E-märkning miniblinkers??

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Förra ägaren av hojen sa att han besiktigat den med miniblinkers..

Vissa besserwisser polare säger att det inte går om de inte är E-märkta
som de då inte är... :confused:

Så?

Går det att besiktiga med miniblinkers överhuvudtaget?
Måste de vara E-märkta?

Hjälp!!!

/Lännström
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag besiktigade min gixxer med miniblinkers i måndags. jag har inte någon emärkning. miniblinkersarna är jääääääävligt små. kanske en fjärdedel av orginalens storlek. besiktningsmannen sa inte ett knyst om dom. gick igenom utan problem.
 

HanneZ

Guest
E-märkning är ett krav, ibland skiter dom i det, ibland gör dom det inte!
 

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Världsmetropolen Sthlm
Hoj
Letar ny...
Minns jag inte helt fel så är det enbart vid registreringsbesiktning som dom behöver vara E-märkta... Inte vid vanlig besiktning alltså..:)
Rätta mig någon om jag har fel....
 

HanneZ

Guest
Stephen skrev:
Minns jag inte helt fel så är det enbart vid registreringsbesiktning som dom behöver vara E-märkta... Inte vid vanlig besiktning alltså..:)
Rätta mig någon om jag har fel....
Mjo de där har jag hört o läst många gånger på forumet nu. Jag har dock svårt att tro att det är sant. Borde rimligtvis vara samma krav på ett fordon, eller är det ytterliggare nya regler när det är flygande besiktning t.ex?
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag har aldrig sett en besiktningsman lusläsa på varje blinkersglas för att se om dom är godkända... om dom funkar å syns så brukar dom godkänna. Det är ju ändå det som är viktigt... :fakta

//jaG
 

HanneZ

Guest
Se där, man lär sig nåt nytt varje da!

Fast jag antar att många mini-blinkers inte e e-märkta just för dom har dålig ljusstyrka, så en besiktningsgubbe borde väl anmärka för de ändå? eller? Precis som han kan anmärka om blinkersen har en trasig glödlampa

/ Hannes
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Jag tror det enda man behöver kolla upp är avståndet mellan blinkers som är viktigt. minst 18cm bak och 25?cm fram...

EDIT: Dom ska synas om man står 5 meter framför och 5 meter bakom hojen
 

HanneZ

Guest
UrbanTiger skrev:
Visst ska han slå ner på det om man kommer in med en 9 Watts-lampa i och det blinkar svagt.
Själv har jag 21 Watts halogenlampa i mina bak och i dropparna fram sitter det 23 Watts glödlampor. Syns lika bra som orginal (nästan).
Varför lyckas dom inte klassa dom som e-märkta då?
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
bmwjohan skrev:
jag besiktigade min gixxer med miniblinkers i måndags. jag har inte någon emärkning. miniblinkersarna är jääääääävligt små. kanske en fjärdedel av orginalens storlek. besiktningsmannen sa inte ett knyst om dom. gick igenom utan problem.

1/4 Så stora som originalet, varför har du såna blaffor på ? :D
 

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Ort
HALLAND/Hyltebruk
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Jag besiktigade min i förra veckan i Falkenberg,jag har väldigt små blinkare bak(Kellerman micro 1000)som är E-märkta.Besiktingsmannen komenterade att det va dom minsta han minsann har sett i verkligheten,men nån E-märkning kollade han aldrig efter.Självklart gick den igenom :tummenupp
 

eightball

Attero Dominatus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Jag besiktade iofs förra året med miniblinkers som inte är E-märkta och det gick fin fint, men det är väl ett lotteri, kanske beror på vilken sida besiktningsmannen vaknat på.
 

spharv

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Småland
Hoj
Suzuki
Hmm.. alla säger att det är ett lotteri.. Borde det då inte finnas någon som INTE har E-märkta blinkers och misslyckats med besiktningen pga det? Hojta gärna till då, så vi vet hur det ligger till...?
 

HanneZ

Guest
UrbanTiger skrev:
Hur många direktimporterade Kinesiska motorcyklar rullar på våra vägar ?
För att kunna regbesikta måste det ju sitta godkända lysen och blinkers mm. Därför levereras Japanska motorcyklar till europa med E-märkning på sånna detaljer. Andra marknader har andra krav som har andra märkningar.
Att E-märka en eftermarknadsdel kostar ju en del pengar för agenten vilket sen ska tas hem på priset. Kolla tex på en sidoblinkers till min Audi, en E-märkt Hella orginal kostar väl en 2-hundring medans en exakt likadan utan E-märkning och utan Hella märke kostar 41 kronor hos Nisse på hörnet. Tillverkade i samma fabrik.
Mc-kompaniet direktimporterar massor med mc och dessa är bara o regga direkt, inget mek imellan o dessa är e-märkta!

/ Hannes
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Detta gäller vid SBP vanliga besiktning!

krav på kontrollanordning gäller när föraren inte kan se körriktningsvisaren från förarplats
körriktningsvisare behövs inte på MC registrerad för tävlingsformerna Enduro och Trial
körriktningsvisare på styret ska inte accepteras som bakre körriktningsvisare
det finns ett antal MC av märket HD som är godkända vid registreringsbesiktning med reglage som manuellt måste hållas i påslaget läge för att körvisaren ska fungera - sådant reglage ska godtas även vid kontrollbesiktning

Har körriktningsvisare flyttats/ändrats kontrolleras att:
körriktningsvisaren tydligt kan ses från en plats 5 m mitt framför/bakom MC:n
avståndet mellan de lysande ytorna fram är minst 2,4 dm, bak minst 1,8 dm



OBS!!!!!!

Körriktningsvisare på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd
1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. enligt ECE-reglemente 6 eller 50, kategori 11 och 12 (se 3 kap. 1 §).
Körriktningsvisare på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.
Körriktningsvisare på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Ljuset från sådan körriktningsvisare skall vid dagsljus och klar sikt vara synligt på 30 m avstånd.



placering i höjdled lägst 3,5 dm, högst 12 dm (3-hjulig MC 15 dm)
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vid ev regbesiktning!

Körriktningsvisare

Övergripande krav

Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha synliga körriktningsvisare på vardera sidan som bakifrån och framifrån kan visa orangegult ljus bakåt respektive framåt.
Motorcykel av 1987 eller senare års modell skall vara utrustad med ett jämnt antal körriktningsvisare på vardera sidan.

Släpvagn som dras av motorcykel skall ha bakifrån synliga körriktningsvisare med en visare på vardera sidan som kan visa orangegult ljus bakåt.

Körriktningsvisare på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd
1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller
2. enligt ECE-reglemente 6 eller 50, kategori 11 och 12 (se 3 kap. 1 §).
Körriktningsvisare på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.
Körriktningsvisare på motorcykel av 1985 eller tidigare års modell behöver inte vara typgodkänd. Ljuset från sådan körriktningsvisare skall vid dagsljus och klar sikt vara synligt på 30 m avstånd.

Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en blinkfrekvens av 90 + 30 blinkningar per minut.

Installationskrav på motorcykel av 1984 eller senare års modell

För främre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan de lysande ytorna inte vara mindre än 240 mm och de skall vara placerade utanför de vertikala längsgående plan som tangerar de yttersta kanterna på huvudstrålkastarens lysande ytor.
För främre körriktningsvisare får avståndet mellan körriktningsvisarnas lysande ytor och de närmaste halvljusstrålkastarnas lysande ytor inte vara mindre än
1. 75 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 90 cd,
2. 40 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 175 cd,
3. 20 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 250 cd,
4. < 20 mm för en minsta ljusstyrka på körriktningsvisarna på 400 cd.
För bakre körriktningsvisare på tvåhjulig motorcykel får avståndet mellan innerkanterna på de bakre körriktningsvisarnas lysande ytor inte vara mindre än 180 mm. Detta gäller även när registreringsskylten är monterad.
För körriktningsvisare på trehjulig motorcykel får kanterna på de lysande ytorna som befinner sig längst bort från fordonets symmetrilängdplan, inte befinna sig mer än 400 mm från motorcykelns yttersta kant och avståndet mellan innerkanterna på de lysande ytorna får inte vara mindre än 500 mm.
För körriktningsvisare på motorcykel med sidvagn får kanten på den lysande ytan som befinner sig längst bort från fordonets symmetrilängdplan, inte befinna sig mer än 400 mm från motorcykelns yttersta kant och avståndet mellan innerkanterna på de lysande ytorna får inte vara mindre än 600 mm.

Körriktningsvisares placering i höjdled får vara lägst 350 mm och högst 1 200 mm.
På trehjulig motorcykel får körriktningsvisares placering i höjdled vara lägst 350 mm och högst 1 500 mm.

Körriktningsvisares geometriska synbarhet skall vara 15o uppåt och 15o nedåt samt 80o utåt och 20o inåt.
Vinkeln nedåt får reduceras till 5o om körriktningsvisaren är placerad lägre än 750 mm över marken.
Om motorcykel har två hjul framtill eller baktill skall den geometriska synbarheten vara 80o utåt och 45o inåt där motorcykeln har två hjul.

Körriktningsvisare
1. får grupperas med strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta,
3. får inte bilda flerfunktion med någon strålkastare eller lykta,
4. får vara särskilt anordnad som varningsanordning om den avger orangegult ljus.
Körriktningsvisare skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att de kan användas oavsett om övrig belysning på fordonet är tänd eller inte.

Kan föraren från förarplatsen inte se om körriktningsvisare fungerar, skall det vid förarplatsen finnas kontrollampa som visar blinkande ljus. Lampan skall genom avvikande indikering ange när någon av körriktningsvisarna inte fungerar.
Kontrollampan bör visa grönt ljus.

Det bästa i slutändan är att köra med original visarna eller skaffa mindre visare som är E-märkta så slipper man ev strul

Man får skilja lite på en vanlig kontrollbesiktning och regbesiktning.
När det gäller helfordonsgodkända fordon så tar man alltid en viss risk om man nu bygger om den då den ska enligt regler ska vara orörd även efter fabriken. Alla gör sina egna val.

De regler som polisen går efter liknar lite de regler som gäller vid regbesiktning. Fråga mig inte varför det är olika regler då det är en
djungel att hitta rätt information. Men som sagt vissa skiter i reglerna
och det kan jag nästan förstå då det är jäkligt svårt att veta exakt vad som gäller.
 
Last edited:

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
HanneZ skrev:
Mc-kompaniet direktimporterar massor med mc och dessa är bara o regga direkt, inget mek imellan o dessa är e-märkta!

/ Hannes
Varning...köpte ett par snygga miniblinkers från kina, visade sig att lamporna inte gick att få tag på, fick fila ner en "plupp" på nån annan lampa för att få fanskapet att blinka (de var E märkta)
kolla att det finns reservlampor innan du köper
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top