Byta framdrev: Del 3

sandstream

Guest
Har i två tidigare trådar fått massor av tips och hjälp från diverse SH-besökare angående att byta framdrev på min R750 från 17 till 16 kugg.

Ville bara berätta att jag pga det dåliga vädret i Stockholm igår bestämde mig för att göra ett försök med att byta drevet själv.

Tog bort kåpan över drevet samt kopplingsvajern, satte in ett kvastskaft mellan bakhjulets ena eker och svingen, letade land och rike runt efter hylsa 32, tog i så att det nästan vart brunt i kalingarna och pang sa det så gick kvastskaftet av :(

Insåg då att det behövdes rejälare grejer och byta det trasiga kvastskaftet mot ett gammalt hederligt järnspett. Använde ett gäng kartongbitar för att inte göra några märken på hojen och tog sedan i så att det smakade björnf*tta och vips så lossnade bulten som höll drevet.

Av med drevet och på med det nya och sedan tillbaka med allt som skruvats bort. Tog väl allt som allt ca 1½ timme och det som återstår nu är bara att spänna kedjan (måste köpa en 36 hylsa bara).

Med denna tråd vill jag bara uppmana er som precis som jag är lite tveksam inför att börja riva och meka själv: Gör det! Det är inte så svårt om man håller sig till de enklare grejerna och det finns massor av kunnigt folk på SH som hjälper till med tips!

Stort tack till alla som kommit med tips! :Bugar :tummenupp
 

Bifogat

  • framdrevskapan_av.jpg
    framdrevskapan_av.jpg
    98.4 KB · Visningar: 186
Last edited:

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
sandstream71 skrev:
Har i två tidigare trådar fått massor av tips och hjälp från diverse SH-besökare angående att byta framdrev på min R750 från 17 till 16 kugg.

Ville bara berätta att jag pga det dåliga vädret i Stockholm igår bestämde mig för att göra ett försök med att byta drevet själv.

Med denna tråd vill jag bara uppmana er som precis som jag är lite tveksam inför att börja riva och meka själv: Gör det! Det är inte så svårt om man håller sig till de enklare grejerna och det finns massor av kunnigt folk på SH som hjälper till med tips!

Stort tack till alla som kommit med tips! :Bugar :tummenupp



Snyggt.. du ser de är inte så svårt.. Man måste prova först sen märker man om de inte går... :tungan
 

sandstream

Guest
Plelle skrev:
Man måste prova först sen märker man om de inte går... :tungan

Precis! :D

Sen känns det extra bra att veta att man sparat 650:- :) (DinMc:s pris för bytet)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top