KTM658SC körd i bänk...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nytt besök hos Cycle Center och injustering av fuggen. Det visade sig dock inte behövas justeringar, annat än ett varv ut extra på blandningsskruven. Den gick lite åt det feta hållet, men så var det lågt lufttryck idag och det kompenseras sedan när det är högtrycksväder.

Förgasare: Mikuni TM40 huvudmunstycke 150, lågfart 30, nålen i position 4 (näst högsta läget). Acc.pumpen urkopplad, därav dippen i det låga varvregistret. Motortrim: 105mm cylinder, originalslag från 620:n (ger 658cc), portad och planad topp, 32mm avgasventiler, race-kam, ombalansering av veven. Motorn har gått ca 15-20 mil efter trimning, så den är inte inkörd fullt ut och lär kunna lossna lite till.

Bra injusterad förgasare från början (efter avstrypningskörningen), men man ser att vridkurvan skulle kunna fortsätta hålla i lite längre och effekten öka ytterligare och toppa kanske 2.000 rpm högre - ifall man går upp till en större förgasare. En bra 42mm fugge får bli nästa grej, om jag tar mig an motorn (chassit kommer dock först nu). De gamla kurvorna från 620:n ligger under som jämförelse. Skillnaden är en massa stålar och tid :)

Maxvrid = 67,9 Nm vid 6.000 rpm
Maxeffekt = 62,5 hk vid 7.000 rpm
 

Bifogat

  • ktm658sc-dyno.jpeg
    ktm658sc-dyno.jpeg
    96.4 KB · Visningar: 212

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Imponerande siffror :tummenupp
Grattis!

Hur känns de extra kusarna då???
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Supermoto skrev:
Imponerande siffror :tummenupp
Grattis!

Hur känns de extra kusarna då???

Tackar, tackar ! :) Jorå, det känns bra. Det är vridet man märker mest. Suger tag redan från låga varv. Extremt körbart register. Det enda är att man får hoppa ner på kicken för att få snurr på rovan, det går liksom inte att sitta och finkicka som tidigare... :3freak Jag verkar ha fått ordning på de där otäcka bakslagen också genom att justera generatorkåpan medsols 4mm.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
TomK skrev:
Nytt besök hos Cycle Center och injustering av fuggen. Det visade sig dock inte behövas justeringar, annat än ett varv ut extra på blandningsskruven. Den gick lite åt det feta hållet, men så var det lågt lufttryck idag och det kompenseras sedan när det är högtrycksväder.

Förgasare: Mikuni TM40 huvudmunstycke 150, lågfart 30, nålen i position 4 (näst högsta läget). Acc.pumpen urkopplad, därav dippen i det låga varvregistret. Motortrim: 105mm cylinder, originalslag från 620:n (ger 658cc), portad och planad topp, 32mm avgasventiler, race-kam, ombalansering av veven. Motorn har gått ca 15-20 mil efter trimning, så den är inte inkörd fullt ut och lär kunna lossna lite till.

Bra injusterad förgasare från början (efter avstrypningskörningen), men man ser att vridkurvan skulle kunna fortsätta hålla i lite längre och effekten öka ytterligare och toppa kanske 2.000 rpm högre - ifall man går upp till en större förgasare. En bra 42mm fugge får bli nästa grej, om jag tar mig an motorn (chassit kommer dock först nu). De gamla kurvorna från 620:n ligger under som jämförelse. Skillnaden är en massa stålar och tid :)

Maxvrid = 67,9 Nm vid 6.000 rpm
Maxeffekt = 62,5 hk vid 7.000 rpm
Vad kostar 105mm cyllen o kolven???
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
ktmjacke skrev:
Vad kostar 105mm cyllen o kolven???

Minns inte exakt, men i runda slängar 13.000 för cyllen och så någon tusing _drygt_ för kolven (samt att jag ytbehandlade den för ca 500). Det ger inte så mycket utan att porta toppen också. Men man behöver ju kanske inte gå hela vägen som jag gjorde.

Allt motorarbete och renovering m.m. har gått på 35.000 i delar, 3.000 i arbete (billigt!!) och så nu måste jag ha större förgasare för 3-4 tusen också. Men den går lent och fint... :näsblod
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
så nu går det inte att skylla på solen i ögonen längre, dax att börja gasa då rå :rofl

Nä, men shit va coolt, :Bugar maffigt vrid...... 10häst xtra :banana ........ inte illa pinkat, hoppas den håller för dig :tummenupp

Nu e re fanimej dax att börja banta...... :brinnerup :gnissla
 

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
Effekt som en standard 660 med Akrapovic-system :tummenupp
Men menar du att du ska avvakta med förgasare för att modifiera chassit först??
Tycker det ser ut som du borde prioritera förgasaren.
Vad ska du göra med chassit? Byta ram? Kan inte komma på något annat...
Eller jo. Lämna in fjädringen till Springzz för det är väl en enduro va?
Berätta :)
 
Last edited:

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Ursäkta jag muppar mig lite, men han har (som jag hade) skogsmodellen, å har köpt till hjul, bromsar å dyl. jag antar att den ska sänkas å styvas upp lite....... Right Tom?

Jag kan phet intyga att det är skillnad på fjärdring och fjädring mellan motard och åka i skogenköret....... man blir nästan sjösjuk om man bromsar, svänger å slår på igen :lol

420 skrev:
Effekt som en standard 660 med Akrapovic-system :tummenupp
Men menar du att du ska avvakta med förgasare för att modifiera chassit först??
Tycker det ser ut som du borde prioritera förgasaren.
Vad ska du göra med chassit? Byta ram? Kan inte komma på något annat...
Berätta :)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Effekt och vrid kan påverkas med större fugge, men just nu så räcker det till och jag har andra prioriteringar. Fjädringen måste byggas om en del för att hojen ska vara hanterbar. Har lite ideer om gaffelmodifikationer bl.a. för att få den motardanpassad. Gör det nog själv för att spara in slantar, men det får dröja någon månad - nu är det torrt i kassakistan.
 

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
TomK skrev:
Effekt och vrid kan påverkas med större fugge, men just nu så räcker det till och jag har andra prioriteringar. Fjädringen måste byggas om en del för att hojen ska vara hanterbar. Har lite ideer om gaffelmodifikationer bl.a. för att få den motardanpassad. Gör det nog själv för att spara in slantar, men det får dröja någon månad - nu är det torrt i kassakistan.

Ja du har rätt, det räcker säkert :)
Torrt i kassakistan? Trodde den var bottenlös :D
Vet du om/när det börjar köras på rörken?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
420 skrev:
Ja du har rätt, det räcker säkert :)
Torrt i kassakistan? Trodde den var bottenlös :D
Vet du om/när det börjar köras på rörken?

Även en djup brunn kan sina... :3freak Har blivit lite väl mycket investeringar i båda hojarna och rejsbussen (11.000 i service och 8.000 för nya sulor) på sistone. Jobbar ju bara statligt vettu :) Men jag har en lång att-göra-lista som ska gås igenom innan jag är nöjd :D


Rörken kommer igång första måndagen i maj. Motardgrupp kvarstår, men det blir lite uttökade grejer för att all körning ska godkännas som SMC-utbildning, vilket var enda sättet att rädda kvar trafikförsäkringen för deltagarna (de vågar inte köra oförsäkrat eller på någon form av olycksfallsförsäkring i den mån det går för hojåkande). Teori-pass och instruktör på banan (jag är instruktör bl.a.). Friåkning är det slut med, men vi ska nog kunna lägga några snabba varv ändå och fortsätta öva på vårt sätt att bromsa och ta kurvor. Finns mer info om detta på SMC-Uppsalas webbsidor och i UaRR-forumdelen.
 

Brodde

Skillnad på åka och köra.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm N
Hoj
525
Grattis till resultatet Tom! :tummenupp
Verkligen fina siffror.

Hoppas att du fått den hojen du hoppats på.
Och hoppas jag får den provkörningen du lovat. :D

Brodde
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Kul att hojjen blev så bra efter den långa väntan. :tummenupp


TomK skrev:
Rörken kommer igång första måndagen i maj. Motardgrupp kvarstår, men det blir lite uttökade grejer för att all körning ska godkännas som SMC-utbildning, vilket var enda sättet att rädda kvar trafikförsäkringen för deltagarna (de vågar inte köra oförsäkrat eller på någon form av olycksfallsförsäkring i den mån det går för hojåkande). Teori-pass och instruktör på banan (jag är instruktör bl.a.). Friåkning är det slut med, men vi ska nog kunna lägga några snabba varv ändå och fortsätta öva på vårt sätt att bromsa och ta kurvor. Finns mer info om detta på SMC-Uppsalas webbsidor och i UaRR-forumdelen.

Har du några bra pekare till informationen om vad som gäller för Rörken ? Jag kan banne mig inte hitta någonting vare sig hos SMC Uppsala eller på UaRR-forumet. :confused: :huvet Läser man det som finns skrivet hos SMC så verkar det vara som vanligt ju.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top