Fakta - Så här ligger det till

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Åren 1998-2001 inträffade 144 dödsolyckor med MC

Dessa 144 olyckor med dödlig utgång kostade livet för 135 förare, 11 passagerare och 2 personer som inte färdades på MC.


Av dessa olyckor var

53 singelolyckor, oftast avåkning i en kurva

36 avsvängnings och korsningsolyckor

18 mötesolyckor

9 Omkörningsolyckor

7 Viltolyckor

6 Upphinningsolyckor

och 15 av dom saknar känt förlopp.


Vad dödades då alla dessa människor av?

2 Traktorer

3 Bussar

7 Älgar

15 Lastbilar

41 Personbilar

59 Föremål i sidoområden som räcken, träd, stenar


Och på vilken typ av vägar?

33 dödliga olyckor inträffade på 50-väg, och av dessa var 19 singelolyckor

55 på 70-väg

48 på 90-väg

och endast 3 på 110-väg


Men vaddå? Det var väl hojtjuvar och knarkare hela bunten?

I 23 av olyckorna var alkohol eller droger inblandade

19 förare saknade körkort

24 av motorcyklarna hade körförbud eller var oregistrerade och oförsäkrade

Endast 3 maskiner var stulna och hela

49 var klass7-hojar.
 
Har du vart på konferans nu?

Edit; anmärkningsvärt många som var oförs./kk-lösa stulna osv.
Men det var väl samma förare som var i alla kategorier antar jag...

Edit två; jag läste om den, jag var inte där.
 
Last edited:
Under 2003 dog 45 motorcyklister, varav tre kvinnor.
43 var förare, 2 var passagerare

2 av dessa dog på 30-väg och en av dom var en singelolycka.

15 på 50-väg varav 7 singelolyckor

22 på 70-väg varav 6 singelolyckor

6 på 90-väg varav 2 singelolyckor

Statistiken för vållande i kollission bil/MC ligger på ungefär 60/40.

Av sveriges över 200000 hojar är 10% klass7-hojar och står för över 30% av dödsolyckorna trots att klass7-förare generellt sett har mycket bra skyddsutrustning.

Edit: Fyllde på lite.
 
Last edited:
Ugluk skrev:
I 23 av olyckorna var alkohol eller droger inblandade

19 förare saknade körkort

24 av motorcyklarna hade körförbud eller var oregistrerade och oförsäkrade

Man klarar sig alltså bra så länge man inte knarkar/dricker, har körkort och betalar sin skatt och försäkring. Eller? :3freak
 
Penguin skrev:
Man klarar sig alltså bra så länge man inte knarkar/dricker, har körkort och betalar sin skatt och försäkring. Eller? :3freak
Givetvis lever du längre om du inte kör full..
Olla på siffrorna på klass7/70-väg/singelolycka så ser du något vi inte vill låtsas om.
 
53 singelolyckor är otroligt illa. Mer än var tredje gång fixar vi det alldeles själva.

Undras hur många av de 49 klass7-orna som ingår i dessa 53.
 
Ugluk skrev:
Åren 1998-2001 inträffade 144 dödsolyckor med MC
49 var klass7-hojar.
Över en tredjedel "klass7" :va Å sen undrar alla varför försäkringen för dessa hojar är så dyra... (var åxå med i lördags)
Synd att vi inte kan visa de fina bilderna.... :3freak
 
Ugluk skrev:
Två av dessa dog på 30-väg och en av dom var en singelolycka.
Vad tror ni var orsaken till det? Trillat omkull? :va
Tyvärr framgick orsakerna inte, speciellt intressant hade varit den där singelolyckan. Jag har en känsla av att det inte gick 30 knyck...
 
Intressant med lite rådata. Har du mer så lägg ut det Ugluk. En sak man undrar lite över är åldern på de förolyckade.
 
Skit i det där, kör nu... full fart spar tid! :tummenupp


Skämt åsido - skrev ur och satte upp statistiken... kan vara bra o kika på då o då. Finns det i bättre from, typ Excel, så man kan se sammahangen bättre mellan olyckstyper, t.ex var alla drogade/fulla med om samma olycka ?
 
Förmodligen innehåller statistiken oreggade crossar och alla typer av tvåhjulingar oxå, därav oregistrerade och saknade körkort..helt lagligt.
 
Bingo skrev:
Intressant med lite rådata. Har du mer så lägg ut det Ugluk. En sak man undrar lite över är åldern på de förolyckade.
Kommer inte ihåg exakt (skrev alltså inte ner) men majoriteten är mellan 24-44 år, sen är det spridning mellan ungefär 16-80 år. Jo, det är säkert...
 
Chronic skrev:
Förmodligen innehåller statistiken oreggade crossar och alla typer av tvåhjulingar oxå, därav oregistrerade och saknade körkort..helt lagligt.
Nej, endast mc. Möjligen cross men inte moppe alltså. Kom åxå ihåg att detta bara är siffror på dödsolyckorna...
 
Ugluk skrev:
Åren 1998-2001 inträffade 144 dödsolyckor med MC
Men vaddå? Det var väl hojtjuvar och knarkare hela bunten?

I 23 av olyckorna var alkohol eller droger inblandade

19 förare saknade körkort

24 av motorcyklarna hade körförbud eller var oregistrerade och oförsäkrade

Endast 3 maskiner var stulna och hela

49 var klass7-hojar.

Det betyder ju att de som inte kör alkohol- eller drogpåverkade. Har körkort (så förhoppnigsvis då kan köra) och inte kör en klass sju båge. Löper mycket mindre risk att att förolyckas.

De där 24 med körförbud etc. kan nog vara vissa mindre seriösa hojåkare med. Jag vet flera stycken som kör/körde 125a på det sättet.
 
Jåke skrev:
Nej, endast mc. Möjligen cross men inte moppe alltså. Kom åxå ihåg att detta bara är siffror på dödsolyckorna...




Menade alla tvåhjulingar som inte klassas som moped, dvs över 50cc
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top