Vilken oktan tankar ni?

Fantômas

I'm going as wide as I can
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Dalby [Skåne]
Hoj
KTM 990 Superduke
Stjäl din tråd och lägger till ett par frågor ....


Är högre oktan ALLTID bättre för motorn?

Kör man på lägre oktan enbart pga pris/miljö?

Någon som vet? :va


Själv brukar jag köra på 95 om bilen/hojen inte går dåligt eller låter märkligt utav det.



:hej
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
95 i både bil och Mc
(aldrig vågat annat för det stått strikt ENDAST 95 OKTAN) på tanklocket till hoj och i tankluckan på bilen):rodnar

Och nu får ni förklara för mej mitt pucko varför jag skulle tanka 98 istället? :confused:
(de kommer btw sluta med 96 och 98 på Jet mackarna eftersom det tankas för lite sådant tydligen)
 

Prez

Medlem nr:17 ADHD MC
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R1 -98
TinaTjejen skrev:
95 i både bil och Mc
(aldrig vågat annat för det stått strikt ENDAST 95 OKTAN) på tanklocket till hoj och i tankluckan på bilen):rodnar

Och nu får ni förklara för mej mitt pucko varför jag skulle tanka 98 istället? :confused:
(de kommer btw sluta med 96 och 98 på Jet mackarna eftersom det tankas för lite sådant tydligen)

Tja.
98 anger oktantalet, ju högre oktan desto mer effekt gör det.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
TinaTjejen skrev:
95 i både bil och Mc
(aldrig vågat annat för det stått strikt ENDAST 95 OKTAN) på tanklocket till hoj och i tankluckan på bilen):rodnar

Och nu får ni förklara för mej mitt pucko varför jag skulle tanka 98 istället? :confused:
(de kommer btw sluta med 96 och 98 på Jet mackarna eftersom det tankas för lite sådant tydligen)

Njae, dom ska väl bara sluta med 96 & 98 med blyersättning blandad i benisinen? ...och istället bara ha blyfri 96 & 98 som alla andra mackar
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Chris Husky skrev:
Njae, dom ska väl bara sluta med 96 & 98 med blyersättning blandad i benisinen? ...och istället bara ha oblyad 96 & 98 som alla andra mackar

faktum är att jag har inte sett oblyad bensin på jag vet inte när? tror jag iaf... :) Det måste vara ett tag sedan de sorterade bort det i vår håla!
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Prez skrev:
Tja.
98 anger oktantalet, ju högre oktan desto mer effekt gör det.

Oktantalet har ingenting med energiinnehåll eller effekt att göra. Det är ett mått på bränslets motstånd mot självantändning vid höga temperaturer o tryck.
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Prez skrev:
Tja.
98 anger oktantalet, ju högre oktan desto mer effekt gör det.

Ovanstående påstående är oftare fel än rätt.
Du kan ta ut mer effekt ur motorn om du har högre oktantal, men att hälla i 98 oktan i en motor som är anpassad för 95 är helt poänglöst. Du kan till och med tappa effekt på det, pga att 98 har ett lite annorlunda förbränningsförlopp.
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Chris Husky skrev:
Njae, dom ska väl bara sluta med 96 & 98 med blyersättning blandad i benisinen? ...och istället bara ha oblyad 96 & 98 som alla andra mackar
Might be,läste det inte särskilt noga då jag som sagt tankar 95 :)
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
95 i både bil och hoj.
Så länge motorn inte spikar finns ingen som helst anledning till att tanka det dyrare alternativet, pengarna i sjön alltså!
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Kör med höjt komp och 4 grader mer tändning; kör således på 98 Oktan.

Och som några andra påpekat, högre oktantal *möjliggör* ofta större effektuttag, men ger inte bättre prestanda i sig självt.

/J
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
95 Finns väl ingen ide att betala mer för den svindyra soppan när det ändå inte gör körandet roligar :va
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top