Tjena!
Efter ett vevlagerbyte har jag satt ihop hojen ((Yamaha Rd 350 -83) tvåtaktare) men den går inte bra!
Statusen är:
Kolvar var nytt cylindrarna var nyborrade innan raset.
Bytte ringarna och vid ihopmontering och kompet är 8 bar på båda cylindrarna.
Vid första uppstart lät den riktigt friskt och jag körde bara ca 200 meter med den.
Glad i hågen att den gick bra plockade jag av förgasarna, ställde in så trottlarna synkade.
Startade och den gick inte lika bra och den rök som tusan. Visade sig att oljepumpen fastnat på fullgas. Fixade till, mindre rök men kass i gången.
Den är svårstartad och det krävs mer trottelhöjd än vad det går att ställa in med ställskruvana för att den inte ska dö. Dålig gasrespons.
grundinställde tomgångsinställningen (den ena ställskruven var nästan i bott och den andra var för långt utskruvad. Märk väl att jag kör med dessa inställningar länge utan problem.) Dessutom var den så inställd när jag provkörde den och då gick den ju bra och tomgången var ok.
Kollade stiften (flera gånger och olika stift) och dom var blöta och svarta. Enligt manualen (Haynes) tyder detta på mycket sliten motor eller dåligt tändsystem. Det första går bort direkt! Så jag mätte upp tändspolen. Mellan tändhattarna skulle det vara 3,5 kohm har jag för mig men det var närmare 16 kohm. Långt ifrån de 3,5 kohm plus/minus 20% som anges i boken. Den andra slingan gav "rätt" mätvärde.
Antar att det är här problemet är. Det låter som att den inte tänder varje gång och den går lika dåligt på båda cylindrarna. Har inte riktigt koll hur spolarna funker exakt och vad som gäller med motstånd hit och dit. Vsd har hänt när det är så högt motstånd?
Någon som har en spole man kan låna eller om jag ska kolla upp nåt annat. Finns det nån annan spole jag kan testa med?
Har även plockat ner förgasarna för genomgång.
Tack för snabba svar för jag är sugen på att köra...
mvh Gustav
Efter ett vevlagerbyte har jag satt ihop hojen ((Yamaha Rd 350 -83) tvåtaktare) men den går inte bra!
Statusen är:
Kolvar var nytt cylindrarna var nyborrade innan raset.
Bytte ringarna och vid ihopmontering och kompet är 8 bar på båda cylindrarna.
Vid första uppstart lät den riktigt friskt och jag körde bara ca 200 meter med den.
Glad i hågen att den gick bra plockade jag av förgasarna, ställde in så trottlarna synkade.
Startade och den gick inte lika bra och den rök som tusan. Visade sig att oljepumpen fastnat på fullgas. Fixade till, mindre rök men kass i gången.
Den är svårstartad och det krävs mer trottelhöjd än vad det går att ställa in med ställskruvana för att den inte ska dö. Dålig gasrespons.
grundinställde tomgångsinställningen (den ena ställskruven var nästan i bott och den andra var för långt utskruvad. Märk väl att jag kör med dessa inställningar länge utan problem.) Dessutom var den så inställd när jag provkörde den och då gick den ju bra och tomgången var ok.
Kollade stiften (flera gånger och olika stift) och dom var blöta och svarta. Enligt manualen (Haynes) tyder detta på mycket sliten motor eller dåligt tändsystem. Det första går bort direkt! Så jag mätte upp tändspolen. Mellan tändhattarna skulle det vara 3,5 kohm har jag för mig men det var närmare 16 kohm. Långt ifrån de 3,5 kohm plus/minus 20% som anges i boken. Den andra slingan gav "rätt" mätvärde.
Antar att det är här problemet är. Det låter som att den inte tänder varje gång och den går lika dåligt på båda cylindrarna. Har inte riktigt koll hur spolarna funker exakt och vad som gäller med motstånd hit och dit. Vsd har hänt när det är så högt motstånd?
Någon som har en spole man kan låna eller om jag ska kolla upp nåt annat. Finns det nån annan spole jag kan testa med?
Har även plockat ner förgasarna för genomgång.
Tack för snabba svar för jag är sugen på att köra...
mvh Gustav