Tändföljdstråden

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Vilka tändföljder finns och vad har dom för för- och nackdelar?
På en radfyra används bara 1342 eller 1243 som egentligen är samma sak, eller finns det några andra tändföljder som används?



Robban_C skrev:
Dvs skulle tändföljd vara 1234 skulle motorn antagligen ruska mer på måttliga varvtal eftersom förbränningen "vandrar" från ände till ände och därefter tillbaks. Tror jag.
På puffror med fler cylindrar (främst V8:eek:r) finns ju alternativa tändföljder men där har man ju av naturliga skäl fler möjligheter. Ex vis har många V8:eek:r tapparna förskjutna 90 grader och några andra (bland annat Alfas V8:a från 70-talet) tapparna förskjutna 180 gr, dvs som på en rak-4:a.

Edit: Alla raka treor vandrar från ände till ände. Visserligen kanske de heter 132 men fyller man på det så blir det ju 132132132 där de alltså vandrar 321 och sen tillbaks. Men det kan ju inte bli på annat sätt på en rak trea
Valet av tändföljd kanske också har att göra med vilken cylinder som med sin förbränningstakt ska driva den cylinder som har sin kompressionstakt?
Detta för att vevaxeln inte ska behöva vridas fram och tillbaka onödigt många gånger per varv och därmed utmattas snabbare?
Hur går en radtrea jämfört med en radfyra, går den ojämnare på lågt varv?
Jag har aldrig kört en trepipig hoj.


Robban_C skrev:
Men som sagt, det intressanta (kanske jag som är motornörd?) är att tändföljden styrs av balansen (och tillverkningskostnader???) på motorn
Det är klart att det är intressant med motornörderi. :hihi
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
Borde väll ha att göra med vilka kolvar som går i par?

Tex på dom flesta bil-radfyror så går ju kolv 1 och kolv 4 i par och 2och 3 också i par.. dom har ju tändföjld 1-3-4-2 Går dom inte jämnast då?
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Bra att en sån här tråd dök upp.

Jag har alltid undrat över det där med att alla säger att man på en radfyra på en hoj tänder/förbränner två cylindrar samtidigt. På en R4 bilmotor finns inte detta med på världskartan.

Ett av argumenten har varit att det bara finns två tändspolar, men det håller inte riktigt heller då det finns något som de kallar wasted spark, som alltså är att man tänder även när kolven är i BDC för att hålla gnistgapet rent.

Kan inte påstå att jag har så grym koll på ovanstående, men hur som helst, det låter märkligt att de på hojar skulle ha parvis förbränning.

Jag har heller aldrig tittat speciellt noggrannt på en R4 hojkam, där ser man ju direkt om cylindrarna verkligen brinner i par.

Ja, jag är i varje fall förvirrad... :confused:

/J
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
RG500-Johannes skrev:
Bra att en sån här tråd dök upp.

Jag har alltid undrat över det där med att alla säger att man på en radfyra på en hoj tänder/förbränner två cylindrar samtidigt. På en R4 bilmotor finns inte detta med på världskartan.

Ett av argumenten har varit att det bara finns två tändspolar, men det håller inte riktigt heller då det finns något som de kallar wasted spark, som alltså är att man tänder även när kolven är i BDC för att hålla gnistgapet rent.

Kan inte påstå att jag har så grym koll på ovanstående, men hur som helst, det låter märkligt att de på hojar skulle ha parvis förbränning.

Jag har heller aldrig tittat speciellt noggrannt på en R4 hojkam, där ser man ju direkt om cylindrarna verkligen brinner i par.



HMMM Johannes jag trodde du hadde bättre koll på sånt hehe men men

Jo det är väl klart att man bara tänder 1 cylinder i taget fast då vartanat varv, samt det där med wastespark har väl närmast en ekonomisk förklaring för nån fördel gentimot 4 spolar är det verkligen inte man loosar ju laddningstid på höga varv bland annat men faktiskt på alla moderna hojar så sitter det 4 stickcoils å naturligtvis 4 tändslutsteg dom orkar betydligt mer än dom gammla dubbelspolarna faktum är att Christer Johanssons monster busa bänkade ju faktiskt 685 hk på 2.3bars laddtryck med jusst ett standard hayabusa sprut/tändsystem fast nog tror jag den hade givet betydligt mer med ett riktigt tändsystem

Peter
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
andersson turbo skrev:
HMMM Johannes jag trodde du hadde bättre koll på sånt hehe men men

Jo det är väl klart att man bara tänder 1 cylinder i taget fast då vartanat varv,

Nu ska inte du vara sån, men tack för att jag slut fick koll på detta. Man förblir dum om man inte vågar ställa dumma frågor...

Men, visst, jag är game för en penislängsdtävling när det gäller motorkunskap... Bring it on. :hihi

Jaja, till saken hör att jag aldrig har rivit i en hoj R4 alls, har aldrig ägt någon. Första 4T jag ägt var min XR600 som jag köpte i höstas.

Intressant att ni fixar tända med det laddtrycket och standardspolar. Minskat gnistgap?

/J
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
RG500-Johannes skrev:
Nu ska inte du vara sån, men tack för att jag slut fick koll på detta. Man förblir dum om man inte vågar ställa dumma frågor...

Men, visst, jag är game för en penislängsdtävling när det gäller motorkunskap... Bring it on. :hihi

Jaja, till saken hör att jag aldrig har rivit i en hoj R4 alls, har aldrig ägt någon. Första 4T jag ägt var min XR600 som jag köpte i höstas.

Intressant att ni fixar tända med det laddtrycket och standardspolar. Minskat gnistgap?

/J


Inget elakt menat sorry det var MC-expressgrabbarna som mixtrade med monsterbusan och jag tror dom hadde minskat lite ja men som gamla r hojarna så fick man börja knacka gnistgap efter 1.5 i laddtryck
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
andersson turbo skrev:
Inget elakt menat sorry det var MC-expressgrabbarna som mixtrade med monsterbusan och jag tror dom hadde minskat lite ja men som gamla r hojarna så fick man börja knacka gnistgap efter 1.5 i laddtryck

No hard feelings :) .

Jo, du borde få problem med misfire med gammalt junk. Och på tal om kostnadsbegränsning så är det ju inte heller speciellt billigt att gå upp i tändenergi på spolarna.

/J
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Man vill (oftast) ha så lite mekanisk obalans och jämna kraftpulser som möjligt. Därför går ytterkolvarna (i en rad4a) i takt för sig och innerkolvarna för sig. Om 1 o 2 gick i takt (o 3 o 4) så skulle motorn vilja vippa rätt mycket.

Parallelltwinnar finns (huvudsakligen) två typer, 360 graders (engelsk) där kolvar följs åt, jämna pulser, obalans som en stånka, 180 gr (japansk) där balansen är bättre (men inte så bra som man tror) men pulserna ojämna.

Sen finns det alla möjliga varianter av cyl.vinklar och förskjutna vevtappar. TDM ovanlig med sina parallella cyllar men 90 gr mellan vevtapparna (270 resp 450 grader mellan tändningarna (270+450=720=2 varv))
/u
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Micke_Lindstrom skrev:
... 1. Hur går en radtrea jämfört med en radfyra, går den ojämnare på lågt varv?
Jag har aldrig kört en trepipig hoj.

2. Det är klart att det är intressant med motornörderi. :hihi
1. Inte jag heller. Men det ligger ju nära till hands att jämföra med twinnar och 4:eek:r. Det jag ska skriva nu berör v-twin (TLR) men liknande borde gälla för andra tvinnar också.

Twin:
TLR kan inte belastas under typ 13-1500 rpm (något högre rpm på de högsta växlarna) eftersom man då är på väg att skaka sönder knarren. Det slår nåt gräsligt i transmissionsglappet om man försöker. Har till och med fått motorstopp på första provturen på min förra TLR för nåt år sen, skulle smyga tillbaks ner till garaget och höll mig därför på tvåan (lågt varvtal) precis som med en fyra. Uppskattar 1000-1200 rpm runt sista böjen (grusväg) och började vrida på. SkakaSkakaSkakaSTOPP = värsta sladden och höll på att lägga knarren. En twin måste med andra ord köras på ett mer aktivt sätt än en fyra vilket uppskattas av somliga av oss dumma nördar. :kocko

Fyra:
En fyra går mjukt och fint långt ned i varv, det vet de flesta av er. Åkte FZR på ca (dålig upplösning på varvräknaren) 800 rpm och treans växel (-1 kugg fram) uppför backen förbi grannen häromdagen. Inga problem, knappt en vibration.

Sexa:
Silkeslent ända ned till nästan stillastående. Inte ett ryck i transmissionglappet, inte en vibration. Honda CBX i Martinram.

En trea borde ju rimligtvis vara typ mittemellan twin och fyra. Dvs lite ojämnare på låga varvtal än en fyra men smidigare än en twin. Tror i alla fall jag.
Nu ska man ju komma ihåg att motorns smidighet på låga varvtal även borde bero på kompressionsförhållande relaterat svängmassa. Om TLR hade 7:1 i kompression och 20 kg svänghjul skulle den säkert vara smidig under 1000 rpm. Och jä*la trist!

Samma erfarenhet från bilmotorer. Corvette med manuell låda, kan utan vidare starta på 2:an eller 3:an (jaja, cylindervolymen påverkar vridet men inte skakningar till följd av att de individuella kraftpulseran märks) och i stort sett omedelbart peta i 4:an. Kan alltså åka sakta på 4:an (om jag minns rätt under 500 rpm) och trampa på utan skaka etc.
För övrigt föredrar man att starta på 2:an och direkt peta i 4:an på Vette eftersom Muncielådorna är så tungjobbade men det är en annan diskussion.
Ford V6 2,3 liter V6:a (17M) med manuell låda. Klarar en bra bit under 1000 rpm utan att skaka/vibba. Opels raka sexor från 60- och 70-talet likaså.
Nån som har testat detta på en Volvo-fyra?

Kan också berätta om ett "experiment" för många år sen då jag åkte Alfa Romeo Alfetta GTV:
Lättat främre svänghjul (ett fram på motorn och ett i transaxeln där bak, där sitter nämligen kopplingen). Till slut tröttnade jag på kardanaxelns gummiknutar, de var svåra att få tag på på den tiden och dessutom svindyra. Byggde därför ny kardan av Volvo-knutkors och en CV-knut (sån där med 6 kulor i) i mitten (den tar ju upp längdavvikelser).
Det blev inget bra. Klapper i knutkorsen upp till typ 15-1800 rpm, sen tystnade korsen. Antagligen berodde detta på att kraftpulserna (samma kraftpulser som slår i transglappet på TLR) från motorn relaterat bakre svänghjulet slog fram och tillbaks i knutkorsen.
Det fungerade förvisso rätt länge men oron för att ett knutkors ska gå av (utmattning efter klappret) vid typ 8000 rpm gnagde ju...


2. Mycket intressant med motornörderi och såna här diskussioner.

Om någon undrar varför Micke hade citat från mig i första inlägget så påbörjades diskussionen i tråden om tändtrassel på gammelHonda:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=40234

//Robban. Som inser att en twin inte är någon optimal konstruktion men ändå tycker om dom. :kocko Och som saknar Vette.

Edit: Oj, vad mycket det blev.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
RG500-Johannes skrev:
Ett av argumenten har varit att det bara finns två tändspolar, men det håller inte riktigt heller då det finns något som de kallar wasted spark, som alltså är att man tänder även när kolven är i BDC för att hålla gnistgapet rent.
Tänder alla radfyror med två tändspolar varje varv på varje cylinder, dvs. dels gnistan som tänder själva bränsle/luft-blandningen och en gång i onödan bara för att 1 och 4 samt 2 och 3 måste tända samtidigt? :va


Robban_C skrev:
Twin:
TLR kan inte belastas under typ 13-1500 rpm (något högre rpm på de högsta växlarna) eftersom man då är på väg att skaka sönder knarren. Det slår nåt gräsligt i transmissionsglappet om man försöker. Har till och med fått motorstopp på första provturen på min förra TLR för nåt år sen, skulle smyga tillbaks ner till garaget och höll mig därför på tvåan (lågt varvtal) precis som med en fyra. Uppskattar 1000-1200 rpm runt sista böjen (grusväg) och började vrida på. SkakaSkakaSkakaSTOPP = värsta sladden och höll på att lägga knarren. En twin måste med andra ord köras på ett mer aktivt sätt än en fyra vilket uppskattas av somliga av oss dumma nördar. :kocko

Är alla stora twinnar så?
Det måste väl även bero lite på hur stora glappen i transmissionen är?

Jag har haft en XT 350 (encylindrig 4-takt) och den gick rätt jämnt även om man gasade på lågt varv, jag tycker även att XT 600 har relativt jämn gång.
Men det har väl kanske med kompression kontra svängmassa att göra som du skrev, dessutom har en XT rätt måttlig effekt.
Robban_C skrev:
Sexa:
Silkeslent ända ned till nästan stillastående. Inte ett ryck i transmissionglappet, inte en vibration. Honda CBX i Martinram.
Vad har en rak sexa för tändföljd?

Tror ni att man kommer att få se några andra konfigurationer än radfyror och V-twinnar (och tripplar) hos högpresterande gathojar i framtiden?
En V5-sporthoj skulle säkert sälja rätt bra nu pga. Hondas framgångar i MotoGP med en sån motor.
En V4 borde ju ge ungefär samma motorkaratär som en radfyra men ge ett smalare motorpaket.
Eller blir tillverkningskostnaderna för höga för såna motorer?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Micke_Lindstrom skrev:
1. Tänder alla radfyror med två tändspolar varje varv på varje cylinder, dvs. dels gnistan som tänder själva bränsle/luft-blandningen och en gång i onödan bara för att 1 och 4 samt 2 och 3 måste tända samtidigt? :va

2. Är alla stora twinnar så?
Det måste väl även bero lite på hur stora glappen i transmissionen är?

...

3. Vad har en rak sexa för tändföljd?

...
4. En V5-sporthoj skulle säkert sälja rätt bra nu pga. Hondas framgångar i MotoGP med en sån motor.
En V4 borde ju ge ungefär samma motorkaratär som en radfyra men ge ett smalare motorpaket.
Eller blir tillverkningskostnaderna för höga för såna motorer?
1. Alla raka hojfyror som jag kan minnas i alla fall. Men inte bilmotorer. Dvs de har samma tändföljd men inte med wasted spark. Men det visste du säkert.

2. Glappet påverkar säkerligen.

3. Osäker men jag tror det är 1-4-2-5-3-6. Dvs två hopsatta raktreor. Som sagt, osäker men kan eventuellt ta fram det men ligger lågt ett par dar med förhoppning att nån annan hinner före. :)

V5 skulle säkert sälja bra i nuläget.
Och V4 borde väl ge ung samma karaktär som rak4 under förutsättning att effektuttaget är samma. Men V4 brukar låta lite mulligare. Men det är ju rätt subjektivt vad som låter bra.
Och, ja jag tror att tillverkningskostnaden blir högre för V4:eek:r än för rak4:eek:r. 2 toppar, 2 kamdrivningar, mer komplicerat avgas och insug med mer.
Men trots detta har det ju förekommit, tänker på Honda VF/VFR och Yamaha V-max. Säkert fler tillverkare som haft V4.

RD500 och RG500 är väl inte V4:eek:r? Minst den ena, minns inte vilken, är ju square4, dvs två motroterande vevaxlar och alltså inget V. Men det kan gott Johannes svara på.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Robban_C skrev:
RD500 och RG500 är väl inte V4:eek:r? Minst den ena, minns inte vilken, är ju square4, dvs två motroterande vevaxlar och alltså inget V. Men det kan gott Johannes svara på.

Nu heter jag visserligen Peter men får kanske svara i alla fall, det är RG som e fyrkants4.
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Givetvis får du svara, jag tänkte bara på att Johannes har just en sån. Tack! :tummenupp
Är inte RD500 också square4?
Man e´ ju liksom nyfiken!
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Lite info:
 

Bifogat

  • Broschyr-rd500-broschyrframsida.jpg
    Broschyr-rd500-broschyrframsida.jpg
    130.2 KB · Visningar: 165
  • Broschyr-rd500-broschyrbaksida.jpg
    Broschyr-rd500-broschyrbaksida.jpg
    132.5 KB · Visningar: 198

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Visst fan. Där ser man. 50 gr mellan cylinderbankarna. Men den ser ut att ha två vevaxlar i alla fall. Eller ser jag fel? Du kanske har originaldokumentet?
Nyfiken liksom!
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Robban_C skrev:
Du kanske har originaldokumentet?
Nyfiken liksom!

Nix. bilderna har jag snott från RD-klubben hemsida. Jag vet inte om den har två vevar men kan snoka lite.


Är det udda/speciellt att den har 50 graders vinkel? Jag e helt ny på tvåtakt och har ingen som helst koll.

Edit: Googlade lite. RD500 "twin crank 500 v4"
 
Last edited:

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
RD500 har 2 st vevar...som snurrar åt samma håll

RG500 har 2 vevar...... som surrar åt olika håll
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
ulf_lundin skrev:
Parallelltwinnar finns (huvudsakligen) två typer, 360 graders (engelsk) där kolvar följs åt, jämna pulser, obalans som en stånka, 180 gr (japansk) där balansen är bättre (men inte så bra som man tror) men pulserna ojämna.
Jag har för mig att parallelltwin (=360 graders) kallas så för att båda kolvarna följs åt (rör sig parallellt).
Aldrig hört att en 180-graders twin (läs Honda 450) kallades parallelltwin, det var ju det som var skillnaden mot engelsmännen när den kom.
 
Last edited:

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
bippen skrev:
Jag har för mig att parallelltwin (=360 graders) kallas så för att båda kolvarna följs åt (rör sig parallellt).
Aldrig hört att en 180-graders twin (läs Honda 450) kallades parallelltwin, det var ju det som var skillnaden mot engelsmännen när den kom.

RD 350 brukar väl kallas parallelltwin, där rör sig kolvarna med 180 graders förskjutning.
Parallell syftar väl bara på att cylindrarna är parallella precis som V-twin syftar på att cylindrarna bildar ett V.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
DumDum skrev:
... Är det udda/speciellt att den har 50 graders vinkel? Jag e helt ny på tvåtakt och har ingen som helst koll. ...
Det tror jag inte. Man ska ju tänka på att cylindrarna jobbar mot varsin vevaxel. Det är ju med andra ord i stort sett två st 2-cylindriga motorer som är hopsatta.
Däremot kan man väl tycka att både RG och RD 500:eek:rna är udda/speciella hojar av andra orsaker.

obruT: Tack för klarläggande. Tyckte RD såg ut att ha samma riktning på rotationen på bilderna.

Micke:
Jag är rädd att bippen har rätt vad gäller parallelltwin (dvs två kolvar som rör sig parallellt). Åtminstone enligt vad jag lärt mig.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top