Växellådsproblem R6, HJÄLP!

Airflow

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2003
Hoj
Fd R6 ägare
Helt utan förvarning kunde jag inte få i 3:an igår när jag var ute och körde. Det var precis som om friläget var i. Så jag frikopplade och la i en ny växel och släppte upp, men det hände ingenting. Den bara rullar. De högre växlarna fungerar, men när man ska växla ner så är det som om hela växellådan består av neutrallägen.

Om man vid rödljus åker iväg och lägger i tvåan hoppar den ner till neutral igen och om man väl lyckas få i 3: an och åker iväg, hoppar den ur och hojen bara rullar. Ngn som vet vad det kan vara för fel :confused:

RoDe

[rodde]
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
EX. Yamaha R6
Airflow skrev:
Helt utan förvarning kunde jag inte få i 3:an igår när jag var ute och körde. Det var precis som om friläget var i. Så jag frikopplade och la i en ny växel och släppte upp, men det hände ingenting. Den bara rullar. De högre växlarna fungerar, men när man ska växla ner så är det som om hela växellådan består av neutrallägen.

Om man vid rödljus åker iväg och lägger i tvåan hoppar den ner till neutral igen och om man väl lyckas få i 3: an och åker iväg, hoppar den ur och hojen bara rullar. Ngn som vet vad det kan vara för fel :confused:

Samma fel hade jag på min. Det är en fjäder i växellådan som gått sönder. Kostar ca: 20:- att köpa. Ska du lämna in hojen för att felet ska fixas kommer det gå på ca: 1500:-.

Airflow

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2003
Hoj
Fd R6 ägare
växellåda

Tack för det svaret, då kommer jag nog sova bättre inatt. Var rädd att jag skulle behöva renovera växellådan. Får åka bort till bike imorgon och se om de kan laga den

/Mvh

RoDe

[rodde]
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
EX. Yamaha R6
Airflow skrev:
Tack för det svaret, då kommer jag nog sova bättre inatt. Var rädd att jag skulle behöva renovera växellådan. Får åka bort till bike imorgon och se om de kan laga den

/Mvh

Jag trodde att min växellåda hade rasat och hade räknat med att lägga ut en hel del för renovering. Gissa hur glad man vart när verkstaden ringde och talade om vad felet var :banana .

Värst var ju när det hände och man skulle köra iväg från rödljusen när man knappt fick in ettan. Massor med tutande bilister som vart nååågot förbannade på att dom fick vänta :D .

Perra

SRH
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 525EXC-07
Den fjäden hade gått sönder på min gammla R6 också...kostade 13 kr :D
Var också rätt orolig ett tag för att det skulle bli dyrt...

Perra

SRH
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 525EXC-07
wonderwizard skrev:
är det enkelt att fixa själv ? låter dyrt att lämna in o fixa för 1500:-

Det är ganska lätt att fixa...
Slänger med en sprängskiss... Nr 25 är fjäden som brukar gå sönder...

Bifogat

• 99_shift_shaft.gif
    99_shift_shaft.gif
    10.8 KB · Visningar: 215

Airflow

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2003
Hoj
Fd R6 ägare
Tack för all hjälp med tröstande ord och sprängskiss på fjädern.

Ha d gott :)

ReoReo

Proud member of Lucius fan club!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki minimotard i Bangkok.
Jätteenkelt att fixa själv. Tänk bara på att packningen kan gå sönder när du ta bort kåpan.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Porsche Harry skrev:
Jätteenkelt att fixa själv. Tänk bara på att packningen kan gå sönder när du ta bort kåpan.

Man ska alltid byta packning efter att ha plockat av en kåpa. :mattias

moonraker

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
YZF R6
Porsche Harry skrev:
661932 Jätteenkelt att fixa själv. Tänk bara på att packningen kan gå sönder när du ta bort kåpan.

Något speciellt att tänka på vid detta fix? Kan du bidra med lite instruktioner till en som aldrig öppnat den kåpan innan?

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM