Micke_Lindstrom
Ny medlem
Vilka tändföljder finns och vad har dom för för- och nackdelar?
På en radfyra används bara 1342 eller 1243 som egentligen är samma sak, eller finns det några andra tändföljder som används?
Detta för att vevaxeln inte ska behöva vridas fram och tillbaka onödigt många gånger per varv och därmed utmattas snabbare?
Hur går en radtrea jämfört med en radfyra, går den ojämnare på lågt varv?
Jag har aldrig kört en trepipig hoj.
På en radfyra används bara 1342 eller 1243 som egentligen är samma sak, eller finns det några andra tändföljder som används?
Valet av tändföljd kanske också har att göra med vilken cylinder som med sin förbränningstakt ska driva den cylinder som har sin kompressionstakt?Robban_C skrev:Dvs skulle tändföljd vara 1234 skulle motorn antagligen ruska mer på måttliga varvtal eftersom förbränningen "vandrar" från ände till ände och därefter tillbaks. Tror jag.
På puffror med fler cylindrar (främst V8r) finns ju alternativa tändföljder men där har man ju av naturliga skäl fler möjligheter. Ex vis har många V8r tapparna förskjutna 90 grader och några andra (bland annat Alfas V8:a från 70-talet) tapparna förskjutna 180 gr, dvs som på en rak-4:a.
Edit: Alla raka treor vandrar från ände till ände. Visserligen kanske de heter 132 men fyller man på det så blir det ju 132132132 där de alltså vandrar 321 och sen tillbaks. Men det kan ju inte bli på annat sätt på en rak trea
Detta för att vevaxeln inte ska behöva vridas fram och tillbaka onödigt många gånger per varv och därmed utmattas snabbare?
Hur går en radtrea jämfört med en radfyra, går den ojämnare på lågt varv?
Jag har aldrig kört en trepipig hoj.
Det är klart att det är intressant med motornörderi.Robban_C skrev:Men som sagt, det intressanta (kanske jag som är motornörd?) är att tändföljden styrs av balansen (och tillverkningskostnader???) på motorn