Vårdslöshet i trafik!

Rhino

Life is a playground!
Gick med
28 May 2003
Hoj
ZX10R
Hej alla mc dårar.

Det är som så att jag i början på Augusti 2003 körde på bakhjulet på en väg i Halmstad och blev tagen av polisen.
Jag stannade och tänkte jag får väl ta mitt straff.
Polisen frågade om jag erkänner att jag gjort mig skyldig till ett
trafikbrott, jag sa att det gör jag inte.
Det blev rättegång och jag dömdes för vårdslöshet och 3.000 SEK i böter.
Ca 1 månad efter detta så kommer det ett brev från länsstyrelsen, det är en förfrågan om att de ska dra mitt körkort.
Dvs att de vill att jag ska skriva ett brev där jag förklarar varför jag inte vill att dom ska dra mitt körkort.
Jag fixar intyg o dyl från jobbet o berättar varför jag behöver mitt körkort, o att det var nog så kännbart med 3000 i böter.
I går så tröttnade jag på att vänta på ett besked, så jag ringde till Länsstyrelsen o ville veta vad dom kommit fram till.
Han sa att dom precis tagit beslut om att dra mitt kort i 4:a månader.
Eftersom man har läst en del på div forum hade jag en uppfattning om att straffet inte skulle bli så hårt som det blev.

Både böter och av med kortet så länge.
Visst om jag hade kört på fyllan, eller halvt haft ihjäl någon.
Men jag orsakade ju ingenting alls.

Nu behöver jag lite hjälp: har ni ev ngt material som jag ev kan använda mig av för att referera till vid en ev överklagan eller liknande?

Mvh Daniel

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
I en bike tidning (kommer inte ihåg vilket nummer) så blev en kille friad från vårdslöshet efter en bakhjulsåkning därför att det inte var någon trafik i närheten.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Conrad skrev:
I en bike tidning (kommer inte ihåg vilket nummer) så blev en kille friad från vårdslöshet efter en bakhjulsåkning därför att det inte var någon trafik i närheten.

Fast här är tyvärr rökt redan, eftersom tingsrätten kommit fram till att han kört vårdslöst. Såvida domen inte vunnit laga kraft(d.v.s 30 dagar efter tingsrätten meddelat domen).
Länsstyrelsen bryr sig tyvärr inte heller om vilken bötesbelopp du får, inte mer än att högt bötesbelopp=högt straffvärde=längre indragning..

Det man kan göra, är att begära en muntlig förhandling med länsstyrelsen, där man lägger på sitt största smile, visar största ånger för den dumhet man gjort, och verkligen förklarar att man behöver kortet i jobbet.
Det är svårare att straffa någon hårt man ser, än att straffa den man bara fått ett sorgligt brev från.

Jag lyckades få ner spärrtiden för ett brott från 8 månader till 3 på det sättet..

Diversion

Guest
Jag måste vara bra dum. Borde inte beslut om indragande ha fattats och meddelats redan i tinget då du blev dömd till böter. På din beskrivning verkar det ju som ett bonusstraff i efterhand :confused:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Diversion skrev:
Jag måste vara bra dum. Borde inte beslut om indragande ha fattats och meddelats redan i tinget då du blev dömd till böter. På din beskrivning verkar det ju som ett bonusstraff i efterhand :confused:

Det är två olika saker, körkortsindragningen är inget straff, utan en "trafiksäkerhetsåtgärd" efter att du dömts för ett brott. Även om givetvis alla uppfattar det som ett ganska kraftigt straff, oftast hårdare än bötesbeloppen..

spharv

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Suzuki
Jag har egentligen ingenting att säga som kan hjälpa dig... Men jag är i allafall lite sympatisk. Undra hur hårt straff Ghostrider kommer få när han väl åker dit - jag skulle nog tippa på att det blir liknande ditt!

Hoppas det löser sig på bästa sätt i alla fall.
Lycka till.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
3.000 SEK i böter och indraget kort i 4 månader för slangning?! Jesus!

Ville dom statuera något exempel efterssom det blev så kännbart?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
3 papp böter, 4 månader utan kk, förlust av rätt att köra skoter, problem med jobbet... Det vår hårt straff för att ha lättat på framhjulet ifrån asfalten.

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Letar ny...
spharv skrev:
Jag har egentligen ingenting att säga som kan hjälpa dig... Men jag är i allafall lite sympatisk. Undra hur hårt straff Ghostrider kommer få när han väl åker dit - jag skulle nog tippa på att det blir liknande ditt!

Hoppas det löser sig på bästa sätt i alla fall.
Lycka till.
Skulle dom nu lyckas sätta dit GR så kan dom bara sätta dit honom för det han gjort precis just då. Det finns ju inget som bevisar att det är samma person som kört i fimerna. Och sen är ju frågan hur man lyckas fånga ett spöke??... :va :brinnerup

Du ska nog se att he spökryttare garvar ganska hårt åt det svenska rättsystemet. Härmed tar jag dock inte ställning till om det är rätt eller fel det han gör. Upp till var och en att bedömma. Just my $0.02....

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
fy fan.. känner med dig, får själv tillbaks mitt kort nu den 12e efter 5 månaders indragning.. världens längsta cold-turkey kan man säga =/

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
Tycker att det låter jävligt hårt !
4 mån + 3 lopper det e mycket !
Själv klarade jag mig utan böter eller indraget kk efter att blivit stoppad av civilpolis i 255 km/h på 90 väg !

// TOK :fyllisar

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
det ända de lyckats med genom att göra så här är att ytterligare en mc-förare ställt sig till skaran som INTE stannar när det blåblinkas.

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Stephen skrev:
Skulle dom nu lyckas sätta dit GR så kan dom bara sätta dit honom för det han gjort precis just då. Det finns ju inget som bevisar att det är samma person som kört i fimerna. Och sen är ju frågan hur man lyckas fånga ett spöke??... :va :brinnerup

Du ska nog se att he spökryttare garvar ganska hårt åt det svenska rättsystemet. Härmed tar jag dock inte ställning till om det är rätt eller fel det han gör. Upp till var och en att bedömma. Just my $0.02....

Jag tror aldrig GhostRider kommer åka dit dvs om han inte trillar när han är jagad. Jag tror ingen polis har den skickligheten som GhostRider har faktiskt att kunna köra 294km/h mellan bilar på motorvägen i Sthlm gör inte vem som helst.

// GR fan :p :yoparty

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Danne: Lider med dig, vet hur surt det är att bli av med kortet samt medföljande premiehöjningar mm. Dessvärre låter det rökt, det du kan göra är som offkeff föreslog,

Övrigt: F-n vad mycket moppefuckon som spammar sönder tråden...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Grymt hårt straff för att ha slangat lite, jag känner en kille som satt på tanken med benen över styret(japp han i Bike) och blev stoppad av politzie, böter på närmare 7000 löd domen, men han överklagade och slapp undan helt och hållet, nästan iaf för dom tog honom för fortkörning senare, men han har väl lappen tillbaks snart igen.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Bakhjulskörning är vårdslöst i stadstrafik. 4 månader låter skäligt. :hej

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
ATV
surt som faan.. gick det fort? långt?

antar att det är för sent att överklaga?
annars så är det inte olagligt att åka på slangen enligt praxis längre, så vida det inte är folk på gatan eller trafik nära dig...

Jag ska utbilda mig med inriktning mot bl.a trafikjuridik. om ett par år när jag är klar. då j*vlar.
(moppefuckon kan pysa :fatta! )

Texas Ranger

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
Slutåkt..
Äh då får du ju tillbaks lappen lagom till sommarn iaf! Du vet ju att den som ger sig in i leken får ju att bli av med lappen tåla!!

Johan R1

Leker me min nya R1
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
R1 -02 & Minimoto
TokJohan skrev:
Tycker att det låter jävligt hårt !
4 mån + 3 lopper det e mycket !
Själv klarade jag mig utan böter eller indraget kk efter att blivit stoppad av civilpolis i 255 km/h på 90 väg !

// TOK :fyllisar

HUR I HELVETE då?? :va

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping