tip of sensor

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
hur avaktiverar jag tip of sensorn på gixxer 1000, någon som vet??
 

GeEssKryssÄrr

FullFartFramåt
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
XT600 :-)
Jag skulle också vilja veta svaret på den frågan !


Jaa, jag vet att det är en gammal tråd!
Jaa, jag har sökt men inte hittat!
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Går nog att bygla med ett motstånd står i service manualen vilket motstånd det är eller fyll den med silicon:va
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
GeEssKryssÄrr skrev:
2666340 Jag skulle också vilja veta svaret på den frågan !


Jaa, jag vet att det är en gammal tråd!
Jaa, jag har sökt men inte hittat!

numera vet jag:tummenupp

det sitter en svart dosa framför batteriet. lossa de 4:a skruvarna på denna och använd buntband för att hindra ringen att röra sig. klar
 

GeEssKryssÄrr

FullFartFramåt
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
XT600 :-)
Steen skrev:
2666348 Går nog att bygla med ett motstånd står i service manualen vilket motstånd det är eller fyll den med silicon:va
Det lönar sig att fråga! Tack för snabbt svar! :tummenupp
Du kanske till och med vet vart den lille rackaren sitter?

Snabba grabbar! Tack Tack !! :tummenupp
 
Last edited:

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Han skrev ju det..

Sitter längst fram på undertailen, precis framför batteriet..

På 03-04 sitter den upphängd i "hakar" med lite gummi har jag för mig..
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
GeEssKryssÄrr skrev:
2666414 Kan bryta vid mycket nerlägg. Inte bra.
Där ser man, det har jag inte tänkt på, men det är klart, hänger man ut ordentligt blir det ju en del sidokrafter i hojen. Det gör ju saker onödigt spännande att bryta just då... :död
 

GeEssKryssÄrr

FullFartFramåt
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
XT600 :-)
Mort skrev:
2666439 Där ser man, det har jag inte tänkt på, men det är klart, hänger man ut ordentligt blir det ju en del sidokrafter i hojen. Det gör ju saker onödigt spännande att bryta just då... :död
Tycker min känns lite dö när jag ska ge på gas i kurvan, sen kommer den med ett ryck. Som gjort för en highsider. Fick tipset att steloperera sensorn. Ska visst vara ett ganska vanligt fel på Suzuki. Förmodligen det enda!
 

sandstream

Guest
GeEssKryssÄrr skrev:
2666471 Tycker min känns lite dö när jag ska ge på gas i kurvan, sen kommer den med ett ryck. Som gjort för en highsider. Fick tipset att steloperera sensorn. Ska visst vara ett ganska vanligt fel på Suzuki. Förmodligen det enda!
Vinkeln för att tippsensorn ska "lösa ut" borde vara betydligt mer än de ca 50 grader du kan luta hojen i en kurva.

EDIT: Hittade det här svaret i ett forum så du kanske inte alls är inne på fel spår: http://www.fireblades.org/forums/506692-post2.html

"(IE: Suzuki's tend to stutter on hard cornering as there sensor is more sensitive)"
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Hm, trasslar den vid nedlägg måste den vara felkonstruerad på nåt sätt.
Vid nedlägg går ju iaf resulterande kraften samma väg genom hojen som vid upprätt.
Det är ju liksom därför vi lutar....:va

För det är väl ändå ingen avancerad tröghetssensor, antar jag.
/u
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
GeEssKryssÄrr skrev:
2666414 Ledsen att jag gjorde dig upprörd. :såjaponken
Sitter med lite annat samtidigt så Bruno hann svara innan jag fick iväg min nästa fråga.
Sorry, ska försöka bättra mig. :arsele

Int blev ja bitter..

Fick bara chansen att leka bror duktig och tog den, haha..
Om jag nu får fortsätta så heter väl sensorn "Tip over sensor"?

Jag missade den lilla "Tossen" en gång när jag var o skruvade med undertailen och hojen startade inte när jag väl skruvat ihop allt..
Visade sig att den lilla låg på sidan så den trodde ju typ att hojen låg på sidan..
Ett jävla grävande innan man kom åt den..
 
Last edited:

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
ulf_lundin skrev:
2666817 För det är väl ändå ingen avancerad tröghetssensor, antar jag.
/u

Nej, det är en väldigt enkel konstruktion med en kula inuti. Jag har gjort på liknande sätt som någon här ovan och buntat fast min med buntband för att vara på säkra sidan. Kanske finns det någon som märkt av att den brutit? Jag har aldrig gjort det iaf.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
GeEssKryssÄrr skrev:
2666414 Kan bryta vid mycket nerlägg. Inte bra.

Hur kan den bryta vid nerlägg? Du har ju inga sidokrafter vid lerlägg hojen lutar ju!

På yamaha är det iaf så att, har en gång tilt over switchen brytit så måste man starta om hojen helt. Alltså av och sedan på med tändningen för att kunna starta igen.
Hur det är på suzuki vet ja inte men att den skulle bryta vid nerlägg verkar mycket konstigt med tanke på att den måste sitta kvar och fungera där vid tävling!

offtopic: var hittar jag en bra mekmanual till en 1000k5?
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
ozto skrev:
2666915 Hur kan den bryta vid nerlägg? Du har ju inga sidokrafter vid lerlägg hojen lutar ju!

På yamaha är det iaf så att, har en gång tilt over switchen brytit så måste man starta om hojen helt. Alltså av och sedan på med tändningen för att kunna starta igen.
Hur det är på suzuki vet ja inte men att den skulle bryta vid nerlägg verkar mycket konstigt med tanke på att den måste sitta kvar och fungera där vid tävling!

offtopic: var hittar jag en bra mekmanual till en 1000k5?
samma på suzuki. vill ni veta hur långt ner ni kan luta hojen så starta den och luta.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Bruno skrev:
2667209 samma på suzuki. vill ni veta hur långt ner ni kan luta hojen så starta den och luta.


Alltså fins det ingen anledning att koppla ur skiten om man inte stuntar och den slår i från vid konstiga trix...
Ni som säger att hojen dör vid nerlägg för att hoppa i gång igen har alltså något annat fel...
Vid nerlägg finns det som sagt inga sidokrafter som kan påverkar sensorn

Sensorn är ju till för att bryta bensinpumpen vid en vurpa, kan va bra att slippa ha massor med bensin som sprutar när man ligger och kvider med bruten lårbenshals.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top