Sjukt samhälle

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag kommer snart sluta på mitt arbete, ej frivilligt. Jag har 10 veckors sparad semester och jag kommer få en ganska bra slant. Kan någon förklara rimligheten i att den slanten kommer beskattas som inkomst. Jag har ju jobbat, uppenbarligen mer än vad jag behöver, och betalat skatt på inkomsten. De pengar jag får nu är ju ingen inkomst utan en ersättning för att jag arbetat in semester som jag nu aldrig får möjligheten att ta ut. Alltså tar staten halva min semester... Och så klagar Sverige på att annan makt tvångsannekterar egendom, vad fan gör fettot Persson då?

När jag blir stor ska jag instifta ett pris som kommer delas ut årligen till alla skattesmitare.

adl

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
FZ 750 -89, skrapad, tappad, tejpad... Dessutom startar den inte!
Med din logik skall jag alltså inte betala någon skatt under min semester?

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Markus skrev:
Jag kommer snart sluta på mitt arbete, ej frivilligt. Jag har 10 veckors sparad semester .

Semesterersättningen är till, som lön,för att du på din arbetsgivares bekostnad skall vila upp dig inför nya stora insatser under nästa år..
Visst skall du pröjsa skatt - it's the law, man!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kahobe skrev:
Semesterersättningen är till, som lön,för att du på din arbetsgivares bekostnad skall vila upp dig inför nya stora insatser under nästa år..
Visst skall du pröjsa skatt - it's the law, man!

Om jag har tre veckor semester och tar ut tre veckor semester så får jag också tre veckor semester.

Om jag däremot har tre veckor semester och tar ut det i pengar så får jag 1.5 veckors semester.

It's a fact man!

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Jag kommer snart sluta på mitt arbete, ej frivilligt. Jag har 10 veckors sparad semester och jag kommer få en ganska bra slant. Kan någon förklara rimligheten i att den slanten kommer beskattas som inkomst. Jag har ju jobbat, uppenbarligen mer än vad jag behöver, och betalat skatt på inkomsten. De pengar jag får nu är ju ingen inkomst utan en ersättning för att jag arbetat in semester som jag nu aldrig får möjligheten att ta ut. Alltså tar staten halva min semester... Och så klagar Sverige på att annan makt tvångsannekterar egendom, vad fan gör fettot Persson då?

När jag blir stor ska jag instifta ett pris som kommer delas ut årligen till alla skattesmitare.

Utan att vara skatteexpert på något sätt, men är inte din semesterinkomst och semesterersättning pengar som är av dig redan inarbetad men ej erhållen inkomst? Isåfall så är det bara beskattning as usual.

gladh

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
gladh skrev:
Utan att vara skatteexpert på något sätt, men är inte din semesterinkomst och semesterersättning pengar som är av dig redan inarbetad men ej erhållen inkomst? Isåfall så är det bara beskattning as usual.

gladh

Jo, det stämmer men jag ifrågasätter rimligheten i att:

A) Man har 1 veckas semester inarbetad, väljer att ta ut den i ledighet - och får därmed 1 veckas ledighet

B) Man har 1 veckas semester inarbetad, väljer :confused: att ta ut den i pengar - och får därmed 3.5 dagars "ledighet"

Varför gör de så här mot mig? Ser faktiskt ingen principiell skillnad mellan detta och lite annekteringar här och där, allt i demokratins namn.

adl

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
FZ 750 -89, skrapad, tappad, tejpad... Dessutom startar den inte!
Markus skrev:
Om jag har tre veckor semester och tar ut tre veckor semester så får jag också tre veckor semester.

Om jag däremot har tre veckor semester och tar ut det i pengar så får jag 1.5 veckors semester.

Du har en poäng där...
Å andra sidan får du ut precis lika mycket pengar som om du skulle haft semster i tre veckor eller hur?
Fast jag förstår att det känns ruttet.

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda VFR800FI -98
Markus skrev:

It's a fact man!

Nej riktigt så är det inte Markus. Du skattar ju på semesterersättningen och semesterlönen i vanligt fall också. Pengarna du får ut nu är ju samma som den ersättning som du fått om du tagit ut semestern i tid. Iofs kan ju tio veckor bli mycket pengar och du kan få en högre skattesats än du har i vanliga fall så då kan man ju torska på engångsbelopp av den storleken. Men annars så ser jag inga problem i det.
/Joel

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det fina i den kommunistiska kråksången är att du får skatta ersättningen som engångsbelopp, cirka 52% skatt. Det är häftigt att betala skatt.

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Markus, är du med på att starta en revolution mot Göran P?

Fick mina skattepapper här om dagen, fan i helvete vad mycket pengar som försvinner in i dessa svarta hål! :huvet

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
joelwideqvist skrev:
Nej riktigt så är det inte Markus. Du skattar ju på semesterersättningen och semesterlönen i vanligt fall också. Pengarna du får ut nu är ju samma som den ersättning som du fått om du tagit ut semestern i tid. Iofs kan ju tio veckor bli mycket pengar och du kan få en högre skattesats än du har i vanliga fall så då kan man ju torska på engångsbelopp av den storleken. Men annars så ser jag inga problem i det.
/Joel

Se mitt A/B exempel, så ser jag på det hela. Visst skattar man på semesterlönen men inte på semestern. Det borde vara skillnad på semesterlön och semesterersättning.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
valmers skrev:
Det fina i den kommunistiska kråksången är att du får skatta ersättningen som engångsbelopp, cirka 52% skatt. Det är häftigt att betala skatt.

Ja, jag försökte dela upp skiten men personaltanten sa nej. Visserligen får jag tillbaka mellanskillnaden - i december 2005...
Avgångsvederlag däremot, det blir en annan skattetabell.

mossen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2003
Hoj
Hornet
Jag får ingen semesterersättning från min arbetsgivare (litet AB, 3 personer) är det lag på detta?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Du får allt motivera bättre varför dessa pengar skulle vara skattefria, det är inte helt lätt att hänga med i tankegångarna.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Markus skrev:
Se mitt A/B exempel, så ser jag på det hela. Visst skattar man på semesterlönen men inte på semestern. Det borde vara skillnad på semesterlön och semesterersättning.
Hur löser vi det här då? Vill du betala skatt för dina lediga dagar också? Skulle kunna funka så här, för varje semesterdag du tar ut måste du jobba åt kommunen en dag - självklart utan ersättning. Det finns kanske andra sätt med detta ger i alla fall neutralitet mellan att ta ut sin semester i pengar eller i ledighet.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
valmers skrev:
Rätt att det kan vara 52 % på engångsbelopp, observera att detta är preliminärskatt. MEN, man skattar baserat på vad man deklarerat, dvs ett år sammantaget. Har man betalat för mycket får man tillbaka och vice versa. Ta en skattetabell, jmf två månadsbelop exvis 25000 och 27000, kolla vad totalsumman i skatt blir för båda, kolla mellanskillnaden i bruttolön alltså 2000*12=24000 och se vad engångsbeloppet skulle bli. Skulle förvåna mig om det diffar speciellt mycket. Har att göra med brytgränser, kommunalskatt och statliga skatten. Tyvärr har nog RSV rätt...
/Hasse

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Henkka skrev:
Markus, är du med på att starta en revolution mot Göran P?

Bara om den är väpnad... Demokrati är för pussys. Håller på med en uniform, i äkta sydamerikanskt snitt. :rofl

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln