Nu fattar jag fan ingenting!

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ríngde till IF nyss och kollade försäkring.

1527:-/mån för en halvförsäkring på Bladen i Västra Frölunda i Gbg, så långt var allt väl. Men när jag bad honom skicka en offert så blev det stopp.

Eftersom jag har en garageförsäkring hos if så skulle jag vara tvungen att ställa på hojen för att kunna teckna en halvförsäkring, ok det kan man väll göra.

MEN då fick jag inte ställa av hojen igen för då skulle premien på 1527:-/mån sluta att gälla. D v s när jag ställer på hojen nästa gång så kan jag få en helt annan premie.

Hur fan går det till? Jag vet att det brukar vara så med trafikförsäkring, men med halv o hel så har man väll ett avtal som gäller ett år. D v s jag får inte byta bolag och dom får inte ändra min premie, oavsett om jag ställer av och på mc:n nån gång?

Har inte tänkt hålla på som en del gör med av/påställning flera gånger i veckan, men har fan ingen lust att betala 1500:-/mån innan man ens kan köra med hojen. Hade tänkt ha den avställd till mars-april iaf.

Nån som vet vem som har rätt, jag eller killen jag pratade med?

För övrigt så skulle det gå bra att ändra från halv till trafik efter nån månad om man ville det (frågade om det i en annan tråd)
 
Last edited:

Uffe Gotland

för mycket jobb och för lite köra
Gick med
9 Dec 2003
Ort
Visby/Gotland
Hoj
Suzuki GSXR1100W -93
försäkring

Som du beskriver det så kan jag inte tolka det på annat sätt än att ni pratade om en helårsförsäkring och då får man inte ställa av hojen. enda sättet då att bryta försäkringen är att sälja hojen. Ställer du trots allt av den under avtalstiden så kommer du troligen få en tilläggsbetalning då månadskostnaden är högre när man inte har helårsförsäkring.
//Uffe
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Så e det faktiskt tyvärr... Fick en premie på drygt 1700kr/mån men nu när jag har den endast garageförsäkrad så kommer jag nog säkert att få en annan premie när jag ställer på hojen. Blir att ringa runt igen till våren ifall dom fuckar up premien för mycket
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
MackeNo1 skrev:
Hur fan går det till? Jag vet att det brukar vara så med trafikförsäkring, men med halv o hel så har man väll ett avtal som gäller ett år.

Ett svar, och en fråga:

Svaret på din fråga bör vara att du får hem en offert/kostnadsförslag, på den skall det stå from när försäkringen skall gälla - och det fyller du i. Skickade själv in en acceptans för två veckor sedan och skrev 20040401.

Sedan undrar jag över det där med att trafikförsäkring inte skulle gälla i ettårsperioder, är du säker på det? Jag har fått för mig att både fordons och hemförsäkringar gäller ett år.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Markus skrev:
Ett svar, och en fråga:

Svaret på din fråga bör vara att du får hem en offert/kostnadsförslag, på den skall det stå from när försäkringen skall gälla - och det fyller du i. Skickade själv in en acceptans för två veckor sedan och skrev 20040401.

Sedan undrar jag över det där med att trafikförsäkring inte skulle gälla i ettårsperioder, är du säker på det? Jag har fått för mig att både fordons och hemförsäkringar gäller ett år.

Vad det gäller trafikförsäkring så har jag läst om flera fall här på forumet där man ställt av hojen och sedan fått en helt annan premie när man ställt på den igen. Så det va jag inställd på från början, men jag har däremot inte hört om att dom kan/brukar ändra försäkringen när man tecknat en halv eller helförsäkring.

Ungefär så här lät det när jag ringde:

Killen får fram premien.

- 1527:-/mån skulle den kosta i halvförsäkring.

-Ok, är det några speciella krav/regler vad det gäller garage, utrustning osv?

- Nej det är det inte.

- Går det att ändra från halvförsäkring till trafikförsäkring om några månader ifall jag skulle vilja göra det?

- Jajamen, inga problem.

- Går det att ställa av motorcykeln om jag vill göra det?

- Ja givetvis kan du ställa av motorcykeln, varför skulle du inte kunna det?

- En del bolag tecknar ju bara helårsförsäkringar, d v s man kan inte ställa av motorcykeln under det är försäkringen gäller.

- Nej, nån sån försäkring har vi inte.

- Ok, låter ju bra det där. Då kör vi på det..

- Men jag ser här att du har en garageförsäkring på den här hos oss, för att du ska kunna teckna försäkringen så måste den vara påställd.

- Ok, men om jag ringer och ställer på hojen nu då så återkommer jag och tecknar försäkringen imorgon.

- Gör så

- Men när jag tecknat försäkringen så kan jag väll ställa av motorcykeln igen och ha halvförsäkringen "vilande" tills dess att det blir dags att ställa på hojen?

- Nej det kan du inte göra, ställer du av motorcykeln så måste du teckna en ny försäkring när du ställer på den igen. D v s premien kan bli annorlunda, men jag är ganska säker på att det inte kommer att göras någon höjning nu.

- Va? Men om jag tecknar en halvförsäkring så innebär väll det att vi går in i ett avtal? Jag får inte byta försäkringsbolag och ni får inte höja premien under det år som avtalet gäller, eller?
Att du är ganska säker på att det inte sker någon höjning hjälper ju knappast mig när jag ska ställa på hojen om 1 1/2 månad och det kanske visar sig att premien har fördubblats.

- Nej men så är det, ställer du av motorcykeln så upphör försäkringen att gälla och du får teckna en ny när du ställer på den igen.

- Men kan du inte skicka en offert till mig då? Den är väl giltig i 30 dagar så då har jag ju tid på mig att fundera på hur jag ska göra, då är det ju nästan dags att ställa på hojen iallafall.

- Nä, varför ska jag skicka en offert? Du kan väll tänka över saken och sedan återkomma om du vill teckna försäkringen?

- Jo, men om jag får en offert så är jag ju garanterad den premien som du gav mig nu. Det är jag inte annars.

- Äsch, tänk över saken och åtekom om du vill teckna försäkringen.

Så det va tvärstopp på att få en offert, fattar fan inte varför. Ganska kass service tycker jag :kocko

Fick inget intryck av att det skulle vara en helårsförsäkring, jag frågade om jag fick ställa av hojen och det va inga problem alls.

Ska ringa dit imorgon också, och kolla om det stämde som han sa. Bara o hoppas att man får tag på nån trevligare människa då.... Förövrigt verkade han ha dålig koll, visste inte ens att det fanns helårsförsäkringar hos en del bolag.
 

Uffe Gotland

för mycket jobb och för lite köra
Gick med
9 Dec 2003
Ort
Visby/Gotland
Hoj
Suzuki GSXR1100W -93
Hade jag varit i dina kläder så skulle jag ringa runt och kolla med andra bolag, det finns ingen anledning att vara försäkringsbolagen trogna. Jag hade TH tidigare men när de tvärhöjde premien så bytte jag till LF. Så nu betalar jag 304kr/månaden för helförsäkring/helår.
 

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
Jag har orkat ringa ett bolag hittills.. där skulle Åretruntförsäkringen vara det bästa alternativet 6379:-/halvförsäkring, och 13516:-/helförsäkring för min lillgixxer -97, vilket jag tyckte lät förhållandevis vettigt med tanke på vart jag bor..(och nej, de kunde inte erbjuda någon tjejförsäkring)

/Anneli
 

HanneZ

Guest
Jag fick ett sådant erbjudande av länsförsäkringar! Gick heller inte o ställa av o på. Men... Du kan ju alltid sälja hojen te tösen, o sen sälja tebax :D

/ Hannes
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
MackeNo1 skrev:
Ska ringa dit imorgon också, och kolla om det stämde som han sa. Bara o hoppas att man får tag på nån trevligare människa då.... Förövrigt verkade han ha dålig koll, visste inte ens att det fanns helårsförsäkringar hos en del bolag.

Han som gav dig offerten har räknat ut den och den finns sparad. Om du var nöjd med den så ring och säg att du vill ha en offert på ett pris du fick tidigare. De ser då priset och de kommer skicka den till dig. OBS! Ibland får man ett annat pris om de räknar igen så säg bara att du vill ha ett pris på papper som du redan fått. Be om att få prata med någon annan eller dummisens chef annars. Som sagt, du får en svarstalong och där fyller du i det startdatum du vill ha.
Jag vet inte om det där med att höja premien vid påställning efter avställning.
Jag skickade in svarstalongen på en redan avställd hoj och jag skrev ju ett datum i vår. Det skulle inte vara några problem. Det var till Folksam. När jag sedan ställer på den i April, skulle de då höja? Låter otroligt skumt.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Markus skrev:
Jag vet inte om det där med att höja premien vid påställning efter avställning.
Jag skickade in svarstalongen på en redan avställd hoj och jag skrev ju ett datum i vår. Det skulle inte vara några problem. Det var till Folksam. När jag sedan ställer på den i April, skulle de då höja? Låter otroligt skumt.

Exakt, har aldrig hört talas om nått liknande. Men killen verkade inte ha alla kakor i burken :kocko så förhoppningsvis får jag tag på nån vettigare person idag.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Nu har jag ringt till If igen....

Den här gången var det INTE okey att ändra från halv till trafikförsäkring, helt tvärtom mot igår alltså :kocko

Enligt tjejen jag pratade med nu så funkar det såhär med av/påställning:

Jag har en garageförsäkring nu och måste ställa på motorcykeln för att kunna teckna en halv eller trafikförsäkring, eftersom man inte kan ha en garage och en halvförsäkring samtidigt på en motorcykel.

Ställer jag på motorcykeln och tecknar en halvförsäkring så är allting lugnt alltså... Ända tills jag av någon anledning ställer av hojen. Då beräknar dom en ny premie för garageförsäkring och min halvförsäkring försvinner helt (ligger alltså inte vilande som jag trodde). Ställer jag sedan på hojen igen så beräknas en ny premie på halvförsäkringen eftersom det är en ny försäkring.

Hänger ni med?

Detta betyder alltså att dom som brukar ställa av/på hojen 5ggr i veckan får se sig om efter ett nytt bolag...

Hursomhelst så var det inga premiehöjningar på gång enligt henne heller, så man får väll lita på det. Skulle det bli nån ändring så blir det från o med 1 April, så tecknar man försäkringen innan dess så är det lugnt.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Shit. Nu blir jag snurrig i kålan.
Har min hoj hos if avstäld nu (alltså med garage försäkring). När jag ställer på den sen så trodde jag att det automatiskt blir den försäkringen som det var innan jag ställde av den. (Eftersom det inte gått ett år sen jag tecknade försäkringen).

Så borde det väl vara? Och när det gått ett år så måste man försäkra om den... eller?
 

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Värmland (Munkfors :)
Hoj
Hojlös numera.....
Men du måste ju kunna ringa till If å få en försäkring som gäller från 1/4-04... :va
Det har iaf jag gjort på Trygghansa,ändringarna dom gjort är tydligen bra för oss över 30 :7peta 3036:-helår halförsäkrad på min 98á R1*betydligt dyrare 2003*
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
yonsson skrev:
Shit. Nu blir jag snurrig i kålan.
Har min hoj hos if avstäld nu (alltså med garage försäkring). När jag ställer på den sen så trodde jag att det automatiskt blir den försäkringen som det var innan jag ställde av den. (Eftersom det inte gått ett år sen jag tecknade försäkringen).

Så borde det väl vara? Och när det gått ett år så måste man försäkra om den... eller?

Trodde jag också, men så var det inte enligt dom. Är nästan säker på att det har varit så tidigare, det här är väll vara ett sätt att försöka sätta stopp för dom som ställer på/av 5ggr i veckan kan jag tro.

Men ring och snacka med dom! Alla säger ju olika saker. När jag ringde så var det helt ok att ändra från halv till trafik efter några månader om jag skulle vilja, andra gången jag ringde så var det tvärstopp. Dom är fan helt sanslösa :huvet

Vet inte om jag kan teckna en försäkring från och med den 1/4 heller, dom ville ju inte ens skicka en offert eftersom jag hade en garageförsäkring :kocko
 

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Har också haft halvförsäkrat hos Folksam men ställde av helt och hållet (ingen garageförsäkring heller) i höstas.
I mitt fall blir det ju fråga om en nyteckning i vår.
Hade jag haft kvar garagebiten, så hade min väl min gamla premie gällt fram till i höst. Så har jag har jag i alla fall fattat det.

En dum-dum fråga.
Trodde att påställning innebar att man helt enkelt trafikförsäkrade den och sen kommer kallelse för besiktning, skatt etc automatiskt. Fel?

//F
 

buLLit

Evil......Not!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Boråstrakten.
Hoj
R1 -00
Det som händer när man ställer av hojen med IF är att man bryter avtalet... Ställer man sedan på hojen en månad senare skrivs ett nytt avtal med då gällande premiepriser! :va

En anledning till detta är att slippa allt pappersarbete som det ger om folk kan ställa på och av bara över helgen.
Som jag ser det kan man inte klaga så mycket på det, då IF är ett av få bolag som fortfarande inte gått över till helårsförsäkring
Sen att man kan gnälla över allt för höga premier, men det är en helt annan fråga.

Jag strulade som fan med IF förra våren om det här med av/på-ställning.
Hade en tung period på jobbet, ingen tid att köra båge, ställde av den.
MISSTAG!!! :huvet
Efter tre-fyra veckor på med den igen, då hade premien stigit så mycket att jag utslaget på hela året förlorade pengar på att ha MC´n avställd!

Sug på den. :dummer
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
buLLit skrev:
Det som händer när man ställer av hojen med IF är att man bryter avtalet... Ställer man sedan på hojen en månad senare skrivs ett nytt avtal med då gällande premiepriser! :va

En anledning till detta är att slippa allt pappersarbete som det ger om folk kan ställa på och av bara över helgen.
Som jag ser det kan man inte klaga så mycket på det, då IF är ett av få bolag som fortfarande inte gått över till helårsförsäkring
Sen att man kan gnälla över allt för höga premier, men det är en helt annan fråga.

Jag strulade som fan med IF förra våren om det här med av/på-ställning.
Hade en tung period på jobbet, ingen tid att köra båge, ställde av den.
MISSTAG!!! :huvet
Efter tre-fyra veckor på med den igen, då hade premien stigit så mycket att jag utslaget på hela året förlorade pengar på att ha MC´n avställd!

Sug på den. :dummer

ställde du på och av den i skiftet 1maj(1apr) jag tror dom beräknar om premierna vid det månadsskiftet
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Öh - jag ställer på och av OFTA hos If. Hittills kanske 13-14 gånger. Varenda gång får man hem papper om att nu har du hel (eller "garage") till de här pengarna per år. Det har varit ganska exakt samma premie på varenda papper jag fått. Ca 10 kr/dag avställd och 95 kr/dag påställd helförsäkrad.

Jag förstår inte vad den som skrev att man måste se sig om efter ett nytt bolag för att man ställer "på och av 5ggr i veckan". Går förresten inte att ställa av samma dag som man ställt på utan man tar det efter midnatt eller på morgonen.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
folksam verkar vara det ända vettiga FB i vårt avlånga land.. ja har inga som hällst problem med dem när de gäller min Husaberg i dessa frågor...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top