benkar
Krokvägar svänger mer..
Att göra det i grupp....
Finns en tråd HÄR där jag lite mer "seriöst" tar upp det här med att köra i grupp, men man kan ju även se det på ett annat sätt.... allt behöver ju inte vara SÅ allvarligt jämt... (men med en seriös underton i slutändan...)
/B
Kortfattat
* Övertygelse om odödlighet är en nödvändigt för alla!
* Omkörning är obligatoriskt, gärna på bakhjulet!
* Vingla omkring på vägbanan, varför inte?
* Kör ifrån nästa hoj. Vem f...n vill bli frånåkt!
* Planera inte din körning det minsta. (Varför?)
* Fall för grupptrycket! (Alla andra gör ju det…;-)
* Smit iväg på ett snyggt sätt om något elakt hänt…
Innan man åker iväg, bensin, karta och så…
Kom i sista sekund till avfärden, helst ett par minuter för sent, med några få liter soppa i tanken, blinka och vinka desperat vid närmsta mack för att göra färdledaren uppmärksam på att din tank är mer än tom! Vanligaste bensinkorten är Shell, Statoil och OK/Q8, men varför skulle DU vara som alla andra? Är väl inget fel på Staar, och ditt BP-kort, som bara fungerar i England.... och vadå kontanter?
Karta? Varför det? Det finns ju alltid någon annan som har ett visst grepp om var gruppen befinner sig, varför skulle DU bry dig? Och den där grovskaliga gratiskartan du hittade på Internet och skrev ut på din sunkiga BubbleJet är väl rätt OK? (IOFS lite suddig och sv/vit) En massa andra hojåkare har ju åkt ända ner till Italien med liknade kartor! (Alternativt så finns det ju som bekant en övergripande Europakarta i din almanacka, helt OK!)
Körning på större vägar
Stora vägar är helt underbara, passa på att testa topphastigheten, åk slalom mellan mittmarkeringarna, kör om alla andra, (Gärna på insidan, pluspoäng om du får lite gräsrester eller färg från den du körde om på din hoj!) och givetvis, varför inte kolla att bromsarna tar ordentligt, mitt på raksträckan….? (En fet stoppie är ju aldrig fel?) Gäller ju att kolla så att dom där typerna bakom dig inte sover!?
Blinkers
Det är bara nybörjare som använder blinkers, vilka blinkers föresten, dom var så jäkla fula så att du lät ta bort dom innan hojen ens var levererad. (Alternativt så satte du dit små fåniga med kolfiberlook eller monterade dom så att dom är helt osynliga på mer än 1 meters avstånd.) Har du kvar originalblinkers och överhuvudtaget använder dom, så blinka åt fel håll när du kommer in i någon tätort, ger underbara effekter på efterföljande hoj! Och om du nu nödvändigtvis ska blinka, blinka i minst 2 mil, och sväng sedan av, åt ett helt annat håll, gnäller någon kan du alltid påpeka att man i god tid ska visa vad man tänkt sig!
Omkörningar
Omkörning är obligatoriskt. Varje hoj i rörelse skall köra om alla andra fordon i rörelse, (framförallt andra hojar) oavsett om du nyss kört om någon eller inte. Omkörning får bara ske när förhållandena är lämpliga, såsom vid möten, i skarpa kurvor, i korsningar och i stadskärnor. Inte mer än två (2) tums avstånd mellan fordonen är tillåtet. Högst en (1) tum mot gående eller cyklister. Kör du om på bakhjulet är det helt OK att öka avståndet till tre (3) tums avstånd!
Tempo
Alla hojar ska framföras i enlighet med regel nummer 1 som är: Att sakta in är en svaghet, att bromsa är ett misstag, att stanna är ett nederlag…
Det är obligatoriskt att köra extra fort på dåliga vägar med mycket tjälskott. Om det ligger lite grus på skymda ställen så bör tempot ökas ytterligare, för att inte tala om när du passerar bebyggelse, bilar som kan tänkas backa ut, hästar och barn på vägen, gör bara det hela lite mer spännande, eller hur!?
Möte
Vid möte med traktor och andra större fordon i kurva på smal väg så är det väldigt förbjudet att sakta ner, man bör istället vinkla upp hojen en kort sekund (ALLA kör fort, kom ihåg det!) så att hojen och det stora fordonet får plats med minsta möjliga marginal, hojen ska sedan i vild desperation kastas ner i fullt nedlägg väldigt nära närmsta dikeskant, ser klart cool ut bakifrån!
Bara för att hon/han framför dig kunde…
..så kan givetvis DU köra lika fort, eller varför inte fortare?
Val av placering
Finns bara en självklar placering, i framförvarandes hojs ”döda vinkel”, finns ingen anledning att visa var du är, hojen framför kan ju då få en föraning om att du är på väg att köra om, överraskande manövrar är alltid bäst!
Håll inte avståndet!
Att köra väldigt nära framförvarande hoj är givetvis en självklarhet, om inte annat så bli han/hon så nervös att det med lite tur slutar med att hon/han hamnar i diket, eller att du inte hinner bromsa, men vad spelar det för roll, hojen är ju helförsäkrad! Dvs försäkringsbolaget fixar det åt dig!
Tappa bort varandra
Varför skulle just DU stanna vid korsningen och visa att gruppen svängt av? Skynda dig att åka iväg från korsningen, och om någon mot förmodan undrar vart ”dom andra” tagit vägen, så svara helt ärligt, vilka andra hojar?, var ju bara en massa folk med glidartempo därbak!
Användande av signalhorn
Korta signaler (angeläget) indikerar överlägsenhet, för att få bort hundar, barn, och fotgängare från färdvägen.
Långa signaler (förtvivlat) betecknar en ödmjuk bön, tex till en mötande lastbil, "Jag kör för snabbt för att kunna stanna, så om du inte väjer kommer vi båda att dö". I extremfall kan detta kombineras med blinkande strål-kastare (synnerligen desperat…, närapå töntigt…..)
Grupptryck
Grupptryck, det gäller att inte bli en ”looser” låt ingen annan köra ifrån dig, hur obehagligt tempot än är, kunde tex han/hon framför dig köra om, så finns det säkerligen lite plats kvar till dig också, låt mötande fordon väja undan, för du tänker väl inte komma efter? Gör allt som en stor fet klump, och tänk på att låta andra anpassa sin körning efter dig, allt annat är ju otänkbart!
Tävla!
Om körstilen på landsväg börja likna racing så tänk på att du ska vinna! Tävling på allmän väg är bland det coolaste man kan tänka sig. Visserligen finns en risk att du blir frånåkt, men kör lite snabbare än att du känner att du har koll på läget, att det känns osäkert och otrevligt just för dig, så kan du kanske komma fram först. Många i din omgivning har kanske många, många år bakom styret, banåkning i ryggen, och flera år på sin hoj, samt kan vägarna utantill, med ett relativt högt tempo som resultat, men vad är det för skäl att hålla igen? Det viktigaste är att köra snabbast, spela roll om det kan gå snett, DU är ju bäst!
Om något går snett
Pys iväg lite diskret….. (det gör väl alla andra?)
Lämplig längd på turen
En dagstur bör vara väldigt lång och krävande så att ovana hojåkare blir extra utmattade. Detta gör att det lättare att ta fram det dåliga omdömet hos alla andra!
Till sist
Hojåkning i grupp är ett bra sätt för dig att visa alla andra hur snabb och ball just du är! Ifrågasätter någon det, ja du, då har du stora problem med din image!
Allra sist, till färdledarna
Färdledare sitter alltid vid baren på sin lokala klubb eller krog vintertid och jämför ”poäng” för säsongen som varit. Poäng utgår till färdedare om mer än en hoj har gått omkull under dagsturen. Helikopterhämtning är ett extra plus, och räknas som två vanliga avåkningar. Om färdledaren kraschar själv (mot tex en vägbom) så utgår minuspoäng motsvarande två vanliga avåkningar. Poäng utgår även om man har med fler än fem hojar av "fel typ" som tex. en Gixxer på grusväg, eller custom hoj på krokväg, eller nybörjare på extra snabb tur. Räknas som 0,25 vanliga avåkningar per fem hojar/förare av fel typ. Att få ett newbie att klota är en minuspoäng, en klotning av ett newbie som betalat någon sorts medlemsavgift ger två pluspoäng.
OBS! Skulle kanske behövas en "ironi-smiley" kring ovanstående, och hurvida man har någon form av "Körregler" på hojrundor är upp till respektive klubb/sammanslutning/kompisgäng/turledare att avgöra, men min erfarenhet är att det ibland kan behövs styras upp lite när det är stora rundor...
"Körregler" behöver inte betyda tråkiga förbud kring tempo osv, utan att man gör allt det "dumma/olagliga/roliga" med ett visst mått av eftertanksamhet/klokhet när man är ett stort gäng ute på vägarna, kanske läge låta bli att köra om hej vilt, göra stoppies strax bakom ryggen på någon osv, bättre hålla på med sådant när man är ett tajt kompisgäng som är ute?
Gäller helt enkelt att öka oddsen för en olycksfri runda... Finns inget som kan förstöra en skön dag ute på vägarna mer än att skicka iväg en hojpolare med ambulans och stå vänta på bärgare...
Så, tänk till lite ute på vägarna vid gruppkörningar, framförallt vid stora sådana med mycket okänt folk, är skillnad mellan att vara ett kompisgäng som är ute och busar, och vara med på en storkörning, gör vi/man så, kommer det det förhoppningsvis fungera bra, och finnas folk över hela landet som vågar ta tag i och leda lite kuliga rundor med andra än sina närmaste polare!
/B
Finns en tråd HÄR där jag lite mer "seriöst" tar upp det här med att köra i grupp, men man kan ju även se det på ett annat sätt.... allt behöver ju inte vara SÅ allvarligt jämt... (men med en seriös underton i slutändan...)
/B
Kortfattat
* Övertygelse om odödlighet är en nödvändigt för alla!
* Omkörning är obligatoriskt, gärna på bakhjulet!
* Vingla omkring på vägbanan, varför inte?
* Kör ifrån nästa hoj. Vem f...n vill bli frånåkt!
* Planera inte din körning det minsta. (Varför?)
* Fall för grupptrycket! (Alla andra gör ju det…;-)
* Smit iväg på ett snyggt sätt om något elakt hänt…
Innan man åker iväg, bensin, karta och så…
Kom i sista sekund till avfärden, helst ett par minuter för sent, med några få liter soppa i tanken, blinka och vinka desperat vid närmsta mack för att göra färdledaren uppmärksam på att din tank är mer än tom! Vanligaste bensinkorten är Shell, Statoil och OK/Q8, men varför skulle DU vara som alla andra? Är väl inget fel på Staar, och ditt BP-kort, som bara fungerar i England.... och vadå kontanter?
Karta? Varför det? Det finns ju alltid någon annan som har ett visst grepp om var gruppen befinner sig, varför skulle DU bry dig? Och den där grovskaliga gratiskartan du hittade på Internet och skrev ut på din sunkiga BubbleJet är väl rätt OK? (IOFS lite suddig och sv/vit) En massa andra hojåkare har ju åkt ända ner till Italien med liknade kartor! (Alternativt så finns det ju som bekant en övergripande Europakarta i din almanacka, helt OK!)
Körning på större vägar
Stora vägar är helt underbara, passa på att testa topphastigheten, åk slalom mellan mittmarkeringarna, kör om alla andra, (Gärna på insidan, pluspoäng om du får lite gräsrester eller färg från den du körde om på din hoj!) och givetvis, varför inte kolla att bromsarna tar ordentligt, mitt på raksträckan….? (En fet stoppie är ju aldrig fel?) Gäller ju att kolla så att dom där typerna bakom dig inte sover!?
Blinkers
Det är bara nybörjare som använder blinkers, vilka blinkers föresten, dom var så jäkla fula så att du lät ta bort dom innan hojen ens var levererad. (Alternativt så satte du dit små fåniga med kolfiberlook eller monterade dom så att dom är helt osynliga på mer än 1 meters avstånd.) Har du kvar originalblinkers och överhuvudtaget använder dom, så blinka åt fel håll när du kommer in i någon tätort, ger underbara effekter på efterföljande hoj! Och om du nu nödvändigtvis ska blinka, blinka i minst 2 mil, och sväng sedan av, åt ett helt annat håll, gnäller någon kan du alltid påpeka att man i god tid ska visa vad man tänkt sig!
Omkörningar
Omkörning är obligatoriskt. Varje hoj i rörelse skall köra om alla andra fordon i rörelse, (framförallt andra hojar) oavsett om du nyss kört om någon eller inte. Omkörning får bara ske när förhållandena är lämpliga, såsom vid möten, i skarpa kurvor, i korsningar och i stadskärnor. Inte mer än två (2) tums avstånd mellan fordonen är tillåtet. Högst en (1) tum mot gående eller cyklister. Kör du om på bakhjulet är det helt OK att öka avståndet till tre (3) tums avstånd!
Tempo
Alla hojar ska framföras i enlighet med regel nummer 1 som är: Att sakta in är en svaghet, att bromsa är ett misstag, att stanna är ett nederlag…
Det är obligatoriskt att köra extra fort på dåliga vägar med mycket tjälskott. Om det ligger lite grus på skymda ställen så bör tempot ökas ytterligare, för att inte tala om när du passerar bebyggelse, bilar som kan tänkas backa ut, hästar och barn på vägen, gör bara det hela lite mer spännande, eller hur!?
Möte
Vid möte med traktor och andra större fordon i kurva på smal väg så är det väldigt förbjudet att sakta ner, man bör istället vinkla upp hojen en kort sekund (ALLA kör fort, kom ihåg det!) så att hojen och det stora fordonet får plats med minsta möjliga marginal, hojen ska sedan i vild desperation kastas ner i fullt nedlägg väldigt nära närmsta dikeskant, ser klart cool ut bakifrån!
Bara för att hon/han framför dig kunde…
..så kan givetvis DU köra lika fort, eller varför inte fortare?
Val av placering
Finns bara en självklar placering, i framförvarandes hojs ”döda vinkel”, finns ingen anledning att visa var du är, hojen framför kan ju då få en föraning om att du är på väg att köra om, överraskande manövrar är alltid bäst!
Håll inte avståndet!
Att köra väldigt nära framförvarande hoj är givetvis en självklarhet, om inte annat så bli han/hon så nervös att det med lite tur slutar med att hon/han hamnar i diket, eller att du inte hinner bromsa, men vad spelar det för roll, hojen är ju helförsäkrad! Dvs försäkringsbolaget fixar det åt dig!
Tappa bort varandra
Varför skulle just DU stanna vid korsningen och visa att gruppen svängt av? Skynda dig att åka iväg från korsningen, och om någon mot förmodan undrar vart ”dom andra” tagit vägen, så svara helt ärligt, vilka andra hojar?, var ju bara en massa folk med glidartempo därbak!
Användande av signalhorn
Korta signaler (angeläget) indikerar överlägsenhet, för att få bort hundar, barn, och fotgängare från färdvägen.
Långa signaler (förtvivlat) betecknar en ödmjuk bön, tex till en mötande lastbil, "Jag kör för snabbt för att kunna stanna, så om du inte väjer kommer vi båda att dö". I extremfall kan detta kombineras med blinkande strål-kastare (synnerligen desperat…, närapå töntigt…..)
Grupptryck
Grupptryck, det gäller att inte bli en ”looser” låt ingen annan köra ifrån dig, hur obehagligt tempot än är, kunde tex han/hon framför dig köra om, så finns det säkerligen lite plats kvar till dig också, låt mötande fordon väja undan, för du tänker väl inte komma efter? Gör allt som en stor fet klump, och tänk på att låta andra anpassa sin körning efter dig, allt annat är ju otänkbart!
Tävla!
Om körstilen på landsväg börja likna racing så tänk på att du ska vinna! Tävling på allmän väg är bland det coolaste man kan tänka sig. Visserligen finns en risk att du blir frånåkt, men kör lite snabbare än att du känner att du har koll på läget, att det känns osäkert och otrevligt just för dig, så kan du kanske komma fram först. Många i din omgivning har kanske många, många år bakom styret, banåkning i ryggen, och flera år på sin hoj, samt kan vägarna utantill, med ett relativt högt tempo som resultat, men vad är det för skäl att hålla igen? Det viktigaste är att köra snabbast, spela roll om det kan gå snett, DU är ju bäst!
Om något går snett
Pys iväg lite diskret….. (det gör väl alla andra?)
Lämplig längd på turen
En dagstur bör vara väldigt lång och krävande så att ovana hojåkare blir extra utmattade. Detta gör att det lättare att ta fram det dåliga omdömet hos alla andra!
Till sist
Hojåkning i grupp är ett bra sätt för dig att visa alla andra hur snabb och ball just du är! Ifrågasätter någon det, ja du, då har du stora problem med din image!
Allra sist, till färdledarna
Färdledare sitter alltid vid baren på sin lokala klubb eller krog vintertid och jämför ”poäng” för säsongen som varit. Poäng utgår till färdedare om mer än en hoj har gått omkull under dagsturen. Helikopterhämtning är ett extra plus, och räknas som två vanliga avåkningar. Om färdledaren kraschar själv (mot tex en vägbom) så utgår minuspoäng motsvarande två vanliga avåkningar. Poäng utgår även om man har med fler än fem hojar av "fel typ" som tex. en Gixxer på grusväg, eller custom hoj på krokväg, eller nybörjare på extra snabb tur. Räknas som 0,25 vanliga avåkningar per fem hojar/förare av fel typ. Att få ett newbie att klota är en minuspoäng, en klotning av ett newbie som betalat någon sorts medlemsavgift ger två pluspoäng.
OBS! Skulle kanske behövas en "ironi-smiley" kring ovanstående, och hurvida man har någon form av "Körregler" på hojrundor är upp till respektive klubb/sammanslutning/kompisgäng/turledare att avgöra, men min erfarenhet är att det ibland kan behövs styras upp lite när det är stora rundor...
"Körregler" behöver inte betyda tråkiga förbud kring tempo osv, utan att man gör allt det "dumma/olagliga/roliga" med ett visst mått av eftertanksamhet/klokhet när man är ett stort gäng ute på vägarna, kanske läge låta bli att köra om hej vilt, göra stoppies strax bakom ryggen på någon osv, bättre hålla på med sådant när man är ett tajt kompisgäng som är ute?
Gäller helt enkelt att öka oddsen för en olycksfri runda... Finns inget som kan förstöra en skön dag ute på vägarna mer än att skicka iväg en hojpolare med ambulans och stå vänta på bärgare...
Så, tänk till lite ute på vägarna vid gruppkörningar, framförallt vid stora sådana med mycket okänt folk, är skillnad mellan att vara ett kompisgäng som är ute och busar, och vara med på en storkörning, gör vi/man så, kommer det det förhoppningsvis fungera bra, och finnas folk över hela landet som vågar ta tag i och leda lite kuliga rundor med andra än sina närmaste polare!
/B
Last edited: