Går ojämnt efter ihopsättning...

headline

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Hoj
Yamaha Rd 350 -83
Tjena!

Efter ett vevlagerbyte har jag satt ihop hojen ((Yamaha Rd 350 -83) tvåtaktare) men den går inte bra! :va

Statusen är:

Kolvar var nytt cylindrarna var nyborrade innan raset.
Bytte ringarna och vid ihopmontering och kompet är 8 bar på båda cylindrarna.
Vid första uppstart lät den riktigt friskt och jag körde bara ca 200 meter med den.
Glad i hågen att den gick bra plockade jag av förgasarna, ställde in så trottlarna synkade.
Startade och den gick inte lika bra och den rök som tusan. Visade sig att oljepumpen fastnat på fullgas. Fixade till, mindre rök men kass i gången.

Den är svårstartad och det krävs mer trottelhöjd än vad det går att ställa in med ställskruvana för att den inte ska dö. Dålig gasrespons.
grundinställde tomgångsinställningen (den ena ställskruven var nästan i bott och den andra var för långt utskruvad. Märk väl att jag kör med dessa inställningar länge utan problem.) Dessutom var den så inställd när jag provkörde den och då gick den ju bra och tomgången var ok.

Kollade stiften (flera gånger och olika stift) och dom var blöta och svarta. Enligt manualen (Haynes) tyder detta på mycket sliten motor eller dåligt tändsystem. Det första går bort direkt! Så jag mätte upp tändspolen. Mellan tändhattarna skulle det vara 3,5 kohm har jag för mig men det var närmare 16 kohm. Långt ifrån de 3,5 kohm plus/minus 20% som anges i boken. Den andra slingan gav "rätt" mätvärde.
Antar att det är här problemet är. Det låter som att den inte tänder varje gång och den går lika dåligt på båda cylindrarna. Har inte riktigt koll hur spolarna funker exakt och vad som gäller med motstånd hit och dit. Vsd har hänt när det är så högt motstånd?

Någon som har en spole man kan låna eller om jag ska kolla upp nåt annat. Finns det nån annan spole jag kan testa med?
Har även plockat ner förgasarna för genomgång.

Tack för snabba svar för jag är sugen på att köra...

mvh Gustav

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hej!

Problemen har uppstått i och med att du pillade i fuggarna. Alltså kan man misstänka att felet ligger där.
Men du har skumma mätvärden i t-spolar. Å andra sidan har man ibland varit med att det står åt helvete i verkstadshandböckerna så det kan man inte alltid ta för givet.
Men det luktar fuggefel i alla fall. Efter en kort fundering ska jag väl tillägga.

Har du långt till Göteborg?
Den här snubben skulle behöva låna en fungerande CDi och du kanske skulle behöva låna en spole:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=42524

Edit: blöta och svarta stift tyder ju på att fuggarna är åt skogen.

headline

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Hoj
Yamaha Rd 350 -83
...det konstiga är ju att den gått kanon innan med de sugiga inställningar jag hade. :arsele Det enda jag ändrade på var ju bara att synka så att trottlarna öppnade samtidigt och grundinställde tomgångsskruvarna.

Meeeen jag har ju plockat av förgasarna så jag ska ta och göra rent och blåsa dom...

Kan spolen paja av nån speciell anledning? Batteriet är för övrigt uppmätt och ok.

tack så länge

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
headline skrev:
...det konstiga är ju att den gått kanon innan med de sugiga inställningar jag hade. :arsele Det enda jag ändrade på var ju bara att synka så att trottlarna öppnade samtidigt och grundinställde tomgångsskruvarna.

Meeeen jag har ju plockat av förgasarna så jag ska ta och göra rent och blåsa dom...

Kan spolen paja av nån speciell anledning? Batteriet är för övrigt uppmätt och ok.

tack så länge
Jag tror fortfarande på fuggarna. Skitigt i flottörhus eller nåt sånt. Eftersom du just jobbat med fuggarna när den började gå Kalle Anka.

Spolar? Tja, man kan väl tänka sig att värme kan knäcka spolarna. Eller för hög tillförd effekt (vilket ju blir massor av värme).
I övrigt är det väl mest bara mekaniska skador.

headline

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Hoj
Yamaha Rd 350 -83
Nu har jag kollat förgasarna och jag hittade inget smuts, täppta kanaler eller liknande. Ser helt ok ut.

Tror själv inte det är förgasarna, hade iofs av dom osv men i samband med trottelsynkroniseringen så fastnade ju oljepumpen på max och den började ryka som ett ånglok. Och nej, det var inte vattenånga för jag har haft stenkoll på kompression och vattennivån hela tiden.

Antar att den inte går sådär super med alldeles för mkt olja? Dessutom hade jag naturligtvis lite olja i tanken för jag visste inte hur pumpen var justerad (den fick jag ju justera när jag upptäkte att vajern lossnat)

Har bytt stift men det gjorde jag efter att den börja gå kass och det gjorde ingen skillnad!

Någon som har en tändspole i Halland (Halmstad) att låna ut?

Mer tips tages emot med glädje! :Bugar

Gustav

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Resistansmätningen tyder på att du mätt inkl inbyggt motstånd i tändhatten men angivna värden gällde enbart spolen.
/u

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Om din hoj går bättre med 0.4 mm gnistgap än med 0.7 mm gnistgasp är din spole/kabel/tändhatt/stift knas - annars inte.

Kika hellre efter nupen kolv eller kolvringar. Du kollade väl ändgapet på kolvringarna? Ska vara runt 0.07 mm per 25 mm borrning. Lite större med smidda kolvar.

Men jag själv tror bara att du fepplade bort inställningarna på knasarna så att den numera går alldeles för ohemult fett.

headline

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Hoj
Yamaha Rd 350 -83
andersbrink skrev:
Om din hoj går bättre med 0.4 mm gnistgap än med 0.7 mm gnistgasp är din spole/kabel/tändhatt/stift knas - annars inte.

Kika hellre efter nupen kolv eller kolvringar. Du kollade väl ändgapet på kolvringarna? Ska vara runt 0.07 mm per 25 mm borrning. Lite större med smidda kolvar.

Men jag själv tror bara att du fepplade bort inställningarna på knasarna så att den numera går alldeles för ohemult fett.

Tack för svaren så här långt! :banana

Ändgapet på ringarna var jag tvungen att fila till. Exakt värde vet jag inte men jag gick efter wisecos egna lapp som följde med ringarna.

Nupen kolv eller ringar borde gå fetbort enligt min mening. Cylindrarna var honade och fina, ringgap enligt ovan. Dessutom har jag ju kollat kompet och det är bra (och framförallt jämnt) i min mening. (8,0 bar på båda)

Får ta och kolla lite mer noggrant på spole, kablar osv.

Har bytt huvudmunstycke från orginal 240 till 270.
Anledningen till detta är att det sitter filter direkt på förgasarna + att den är ngt portad (mest uppsnyggat). Huvudmunstycket spelar väl ingen roll på låga varv/trottelhöjd? Då är det väl bara lågfartsmunstycket (det är orginal) och tillhörande luftskruv som jag ställde enligt specifikationen EFTER att den börjat gå dåligt som spelar roll? Utan resultat, typ....

Om den nu går fett VAD är det som gör att den går fett?

Vill åka innan :tomten kommer...

Tack så länge :tummenupp

/Gustav

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Om du satt på induviduella filter istället för lufturken så är det där du har lågfartsproblemet !!!
Motsvarande operation på en TZR250 renderade i att större lågfartsmunstycken behövdes för den gick knappt på tomgång och svarade defenetivt inte under nån som helst belastning på låga varv.

Tror du har två huvudproblem !
- Om tändspolarna mäter rejält olika så är förmodligen den ena kajko -Rimligt ?
- Om du har ändrat luftfilter så lär du också bestycka om---hela registret--Rimligt ?

Fixa tändspole först, bestycka om sen !
Föresten Reedventiler och YPVS´funkar som de skall ??
my 2 cent

headline

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Hoj
Yamaha Rd 350 -83
Triggerhappy skrev:
Om du satt på induviduella filter istället för lufturken så är det där du har lågfartsproblemet !!!

Tror du har två huvudproblem !
- Om tändspolarna mäter rejält olika så är förmodligen den ena kajko -Rimligt ?
- Om du har ändrat luftfilter så lär du också bestycka om---hela registret--Rimligt ?

Fixa tändspole först, bestycka om sen !
Föresten Reedventiler och YPVS´funkar som de skall ??
my 2 cent

Luftfiltrena har suttit på tidigare och den har gått bra med dom hela tiden (satt på när jag köpte hojen) så det ska inte vara problemet.

Sen har jag bara en spole så jag har inget att jämföra med. Sitter med en FLUKE i handen och ska ta och mäta upp spolen igen. Får lusläsa boken om tändhattarna ska av eller inte. Trodde inte dom gick att ta av men jag har nog fel. Läste nånstans att dom går att skruva av (på nån annan hoj i alla fall)och att det var nån snubbe som hade haft problem där.

YPVS:arna är justerade och så vidare. Reedventilerna kan jag inte riktigt svara på. Dom har jag inte rört. Sitter dock ett set metall (orginal) och en fiberreed med fönster på varje reedkorg. Lite konstigt, javisst men det har inte varit några problem tidigare... :D

Återkommer med resultat och sluta inte med era goa tips! :yoparty

ha det!

headline

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Hoj
Yamaha Rd 350 -83
Det visade sig att tändspolen ger fina mätdata, den verkar alltså ok, tog av tändhattarna som var skruvade i kabeln. Tändhattarnas resistans låg på drygt 5 kohm styck.

Har kollat förgasarna och dom var inte smutsiga eller så, inga kanaler igensatta...

Börjar lura på om den drar tjuvluft, testade aldrig med startgas men får ta och göra det. :huvet

Vad händer och hur ser man att packboxarna på veven läcker? Dom är iofs nya men det skadar inte att kolla. Dorde den inte ryka en del om dom tar in olja från växellådan?

Tack för svar!

Gurra

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Den ena p-boxen går väl mot "omvärlden"? Suger med andra ord luft där = går magert om den läcker.

headline

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Hoj
Yamaha Rd 350 -83
Robban_C skrev:
Den ena p-boxen går väl mot "omvärlden"? Suger med andra ord luft där = går magert om den läcker.

Kan det vara nåt med vevhuskompressionen kanske?

I så fall, hur kollar jag det??

Vad kan det annars va för fel... :huvet

Tack för mer synpunkter!

Jag vill ju bara åka lite hoj....................

mvh Gustav

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
headline skrev:
Det visade sig att tändspolen ger fina mätdata, den verkar alltså ok, tog av tändhattarna som var skruvade i kabeln. Tändhattarnas resistans låg på drygt 5 kohm styck.

Har kollat förgasarna och dom var inte smutsiga eller så, inga kanaler igensatta...

Börjar lura på om den drar tjuvluft, testade aldrig med startgas men får ta och göra det. :huvet

Vad händer och hur ser man att packboxarna på veven läcker? Dom är iofs nya men det skadar inte att kolla. Dorde den inte ryka en del om dom tar in olja från växellådan?

Tack för svar!

Gurra

Tror inte tjuvluft. Då går den magert och din stiftbeskrivning tillsammans med att du måste öppna trotlarna visar att den isåfall går tokfett av någon anledning. Möjligen var det tjuvluft innan och fuggarna var bestyckade efter det. (Långsökt iofs)

Om du inte gjort det än, så kan man ju prova att själva rovan är frisk och stark genom att magra med soppakranen. Bara liksom en kort bänktest typ. Ut o kör och vrid av pyttelite i taget på kranen, vänta på utmagringen och förhopningsvis "rätt" kraft. Får du all power så vet man ju att det är krimskramset runt om kring som måste justeras. Bra o snabb test innan man grottar vidare med packboxar etc.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
En annan grej bara. Stiften, har du testat med sprillan nya från macken? Jag slet mitt hår för ett par år sedan med ett YZ490-vrak som fetade ner sig regelbundet. Det kunde jag iofs leva med hyfsat. Däremot blev effekten att de käkade stift. Åkte ibland till diverse skidbackar och hadde en axelväska med 10st NGK-stift per pass. 5 av dem gick åt på en eftermiddag. Vet inte vad som händer riktigt men det verkar som kortis på nått sätt :D

Ba en tanke att plugga in 2 sprillans först.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har ett tips här. Du har inte oljat in luftfiltrena eller på annat sätt kladdat med olja nära förgasarna? Efter att jag hade oljat in mina KN-filter gick hojen på tok för fett, och det visade sig att jag hade kladdat lite väl mycket så att oljan hade satt igen diverse kanaler i ena förgasaren med konsekvensen att den inte fick ordentligt med luft. Det kändes som man körde med choke hela tiden.

headline

Ny medlem
Gick med
7 May 2004
Hoj
Yamaha Rd 350 -83
#Olsson# skrev:
Tror inte tjuvluft. Då går den magert och din stiftbeskrivning tillsammans med att du måste öppna trotlarna visar att den isåfall går tokfett av någon anledning. Möjligen var det tjuvluft innan och fuggarna var bestyckade efter det. (Långsökt iofs)

Om du inte gjort det än, så kan man ju prova att själva rovan är frisk och stark genom att magra med soppakranen. Bara liksom en kort bänktest typ. Ut o kör och vrid av pyttelite i taget på kranen, vänta på utmagringen och förhopningsvis "rätt" kraft. Får du all power så vet man ju att det är krimskramset runt om kring som måste justeras. Bra o snabb test innan man grottar vidare med packboxar etc.

Tack för svaren! :Bugar Meeeeen....

"Prova om rovan är frisk"...nu fattar jag ingenting!! :kocko

Tror inte det går att strypa kranen då den är vacuumstyrd.

Vad gäller filtrena så har jag gjort rent dom och sprejade dom lite med multispray.... kanske det ligger nåt i det. Men jag har ju tagit isär förgasarna och blåst dom enligt tidigare inlägg. Tyvärr har jag inte hunnit prova ännu för det har varit mkt pluggande + att hojen står på annan ort för tillfället.

Den kanske går som ett skott när jag väl sätter ihop den igen :yoparty
men det konstiga är ju att den gick kanon första gången jag startade den (läs typ första inlägget) och jag fattar inte vad som hänt!? :dummer

Kom gärna med fler tankar så jag har mkt att prova med när jag väl kan pilla med dyrgripen!

mvh Gustav

Gick med
12 Jul 2003
Hoj
The Beast
headline skrev:
Tack för svaren! :Bugar Meeeeen....

"Prova om rovan är frisk"...nu fattar jag ingenting!! :kocko

Tror inte det går att strypa kranen då den är vacuumstyrd.

Vad gäller filtrena så har jag gjort rent dom och sprejade dom lite med multispray.... kanske det ligger nåt i det. Men jag har ju tagit isär förgasarna och blåst dom enligt tidigare inlägg. Tyvärr har jag inte hunnit prova ännu för det har varit mkt pluggande + att hojen står på annan ort för tillfället.

Den kanske går som ett skott när jag väl sätter ihop den igen :yoparty
men det konstiga är ju att den gick kanon första gången jag startade den (läs typ första inlägget) och jag fattar inte vad som hänt!? :dummer

Kom gärna med fler tankar så jag har mkt att prova med när jag väl kan pilla med dyrgripen!

mvh Gustav
Vad hade du sprejat filterna med sa du? multispray? Plocka av gör rent igen spraya väldigt TUNT lager endast på utsidan med riktig filterspray.
//HF

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Byt stiften! det e punkt ett om man har en tvåtaktare som inte går riktigt,punkt två stopp ventilerna i flottør huset, punkt tre innsugning och utblås ar dom fria? punkt fyra har du en blå och fin gnista om inte mat alla delar i tandsystemet ( eller annu battre låna en donor cykel att låna delar från ) lycka til!!

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Honda CBR954RR-03
Jag tror att jag vet... Har du satt rätt trottel på rätt sida??? På 350 kan man sätta dit dem på fel sida med resultat att den sneda sidan på trotteln hamnar framåt istället för bakåt,då får du dem resultaten som du nämner!!!Alltså,sneda sidan bakåt mot luftburken!!! :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln