kn-filter!

superbeast

2-fast-4-you
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
R1-98,ktm exc 450-04
hallo!har en R1-98 med BOS slipon å nu funderar ja på att köpa ett kn-filter,hojen har orginal bestyckning nu,behöver ja bestycka om vid montering av kn-filtret :confused: eller ska ja köpa dynojetkit o bänka åzå eller vad ska ja göra :va har inte så mycke slantar just nu så inte så sugen på att dynojetta :( men det kanske är ända alternativet :rolleyes:!

Legenden

Zai Jien!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Det som går att stunta på!
superbeast skrev:
hallo!har en R1-98 med BOS slipon å nu funderar ja på att köpa ett kn-filter,hojen har orginal bestyckning nu,behöver ja bestycka om vid montering av kn-filtret :confused: eller ska ja köpa dynojetkit o bänka åzå eller vad ska ja göra :va har inte så mycke slantar just nu så inte så sugen på att dynojetta :( men det kanske är ända alternativet :rolleyes:!

Tja Henke!!
Om du ska få ut nått av kn-filtret så bör du ju bestycka om den..
Dynojetta likaså så klart.. Annars så lär d ju inte märka nån större skillnad, eller t.o.m sämre klös på mellanregister möjligen.
Vet att det e dyrt. Ska ju göra det inom nån vecka när det nya 4-1 röret kommer..
Då blir det ju kn-filter här med.. Men det är det ju värt även för dej!!! :yoparty

superbeast

2-fast-4-you
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
R1-98,ktm exc 450-04
Legenden skrev:
Tja Henke!!
Om du ska få ut nått av kn-filtret så bör du ju bestycka om den..
Dynojetta likaså så klart.. Annars så lär d ju inte märka nån större skillnad, eller t.o.m sämre klös på mellanregister möjligen.
Vet att det e dyrt. Ska ju göra det inom nån vecka när det nya 4-1 röret kommer..
Då blir det ju kn-filter här med.. Men det är det ju värt även för dej!!! :yoparty
tjena!!tja,är inte effektökning i första hand ja ä ute efter utan ett bra filter som man kan tvätta å använda igen!ett vanligt filter går ju på ca 250 spänn så man tjänar ju in det :tungan det ja ä lite orolig för ä ju att den ska gå snålt om ja inte gör det,för då kan det ju bli dyrt :gnissla,vill ju självklart inte att den ska gå sämre heller!!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Annars är det ju bara att du laborerar med lite munstycken, det är ju den billigaste lösningen. Injustering i bänk kostar 2000-3000kr, känns kanske inte värt det för ett par kn-filter? :(

lpdata

Hayabusa
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Hayabusa RX-1...Lynx 550-08
Jag gjorde samma sak på min GSXR1100 och efter det gick den otroligt dåligt. Åkte då till Roger på Reem Racing i Sunnanå och fick den injusterad.
När jag kom dit hade jag 74hkr på bakhjulet och efter 3tim åkte jag därifrån med 123hkr på bakjhulet :hihi så att kosta på en bänkning efter att monterat system och KN-filter tycker jag är väl investerade pengar.

//Lasse

cRoC skrev:
Annars är det ju bara att du laborerar med lite munstycken, det är ju den billigaste lösningen. Injustering i bänk kostar 2000-3000kr, känns kanske inte värt det för ett par kn-filter? :(

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
lpdata skrev:
Jag gjorde samma sak på min GSXR1100 och efter det gick den otroligt dåligt. Åkte då till Roger på Reem Racing i Sunnanå och fick den injusterad.
När jag kom dit hade jag 74hkr på bakhjulet och efter 3tim åkte jag därifrån med 123hkr på bakjhulet :hihi så att kosta på en bänkning efter att monterat system och KN-filter tycker jag är väl investerade pengar.

//Lasse

Hahah :tummenupp Ja är det helsystem på hojen tycker jag också det är värt de, men han har ju bara slipon..

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Vad exakt innebär dynojet, nån som kan förklara?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
PacMan skrev:
Vad exakt innebär dynojet, nån som kan förklara?

Det är ett bestyckningspaket från företaget dynojet som innehåller nålar, munstycken osv.
Man får samma effekt av att laborera med munstycken själv, och betydligt billigare.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
lpdata skrev:

//Lasse
Undrar hur många som har baktrimmat sina hojar?
Vägverket behöver inte effektbegränsa några hojar, det gör
ägarna själva med kn-filter och annat bjäfs som säljs :D

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cRoC skrev:
Det är ett bestyckningspaket från företaget dynojet som innehåller nålar, munstycken osv.
Man får samma effekt av att laborera med munstycken själv, och betydligt billigare.

Ok....e det nån skillnad på munstycken å grejer i detta paket jämfört med "vanliga"?

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Låt mig poängtera en sak gällande luftfilter:
Det pratades ovan om "ett bra luftfilter". Köp då ett original eller liknande. Sportfiltrena flödar något bättre men det finns ju en anledning till att de flödar bättre. Håll upp filtret mot ljuset så ser ni varför det flödar bättre.
Slutsatsen är alltså att ett bra filter sett ur reningssynpunkt är ett original eller åtminstone ett pappersfilter, vem som än tillverkat det.

Och sen fattar jag inte varför det är så poppis att montera KN eller liknande filter och förvärra situationen ytterligare genom att ignorera inoljning och skötsel av filtret. Då kan man i stort sett lika gärna åka utan filter.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
BMW R90s skrev:
Undrar hur många som har baktrimmat sina hojar?
Vägverket behöver inte effektbegränsa några hojar, det gör
ägarna själva med kn-filter och annat bjäfs som säljs :D
:tummenupp
Och fulmekning etc.
Det som Bumse (och jag) menar är att en massa blingbling i sig inte gör att knarren går fortare. Grejerna måste sättas ihop och justeras in rätt också. Annars är risken stor att man sumpar effekt istället. Eller sumpar mellanregister med bibehållen (ej ökad) toppeffekt. Resultatet är då att kontrasten mellan vekare mellanregister och ordinarie toppeffekt gör att den känns vassare.

PacMan:
Munstycken är munstycken vem som än säljer dom. Och jag törs nästan sätta mitt huvud på att de tillverkas på samma ställe.
Ett dynojetkit kan möjligen innehålla lite extra tips om ex vis nålhöj etc. Dessutom kan de innehålla (beroende på hoj) idéer om borrning av hål som styr trottlarnas lyfthastighet etc. Detta kan då (i bästa fall) ge något snabbare gassvar men med risk för orolig gång pga instabila trottlar. Dessutom slits instabila trottlar (och förgasarhusen) i förtid.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cRoC skrev:
Nej, såvitt jag vet är det ingen skillnad, bara dyrare :)

Kollade lite på dynojet.com och det verkar finnas lite olika kit, och en del är visst justerbara oxo.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cRoC skrev:
Menar du justerbara munstycken och sånt? Måste kika jag också :D

Här t.ex.:

"Stage 1 Kits
Intended for motorcycles with a stock engine using the stock airbox, air filter and stock pipe. Stage 1 kits are fully adjustable to allow the use of a well designed aftermarket pipes and stock replacement air filters like K&N. Stage 1 kits are designed to improve throttle response and driveability and in most cases power increases of approximately 5% throughout the entire power range can be achieved.
"

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...