kan man färga läder(skinnställ)?

låDan

nybörjare
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
1100rw-93 "kamphoj"-inlöst Husa FS650-såld :(
En jobbarpolare tog med ett dainese skinställ till jobbet som jag tänkte köpa,men det va väldigt mkt vitt på det :(
Men snyggt förövrigt,någon som vet om man kan färga det vita svart på nått sätt,så det inte skär sig med hojen?
Det är ca 2-4 år gammalt och är använt 3-5ggr,låter 2500kr som ett bra pris?

:arsele

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
låDan skrev:
En jobbarpolare tog med ett dainese skinställ till jobbet som jag tänkte köpa,men det va väldigt mkt vitt på det :(
Men snyggt förövrigt,någon som vet om man kan färga det vita svart på nått sätt,så det inte skär sig med hojen?
....

:arsele

Nej, det är det som gör att det är så dyrt med skinnställ. Det är ett helvete att hitta röda, vita, svarta och gråa kor. Och det är ändå ingenting mot problemen somman hade på Dainese under mitten på nittio. Lila, cerise och grönt. DE korna var ett helvete att hitta.....

Sorry, kunde inte låta bli. Vet inte svaret på din fråga....

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Har nyss målat om mitt som jag köpte nytt billigt med skrikande orange på axlar och ben.

beskrivning kommer strax...

Edit:

Jag letade nytt ställ en tid och hittade så ett nytt på Lelles i Uppsala för 4300 kr. Var 50% rabatt. Var snyggt i mönstret men hade tyvärr lite orange i sig över axlarna/armarna, låren och ett märke på ryggen.

Åkte till Uppsala färg på stan och köpte svart läderfärg för skor. Kosta 69 kr och då är det ett set med 19 ml färg, pensel, rengöringsmedel och sandpapper. "Boston color läderfärg" Färgen är smidig, har god vidhäftningsförmåga, tål vatten och kan målas över gång på gång.

Bara hem och göra rent, sandpappra och torka av, sen börja måla. Var lite pillergöra att få skarvarna mot det vita okej men det gick bra. Behöver ju inte se perfekt ut när man sitter och fingranskar det. Bara det ser bra ut när man åker förbi på hojen och det gör det.

Var inte första gången jag gjorde såhär heller, gjorde lika med mitt Dainese Star som hade några gula stjärnor på armar och ben. Även ett äldre ställ där Dainese texten stod med nån rosa färg fick smaka svarta penseln! Funkar kanonbra.

Färgen räcker till gott å väl, skulle säkert räcka till att måla halva skinnstället med. Den är dryg och täcker bra. Efter att det torkat kan man få kompletteringsmåla lite i skarvar och kanter samt om det inte täckt helt på vissa ställen. Sen är det bara att fetta in och börja använda.

Ni ser hur det såg ut innan på avataren, nya bilder på hur det blev kommer närmsta dagarna.

Priset på stället du nämde lät helt okej.

Lycka till!

Last edited:

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
Går bra att måla med Läderfärger...

Skrev mitt efternamn på ryggen, stort spader ess samt schackrutor. Och KTM:s logotyp på bröstet... Pillergöra men det har hållt bra i 7 år nu och ser i stort sett fortfarande ut som nytt. Det som är viktigast av allt är förberedande jobbet, dvs rengörning och slipning med sandpapper! Det får inte finnas en tillstymmelse till fettrester på skinnet för då kommer färgen att lossna/flagna av så småninom!

Lycka till!

/Göran

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Enligt färgsprutetillverkare som jag sökte jobb hos är i princip allt läder färgat genom att man "sprutlackerar" det. Så att färga in med läderfärg borde väl hålla lika bra som originalet?

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Chrille skrev:
Nej, det är det som gör att det är så dyrt med skinnställ. Det är ett helvete att hitta röda, vita, svarta och gråa kor. Och det är ändå ingenting mot problemen somman hade på Dainese under mitten på nittio. Lila, cerise och grönt. DE korna var ett helvete att hitta.....

Sorry, kunde inte låta bli. Vet inte svaret på din fråga....

Om man matar korna med karamellfärg då ?

låDan

nybörjare
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
Tackar för svaren,även d oseriösa som lyft tråden

Det är en rätt stor fläck som behöver färgas,men det ska alltså inte vara några problem :tummenupp

Vilken kornstorlek är lämplig o matta ned skinn med och vilket medel gör rent skinn? tri känner jag inte till :confused:
duger förtunning tro?

låDan

nybörjare
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
Har lånat med det hem nu för att testa det,o det sitter som gjutet på min fagra kropp :tummenupp
Det är storlek 56,tvådelat,ej skadat någonstans.
Tog några kort på det och vill gärna höra era åsikter om det,är det snyggt lr fult?
kostar 2500:-

Bifogat

• PICT0178.JPG
    PICT0178.JPG
    119.4 KB · Visningar: 625
  • PICT0180.JPG
    PICT0180.JPG
    111.7 KB · Visningar: 396

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
UrbanTiger skrev:
Tri är nått tritouletylen och påminner väl närmast om aceton fast mindre flyktigt. Borde funka bra med kemisk ren bensin åxå.
För att rugga upp ytan så välj inte för grovt papper bara kanske 120 duger ? Lita på din känsla.

TRI = Trikloretylen = Förbjudet!!! (Fast jävligt bra, som många andra förbjudna saker) :fakta

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
låDan skrev:
Har lånat med det hem nu för att testa det,o det sitter som gjutet på min fagra kropp :tummenupp
Det är storlek 56,tvådelat,ej skadat någonstans.
Tog några kort på det och vill gärna höra era åsikter om det,är det snyggt lr fult?
kostar 2500:-

Jag har ett precs lika dant hemma.
Tyvärr så var dom tvungena att klippa upp det när jag bröt benet så byxorna är bara slamsor.
Dock är jackan hel och fin.
Lust att bara köpa en extra jacka för billig penning?

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Dränk det i olja :D

Ne men det går ju att färga en skinn soffa så det borde funka, gå o snacka med nån möbel nisse eller textil-affär

låDan

nybörjare
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
Sådär gott folk,blev inte så dumt va?

Gjorde rent allt vitt med medföljande rengöringsmedel,mattade ned med 280korn,torkade rent slipdammet med fuktig trasa sen var det bara o måla på med läderfärgen.
gick åt ca 3 burkar à 62kr st o det följde med pensel o då e d målat 2ggr.
Har lite sömmar o dutta i kvar,men visst blev det :tummenupp

Bifogat

• PICT0207.JPG
    PICT0207.JPG
    127.4 KB · Visningar: 708
  • PICT0212.JPG
    PICT0212.JPG
    114.7 KB · Visningar: 495

Jonathan

Guest
låDan skrev:
Sådär gott folk,blev inte så dumt va?

Gjorde rent allt vitt med medföljande rengöringsmedel,mattade ned med 280korn,torkade rent slipdammet med fuktig trasa sen var det bara o måla på med läderfärgen.
gick åt ca 3 burkar à 62kr st o det följde med pensel o då e d målat 2ggr.
Har lite sömmar o dutta i kvar,men visst blev det :tummenupp

Kanonsnyggt!!

Det där stället får vilken tjej som helst på fall :tummenupp

EDIT: Eller jag ändrar mig nog, såg att du körde gammelgixxer :7peta

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...