Motardprojekt

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Malmö
Hoj
ktm 640
Tjabba. Tobbe heter jag och här är lite bilder på min bike.



Saken är den att jag köpt motardfälgar till den, Husabergkitt. Framhjul och distanser till bromsok och fälg är lungt. Med bakhjulet är det dock värre. Har lite svårt att få plats med bakbromsen. Der saknas några mm. Känns lite surt att börja kapa på bromsen och bromsfästet i svingen. Några tips?

Har även hört att det finns nissar som kör utan bakbroms, men det är väl inte att rekomendera?

// tobbe
 

Bifogat

  • PICT2794.JPG
    PICT2794.JPG
    72.8 KB · Visningar: 318
  • PICT2795.JPG
    PICT2795.JPG
    77.4 KB · Visningar: 289
  • PICT2796.JPG
    PICT2796.JPG
    94 KB · Visningar: 234
  • PICT2799.JPG
    PICT2799.JPG
    54.5 KB · Visningar: 195
  • PICT2801.JPG
    PICT2801.JPG
    93.2 KB · Visningar: 303

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
TTR skrev:
Tjabba. Tobbe heter jag och här är lite bilder på min bike.



Saken är den att jag köpt motardfälgar till den, Husabergkitt. Framhjul och distanser till bromsok och fälg är lungt. Med bakhjulet är det dock värre. Har lite svårt att få plats med bakbromsen. Der saknas några mm. Känns lite surt att börja kapa på bromsen och bromsfästet i svingen. Några tips?

Har även hört att det finns nissar som kör utan bakbroms, men det är väl inte att rekomendera?

// tobbe

Vars exakt saknas det mm.... Tar den i fälgen?
 

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Malmö
Hoj
ktm 640
Kostet78 skrev:
Vars exakt saknas det mm.... Tar den i fälgen?

Hade svingen varit lite bredare (över hjulaxeln räknat) så hade det fått plats. Fälgen får plats utan problem men sen ska bromsen också klämmas in och den är ca 20-25mm bred, och den platsen finns inte.

// tobbe
 

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Spenaten
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
TTR skrev:
Hade svingen varit lite bredare (över hjulaxeln räknat) så hade det fått plats. Fälgen får plats utan problem men sen ska bromsen också klämmas in och den är ca 20-25mm bred, och den platsen finns inte.

// tobbe
Easy-peasy Tobbe!! Hade samma problem på min hoj; fixade med hjälp av svarvad distans samt ny ok-hållare som jag skar till av en bit stålplåt (6,5mm), svetsade plåten på distansen och sen var det klart. Nu glömde jag kolla hur det såg ut på din hoj; vad har du som förhindrar oket från att rotera när du bromsar? Beroende på hur detta är löst kanske det kan bli knöligare eller lättare. Säg till om du inte förstår hur jag menar..
/660
 

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Malmö
Hoj
ktm 640
660 skrev:
Easy-peasy Tobbe!! Hade samma problem på min hoj; fixade med hjälp av svarvad distans samt ny ok-hållare som jag skar till av en bit stålplåt (6,5mm), svetsade plåten på distansen och sen var det klart. Nu glömde jag kolla hur det såg ut på din hoj; vad har du som förhindrar oket från att rotera när du bromsar? Beroende på hur detta är löst kanske det kan bli knöligare eller lättare. Säg till om du inte förstår hur jag menar..
/660

tjabba!

jag ser en solglimt bland molnen. jag kanske får köra motard i sommar.

som du ser på bilden så har jag en skåra i svingen som "stoppar oket"..
du har ingen bild på den plattan du gjort?

// tobbe
 

Schvidja

En cylinder per hoj räcker!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Umeå
Hoj
KTM 625sxc
Sitter bakdrevet i linje med framdrevet och passar skivan i linje med okhållaren ? Om skivan är i linje, om du skulle få dit den, så kan du väl kapa distansen vid drevet istället förutsatt att drevet hamnar rätt. Hamnar inte drevet rätt så får du väl tillverka någon distans bakom drevet.
 

Fox 2

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
kx 125 -04
Vad betalade du för kittet, har funderar på att göra likadant med min kx 125 -04. Passade framhjulet rakt av eller behövde du göra några ombyggnationer där? Angåede bakbskivan, se först till att dreven ligger i linje och sen går det väll att lägga bricker mellan skivbultarna och navet så man får ut skivan lite och kanske får plast med oket och kanske samtidigt bygga nytt fäste till oket.
 

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Malmö
Hoj
ktm 640
Schvidja skrev:
Sitter bakdrevet i linje med framdrevet och passar skivan i linje med okhållaren ? Om skivan är i linje, om du skulle få dit den, så kan du väl kapa distansen vid drevet istället förutsatt att drevet hamnar rätt. Hamnar inte drevet rätt så får du väl tillverka någon distans bakom drevet.

tja!

drevet är i linje, och det går att flytta max 1-2 mm närme svingen. men då får ändå inte bromsen plats. funderar på om man skulle fixa en ny bromsoks hållare bak =)
 

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Malmö
Hoj
ktm 640
Fox 2 skrev:
Vad betalade du för kittet, har funderar på att göra likadant med min kx 125 -04. Passade framhjulet rakt av eller behövde du göra några ombyggnationer där? Angåede bakbskivan, se först till att dreven ligger i linje och sen går det väll att lägga bricker mellan skivbultarna och navet så man får ut skivan lite och kanske får plast med oket och kanske samtidigt bygga nytt fäste till oket.

tja!

kittet gick på 9 papp. billigt tyckte jag =) axeldiameter passande fälgarna är 26, jag har 15. så det blir andra distanser där, men hjulet passar fint på bredden. måste bara fixa en distans till frambromsen. blir att mäta lite sen få en gjort på verkstad. känns inte smidigt att lägga brickor mellan nav och skiva. det skulle vara om man fräste bort lite av fälgen men det vill jag inte. vill ju kunna sälja sakerna nån gång. men det blir nog till att bygga ett nytt fäste till bakbromsen också. lite meck men det ska f-n gå.. =)

hoppas du också hittar fina fälgar

// tobbe
 

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Spenaten
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
TTR skrev:
tjabba!

jag ser en solglimt bland molnen. jag kanske får köra motard i sommar.

som du ser på bilden så har jag en skåra i svingen som "stoppar oket"..
du har ingen bild på den plattan du gjort?

// tobbe

Tjohej! Kan tyvärr inte fixa nån bild på mitt bygge, men det som skiljer mitt lik från din hoj är att jag har en "bult" på insidan av svingen som hindrar ok-hållaren från att rotera. Alltså har jag skurit en slits i min hållare så att jag kan dra ur axeln, skruva loss oket från hållaren, dra loss hjulet rakt bakåt och kasta på grus-hjulen på en piss-kvart! Det där fixar du lätt med lite kreativt tänkande.
/660
 

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Malmö
Hoj
ktm 640
här kommer även en bild på framhjulet för er som vill flukta
 

Bifogat

  • PICT2804.jpg
    PICT2804.jpg
    65.4 KB · Visningar: 300

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Malmö
Hoj
ktm 640
Kostet78 skrev:
Hur går det...?? Blir det nån motard??

klart det blir motard.. men mycket mätande och donande för att få grejorna på plats. distansen till frambromsen blir nog det klöddigaste. men det är på väg.... :hihi
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
TTR skrev:
här kommer även en bild på framhjulet för er som vill flukta
Börjar bli jobbigt att se på alla dessa vackra motarder (mycket snyggt :))

Kanske får lätta lite på plånboken och få ut ännu mer körglädje än vad jag redan har :)
Motardkulturen lockar ;D
 

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Malmö
Hoj
ktm 640
Nejvbie skrev:
Börjar bli jobbigt att se på alla dessa vackra motarder (mycket snyggt :))

Kanske får lätta lite på plånboken och få ut ännu mer körglädje än vad jag redan har :)
Motardkulturen lockar ;D

hehe.. tackar.. ska dock bli skönt när det är helt färdigt.. mycket meck är det, men värt mödan är det nog.

inga stora pengar med tanke på att man kan ju sälja grejorna om man inte vill ha dom :banana
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Måste göra ännu ett inlägg..hur får man tag på en sådan platta till bromsoket, för att få in en fetare skiva? göra en egen?! :va
 

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Fox 2 skrev:
Vad betalade du för kittet, har funderar på att göra likadant med min kx 125 -04. Passade framhjulet rakt av eller behövde du göra några ombyggnationer där? Angåede bakbskivan, se först till att dreven ligger i linje och sen går det väll att lägga bricker mellan skivbultarna och navet så man får ut skivan lite och kanske får plast med oket och kanske samtidigt bygga nytt fäste till oket.

Tipset är att ge f-n att bygga motard av en 125:a. Det går inte att köra runt på gatan för då ger den upp efter några veckor och det går inte så fort på bana heller (gocart), för det blir svårt att ligga på rätt växel hela tiden med en så högvarvig motor.

Skulle vara om det fanns fler riktiga (större) motardbanor att köra på, men det finns det ju som bekant inte..

Men det är ju bara vad jag tycker/tror.

Mvh/ C
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top