Skjutsning på 125or...

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Tjena

Har gått och funderat lite över dethär med skjutsning, idag ringde vi till polisen... Han höll med, reglerna är helt sjuka... :dummer

När man är mellan 16-18 år får man inte skjussa, göra man det så blir det böter, mellan 600 och 800 sa han, samma sak till passageraren, det registreras att man åkt dit för det så åker man dit fler gånger kan man mista körkortet.

Vad jag hört här på forumet är det 300 kr var och att man kan åka dit hur många gånger som helst, vem har rätt??

Någon som vet varför man INTE får skjussa?? Sjukt.
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Man får köra med passagerare på moped utan utbildning, men med 125a + utbildning är det nej... :kocko :va
 

Kimze

?
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Malmö
Hoj
På gång
Det handlar om att du precis fått kortet och fortfarande kanske är rätt osäker förare så resonerade VV när jag skrev ett brev till dem, det är ändå en annan sak att köra med någon där bak.
Sedan är det 300 spänn i böter vad jag vet iallfall, jag fick det när jag åkte bakpå min polare
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Givetvis har väl konstapeln rätt? Menar han 600/800 per person?! Då tänker inte jag skjutsa.. Ja det är lite wierd, men det är väl att när man är 16 är man såpass "omogen" att man inte ska riskera nån annans liv (det gör man ju visserligen i vilket fall, men risken är större om nån sitter bakpå). Kan det annars vara så att man måste vara 18 för att få ansvaret för personen?
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Henkka skrev:
Man får köra med passagerare på moped utan utbildning, men med 125a + utbildning är det nej... :kocko :va

Dessutom är du ett år äldre, lite förståndigare, hojen är säkrare att skussa på, bättre byggd för det... Att det går snabbare tycker jag mest är skitsnack, det är ju skitjobbigt och svårt att skussa på moppe när man bli uttryckt i vägkanten av alla bilar som ska om hela tiden...

Sjuka regler, fattar inte varför dom inte bara kan ändra dom, ska vi gör protestlista?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Undrar om det verkligen kan hjälpa med en protestlista.. Lägg upp en tråd i mc-relaterat isf..
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Kimze skrev:
Det handlar om att du precis fått kortet och fortfarande kanske är rätt osäker förare så resonerade VV när jag skrev ett brev till dem, det är ändå en annan sak att köra med någon där bak.
Sedan är det 300 spänn i böter vad jag vet iallfall, jag fick det när jag åkte bakpå min polare

Sjukt, ligger ingen logik i det, hur mogen förare är man den dagen man fyllt 15 och man kan ta närmaste moppe och skussa på, helt lagligt? Och osäker som förare, då borde väll ingen få skussa under sin prövotid, eller de 2 närmaste åren på hojen eller så?

Åkte du dit på 125??? Jäklar, har aldrig tidigare hört nån som gjort det!
 

Kimze

?
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Malmö
Hoj
På gång
NSR_Martin skrev:
Sjukt, ligger ingen logik i det, hur mogen förare är man den dagen man fyllt 15 och man kan ta närmaste moppe och skussa på, helt lagligt? Och osäker som förare, då borde väll ingen få skussa under sin prövotid, eller de 2 närmaste åren på hojen eller så?

Åkte du dit på 125??? Jäklar, har aldrig tidigare hört nån som gjort det!


jepp :/
polisen var väll grinig och inte fått något av frugan där hemma.
Polisen här i skåne iallafall i Trelleborg är redigt noga med att kolla vilka som glider runt på 125a hur gamla dem är och om dem har kort
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
cRoC skrev:
Givetvis har väl konstapeln rätt? Menar han 600/800 per person?! Då tänker inte jag skjutsa.. Ja det är lite wierd, men det är väl att när man är 16 är man såpass "omogen" att man inte ska riskera nån annans liv (det gör man ju visserligen i vilket fall, men risken är större om nån sitter bakpå). Kan det annars vara så att man måste vara 18 för att få ansvaret för personen?

Mopeder får man skussa på... :kocko :mad: :4skrika
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Kimze skrev:
jepp :/
polisen var väll grinig och inte fått något av frugan där hemma.
Polisen här i skåne är redigt noga med att kolla vilka som glider runt på 125a hur gamla dem är och om dem har kort

Okej, så 300 i böter, men han som körde fick väll behålla körkortet??
 

Kimze

?
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Malmö
Hoj
På gång
NSR_Martin skrev:
Okej, så 300 i böter, men han som körde fick väll behålla körkortet??

jaja inga problemos dem kan inte dra kortet för att skjutsa tydligen bara ge böter och tillsägelse.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Kimze skrev:
jaja inga problemos dem kan inte dra kortet för att skjutsa tydligen bara ge böter och tillsägelse.
Okej... :gnissla
Registrerades det till länsstyrelsen då? DVS, gör det nått om han åker dit för det fler gånger?
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
nicke skrev:
har ni inte tagit körkort eller?!.. det står tillochmed i körkortsboken att "upprepande trafiköverträdelser medbringar körkorts indragning"!

Jo, klart vi har, det är därför vi släppt och glömt bort allt va regler och filplasering och sån skit heter :D

Men då är frågan, ska man skussa eller inte, nån som blivit stoppad MED skjuss UTAN att få några böter elller så?
 

Solid snake

Guest
Det är knappt lönt o skjussa, hojen blir så slö när man e van vid att köra själv. :brinnerup
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Kimze skrev:
nej inga rapporter någonstans
:tummenupp
Tur för dig! EDIT: han som körde...
Men är du helt säker? va inte polisen snäll eller nått? för han vi ringde idag så ska det ju registreras hos länstyrelsen...
 

Kimze

?
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Malmö
Hoj
På gång
NSR_Martin skrev:
:tummenupp
Tur för dig! EDIT: han som körde...
Men är du helt säker? va inte polisen snäll eller nått? för han vi ringde idag så ska det ju registreras hos länstyrelsen...

Har ingen aning om han var snäll eller inte men min fassa är polis och han säger att oftast bryr dem sig inte för det är inte lönt att sitta och jaga smågrabbarna som skjutsar för ynka böter, dem har viktigare saker för sig.
Men det finns poliser till allt, alla kan inte vara snälla och trevliga
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
cRoC skrev:
Givetvis har väl konstapeln rätt? Menar han 600/800 per person?! Då tänker inte jag skjutsa.. Ja det är lite wierd, men det är väl att när man är 16 är man såpass "omogen" att man inte ska riskera nån annans liv (det gör man ju visserligen i vilket fall, men risken är större om nån sitter bakpå). Kan det annars vara så att man måste vara 18 för att få ansvaret för personen?

Hur mogna är 15 åringar på deras vepsor som toppar 90 då? :3freak
 

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR 900RR Fighter
i finland får man skjutsa ändå från första dagen som man har A1 kortet :D
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top