Recon skrev:
Jag passar på att fråga lite när det ändå är uppe. Jag funderar på en KTM SM till sommaren men har modellfunderingar. Den ska användas till mest lek(på asfalt) och en och annan pendlingsdag men jag vill inte ha service intervaller som en husa men är inte negativ till att skruva lite(bara jag lärt mig vad som ska göras). Har kollat på KTM 525, 625, 640 och 660 men för den oinvigde så är det inte så stor skillnad. Nån som kan förklara/sammanfatta skillnaderna?
Sen till frågan om elstart, hur kinkiga är hojarna att kicka? Jag har kört cross så jag är inte främmande till att kicka men ser framför mig hur jag står utanför jobbet och kickar och svär för att den inte startar.
Ni som har erfarenheter av både med och utan elstart får gärna dela med er.
/Förvirrad i KTM jungeln
525 är en tävlingsmotor med tillhörande serviceintervaller.
SX är crosshojen, 4-växlad och EXC är enduron med 6 växlar (+mjuk fjädring).
625, 640, 660 är LC4 motorn = tål landsväg och längre serviceintervall.
640 är mest touring, den har elstart och är ganska tung.
625 är lättare och mer race men har ändå elstart (bekvämt!).
660 har mest pulver men inte elstart.
Det är inga som helst problem att kicka hojarna, trots sin storlek.
Jag var lite fundersam på om man skulle kunna lära sig vänsterkicka, och
dessutom 660 kubik, men det är no problems med rätt teknik.
Förutsatt att hojen är korrekt inställd och justerad, förstås....
Husaberg, Honda CRF, Yamaha YZF är racemaskiner och ska köras och
servas därefter med täta oljebyten, kolvbyten m.m.
Dock är inte en KTM med LC4 motor underhållsfri på nåt sätt! Även där måste
du byta olja (ju oftare, ju bättre givetvis), justera ventilspel osv. men inte alls
så ofta som på en "crossmotard".
Du bör nog titta närmare på en 625, 640 eller 660 som det låter på dig.