Höger VS Vänster sväng!

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
Va ute idag o körde för första gången i år på en trevlig cross slinga.

Hojen är en KTM 525 SX. Så märker jag att när jag svänger höger o ska mata på (blöt o lerigt) så fegar jag..instinktivt så vågar jag inte lägga ner ordenligt för att d känns som om &%¤/ vet inte vad. Jag missar mitt spår o kör åt helvete istället. Testade sen o öva på vänster o höger sväng. Vid vänster sväng så är d inga somhelst problem, men höger så tvekar psyket lite...va helt vansinnig. :huvet

Höll säkert på 1 timma ngt o bara öva kurvtagning o acceleration ut ur kurva (sladd) Blev lite bättre efter ett tag men e inte nöjd på långa vägar.
Har inte varit ngt problem tidigare, fast har inte kört på 3 mån nu. Har alltid haft lite lättare me vänster kurvtagning.

Ngn som vet va jag pratar om?? :(

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
jag vet 3xakt vad du pratar om!!!

du suger lika mycket som jagi skogen...
fegar ordentligt vid högersladdar/svängar, medans ´man har NADA problem med vänstersvängar,,,,, (mongo?)

kan det ha å göra med att att gasen sitter till höger?!
Ponera att du MÅSte göra en "garagevändning" på asfalt m din gathoj...Det är ju alltid lättare att svänga åt ena hållet...
tror lätt att det har med på vilken sida GASEN sitter på. alternativ att vi är värdelösa på att köra.

-prova byt sida på hjärnhalvorna!

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Kan inte det här bero på samma fenomen som gör det lättare för de allra flesta att lära sig överstegsåkning på skridsko åt vänster ? :confused: All form av idrott som kräver rundbana (löpning, skridsko, speedway, Nascar etc) går ju dessutom i vänstervarv så det är väl säkert nåt som programeras in i oss från första början.

Sen är jag dessutom helt övertygad om att detta är någonting som är kopplat till hjärnhalvor (precis som Raggarn sa) och höger/vänster-hänthet o.s.v.

Abris

:-)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 250 EXC-F, 950 SM
Jag har precis samma problem.
I skogen, på motardbanan eller med min gammla gixxer!! :kocko
Vet inte vad det beror på, bara att inse att man är lite vänstervriden då...
:mad:
Har iof pratat med en del polare som tycker det är lättare att svänga åt höger! :va

men, men... Det är bara att nöta på grabbar! :tummenupp

/

M

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
Ni är ramsnea allihoppa :fakta , det är åt höger det går lättare, man märker det jävligt väl när man åker is.

sanntur

The botten is nådd
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
Gixxer 1100R -92:a
Troligen har du "bara" styrka i höger hand och "finmotorik" i vänster, TEX. när man kör på bakhjulet är det lättare att ha styret åt vänster, men släpper man en hand är det MYCKET lättare att ha styret åt höger...(Oavsett vilken hand man gasar med)

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
tror dom flesta kännar av sånt där ibland.
men jag är högersvängare...tror jag...om jag ska prova o köra lite sladd på motarden så känns det säkrare åt höger.
likadant när jag började lära mig att bromssladda, mycket lättare åt höger!

felet du kan göra är att du låser blicken på fel ställe, vrid upp huvet och titta dit du ska....lättare sagt än gjort men det funkar.

henkablyfot

Ready To Race
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 250 exc/f
WaZZe skrev:
Ni är ramsnea allihoppa :fakta , det är åt höger det går lättare, man märker det jävligt väl när man åker is.

Kan ju bara hålla m.. Mer koll, o vid eventuell växling har man ju redan foten där.. :tungan

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
har för mig att om man är högerhänt så är man vänsterben dominant.
och på vänsterbenet törs man statsa lite mer,(man anv ju vänsterbenet för att ta emot på vänster svängar.)

kan inte någon bekräfta min teori :va ,, typ någon vänsterhänt med som har problem med vänstersvängar.

detta gäller inte alla.

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
henkablyfot skrev:
Kan ju bara hålla m.. Mer koll, o vid eventuell växling har man ju redan foten där.. :tungan

jo men du har mindre koll på bromsen.
tex så ska helst startkurvan på en crossbana gå åt vänster av den anledningen.

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
puh, vad skönt att man inte är ensam om att vara vänstersvängare!

hur ser det ut med Hacksjön utanför Tulling nurå?! skulle ju bli tal om tillstånd att köra där i februari...
har ju splåjrans isdäck på croschen :kär

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Spider skrev:
Kan inte det här bero på samma fenomen som gör det lättare för de allra flesta att lära sig överstegsåkning på skridsko åt vänster ? :confused: All form av idrott som kräver rundbana (löpning, skridsko, speedway, Nascar etc) går ju dessutom i vänstervarv så det är väl säkert nåt som programeras in i oss från första början.

precis! Detta högerhandikapp tar ju fart redan i hockeyskolan där man i stort sätt bara körde åt vänster... Finns som sagt i många idrotter etc. Borde nästan införa någon regel om att man måste tävla åt båda hållen... Har för mig att det var någon förare som bara kört rundbana, och som sedan gick över till å körde vanlig bana, som hade problem att svänga åt höger i och med att nackmusklerna var tränade och vana vid vänstersvängar...

Försökte faktiskt göra något åt detta problem en gång när man lirade pojkhockey... Föreslog att vi på uppvärmningen skulle åka runt åt höger... nepp, ingen som ville göra det, berodde väl på att det var svårare...

jaja, nog med skitsnack... pusspuss

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
Accelerated skrev:
Har för mig att det var någon förare som bara kört rundbana, och som sedan gick över till å körde vanlig bana, som hade problem att svänga åt höger i och med att nackmusklerna var tränade och vana vid vänstersvängar...

Kenny Bräck var det som hade lite problem med det när han gick från runbana till vanlig bana.

Jag är en vänstersvängare med, har alltid varit det, likadant om man sladdar med bil så sladdar jag hellre i vänster kurvor.

4-STROKER

PÅ GLID I TILLVARON
Gick med
6 Feb 2004
Hoj
Husaberg FS650 -04
DwD skrev:
har för mig att om man är högerhänt så är man vänsterben dominant.
och på vänsterbenet törs man statsa lite mer,(man anv ju vänsterbenet för att ta emot på vänster svängar.)

kan inte någon bekräfta min teori :va ,, typ någon vänsterhänt med som har problem med vänstersvängar.

detta gäller inte alla.

Ledsen o' sabba din teori, ÄR vänsterhänt och har svårare med högerböjar!

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Evil M skrev:
Kenny Bräck var det som hade lite problem med det när han gick från runbana till vanlig bana.

Jag är en vänstersvängare med, har alltid varit det, likadant om man sladdar med bil så sladdar jag hellre i vänster kurvor.

Hade för mig att det var Bräck, men vågade inte skriva det :)

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag läste i någon cross-tidning (engelsk) att det är SUPERvanligt att man har svårt att svänga lika bra åt höger.

De hade en helt artikel (4 sidor, eller så) om det. Och enligt dem så var det att man hade bromsen på högersidan och att det är svårare att bromsas ut till kontrolerad sladd.

Visserligen så handlade tidning en ENBART om cross, inget motardande i hela tidningen (Så jag köpte inte den, jag bara ahem, skummade lite igenom den... :rolleyes: ) Så det kanske inte är överförbart till assfalt körning? :va

Nu ångrar jag att jag inte köpte tidningen i alla fall. :(

henkablyfot

Ready To Race
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 250 exc/f
rejser skrev:
jo men du har mindre koll på bromsen.
tex så ska helst startkurvan på en crossbana gå åt vänster av den anledningen.

Vem bromsar m bakbromsen på isen? Inte jag iaf! Men snackar vi på crossbanan så OK då..

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka