Snabbkopplingar

"fege"

Ducatista
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SSie -98
Finns det någon som kan berätta var man får tag på snabbkopplingar till bränsleledningarna? Alltså sådana som gör att man snabbt och enkelt kan ta bort tanken utan att soppan rinner ut.
Tack på förhand.

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen alls :(
Insprut eller förgasare ?

Dvs 3-4 bar eller nästan inget tryck alls ?

Funderar på vilken typ av storlek man behöver om trycket är väldigt lågt... ?

Jag/vi säljer i vilket fall allt i Rectus och TEMA:s sortiment, exempelvis serie 21KB (Dubbelavstängande, nominell dia 5mm) med Vitontätningar, ligger för koppling i mässing runt 100-150 spänn ex moms, och för Syrafast runt 400,-
Nippel ligger för mässing runt 80,- och syrafast runt 350,- priser beror lite på vilken typ av anslutning du vill ha, 1/4"-utv-gäng, 6mm slanganslutn, invändiga gänger osv osv, det finns en uppsjö...

Sen finns förstås dyrare, bättre grejer, som är i princip HELT spillfria osv, men det spelar väl inte så stor roll om det bara är bensin?

Vet inte om jag kan sälja sånt direkt, men löser det sig inte så kan du ju hojta så kan jag ge dig artikelnummer, som du sen kan gå till nån av våra återförsäljare med, så det inte blir fel...

Detta är förstås industri-grejer, mycket möjligt att det finns betydligt billigare, kollat BILTEMA ?

Hoppas det löser sig, ha de / XJR

"fege"

Ducatista
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SSie -98
Tackar för hjälpen! Hojen jag skall ha dem på är en insprutare. Slangens diameter har jag inte koll på i huvudet men anslutningen skulle vara av typen slang/slangklämma. Jag vet ev. en hojbutik som kan vara intresserad så du får gärna maila info till mig.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
XJR skrev:
...Dubbelavstängande...
Vilket innebär att _båda_ ändar är stängda när man tar isär antar jag?

Biltema lär väl knappast ha dubbelavstängande. Eller vitontätade.
Om nu någon inte vet så är viton bensintåligt. O-ringar av viton brukar vara gröna och dyra.
Själv köpte jag vanliga tryckluftkopplingar på Jula men lär knappast använda dem eftersom de knappast lär tåla bensin.

Vad är det för gängor på dom du har? Alltid rörgäng? (inget fel i det, kollar bara)
Trycktålighet? Spelar förresten ingen roll för min del eftersom jag har pumpen externt. (inte i tanken). Men nån annan kanske vet.

Har sett att det finns snabbkopplingar i hojbranschen också, nån som vet priset?
Jag har en hane+hona i mitt garage, jag fick med de med en knarr som jag köpte men minns inte fabrikat. De lär knappast gå på en insprutknarr där pumpen sitter i tanken eftersom de är av plast(!) = tål antagligen inga höga tryck.
Jag har förpackningen kvar = kan kolla fabrikat om nån är intresserad.

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Okidok, Här får du en fin bild på Art 21KBAW13MVX så länge :rolleyes:

Jag mailar lista under dagen, det är typ fem sidor med modeller att välja på, på just Serie 21KB alltså, förutom specialmodellerna då...

/XJR

Bifogat

• headf21kbbeid.gif
    headf21kbbeid.gif
    6.1 KB · Visningar: 373

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
XJR skrev:
Okidok, Här får du en fin bild på Art 21KBAW13MVX så länge :rolleyes:

Jag mailar lista under dagen, det är typ fem sidor med modeller att välja på, på just Serie 21KB alltså, förutom specialmodellerna då...

/XJR

Nu börjar vi prata spännande saker här :) Har själv sökt snabbkopplingar, men de som Biltema m.fl. har tål ju ingenting och de som säljs som MC-tillbehör kostar 800:-

Det lät som om du kunde fixa dubbelstängande med 8mm slangfäste? Hur är det med flödeshastighet och tryckfall? Jag har förvisso pumpen i tanken, men det är till en förgasarhoj så trycket är minimalt ;)

//MVH
H

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Robban,

Stänger av både i kopplingen och i nippeln ja.

Det finns ett tiotal gängor som rectus jobbar med som standard, vanligast på just denna typ av koppling är dock cylindrisk whitworth, den finns i alla möjliga storlekar osv, sen finns även en del metriska DIN2353 - M10-M12-M14 x 1,5 gängor och bla bla bla, det är mycket...

Max arbetstryck = 35bar "vid 4-faldig statisk säkerhet" vad det nu kan betyda... (kan kolla om det är viktigt)

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jisses då, jag hinner ju itne svara här...

Jo, 8 mm slanganslutning finns, och flödesdiagram för vatten kan du se här nedan.

/XJR

Bifogat

• dia21kbwasserbeid.gif
    dia21kbwasserbeid.gif
    4 KB · Visningar: 373

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
XJR skrev:
...Max arbetstryck = 35bar "vid 4-faldig statisk säkerhet" vad det nu kan betyda... (kan kolla om det är viktigt)
Inte viktigt men man kan väl tänka sig att det betyder att de tål 35 bar med tryckstötar som är 4 ggr högre. Hursomhelst så räcker det ju med råfet marginal för vårt bruk.

Jag kan inte uttala mig för andra men tycker för egen del att rörgäng är att föredra eftersom det passar mot alla möjliga typer av andra kopplingar. Och givetvis kopplingar för slang + klämma.

Har pm:at dig med mejladress ang sortiment men det är inte akut för min del, det tar ju alltid tid att få ihop knarren som bekant. :)))

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
Kamikaze kid skrev:
Vill oxå ha!!!

Priser??? (Mella tummen och!)
Var kan man köpa dessa?

Läsa först??? :hihi

Jag citerar XJR:

Jag/vi säljer i vilket fall allt i Rectus och TEMA:s sortiment, exempelvis serie 21KB (Dubbelavstängande, nominell dia 5mm) med Vitontätningar, ligger för koppling i mässing runt 100-150 spänn ex moms, och för Syrafast runt 400,-
Nippel ligger för mässing runt 80,- och syrafast runt 350,- priser beror lite på vilken typ av anslutning du vill ha, 1/4"-utv-gäng, 6mm slanganslutn, invändiga gänger osv osv, det finns en uppsjö...

Last edited:

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu när det blev sånt intresse kollade jag lite, och det visar sig att Rectus standard-tätningar för mässingskopplingar faktiskt duger utmärkt till bensin, även för långvarigt bruk, hur det är med temperaturkänslighet för dessa är jag dock inte helt på det klara med än. Rectus kallar materialet för Perbunan, vissa andra kallar det för Buna-N och väljer man det så funkar det ju med standardgrejer rakt igenom, och blir priserna på några exempel som nedan :

21KBAW13MPX, Mässing-koppl med utv 1/4" whitworth, ca 125,- ex moms
21SBAW13MPX, Mässing-Nippl med utv 1/4" whitworth, ca 100,- ex moms

Och för den större modellen, med 7,4mm dia, passar kanske bättre vid låga tryck (blir flödeskänsligare?) :

25KBAK17MPN, Förnicklad Mässingkoppl. utv 3/8 Konisk, ca 140,- ex moms
25SBAW13MPN, blablabla osv :rolleyes: ca 120,- ex moms

Man köper grejerna hos någon av våra återförsäljare, gå in på www.fini.se och länkar, där finns lista så kanske man kan hitta nåt nära.

Tyvärr finns ingen info under Rectus på hemsidan ännu, kanske kommer snart... "ska bara" först !

Ni kan om ni vill kolla in www.rectus.de också, där finns mycket info på engelska.

/XJR

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Finns liknande där man säljer bmw-mc-grejor. Kolla länkar via www.bmw-mc-klubben.se sidan. Touratech o Wunderlich har nog.
Har såna på hojen för att kunna ta loss tanken lite lättare. Vet inte om dom är dubbeltätande. Dom pallar iaf normalt spruttryck.
/U

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
sepahewe skrev:
Läsa först??? :hihi

Jag citerar XJR:

Jag citerar lite jag med då viktigpetter! :hihi

"Vet inte om jag kan sälja sånt direkt, men löser det sig inte så kan du ju hojta så kan jag ge dig artikelnummer, som du sen kan gå till nån av våra återförsäljare med, så det inte blir fel..."

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Biltema

Va! det är väl inget fel på Biltemas kopplilngar funkar skit bra!!!!!!!

Bra du inta tar isärdom för då får du alldig ihopp dom igen, för O-ringarna i dom har svällt då dom inte tål bensin!!!!!!!!!!!????????? :confused:

(det är provat)

//Roger

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Snoka reda på en skrot som har en mosad saab 9-3 eller opel vectra nyaste modellerna.
De har snabkopplingar lite här och var både på trycksidan och retur till bränslet vill jag minnas. Är av plast och mycket små.
Är dock osäker på om de tätar helt vid isärtagning men man slipper ju mickla med slangklämmor.

Finns säkerligen på massvis andra moderna bilar. Blev populärt för ett par år sedan.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår