Turbo på encyl. fyrtakt (XR 650)

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Efter ca 1,5 år idogt arbete har änligten min kompis lyckats att få en turbo att fungera på sin XR 650. Något som Mc X-press misslyckades med på PG Lundmarks XR. :)

Så nu finns det hopp om att kunna bygga riktiga motardräsers i framtiden :tummenupp

Enligt hans första provkörning laddar turbon mjukt och fint och fungerar t o m fint att köra på låga växlar efter stigar/skog.

Inga bänkkörningar har hunnits med ännu men effekten ska enligt utsago vara brutal.. :yoparty

/Göran
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Göran_Gullbro skrev:
Efter ca 1,5 år idogt arbete har änligten min kompis lyckats att få en turbo att fungera på sin XR 650. Något som Mc X-press misslyckades med på PG Lundmarks XR. :)

Så nu finns det hopp om att kunna bygga riktiga motardräsers i framtiden :tummenupp

Enligt hans första provkörning laddar turbon mjukt och fint och fungerar t o m fint att köra på låga växlar efter stigar/skog.

Inga bänkkörningar har hunnits med ännu men effekten ska enligt utsago vara brutal.. :yoparty

/Göran

Bilder!

Turbodata!

Ge oss!

/J
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Har lovat att ligga lågt med hur alla problem löste sig.. Det här är ju något att kunna tjäna lite pengar på... Och Benny (uppfinnar´n) vill nog inte "skänka bort" sin konstruktion efter allt slit och alla utprovningar och modifikationer.. Troligtvis kommer hans projekt att synas i någon hojtidning (ev. Bike) snart framöver... Då kommer det bilder och data...

/Göran
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Göran_Gullbro skrev:
Har lovat att ligga lågt med hur alla problem löste sig.. Det här är ju något att kunna tjäna lite pengar på... Och Benny (uppfinnar´n) vill nog inte "skänka bort" sin konstruktion efter allt slit och alla utprovningar och modifikationer.. Troligtvis kommer hans projekt att synas i någon hojtidning (ev. Bike) snart framöver... Då kommer det bilder och data...

/Göran


oki,, men lite dynodata kan vi väl få, hk/varv prestanda etc :Bugar
 

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Ort
I ditt arsle!!!!
Hoj
En KUK!!!!
ohhh faaan... 36timmar/dygnet i garaget i 1½år eller???

:yoparty fan va ballt.... smäll ihop ett företag så har ni redan en kund här!!!! :tummenupp

/raggarn
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kul om nån har lyckats med det. Väldigt nyfiken på vilka problem som dök upp och hur dom löstes, förstås. Tråkigt om han inte vill/vågar berätta. (Ja se Mammon. Fast nåt måste man ju leva på oxå. Att vara amatör har sina fördelar.)
/u
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
ulf_lundin skrev:
Kul om nån har lyckats med det. Väldigt nyfiken på vilka problem som dök upp och hur dom löstes, förstås. Tråkigt om han inte vill/vågar berätta. (Ja se Mammon. Fast nåt måste man ju leva på oxå. Att vara amatör har sina fördelar.)
/u

Så fort allt lugnat sig lite och han "lanserat/presenterat" sin idé så ska jag gladeligen dela med mig av mina kunskaper av hur han löst alla (välkända) problem som dök upp kring turbobygget... :tummenupp

Han höll precis på att ge upp hela bygget när han fick en snilleblixt.. :mattias

Det blir ju billiga hästkrafter om man är lite händig och kan få tag på turbo m.m. från någon skrot! :hihi

/Göran
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
På vilket sätt fungerade inte Marklunds XR-bygge. Jag har för mig att både han och PG var rätt nöjda med den? Lite korkat av dem att åka omkring med hojen på mässor och liknande om det bara var ögonfröjd.

Har för mig att de passerade målet på 70 bakhjulshästar med ganska god marginal...
 

HanneZ

Guest
mjo PG va väl jätte nöjd med sin xr, den gick som skinnet! Läste om den på deras sida!
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Chrille skrev:
På vilket sätt fungerade inte Marklunds XR-bygge. Jag har för mig att både han och PG var rätt nöjda med den? Lite korkat av dem att åka omkring med hojen på mässor och liknande om det bara var ögonfröjd.

Har för mig att de passerade målet på 70 bakhjulshästar med ganska god marginal...

Visst passerade de 70-sträcket.. ibland.. Problemet med Marklunds XR-bygge Var att motorkaraktären var opålitlig och effekten varierade från stund till stund. Mellan ungefär 40-75 hkr (Ungefär som om man håller på att få soppatorsk) Problemet med encylindrigt och turbo är att avgas och insugsimpulserna är så markanta gentemot flercylindriga motorer. Det blir liksom ingen bra genomströmning eller fyllnad av förbränningsutrymmet... Och turbon fungerar inte heller speciellt effektivt...

Man kan säga att Marklunds TurboHonda bara var för ögonfröjd... Gjorde någon mc-tidning något test med den hojen? Min kompis Benny har fått ur Marklund vilka lösningar/problem de hade med sin hoj. De gav i alla fall upp eftersom de inte hade nog med tid/ork för att göra hojen körduglig...

/Göran
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Göran_Gullbro skrev:
...Problemet med encylindrigt och turbo är att avgas och insugsimpulserna är så markanta gentemot flercylindriga motorer. ...
Har läst (men ej egna erfarenheter) om plenumkammare för att få jämnare tryck, dvs slippa pulserna på insugssidan. Vet inte hur man gör på avgassidan men har fått en känsla av att avgassidan inte alls är lika känslig. Problemet ligger ju i att kompressordelen inte kan jobba mot "stopp", dvs mot stängd insugsventil. På avgassidan däremot borde det ju inte spela någon större roll att avgaserna kommer pulsvis.

Ulf_lundin, vi diskuterade ju detta för nåt år sen i nån tråd. Säkert borttappad.

Jaja, hursomhelst är man ju intresserad, nyfiken. Ge oss mer info så fort det går.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Robban_C skrev:
På avgassidan däremot borde det ju inte spela någon större roll att avgaserna kommer pulsvis.
Tvärt om, man vill ha pulser där då de hjälper till att få upp snurren på turbon. Dock så är snarare problemet att pulserna kommer för sällan på en enstånka.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Flummo skrev:
Tvärt om, man vill ha pulser där då de hjälper till att få upp snurren på turbon. Dock så är snarare problemet att pulserna kommer för sällan på en enstånka.
Ja, jag hade för mig att det var något med pulserna och att få rappt spool-up men visste inte att de kommer för sällan på en stånka.
Kan man skippa pulserna och använda ett plenum även på avgas? Jaja, jag vet att man skulle bli dumförklarad med en reservdunk mellan motor och turbo men om det fungerar så...
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Robban_C skrev:
Ja, jag hade för mig att det var något med pulserna och att få rappt spool-up men visste inte att de kommer för sällan på en stånka.
Kan man skippa pulserna och använda ett plenum även på avgas? Jaja, jag vet att man skulle bli dumförklarad med en reservdunk mellan motor och turbo men om det fungerar så...

Kul och se alla ideér! :)

Även på tvåcylindriga motorer kan de vara lite trixigt att få till det hela. Vet att det brukar vara lite problem att få en turbomatad HD att göra som "man vill".. :va

Benny håller just nu på och modifierar så att man ska kunna använda originalförgasare på Hondan för att lättare/billigare kunna bygga om andra hojar i framtiden..

/Göran
 

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Ort
I ditt arsle!!!!
Hoj
En KUK!!!!
Göran_Gullbro skrev:
Kul och se alla ideér! :)

Även på tvåcylindriga motorer kan de vara lite trixigt att få till det hela. Vet att det brukar vara lite problem att få en turbomatad HD att göra som "man vill".. :va

Benny håller just nu på och modifierar så att man ska kunna använda originalförgasare på Hondan för att lättare/billigare kunna bygga om andra hojar i framtiden..

/Göran

okej... men kompressor matade trajor finns de ju.. (såg även en kompressor Norton i MCM förrut...) så de borde ju funka med turbo på 2cyl oxå.. eller??? :gnissla

Kan du inte ens slänga upp en liten bild på hojen, vore kul å se så man kan "jämnföra" lite med den andra turbohojen...

Hur har han löst kylningen då?? den e väl luftkyld???

/raggarn
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Göran_Gullbro skrev:
...Vet att det brukar vara lite problem att få en turbomatad HD att göra som "man vill"...
Det har väl inte med turbomatningen att göra? :D
(Kunde inte låta bli)

Hur är det nu? V-twinnarna har ju ojämnt fördelade tändlägen. Har någon anna av twinkonfigurationerna jämnt fördelade tändlägen (dvs avgaspulser)? Borde ju vara optimalare att turbomata. (Jaja, jag vet att det finns många andra faktorer men detta är _en_ viktig faktor att beakta)
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Jag tror problemen m få-cylindriga motorer o turbo ligger mest på insugsidan. Turbon tar ju hand pulserna alldeles automatiskt o ger snurr. Den kan ju bara inte jojja alltför mycket uppponer i varvtal mellan pulserna.
På insugssidan däremot, blir ju tryckvariationerna stora, spec. om ev. kammare är liten. Insugsventilen är ju stängd 2/3 av tiden ungefär. O dom tryckvariationerna bromsar ju turbon ojämnt. Skulle tro man kan få rundgång mellan drivande pulser o bromsande tryck i vissa lägen.
Dessutom ska man ju hitta nåt sätt att dosera soppa oxå under dom omständigheterna. Inte att undra på om det är svårt att få till det. Sprut må ju vara, men tänk er en stackars trycksatt förgasares arbetsförhållande.

By the way 1: V-twinnar kan ju oxå ge rätt glesa pulser, beroende på cyl.- o vevtappsvinklar. Kanske borde räknas som stånkor i detta sammanhang. Boxertwin ok ur den synpunkten, men istället har den det vanliga v- o boxermotorproblemet när det gäller turbo att cyllarna är långt ifrån varandra.

By the way 2: Blev det med el utan laddluftkylare ?
/u
 
Last edited:

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
ulf_lundin skrev:
Jag tror problemen m få-cylindriga motorer o turbo ligger mest på insugsidan. Turbon tar ju hand pulserna alldeles automatiskt o ger snurr. Den kan ju bara inte jojja alltför mycket uppponer i varvtal mellan pulserna.
Problemet är nog inte att den jojjar som du så vackert beskriver det :tummenupp , utan att man får ett rejält turbolagg då pulserna i normala fall hjälper till en hel del när det gäller spool-up (turbons uppvarvning på ren svenska). Men som du säger, en hel del problem ligger nog på insugs-sidan, och förr eller senare kommer ju turbon upp i tryck om det bara finns ett avgasflöde som kan driva den. Jag är absolut ingen expert, så jag väntar med spänning på mer fakta om hojen.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top