Toppen eller botten?

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Tjena alla pro-meck-dudes.

Håller på och meckar ihop min hoj med nya moddade toppar från mc-xpress.

Enligt rykten så måste man byta ut cylinderfotspackningarna om man råkat peta cylindrarna ur sin position. Tänkte nämligen att jag skulle försöka ta bort och dit topparna utan att ta bort cylindrarna just för att slippa byta packningar och mecket med att passa in kolvar och kolvringar i cylindrarna igen.

Problemet blev att jag råkade lyfta bakre cylindern en liten bit när de eländiga-svåråtkomliga bultarna (inringade på bilden) mellan topp och cylinder skulle dras åt.

Jaha, det är väl bara att byta cylinderfotspackningarna då kanske ni tycker. Men nu är det så att det tar minst fyra! veckor att få fram nya från Aprilia i Italien. Vill inte vänta så länge. Solen skiner ju.

Är det så att dessa packningar endast går att trycka ihop en gång och sedan är totalt körda eller? Packnings ytorna har inte legat öppna så det lär inte kommit in skräp emellan.

Måste jag skaffa nya???
 

Bifogat

  • toppen2.JPG
    toppen2.JPG
    58.4 KB · Visningar: 153

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Svår fråga. Tvivlar på att nån kan svara helt säkert.

Men låt oss säga så här:
Passerar det vatten eller olja genom dessa packningar? I så fall byter du ut dom till nya fräscha om du vill vara på säkra sidan.
That´s it.

Går det inte att få tag på nya packningar nån annanstans? Du vet det där som dom kallar för Internet? :))

Tillverka packningar? Om det är rena papperspackningar så brukar det ju inte vara några problem. Men det vill till att du får rätt tjocklek på packningarna (vilket inte nödvändigtvis betyder samma tjocklek som de gamla).
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Lägg lite packningsmassa så funkar det nog och köp en Honda nästa gång så slipper du vänta såå länge på delar!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Buster skrev:
Tjena alla pro-meck-dudes.

Håller på och meckar ihop min hoj med nya moddade toppar från mc-xpress.

Enligt rykten så måste man byta ut cylinderfotspackningarna om man råkat peta cylindrarna ur sin position. Tänkte nämligen att jag skulle försöka ta bort och dit topparna utan att ta bort cylindrarna just för att slippa byta packningar och mecket med att passa in kolvar och kolvringar i cylindrarna igen.

Problemet blev att jag råkade lyfta bakre cylindern en liten bit när de eländiga-svåråtkomliga bultarna (inringade på bilden) mellan topp och cylinder skulle dras åt.

Jaha, det är väl bara att byta cylinderfotspackningarna då kanske ni tycker. Men nu är det så att det tar minst fyra! veckor att få fram nya från Aprilia i Italien. Vill inte vänta så länge. Solen skiner ju.

Är det så att dessa packningar endast går att trycka ihop en gång och sedan är totalt körda eller? Packnings ytorna har inte legat öppna så det lär inte kommit in skräp emellan.

Måste jag skaffa nya???
Kör så det ryker, borde inte vara några problem om dom är kassa så lär du märka det
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Robban_C skrev:
Passerar det vatten eller olja genom dessa packningar?

Går det inte att få tag på nya packningar nån annanstans? Du vet det där som dom kallar för Internet? :))

Tillverka packningar?

Det passerar både olja och vatten. Plåtpackningar är det så det går inte att klippa ur från mjölkkartongen.

Har ringt runt till alla möjliga, åf och andra, letat på nätet osv.
Är det någon här som sitter och håller på ett par så skicka hit, pronto!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Är det inte bara att ta med sig packningen till nån firma som kan knyckla ihop en likadan ur plåt?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
cRoC skrev:
Är det inte bara att ta med sig packningen till nån firma som kan knyckla ihop en likadan ur plåt?
Nu gissar jag men jag antar att han menar en plåtförstärkt packning.
Dom är svårare att reporoducera.

Då tar vi plan B:
Gör som Mr. Dante skrev, packningsmassa. Men satsa på bra packningsmassa, ex vis Permatex. Satsa också på att noggrannt dra topparna rätt hårt, dvs antingen:
*I överkant på det spann som är angivet i boken. Med spann menas givetvis att du ska dra med 80 Nm om det står 75-80Nm (fiktivt exempel).
Eller:
*Så hårt som skruvarna är dimensionerade (slå upp i en handbok för verkstadsindustri (menar inte verkstadshandboken) ). Riskabel metod eftersom vi inte vet hur bra gängorna sitter i godset.

Jag skulle nog gå på alternativ 1.

Har du sökt utomlands efter packningarna?
Borde ju gå att få fram nån annanstans ifrån.

Dessa jä*la italienare!
Så här går det oftast till när de ska göra nåt:
Konstruktörerna och formgivarna släpps fria och åstadkommer nåt med potential att slå världen med häpnad. Sen får ekonomerna alldeles för stor makt och ser till att det där braiga inte är så bra längre (verkar som om MC-tillverkarna inte är lika hårt drabbade av ekonomerna som biltillverkarna (ex vis Fiat och Alfa) ). Resultatet blir halvbra och sen förstör man det slutligt genom att addera en närmast katastrofal reservdelsförsörjning och en akut motvilja mot det engelska språket.

Jaja, jag tror egentligen att en Aprilia är en kanonhoj men ville bara skriva av mig lite. Och jag vet att japsen suger i många aspekter också.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Cylinderfotspackning

I Rotaxmanualen står det inget om byte utav cylinderfotspackningen för att den har varit lös.

Varje packning som skall bytas vid återmontering står listad (den enda som står listad är topplockspacknignen). Iofs kan de ha missat å lista cylinderfotspackningen. Sid 6-15

Däremot skall man kleta loctite 574 på vevhuset där packingen skall sitta.
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Robban_C skrev:
Nu gissar jag men jag antar att han menar en plåtförstärkt packning.

Gör som Mr. Dante skrev, packningsmassa.

Har du sökt utomlands efter packningarna?
Borde ju gå att få fram nån annanstans ifrån.
Stämmer bra med plåtförstärkt packning.
Letat i Danmark (Aprilia Importören är dansk, TMP) och i England.
Packningsmassa inhandlad => Vamos a la garage.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Robban_C skrev:
katastrofal reservdelsförsörjning och en akut motvilja mot det engelska språket.

Jag kan intyga. Har väntat på en sidokåpa till min ducce i tre veckor nu. Det kommer nog nästa vecka säger dom hela tiden på verkstan.
Likadant varje gång. I vintras fick jag vänta i 1½ månad för att få en ny växelpedal och när den kom ville han ha 700 för den. Men vafan sa jag du ja ju 300 när jag beställde den. Fick den för 400, men det krånglar fan jämt!
 

Coola Ola

Guest
yonsson skrev:
Jag kan intyga. Har väntat på en sidokåpa till min ducce i tre veckor nu. Det kommer nog nästa vecka säger dom hela tiden på verkstan.
Likadant varje gång. I vintras fick jag vänta i 1½ månad för att få en ny växelpedal och när den kom ville han ha 700 för den. Men vafan sa jag du ja ju 300 när jag beställde den. Fick den för 400, men det krånglar fan jämt!

Mycket av problemen kan ju ligga hos distributören också. När jag beställde nya delar till min CCM (brittisk) via den skandinaviska generalagenten så fick jag vänta 2,5 månader på att få några av de delar jag beställt (varav en vital del dessutom var till fel årsmodell). När jag sedan beställde från en handlare i England tog det två veckor från beställning.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Robban_C skrev:
Konstruktörerna och formgivarna släpps fria och åstadkommer nåt med potential att slå världen med häpnad. Sen får ekonomerna alldeles för stor makt och ser till att det där braiga inte är så bra längre (verkar som om MC-tillverkarna inte är lika hårt drabbade av ekonomerna som biltillverkarna (ex vis Fiat och Alfa) ).

:lol

Du skulle bara veta hur det är i bilbranschen Robban... Shit-pomfritt säger jag bara.

Ang. täta, så måste jag säga att jag har chansat ett ohyggligt antal ggr med tätningsmassa och det har funkat oförskämt bra. Om alternativet är att hojen står, så kan man lika gärna chansa -och som sagt, enligt min erfarenhet så funkar det oftast (om man gör det så seriöst som möjligt med givna förutsättningar).

/J
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top