El-fel, varvärknarproblem, instrumentering...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
:mad: :fatta! :näsblod :4skrika :död :( :dummer :3freak

Jomän. Körde hojen utan problem förra veckan. Idag fredag skulle jag ut igen. Varvräknaren funkar inte. Blinkersen funkar inte. Tempmätaren funkar inte. Neutrallampan funkar inte. Givaren till stödet/växelläge funkar inte. Har nästan vält hojen tre gånger idag p.g.a det.

Jävligt irriterande. Nån som har nåt tips på var, när, hur jag ska lösa detta?

Fakta: Hojen är en Yamaha FZR 600 1992 årsmodell. Ca 4200 mil på mätaren. Schysst skick. Har funkat kalas innan. Men nu jävlar.

När jag kör ligger varvräknaren på ca 1500-2000 varv, rör sig inte vid tomgångskörning. Tempmätaren ligger i botten. Instrumentbelysningen bakom funkar likaså alla andra lampor.

Jag vet inte riktigt vad för mer fakta som krävs för att ni teknikgurus kanske kan hjälpa mig.

Jag ska rycka ner skiten å kolla alla kontakter, säkringar och ev. jordfel. Grejen är den att jag inte är utrustad med en mulitmeter. GAY ÄR DET!

Hilfe.

/Henke

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen som har något litet stalltips? Som jag kan lura på inatt när jag ska jobba...

PLZ...

MickeXJR1300

Stilig
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
XJR 1300SP och Honda SCV100 LEAD
hållundan skrev:
:mad: :fatta! :näsblod :4skrika :död :( :dummer :3freak

Jomän. Körde hojen utan problem förra veckan. Idag fredag skulle jag ut igen. Varvräknaren funkar inte. Blinkersen funkar inte. Tempmätaren funkar inte. Neutrallampan funkar inte. Givaren till stödet/växelläge funkar inte. Har nästan vält hojen tre gånger idag p.g.a det.

Jävligt irriterande. Nån som har nåt tips på var, när, hur jag ska lösa detta?

Fakta: Hojen är en Yamaha FZR 600 1992 årsmodell. Ca 4200 mil på mätaren. Schysst skick. Har funkat kalas innan. Men nu jävlar.

När jag kör ligger varvräknaren på ca 1500-2000 varv, rör sig inte vid tomgångskörning. Tempmätaren ligger i botten. Instrumentbelysningen bakom funkar likaså alla andra lampor.

Jag vet inte riktigt vad för mer fakta som krävs för att ni teknikgurus kanske kan hjälpa mig.

Jag ska rycka ner skiten å kolla alla kontakter, säkringar och ev. jordfel. Grejen är den att jag inte är utrustad med en mulitmeter. GAY ÄR DET!

Hilfe.

/Henke

Har du kollat säkringarna?

Dackomano

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
Yamaha FZR 1000-87
Tja!

Fy F-n vad drygt det är med elfel.. Hade problem med min varvräknare på min FZR-1000-92:a..Efter att ha SLAKTAT hojen, så upptäkte jag att förre ägaren kopplat fel trådar på fel poler på varvräknare.... Jaja... lite tröst i allafall. Det sitter en stor avlång kontakt på vänster sida framme vid styret, under "luftintags slangen", alldeles bredvid tändspolen. Kolla att det inte är den som åkt isär, eller att det är dålig kontakt där, för den verkar styra det mesta !! ( tro mig )!!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Okej, säkringarna är kollade. Dom jag hittat. Likaså gått över kablage en del. Det ända jag hittat som vart av är kabeln till tutan, men den kan väl fan inte skapa detta???

Som sagt, skiten har funkat innan...

Imorrn ska jag fan lösa detta. Hatar el-fel som sagt...

Segt på jobbet nu. Ska läsa igenom hela haynesboken för att kanske bli nått klokare...

GAY ÄR DET.

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF R1
hållundan skrev:
Okej, säkringarna är kollade. Dom jag hittat. Likaså gått över kablage en del. Det ända jag hittat som vart av är kabeln till tutan, men den kan väl fan inte skapa detta???

Som sagt, skiten har funkat innan...

Imorrn ska jag fan lösa detta. Hatar el-fel som sagt...

Segt på jobbet nu. Ska läsa igenom hela haynesboken för att kanske bli nått klokare...

GAY ÄR DET.

Kanske en av dom där all oisolerade kablarna som fanns under sadeln :7peta

Varför elfel ?? det e väl gay ??

Jobba lungt kompis :fyllisar

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Det är väl bara en sisådär tre, fyra oisolerade kablar under sadeln?
Sen måste jag påpeka att de är PROFESSIONELLT oisolerade!
Alla kablar som är där skall kanske egentligen inte vara där, särskilt inte på det sättet.
Inget av detta hade förmodligen hänt om Hållundan hade haft ordentliga kopplingstjofräser hemma när larmet skulle installeras...

Nåja, det är säkert den där avlånga grejen framme på kåpan som spökar, vi får läsa manulen!

//Anders.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Jag har lusläst kopplingsschemat på hojaset nu. Det verkar fanimej som om grejerna sitter i serie. Jag såg en kabel som var av till tutan... Denna kabel verkar ställa till en jävla massa saker... Alla saker som krånglat ligger på "samma lina" som tutan...

Blir te att byta ut den imorrn... Så ska nog saken lösa sig...

Hoppas fan det... För det var den LILA (purpur)färgade linjen i kopplingsschemat som gick kors å tvärs förbi alla mina felande grejer. Det måste fan vara det som sagt...

Jobbet är skoji. Som bara den.

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF R1
hållundan skrev:
Jag har lusläst kopplingsschemat på hojaset nu. Det verkar fanimej som om grejerna sitter i serie. Jag såg en kabel som var av till tutan... Denna kabel verkar ställa till en jävla massa saker... Alla saker som krånglat ligger på "samma lina" som tutan...

Blir te att byta ut den imorrn... Så ska nog saken lösa sig...

Hoppas fan det... För det var den LILA (purpur)färgade linjen i kopplingsschemat som gick kors å tvärs förbi alla mina felande grejer. Det måste fan vara det som sagt...

Jobbet är skoji. Som bara den.

Jag säger bara en sak: LILA det ställer till med trubbel bara, sälj hojen och köp en blå, så får du kke oljeläckage istället :D

HanneZ

Guest
Om tutan sitter i serie med instrumentpanelen bör du börja fundera på att bygga om elsystemet :D

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HanneZ skrev:
Om tutan sitter i serie med instrumentpanelen bör du börja fundera på att bygga om elsystemet :D
Det ska jag fanimej göra oxå :3freak

Jävla junkhoj.
Edit: Inte nog med 18"fälg bak. Det är stört elsystem oxå.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Okej, jag felsökte. Köpte en multimeter, ett gäng säkringar och löste skiten..

Två säkringar va paj. Fast dom såg inte trasiga ut alls... Mätte på dom, och det visade sig vara bekymret, samt den trasiga kabeln till tutan..

Så nu funkar skiten igen. :)

Imorrn ska det köras...

/H

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...