Då har man blivit påbackad oxå..

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Idag på en av säsongens många turer så var jag ute och körde på en av favoritvägarna, en lite mindre landsväg (torövägen). Efter en stund så kommer jag ikapp ett Folka skåp och ligger bakom den med lagom avstånd en stund då omkörningsmöjligheterna var dåliga. Helt plötsligt så står han på bromsen och jag försöker bromsa så mycket det går utan att låsa framhjulet på den kalla asfalten, vilket jag lyckas med och stannar uppskattningsvis 1-1,5m bakom skåpet, men han ser inte mej och lyckas få i backen :skrämd. Hans bil var så hög att famhjulet försvann under bilen även fast jag stog kvar upprätt, sen ser jag hur framskärmen försvinner neråt av hans bagagelucka och hela hojen börjar rulla bakåt. Sedan lägger han i en 1'an och kör fram en bit och hoppar ut och kollar hur det gick, sedan flyttar vi på oss en bit, och jag kan inte undgå att känna att jag ligger i en konstant vänstersväng när jag kör rakt fram :4skrika. Sen tar jag hans telefonnummer osv och åker hem i den där vänstersvängen. Väl hemma så ser jag att det är ett ganska kraftigt veck i bromsslangen fram och att det vänstra gaffelbenet läcker gaffelolja = deformerat innerben. Vi ska reda ut detta på måndag, och då till min fråga, någon som har någon erfarenhet av hur lång tid det kan ta från det att skadeanmälan skickats till hans försäkringsbolat tills det att jag får tillbaka åskmoppen från verkstaden?

Last edited:

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
Det beror ju på hur mycket försäkringsgubbarna har för sig just nu. Jag vet inte om dom har speciella MC experter. Men oftast brukar det vara verstaden som bedömmer skador. Just nu är det ju ganska fet lågsäsong för hojar så passa å lämna in skiten!

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
The_FacultyGirl skrev:
men usch.. bra att du klarade dig iaf! :krama

När man har sagt till folk att man har blivit påbackad så frågar dom direkt hur det gick med bilen, och då får dom till svar att den mår fin fint.
- :va gick du till fots eller?
-Nä, jag körde hojen.
-Jaha...

:dummer

Diversion

Guest
Vad jag förstår så blev det inga allvarligare skador. Möjligheten finns ju då att att om båda parterna accepterar det göra upp i godo. Han köper delarna åt dig och du skruvar dit dom själv. Det kanske går fortare.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Jag blev påkörd av en taxi i augusti... försäkringspengarna kom denna veckan!!!!

lider med dig :(

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Diversion skrev:
Vad jag förstår så blev det inga allvarligare skador. Möjligheten finns ju då att att om båda parterna accepterar det göra upp i godo. Han köper delarna åt dig och du skruvar dit dom själv. Det kanske går fortare.

Det var en budbil, så han tar det med största säkerhet på företagets försäkring.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Försäkring

Har du papper på att han backade (d.v.s skrev han på detta på plats i skadeanmälan med namnteckning?). Gjorde han inte det kan du glömma pengarna och börja spara ihop till reparationera. Yrkesförare, budfirmor etc. har höga självrisker och unviker in i det längsta att bli skyldiga. Hr du inga papper är risken väldigt stor att firman "glömt" hur det gick till och hävdar att han visst inte backade. ord står då mot ord och varje part får ta sina egna kostnader. Har tyvärr personliga erfarenheter... Ang. ledtid fick jag lackskador på bilen (av en annan) och det tog ca. 4 mån med ett antal tjat som övergick i dolda hot innan jag fick ut något.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Men ja, du ligger rätt pyrt till?
Det numret han gav dig behöver ju inte stämma särskilt bra.
Såg du vilken firma han jobbar på, reg.nummer?

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Gustav1 skrev:
Men ja, du ligger rätt pyrt till?
Det numret han gav dig behöver ju inte stämma särskilt bra.
Såg du vilken firma han jobbar på, reg.nummer?

Hans telefonnummer var rätt, firman vet jag vilken det är och regnumret har jag uppskrivet.

Något papper skrev vi aldrig, det ska vi ta på måndag. :död

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
CayLe skrev:
Hans telefonnummer var rätt, firman vet jag vilken det är och regnumret har jag uppskrivet.

Något papper skrev vi aldrig, det ska vi ta på måndag. :död

Ja då är det nog rätt lugnt förstås. :tummenupp

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Försäkring

Jag håller tummarna och hoppas att du råkade ut för en av de får hederliga.

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Stor stad man bor i, snubben som backade in i mej är granne med mina kusiner :eek:

Jag har en känsla av att han inte kommer blåsa mej :3freak

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Nu står XR'en på verkstad. Jag blev VÄLDIGT besviken när han som tog emot hojen sa att dom troligen inte kommer göra något åt framgaffeln då den är såpass lite sned, utan att det räcker med att snurra på innerbenen. Jag ansér att det är en principsak, jag vill inte ha en krokig framgaffel även fast dom snurrar på benen så det "känns" rakt. Och oljeläckaget i vänstra gaffelbenet hade absolut ingenting med påbackningen att göra, enligt honom. Jäkligt lustigt att det blev pölar från gaffelbenet när hojen stått några minuter direkt efter påbackningen. Om jag nu måste byta packboxen själv så kommer säkert gaffeln att vara krokig för att man inte får dit innerbenet "rakt" :4skrika

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Verkstad

Byt verkstad. Cykel skall vara "hel" i de delar som skadas i olyckan. Om han inte fattar att packboxen går när gaffeln utsätts för höga axiella krafter så skulle idioten inte ens få smörja kedjan. Byt omgående!

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Honda CBR954RR-03
Är det bara gaffeln som är kass,och du har ett någorlunda vettigt försäkringsbolag, och lämnat in hojen här hos mig skulle jag tro att du har tillbaka den innan nästa helg.

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
ething skrev:
Cykel skall vara "hel" i de delar som skadas i olyckan.

Det blev ganska fina jack i ytterbenen oxå, räcker det för att dom oxå ska bytas? Eller gäller det bara för saker som har gått sönder?

Last edited:
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...