Anderstorp SM, säkerhet, arrangemang

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
2x R-1000
Såg tråden för A-torp, den var +4 sidor lång redan så jag startar en ny.

Undran?
Hur kan ni som förare som var med på förarmötet lö morgon applådera en urusel tidtagning som man rättar till under natten medans frågan om de saknade airfencen inte verkar få ngn mer än 3 st upprörda?!

Här stod en hel grupp och nästan accepterade Hans B,s svar att citat: frakten var dyr & luften i fencen läckte förrra året så de läcker säker i år också.....

Jag hoppas på lite mer djävlar anamma från dig som deltar i RR race när det gäller frågor runt säkerhet på våra banor. Arrangemanget i övrigt blev väl precis så bra (läs dåligt) som sist det begav sig.

Och,
Når en arrangör sätter upp varning att de kommer polisanmäla för fotografering i dusch/toan så säger det väl det mesta om arrangörens vilja till förbättringar och engagemanget???

/Eric H,
39 NSB

Erics 1000s skrev:
...

Och,
Når en arrangör sätter upp varning att de kommer polisanmäla för fotografering i dusch/toan så säger det väl det mesta om arrangörens vilja till förbättringar och engagemanget???

/Eric H,
39 NSB

Fråga från mig som inte var där: Hade de inte "gullfiberbalarna"(som ju ska vara bättre) istället för airfence? I sådana fall är det rent för djävligt.

Förbudet om fotografering på toa kom väl förra året under EM för att vissa av våra internationella kamrater svinade runt? Eller är det jag som missminner mig där med?

Ursäkten om varför dom inte hade airfence var bland dom sämre jag hört. Kan inte dra mig till minnes att det stod några gullfiberbalar heller men jag kan ha fel. Möjligen var det nått i vänstern innan målrakan.

Tidtagningen var under all kritik men visst tycker jag att man kan applådera Brånalt och Lodnert som har suttit hela natten och försökt lappa ihop det som gick att lappa ihop. Däremot applåderade väl ingen den som var ansvarig för tidtagningen?

Airfencehanteringen är ett skämt! De vi har fått till LMS har till 50%varit i uselt skick och även om det är bättre än inga airfence alls så är det skandal att de inte hålls efter bättre. Någon måste ha ansvaret för att airfencen är hela och fungerar, det går inte att förutsätta att den klubb som arrangerar ska sitta och lappa ihop airfence som de i bästa fall har fått dagen innan racet.
När jag såg Sorpas krasch i karusellen så var första tanken att det inte fanns airfence! Några däck var allt som fanns, det kunde ha gått åt helvete på riktigt!
Sen kan jag inte stödja ARC's beslut att strunta i airfence bara för att de strulade i fjol, man beställer och blåser upp de som går och sen klagar man. Håller med dig om att vi alla borde ha reagerat hårdare på Hans svar.

Det som det apploderades för var för att dom hade jobbat till 5 på morgonen med att lokalisera elfelet och att ha gått igenom alla passeringar som togs manuellt med fotocellen!

Att visa uppskattning för att dom trotts alla deras problem dom hade verkligen försökte rätta till problemen var väl inte fel??

När Nordgren sen efteråt frågade om airfencen så såg alla helt frågande ut?
Brånalts svar var att besiktningen av banan bara krävde airfence vid ena sidan av Opelkurvan vid EM, (inte vid ett SM?) Men när man fick se Sorpas krasch in i räcket efter karusellen kändes det helt klart fel att dom varit snåla med airfence/softfence!!
Don Quixote skrev:
Ursäkten om varför dom inte hade airfence var bland dom sämre jag hört. Kan inte dra mig till minnes att det stod några gullfiberbalar heller men jag kan ha fel. Möjligen var det nått i vänstern innan målrakan.

Det som stod vid vissa posteringar var gullfiberbalar som funktionärerna lägger framför en hoj som vurpat för att skydda om någon mer vurpar där.

Chrille skrev:
..Förbudet om fotografering på toa kom väl förra året under EM för att vissa av våra internationella kamrater svinade runt? Eller är det jag som missminner mig där med?

Var tre italienare som byggde nått stativ för att filma in till duscharna på EM ifjor. Dom blev polisanmälda och fick inte köra racet.

Jag är ju inte förare, men som representant för SM-seriens officiella hemsida lade man märke till en del. Ingen som jobbade verkade veta hur saker och ting fungerade, ingen hade tid och när man väl pratade med någon var de märkbart ointresserade, trots att de lovat långt i förväg att hjälpa till och vi gör allt för att ge gratis reklam och få ut mästerskapet till en större publik.

Det fanns ingenting mjukt att krascha i kan jag intyga varken airfence eller gullfiber.

För jävligt tycker jag.

Det nämdes från ledningens sida att det kostade för mycket???

Själv kan jag inte med att prissätta en annan människas liv!!!!!!!!!!

Jag hade gladeligen lagt en hundring till för airfence, och förmodligen många med mig.

/M

Don Quixote skrev:

Som tidigare sagt, det applåderades inte till nått annat än att de iaf gjort sitt bästa i att felsöka efter problemet som gjorde att tidtagningen blev knas.

Airfence skulle jag oxå betalat lite extra för... fanns en del ställen där räcket såg väldigt hårt ut att landa i. Tur för killen som fick en liten highside och kraschade ut ur karusellen... han landade ju i däcktraven. Hojen dock fick smaka räcket.

Jag tycker det är jävligt viktigt att hålla isär två saker här i samband med Atorps tävling.

*Banan är godkänd för tävling utan airfence. Det är alltså inte frågan om en regelvidrig inskränkning av säkerheten.

*Det finns airfence som skickas runt mellan de arrangerande klubbarna. Dessa används av vissa banor för att de inte får arrangera tävlingar utan och av andra banor, såsom Anderstorp, för att ytterligare öka säkerheten även om de inte måste.

Om nu airfencen är i sådant dåligt skick, vilket man också sett vid ett flertal tävlingar, de brukar ju ligga som punkterade hoppslott, kan man nästa lika gärna skita i dem. Lite fler soft-fence hade kanske inte varit fel på sina håll, på fler banor än anderstorp.

Erics 1000s skrev:
Såg tråden för A-torp, den var +4 sidor lång redan så jag startar en ny.
Undran?
Hur kan ni som förare som var med på förarmötet lö morgon applådera en urusel tidtagning som man rättar till under natten medans frågan om de saknade airfencen inte verkar få ngn mer än 3 st upprörda?!

Här stod en hel grupp och nästan accepterade Hans B,s svar att citat: frakten var dyr & luften i fencen läckte förrra året så de läcker säker i år också.....
/Eric H,
39 NSB

Jaa.. RR-arrangemangen är en rätt brokig tillvaro i sverige. Och frågan är om man ska skrika sig hes över de glada volontärer o ideellt arbetande på banorna så att även de stannar hemma o det i slutändan inte blir några race alls.
Jag minns ett sp250 race på ARC för ett par år sedan, det startades med en RÖDFLAGGA om jag inte minns fel. Javisst protesterna haglade över domartornet.. och värst av allt huvuddomaren tyckte att det helt ok att starta ett race så och de som ämnade lämna en protest kunde lika gärna skita idet för den skulle ändå hamna i papperskorgen för det var just så att man redan bestämt sig i frågan.
Kuul NOT! gärsgård JA! men i slutändan så kommer man ingen vart även om man skickar sina invändningar till svemo. Man får bara tomma banor o inga frivilliga.
På sätt o vis moment 22 o RR i ett nötskal.
bra va?
/E

Kan börja med att hålla med att Brånahlt och Co:s insats under natt är värd en applåd även om tekniken borde fungerat från början.

Chrille skrev:
Jag tycker det är jävligt viktigt att hålla isär två saker här i samband med Atorps tävling.

*Banan är godkänd för tävling utan airfence. Det är alltså inte frågan om en regelvidrig inskränkning av säkerheten.

En mycket viktig poäng. Om det inte krävs av banlicensen att ha airfence har jag svårt att se att vi kan kräva av ARC att ha det nu. Däremot är det en intressant fråga varför det krävs för EM men inte för SM, så stor är ju inte fartskillnaden.

Chrille skrev:
*Det finns airfence som skickas runt mellan de arrangerande klubbarna. Dessa används av vissa banor för att de inte får arrangera tävlingar utan och av andra banor, såsom Anderstorp, för att ytterligare öka säkerheten även om de inte måste.

Sorpas krasch belyser ytterligare punkter längs banan som borde kräva airfence eller softfence, men så är de ju även på andra banor. Ultimat vore ju att ha airfence på båda sidor av banan hela vägen, men det är visst något ekonomiskt som sätter stopp för sånt :va

Självfallet ska vi alla verka för att få till förändringar så att krascher som Sorpas inte slutar i hög fart in i en däckstrave, men samtidigt måste vi då ge oss på rätt personer/funktioner och då är väl banlicensen en bättre måltavla än ARC i detta läge.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back