UppkÖrnings Tabbar???

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Hoj
Hogtech
Tjena grabbs och kvigor!!! tänkt hör om det finns några som gjort några uppkörnings tabbar skulle vara kul att höra!!!

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Hade en TLR..
Tja,

Vurpade på undanmanövern, kom för fort - låste framhjulet samtidigt som jag väjde för hindret. Fanns inte tillstymmelse till osäkerhet innan den berömda uppkörningsnerven infann sig :) Lyckades i min nervositet att lägga mig så att jag hade lut på MC'n redan mellan första konorna, dvs låg långt till vänster efter serpentinen.

Det gick snabbt att hamna på backen :3freak

Tråkigt då det var ett spletans skinnställ köpt 1 vecka innan detta. :fatta!

Man känner sig lite :brinnerup när man väl ligger där.. frågar trots att jag vet svaret "-det blir inge mer försök va?"... instruktören: "-du är färdigåkt idag!"

:4skrika

ZejtaN

Fucked for life ^^
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
CBR 1000 RR
I bromsprovet i 90 knyck, så ställde sig uppkörningskillen sig vid det "normala" stället och sa.
-Stanna framför mig.

Så, jag tog sats, upp i 100 Knyck, och klämde till för kun och fosterland, ställde hojen på framhjulet, och stannade 6-7 meter före stället där killen stod.
Lugnt å fridfullt gick han bort till mig, och frågade.
-Villken del av stanna framför mig förstod du inte ? Men ok, du vågar iallafall bromsa så hårt så det räker till och blir över, så kör mellan dom där konerna där borta och ta en sväng i den där grejen dom ritat där borta, så frar vi sen.

Han menade hiunderbanan, och garage vändningen, jag körde emellan dom, gick väll så där bra, men spela roll, han tittade inte ens på mig när jag körde dom.
När vi åkte från banan så körde jag mot en stopp skylt. smart man e va ?
Kommer in till stan, van med Norskarna som vistas här, så sick-sackar man mellan dom. Och uppkörningsläraren hinner inte med, utan tapapr bort mig...
Som tur är hadde han sagt en punkt som vi skulle åka till, jag åkte dit, 5 minuter senare kom han. Fäller upp visiret, och kläcker kommentaren.
-Eftersom du tydligen inte vill åka med mig längre idag så kan vi köra tebax till trafikskolan nu.

Trodde ju jag hadde fet kuggat, när vi kommer till trafikskolan så frågade han så simpelt som.
-Vad skall du köpa dig för hoj nu när du är hojkorts inehavare då ?

Snacka om att man blev glad =)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
ZejtaN skrev:
ITrodde ju jag hadde fet kuggat, när vi kommer till trafikskolan så frågade han så simpelt som.
-Vad skall du köpa dig för hoj nu när du är hojkorts inehavare då ?

Snacka om att man blev glad =)
Fyfan va nice historia! Man måste ju säga grattis i efterskott bara för det ;D
Själv klarade man sig ganska bra, tog en rondell lite knepigt för att man hade lite mer trafik än va man var van vid, men annars var det helt lungt :)

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Fan tar er alla som har fått kortet trotts STOP-körningar och sånna sjuka saker... Här kuggar man på säkerhetskontrollen och att köra 19 blankt på serpentinen med kommentaren "din vändning där nere ser lite osäker ut", och "du behöver inte dra på som om det vore motoGP". :näsblod

Edit: Uj uj vad skönt med MC-kort, som man haft ett år nu typ. ;)

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kay skrev:
Fan tar er alla som har fått kortet trotts STOP-körningar och sånna sjuka saker... Här kuggar man på säkerhetskontrollen och att köra 19 blankt på serpentinen med kommentaren "din vändning där nere ser lite osäker ut", och "du behöver inte dra på som om det vore motoGP". :näsblod
Hum, jag körde den på 17 å han klagade inget!?
Måste ha vare en grinig uppkörningman du fick :(

Fincken

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Ingen just nu
Hade också en skit tjurig gubbe till uyppkörningen.
En polare tog kortet dagen innan hans uppkörning tog c:a 20 min
min tog över timmen (och då kan jag inte komma ihåg att jag hade gjort ett enda fel).
När vi kom tillbaka til k-skolan så sa gubben, jag tyckte du såg lite osäker ut i 2´a rondellen. tänkte då va faaan vi har ju kört igenom typ 10 stycken :kocko .
Men ja fick kortet iallafall :banana

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Blev kuggad för att jag inte använde fotbromsen!!! :kocko
Hur kunde han se det från bilen bakom... :confused:

tuffetore80

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
R1-03
Rasorblade skrev:
Blev kuggad för att jag inte använde fotbromsen!!! :kocko
Hur kunde han se det från bilen bakom... :confused:

Kuggade för att man motorbromsade i tätort(korsningarna), han sa då att man inte var handlingsberedd :7peta :fatta! . Men man höll ju fingrar och fötter på bromsen såklart....

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Hehe...

Körde 110 på 70 väg på uppkörningen.. :huvet :kocko
Och nej, jag blev inte godkänd...

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Fincken skrev:
Hade också en skit tjurig gubbe till uyppkörningen.
En polare tog kortet dagen innan hans uppkörning tog c:a 20 min
min tog över timmen (och då kan jag inte komma ihåg att jag hade gjort ett enda fel).
När vi kom tillbaka til k-skolan så sa gubben, jag tyckte du såg lite osäker ut i 2´a rondellen. tänkte då va faaan vi har ju kört igenom typ 10 stycken :kocko .
Men ja fick kortet iallafall :banana

Vissa av dom där gubbarna måste nog klaga på nått.

Jag höll på att köra på säkerhetskontrollen då jag inte förstod varför bakdäcket inte var i luften trots att hojen stod på centralstödet. Kan det berott på att det var en backe? =)

Fick efter körningen en fråga om varför man skär kurvor för det tyckte han jag gjort för dåligt. Jag gav honom ungefär 15 felaktiga alternativ men fick lappen ändå =)

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Körde mot rött. :rodnar
Men resten gick så bra så jag fick en ny tid en vecka senare och klarade det då

sandstream

Guest
Fick motorstopp när jag kom fram till en trevägskorsning lite väl snabbt. Vände mig om och pekade på hjälmen så han trodde att det var något fel på radion :D
Vi fick åka tillbaka till kontoret i Sumpan och min kompis fick en ny radio när han skulle köra.

Min andra kompis, som var bäst av oss alla, la hojen i garagevändningen.

En annan rolig grej var att vi fick åka tillbaka till trafikskolan och byta 2 hojar (vi var 4-5 stycken från samma skola som körde upp samtidigt) för att det inte fanns något mönster i framdäcken :banana

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Själv försökte man köra upp med en Triumph Sprint första gången. Även om det finns extremare hojar så e sprinten långt ifrån lämplig att köra upp med. Hade iaf lyckats ta mej förbi garagevändningen och skulle köra slalom. Tokvarvar sprinten å kör så snabbt ja vågar.
När ja kommer tillbaka säger han:
"Ja tycker det gick lite långsamt det där..."
Så på andra (sista) försöket tar ja i ännu mer, det leder förståss till att ja tar slalomen snävare och lyckas välta en kona. Därefter var det slut...
Körde upp nästa gång på trafikskolans CB750 och det gick hur bra som helst.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tabbar

1h innan uppkörning fick jag ingen ordning alls på garagevändningen. Fanns inte en möjlighet att jag skulle klara den. Min lärare klagade på att jag körde för fort. Jag hade alltid gjort på samma sätt, han hade bara inte uppmärksammat det.

30 min innan uppkörningen fick jag visat för mig hur jag skulle göra. Inte en chans att jag skulle fixa det på 30 min, så när det var dags för uppkörningen tänkte jag: "Antingen gör jag som jag alltid gjort, så får det bära eller brista, eller så gör jag som man SKA, och då går det garanterat åt helvette". Well. Jag gjorde som jag alltid gjort. Klarade högersvängen galant, utan kommentarer från gubben. Vänstersvängen gick inge vidare, hamnade utanför rutan.

Sen konbanan.. Haha, det är en historia för sig. Körde ner en kon på första vändan. Blev nervis, så jag körde ner två på andra vändan. Som tur är fick jag ett försök till och då satte jag den. Well, sen var det ut i trafiken som gällde, och där körde jag utan anmärkning.

Tror nog att gubben hade en riktigt bra dag, troligen hade han fått till det med frugan kvällen innan. :)

Bullsnah

Böjar vanligtvis säsongerna med ras:)
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Dippade ner tån i backen vid garagevändningen.
Låste bakdäcket lite lätt när jag bromsade in från konbanan.
Sen tyckte han att jag låg för nära mittlinjen vid en klassisk vänstersväng.

Däremot fick jag sämsta tänkbra väder under själva stadskörningsdelen, vansinnigt ösregn och hagel....detta var 26:e Juni förra året. Jag har glasögon under visiret, jag visste inte om jag skulle ha visiret uppe eller nere så bitvis ingenting.....tror han tyckte synd om mig....dyngsur i mitt nya Dainese tattoo.

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Gamla tabbar men ändå, uppkörning mc: Dubbelfil och en traktor gick över till vänster jag blåste om på högersidan innan han gett tecken för vänstersväng.

Hade hört att uppkörningsgubben inte gillade "seg" körning, kom fram till en stopp skylt som jag uppfattade som väjningsplikt (tittade väl inte) bromsade till lätt och körde sen, såg i backspegeln att det var en stoppskylt :huvet . Väl framme på bilskolan sa gubben du får en ny inbjudan...

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
När jag skulle uppgradera mitt A1 till A så blev jag kuggad. De andra som var med klarade sig fast de typ inte visste vad som är fram och bak på en motorcykel. Hans motivering var den att jag bromsade för dåligt. Fattade ingenting och va skitförbannad. Min körskolelärare va lika arg han för uppkörningsnissen var tydligen sådan att han kunde kugga folk lite som han kände för beronde på vilket humör han var på. Han är för övrig känd som "militären" bland körskolorna.

3mut

Kött å brö´ e korv!
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
XR600
Jag låste bakhjulet duktigt vid inbromsningen efter konbanan! :D Kontrollanten såg inte nöjd ut men godkände mig med motiveringen "Du kunde ju kontrollera situationen iaf.." Allt annat gick bra å innan det va dags för trafiken gick han fram till mig, tittade mig in i ögonen å sa "Tänk nu på att det inte e ngn jäkla moppe du ska ut å köra! E det motorvägspåfart så ska det oxå accas!!" Gissa mitt leende när jag vred ur den stackars kawan på första påfarten! Klockren uppkörningskontrollant!!! :yoparty

Första tj.. *harkel* "personen" som körde upp i min grupp kuggade på 90-bromsen. Kom aldrig upp i tillräcklig hastighet med förklaringen "tyckte det gick för fort"... :) Ibland e det nog bara så att man inte e mogen för kortet!

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...