Bytte bakdäck, orimligt dyrt!!!???

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Beställde tid hos verkstaden förra veckan för däckbyte idag. Sa att jag hade 160/60 17" orginal.
Han sa att han skulle beställa ett däck och idag var jag och bytte.
När jag bokade tänkte jag att han fixar nog nåt bra och inte allt för dyrt.
Oj det blev dyrt säger han. 2500:- (inkl arbete 100:)
Ja, det var jävligt dyrt säger jag :huvet . Men va fan ska man göra. Jag kan ju inte köra på ett helt nerslitet däck.

Ett bakdäck: Metzeler Rennsport 160/60 17" (69w vad det nu betyder).

Som tr var sponsrade familjen av säkerhetsskäl :)
Men nu kommer då frågan.
Det verkar jävligt mjukt. Nån som kört med det? Hur länge håller det? Var det sjukt dyrt eller e dom så dyra? E det grymmedäck eller vad e det frågan om?

Tacksam för alla svar!

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Ja, det var rätt dyrt och det går att få en hel del billigare. Rennsport är riktigt bra däck, mjuka (iofs beroende på om det är ett RS1, 2 eller 3) och håller inte särskillt länge. Säg till nästa gång du ska byta så kan du få bankörda halvfräscha rennsport för 600 spänn...

EDIT: Glöm det där sista. Fel dimension...

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Mjukt däck = mycket grepp.
Se det som en livförsäkring i nivå med ryggskydd.
Det kommer inte hålla lika länge som ett hårt dock men det blir billigare att köpa många däck än att klota.
Priset är väl helt OK över disk...
Edit* Eftersom många kommer säga att det är dyrt så är det ändock under rek utpris. Fast det är inte många som handlar MC-däck till det priset, ring runt, fråga här på SH-först osv. Många här inne som handlar från generalagent, gråimporterar m.m.

Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Håller 300 mil, säkert. Ta för vana att alltid ringa runt och kolla pris. Det skiljer massor mellan handlare.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Mattias skrev:
Håller 300 mil, säkert. Ta för vana att alltid ringa runt och kolla pris. Det skiljer massor mellan handlare.

Jo. I mitt fall michelin 180/55. Hojhandlare 2600 + montering ca 250 dvs 2850:-. Comiskandinavia 2100:- Lättaste två helrör jag tjänat. :fyllisar

GixxerFreak

Guest
yonsson skrev:
Don Quixote skrev:
RS1, 2 eller 3)QUOTE]

ZR står det på.... E3 ...
Nån som vet vad det betyder?
Edit: Seriöst? 300 mil bara?

ZR är beteckningen för vilken hastighet däcket är godkänt för. Och det här fallet 250 km/h ++ :) Men så fort kör du väl aldrig? (NOT:)) :lol

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Hur ser man om det e ett supermjukt däck eller bara ett mjukt då?

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Det ska stå på sidan av däcket, RS1, 2 eller 3.
Allt beror ju mkt på hur hårt du kör. Men 300 mil som Mattias säger är normalt. Fast gasar du som en kärring är det klart att du kan få det att hålla lite längre ;)

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
yonsson skrev:
Hur ser man om det e ett supermjukt däck eller bara ett mjukt då?
Om du jämför med vanliga sport- /sporttouringdäck så är det hyfsat mjukt.
Det är sällan du sätter ett Rennsport på en cykel om du inte planerar hyfast mkt bankörning. Priset är väl okej för däcket, MEN frågan är om du behöver ett så bra däck. När jag körde på 160 däck betalade jag ungefär 1800 pix monterat o klart.

Din handlare borde fråga dig vilken typ av däck du vill ha o sen därefter presentera alternativ. Nu har du fått ett med grymt fäste, men kort antal mil.
Dock bör du komma längre än 300 mil på det.
Jag har kört 500 mil på ett begagnat sådant däck. På 1000cc MC verkar dom inte hålla mkt mer än 300 mil dock... Beror väl på hurman kör också kan jag tänka...
En annan sak du kan kolla är om du kan köra med 180 däck bak, då har du helt plötsligt väldigt mkt mer att välja på.
Ett annat tips är att kolla i instruktionsboken till din MC, där står vilka däck som tillverkaren rekommenderar så har du nåt att gå efter.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Zilversurfer skrev:
Rennsport gör även gatdäck utan RS1/2/3 - finns på deras hemsida. Jag har även för mig att jag har kört på det för ett antal år sedan. Detta Rennsport är rekommenderat till gatbruk. http://www.metzelermoto.com/product_info/catalogo/dettaglio.asp?id=15

Rennsport Steel Radial
160/60 ZR 17 (69W) TL Rennsport
Ett sånt måste det vara. Står 69w på däcket och det verkar vara det enda 69w som finns. Nån som vet vad det betyder?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
CorbenDallas skrev:
En annan sak du kan kolla är om du kan köra med 180 däck bak, då har du helt plötsligt väldigt mkt mer att välja på.

Det sura e att det e 160/60 orginal. Och då kan man inte få på ett 180 va?
Monster 900 har nog 180 orginal tror jag, men det är nog annan fälg då.
Edit: bild på däcket:
Rennsport%20Steel%20Radial.gif

Ser iofs lika dana ut som rs däcken... :va

Last edited:

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brumm brumm
yonsson skrev:
Oj det blev dyrt säger han. 2500:- (inkl arbete 100:)

Tacksam för alla svar!

Sucker!
Det var riktigt fläskigt.
Dagens tips, som tyvärr alldeles för sällan dyker upp på denna site i samband med däckbyte är att det faktiskt är alldeles förträffligt billigt att beställa även däck ifrån Tyskland.
Köpte förra veckan:
2 st 160/70 Michelin Pilot Sport
1 st 120/70 Michelin Pilot Sport.
Kostade 4000kr inklusive frakt.

Montering 125kr på lös fälg om du är SMC medlem.

http://www.profilprofi.de tog 3 dagar med leveransen från det datum jag betalade. Ditt däck kostar 1600kr där nere, +200kr frakt.

Underskatta inte däckens betydelse! Det lärde jag mig den hårda vägen i helgen som var. Som någon tidigare skrev, det går många däck på en lowsider.

//Fredda

Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
yonsson skrev:
Det sura e att det e 160/60 orginal. Och då kan man inte få på ett 180 va?
Monster 900 har nog 180 orginal tror jag, men det är nog annan fälg då.
Edit: bild på däcket:
Rennsport%20Steel%20Radial.gif

Ser iofs lika dana ut som rs däcken... :va

Har du bytt fälg då? Det beror på bredden på fälgen. Min Kawa har 160 original men 180 går om än på hittehåret :D

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
yonsson skrev:
Rennsport Steel Radial
160/60 ZR 17 (69W) TL Rennsport
Ett sånt måste det vara. Står 69w på däcket och det verkar vara det enda 69w som finns. Nån som vet vad det betyder?

På Metzlers hemsida kan man läsa följande:

180/55 ZR 17 M/C (73W) TL
180: tyre section nominal width [mm]
55: tyre aspect ratio [%]
ZR: tyre construction type
17: rim diameter [inches]
M/C: tyre for motorcycle only
73: load index code
W: speed index code
TL: tubeless tyre

Load capacity
The maximum load in lbs is written on every METZELER street tyre together with the corresponding maximum cold inflation pressure in psi.
In the tyre service description in accordance with the new tyre designation the maximum Please refer to the conversion table in the “Riding Safety” section for translation of load index to real kg-load/lbs-load. Some tyres show in the service description the additional markings "reinf." which is equivalent to "6 PR" or "Load Range C" and indicates a reinforced structure for an increased load capacity. This higher load is already contained in the maximum load inscription.
For higher than indicated load capacities in the case of reduced speed consult METZELER.

Speed Index
The max. permitted speed for a tyre is indicated by a specific speed index-code (Please refer to the “Riding safety” section for conversion of speed index-code into real km/h or mph). For tyres suitable for speeds above 210 km/h (130 mph) the actual max. speed is indicated in the technical data part .

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha