Pink Floyds bästa platta?

Vilken är Pink Floyds bästa studioalbum?

• Antal röstningar
    0

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Pink Floyd-fans brukar gömma sig bland alla sammanslutningar av folk och i alla åldrar. Själv är jag en av dom, fast mer en Roger Waters-anhängare, vilket gör att jag ryker ihop med de flesta andra PF-fans som David Gilmour-anhängare. Hur som helst, nu var det inte det jag tänkte vi skulle diskutera utan något helt annat, nämligen vilken platta som är deras bästa. Vad tycker ni?

I pollen fick bara studioalbumen plats. Övriga plattor som kan vara intressanta att diskutera är:

Is there anybody out there (the wall live -80)
A Collection Of Great Dance Songs (samling -81)
Delicate sound of thunder (live -88)
Pulse (live -95)
Echoes (samling -01)

28964.jpg
21221.jpg
20666.jpg
23871.jpg
12006.jpg

21781.jpg
21457.jpg
17610.jpg
29587.jpg
12815.jpg

21934.jpg
21966.jpg
20183.jpg
27742.jpg
11745.jpg

11703.jpg
11232.jpg
20273.jpg
17362.jpg
27000.jpg

Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Förutsägbart intill ren tristess, men finns det mer än en möjlig kandidat?

Pulse är ju bra då det kan vara en av de bästa liveproduktionerna nånsin.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
t-rex skrev:
Förutsägbart intill ren tristess, men finns det mer än en möjlig kandidat?

Pulse är ju bra då det kan vara en av de bästa liveproduktionerna nånsin.
Nja, jag föredrar nog Delicate sound of thunder före Pulse. Saxofonisten med den bisarra hockeyfrillan är ju inte att leka med, körtjejerna var bättre och det var rent allmänt lite mer klös i den.
Jag hade hellre sett Delicate live, men fick nöja mig med pulse på Nya Ullevi. Astronomy domine var ju rätt läcker live iof, och jag ger mig f-n på att Wright dabbade sig på pianot i introt på High hopes.

Vinnaren är ju givetvis The Wall, i kombo med filmen ett av tidernas största album.

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Äntligen en vettig poll :tummenupp

svårt att välja bara, Piper at the gates of dawn och The final cut, så bra båda två men väldigt olika. Mitt svar är mitt i mellan och lite main stream men the :huvet är ändå bäst!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur menar du studioalbum? Ummagumma är ju 50% live, ska vi bara bedömma halva abumet?

fö tycker jag för tillfället att Live in Pompeii är det bästa dom släppt även om den inte finns att finna som album. Dock kan jag tipsa alla som har ev missat det att den äntligen finns som DVD sen dec -03

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Det korrekta svaret är nåt med Syd Barrett :tomten

men jag har väl blivit gammal så jag klickade
för den softa "Wish you were here".

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Josef skrev:
Hur menar du studioalbum? Ummagumma är ju 50% live, ska vi bara bedömma halva abumet?
Hehe, ja här kan man snacka om psykedelia. Careful with that axe Eugene är skönt flummig (släng er i väggen Doors :tungan). En kvarts skumma 60-talsljudeffekter under namnet "a saucerful of secrets" kräver en del av lyssnaren, men det skulle nog ha vart coolt att se det live med ljusspelen :)

Visst, tycker du att det är bästa skivan så rösta på den. Som du säger så är hälften live, men det vore inte rätt att utesluta den eftersom andra hälften trots allt är studio och eftersom inte alla live-spår finns att hitta någon annanstans.

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Okej, jag är en dussinmänniska, men The Wall är ändå....störst?....på nåt vis. Wish you were here och Animals är ju iofs också kanonbra. Men jag gick i åttan när Another brick in the wall spelades som mest, och det var ett bra år.

The grass was greener,
the sky was brighter....

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Kjelle skrev:
The Wall är ändå....störst?
Skulle påstå att Dark side of the moon är plattan som fått mest kommersiella framgångar. Den är den enda skivan någonsin som legat i över 10 år (!) på USA:s albumtopplista.

nissegrill

Grillmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
skulle jag vilja ha...
Härlig poll!

Borde dock ha varit multichoice på den enligt mig då det mesta de har gjort är mycket bra...min röst föll tillslut på Ummagumma som enligt mig är ruggigt bra, men som sagt hade gärna kryssat i flera alternativ. Skoj att det är fler som gillar PF, har i princip alla plattor bortsett från några liveplattor är stolt ägare till boxen Shine on där man fick med en lattjo bok med lite intressant info i. Kanoners att veta att det finns fler ljushuvuden där ute.

Shine on you crazy diamonds ;-)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
berggren_martin skrev:
I pollen fick bara studioalbumen plats. Övriga plattor som kan vara intressanta att diskutera är:

Is there anybody out there (the wall live -80)
A Collection Of Great Dance Songs (samling -81)
Delicate sound of thunder (live -88)
Pulse (live -95)
Echoes (samling -01)

Jag har "The Pink Floyd early singles", den kan ju läggas till i ovanstående lista även om det inte är någon riktig personlig favorit (älskar iofs Careful with that axe Eugene) är det ju intressant då det mesta bara finns på singel annars.

Vad tycks om min nya avatar? gillar annat än PF oxå.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Meddle, Atom heart mother och Animals är enligt mig deras tre mest underskattade album. Suveräna plattor med tunga låtlängder på uppåt 17-24 minuter :)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
berggren_martin skrev:
Meddle, Atom heart mother och Animals är enligt mig deras tre mest underskattade album. Suveräna plattor med tunga låtlängder på uppåt 17-24 minuter :)

Jag har Meddle på skivtallriken nu och jag håller delvis med: "One of these days" är kanon och "Ecoes" (hela b sidan!) är en av de bästa låtar PF har gjort, personligen tycker jag dock att övriga låtar på plattan är en klass under. Både "Ecoes" och "One of these days" finns ju med på "live in pompeii" i underbara versioner...

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
:tummenupp

Jag är helt såld på Wish You Were Here. The Wall måste sägas att den är fantastiskt bra den också. Den är mera symfonisk än de flesta andra. Blir liksom klassisk tidlös otrolig musik.

Men eftersom jag är fan av syntetisk musik och då helst subtraktiv/analogue från förr, blir Wish You Were Here #1 utan tvivel. De jobbade mycket med EMS VCS3 (1969) och den tillverkas faktiskt än idag.

Bilden är på pojkarna jobbande i Abbey Road Studios.

Bifogat

• pfloyd.jpg
    pfloyd.jpg
    64.7 KB · Visningar: 67

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
håkanolsson skrev:
:tummenupp

Men eftersom jag är fan av syntetisk musik och då helst subtraktiv/analogue från förr, blir Wish You Were Here #1 utan tvivel.

Cool, Vad får jag för en repfri orginalutgåva av "Walter Carlos and the well-tempered synthesizer" (1969)? :yoparty garanterat helsyntetisk för året runt bruk!

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Har tyvärr inte Ummagumma, men är det inte på den man hittar den underbara låten
"Several species of small furry animals gathered together in a cave and groovin' with a Pict"?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Ugluk skrev:
Har tyvärr inte Ummagumma, men är det inte på den man hittar den underbara låten
"Several species of small furry animals gathered together in a cave and groovin' with a Pict"?

Jo, det stämmer

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...