Farbror Freppa - Nu med ännu bättre syn

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Jahapp, då kommer den ombedda rapporten efter min operation av ögonen.

Lite bakgrundsdata:
Har haft glasögon sedan jag var 11, har burit linser sedan jag var 14.
Bar linser dagligen tills 1998 då jag under en period av extremt mycket arbete framför datorn fick skador på ögonen (blodkärlsutväxter) pga syrebrist i ögonen. Började med glasögon och bar linser när jag dök eller körde MC.
Synen var nu nere i följande styrka
Vänster: -4,75 i närsynthet, -3 i astigmatism
Höger: -5 i närsynthet, 2,5 i astigmatism.

Kontaktade Laserögon på Sibyllegatan i Stockholm där de konstaterade att "det var bara att köra". Efter lite ekonomiskt övervägande (kostade 14,800 per öga) så slog jag till och förra onsdagen la jag mig under kniven. Eller lasern, om man nu vill det.

Operationen inleddes med att man fick smärtstillande droppat i ögat, sedan tejpade de upp ögat och satte in en stålställning så att man inte kunde blinka (A'la Clockwork Orange). Därefter satte de på en apparat som sög sig fast i ögat med ett sådant tryck att allt svartnade. Därefter körde en mekanisk kniv runt ögat och snittade upp linsen. Jag kan meddela att detta var det enda som var otrevligt i operationen. Allt annat var frid och fröjd. Efter 45 sekunders laserknattrande samt doften av bränt...öga antar jag, så var det klart. Därefter körde de andra ögat. Summa summarum från det jag gick in tills jag gick ut i väntrummet - 15 minuter för båda ögonen.

Direkt efter operationen blev jag ljusskygg som f-n - jag talar riktigt jävla hyperont. Minsta lilla ljus var som ett migränanfall. Det gick dock över efter 3 timmar och på kvällen var jag ute och käkade. Jag såg suddigt, men helt ok.
Dagen efter såg jag perfekt, lite grått, men perfekt. Körde bil till återkontrollen. Tre dagar senare har jag nästintill perfekt syn på båda ögonen. Det kommer ta någon månad innan det stabiliserat sig och man vet om man behöver göra någon ytterligare korrigering, men det ser bra ut just nu.

Var det värt det? Alla gånger!
Skulle jag rekommendera det? Alla gånger!
Har jag nått att skylla på när jag klotar i sommar? .....jävlar......

Så, nu vet ni det.

/Hawkeye Freppa

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag får ta och grattulera till lyckad operation och hoppas på bästa resultat men.. var du vaken under operation?!!! :död JÖSSES! Jag vet inte om Jag hade klarat av det.

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Henkablyfot: Well, man måste kunna räkna hem det på 10 år tycker jag. Sedan att man slipper glasögon är en extra bonus.

Teo: Jupp, man är vaken. Du kan alltså kasta dig ur ett alldeles perfekt fungerande flygplan, men inte operera ögonen? Icke då ;)

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Grattis eller vad fasen det heter! Jag fick nån jäkla noja, efter op, som satt i flera månader. Jag satt och stirrade på en lysdiod på TV:n för att jämföra synen på ögonen. Känns inte så stabilt så här i efterhand. :lol
Jag såg också ut som Hannibal Lecter med de kanonsnygga ögonskydden som jag var tvungen att sova med.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
30 lock är inget för ett kapitalistsvin som Freppa :tummenupp
Kul att det gick bra med operationen, nu är det bara till att fettsuga hjärnan och ut å gasa igen :tungan

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Micke: De försökte, men hittade ingenting där. Så de sydde igen och sa "Nu förstår vi varför du är som du är".

GALEN!

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Skönt att det verkar ha gått bra, lite läskigt är det ju...

Jag har liknande synfel och är dödligt trött på både linser och glasögon, har funderat på operation i flera år.
Det som hindrar mig är i viss mån ekonomi men framförallt alla skräckhistorier om kronisk torrhet i ögonen och
"glorior" runt ljuskällor i mörker.

Jag kanske ska ta en allvarlig funderare igen, linser fungerar inte så bra när man glor på bildskärmar hela dagarna.
Glasögon har jag aldrig vant mig vid, de skaver och begränsar synfältet, dessutom är de i vägen.

Linser och glasögon är värdelöst, men en misslyckad operation är ännu sämre, jag är som ett veligt fruntimmer. :D

/A

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Freppa skrev:
Henkablyfot: Well, man måste kunna räkna hem det på 10 år tycker jag. Sedan att man slipper glasögon är en extra bonus.

Teo: Jupp, man är vaken. Du kan alltså kasta dig ur ett alldeles perfekt fungerande flygplan, men inte operera ögonen? Icke då ;)

Du har inte sett vårat flygplan. Visst silvertejp ska ju va jättebra men..
Har du sett StarTrek filmen då borgerna ska operera in teknologi i kaptenens öga och de klipper hundradelen innan hornhinnan poppar? Samtliga i biosalongen dör omedelbart, och det har du varit med om.

En kompis skulle suga ur musten ur en inflamerad bihåla via en slang som träddes in genom tårkanalen i vaket tillsånd. Han ledde fram tills nu när du roffat åt dig trofen. :Bugar

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Grattis till synen :tummenupp
Vill också operera, men får nog vänta ett par år och spara lite stålar först :mad:
Känner igen ditt problem med blodkärlsutväxter på ögonen, att ha linser och sitta vid dator är värdelöst...Sitter 8 timmar per dag vid datorn och har jag då linser är ögonen fan helt röda efteråt med massa jävla blodkärl överallt...
Vill operera NU!
Blir avis på på alla med bra syn...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Fan ,Jag måste erkänna att Jag blir lite sugen på att operera själv när ni pratar om det. att få känna hur hornhinnan poppar som om det vore på en mogen vindruva.. mmm

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Teo skrev:
Du har inte sett vårat flygplan. Visst silvertejp ska ju va jättebra men..
Har du sett StarTrek filmen då borgerna ska operera in teknologi i kaptenens öga och de klipper hundradelen innan hornhinnan poppar? Samtliga i biosalongen dör omedelbart, och det har du varit med om.

En kompis skulle suga ur musten ur en inflamerad bihåla via en slang som träddes in genom tårkanalen i vaket tillsånd. Han ledde fram tills nu när du roffat åt dig trofen. :Bugar
Lite OT men jag har opererat bort en stor varböld med en skalpell, inget märkvärdigt förutom att jag själv gjorde ingreppet på mig själv och endast bedövad med ett par whiskypinnar, jag hade tidigare fått en liknande varböld borttagen av en läkare så jag gjorde som han gjorde och det gick ju bra, skönt att slippa sitta på akuten i timtal.

/Hemmakirurgen

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Hur funkar det om synen skulle försämras igen? Är det bara att 'lasra' vidare efter ett par år eller klarar man bara en gång?

Ja, jag är också trött på brillor. :mad:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
GSXR1100R skrev:
Lite OT men jag har opererat bort en stor varböld med en skalpell, inget märkvärdigt förutom att jag själv gjorde ingreppet på mig själv och endast bedövad med ett par whiskypinnar, jag hade tidigare fått en liknande varböld borttagen av en läkare så jag gjorde som han gjorde och det gick ju bra, skönt att slippa sitta på akuten i timtal.

/Hemmakirurgen

Å fan! Du kanske skulle kunna hjälpa mig med min potatisnäsa som Jag våndats över. Jag har allehanda verkyg till förfogande. duger burbon eller ska det va så´n där lyxwirre?

Förlåt Freppa för spammet.

/Quazimodo

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Hallå en fråga växer fram.. På ditt körkort bör det rimligen stå glasögonkrav. Nu när inte glasögonen behövs längre måste du ändra det? Eller sker det per automatik via ögonläkaren?

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Blip skrev:
Hallå en fråga växer fram.. På ditt körkort bör det rimligen stå glasögonkrav. Nu när inte glasögonen behövs längre måste du ändra det? Eller sker det per automatik via ögonläkaren?
Man får ett intyg av läkaren som man skickar till Länsstyrelsen/Vägverket.

Annicka

Den som inte kan har inte försökt!
Gick med
8 Aug 2003
Hoj
En egen kinamoto.
Grattis eller vad man nu säger :)

Jag hade tur att mitt ögonfel växte bort. Va nästintill halvblind på vänsterögat när jag va liten, men det har växt bort.
Lite dålig syn har man juh, men inte så pass att man behöver glasögon :)

/Annicka

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...