att det skall hålla mer än 2 veckor.


Polera inte för mycket bara det kan få tysk lederhosenstreetfighterlook :yoparty
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
ronnyracer skrev:
Jag tänkte börja gnussa på hojen så det blänker till våren, har ni några goda råd hur man får ett bra resultat (mtrl, teknik osv).

Polerade fälgbanor e ju fräscht, har hört att man svarvar dem med ett speciellt skär och varvtal för att få till de, nån som provat?

Antar att man bör klarlacka för att få ett varaktigt skydd på de polerade detaljerna, synpunkter!

Får jag rekomendera att använda sökfunktionen? Detta har vänts ut och in rätt många gånger. Det beror åxå mycket på vad du har för hoj. Vissa fälgar är högglans under lacken som verkar hålla glansen bra, men som sagt sök så får du många tips och åsikter.

/Joppe
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Borsiin skrev:
Hade du planerat att polera för hand så lär du få stora armuskler :)

Om inte kan jag varmt rekomendera att lämna iväg det till folk som kan det där. Det blir i 99% av fallen inte bra att själv polerar sving etc med borrmaskin och polertrissa, det har en tendens att bli flammigt.

Har själv legat halva helgen i garaget i hoppet att få upp glansen på några små detaljer på min hoj...*puh*
Stora armmuskler blev det inte.. Mn en trasig borrmaskin och ett svartprickigt garage.. :rolleyes: (autosol överallt)
Så de som får till höglanspoleringen bra är riktigt duktiga eller så har de mer tålamod..
Nu har jag testat och säger bara aldrig mer..
Hur Ravetrancer fick upp finischen på sin R1:a är imponerande och först NU förstår jag hur mycket han slitit med den..

//Lännström
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Borsiin skrev:
moralmode ON
Frågan passar bäst i styling och moddforumet
moralmode off

Hade du planerat att polera för hand så lär du få stora armuskler :)

Om inte kan jag varmt rekomendera att lämna iväg det till folk som kan det där. Det blir i 99% av fallen inte bra att själv polerar sving etc med borrmaskin och polertrissa, det har en tendens att bli flammigt.

Ja man behöver klarlacka eller lägga på någon annan ytbehandling om du vill att det skall hålla mer än 2 veckor.


Polera inte för mycket bara det kan få tysk lederhosenstreetfighterlook :yoparty
Hur kan du bara vräka ur dig så mycket skitsnack på en gång?????

Iceman: vad skulle du polera???, su kan få lite tips av mig.

P.s Min sving är inte flammig :)
 

Bifogat

  • rave6.jpg
    rave6.jpg
    39.1 KB · Visningar: 606

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Ort
I ditt arsle!!!!
Hoj
En KUK!!!!
Ravetrancer skrev:
Hur kan du bara vräka ur dig så mycket skitsnack på en gång?????

Iceman: vad skulle du polera???, su kan få lite tips av mig.

P.s Min sving är inte flammig :)

SHIIIT... den va inte lite polerad.... vad har du använt??? borrmaskin???
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
GårillaRaggare skrev:
Van att polera saker med högerhanden??? :hihi :hihi :hihi

Men seriöst, hur lång tid tog de å vad använde du???
Mitt ollon e ganska välpolerat om det var det du menade :hihi :hihi

Har lagt ca 500 timmar tror jag på ram och sving, fast det har vart ganska mycket testa sig fram lösningar innan jag bestämde för en specifik metod. Men säg atta det kan ta 200-300 timmar idag. Vintern är lång min vän. :)
 

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Ort
I ditt arsle!!!!
Hoj
En KUK!!!!
Ravetrancer skrev:
Mitt ollon e ganska välpolerat om det var det du menade :hihi :hihi

Har lagt ca 500 timmar tror jag på ram och sving, fast det har vart ganska mycket testa sig fram lösningar innan jag bestämde för en specifik metod. Men säg atta det kan ta 200-300 timmar idag. Vintern är lång min vän. :)

jo du.. har noterat att vintern är lång... men vad använde du för medtod7medel då??? autosol eller???
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top