Förare av 125:or!?

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
[edit 2]Förare av 125:or!?

Hur är det egentligen med uppfattningen vad beträffar personlig skyddsutrustning bland de som kör 125:eek:r? :confused:
Bor i Malmö och här verkar den allmäna uppfattningen vara att kör man lätt hoj blir man inte skadad om man smäller, blir påkörd etc, etc. :kocko :kocko

Det är inte bara en förare på 125:a som kör i jeans och långärmad tröja. :dummer
Det är ca 75% och det är ju ganska tragiskt att se att de inte värnar om sina lekamen mer. Kanske är det så att pengarna bara räcker till en hoj och därför tummar man på "säkerheten".
Själv skulle jag ALDRIG få för mig att köra utan komplett utrustning, det gäller även om jag bara ska till journissen på hörnet för att köpa mjölk.
Det finns ju andra i trafiken på 4 hjul som inte är lika "försiktiga och duktiga" :tummenupp som jag...

Vad tycker ni andra??

Märk väl att jag inte drar ALLA över samma kam...

[EDIT!!]
Anledningen till att jag undrar är att min farsa kör ambulans och har gjort det i en herrans massa år och man blir mörkrädd nar han berättar var han ibland är ute och hämtar. Hans smeknamn har blivit "Bosse köttbärgare" av någon konstig anledning...

[EDIT 2]
Detta gäller såklart även förare av customhojar och alla andra hojar också

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Nej vad ska man säga.. Taskig uppväxt :hihi

Dåligt omdöme och ont om pengar. Prioriterar fel, köper trim och styling istället.. Ack!

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Den enda riktiga "skyddsutrustningen" jag har för tillfället är en ordentlig mc-jacka + ryggplatta, och helmut såklart. Skall köpa byxor med skydd, eller skinnbyxor. Handskar och kängor får duga sålänge. :)

Bättre att tänka på skydd innan än efter.

AddE <TM>

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
f.d. apriliaägare, Bytte den mot ett mellankort
Tror att de flesta inte har ekonomin som tillåter att köpa all skyddsutrustnig.
Jag kör självklart alltid i full mundering :tummenupp Efter att ha sett bilder på folk som vurpat utan skinnställ o.dyl. så blir man lite skakad när man ser skadorna.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Jag tror att det är samma symptom som man kan se bland vuxna på stora hojar, fast litet mer hårddraget. Det finns de som ser på sig själv som *motorcyklister*, och (bl.a.) utrustar sig därefter. Sedan finns det de som bara "kör hoj", om du förstår min distinktion.
Bland sextonåringar är det många som bara ser 125:an som en litet större moped, som i sin tur bara är ett latare alternativ till trampcykel. Dessutom har de sällan koll på sina prioriteringar, vad som är värt att lägga pengar på. Hellre en fräck 125:a och ett fräckt grafikkort till datorn än en fräck 125:a och ett skinnställ. :död

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Kör med full utrustning, alltid :tummenupp

Har iofs testat att kört ner till skolan i jeans, det är ju "bara" 2 km, men aldrig mer, känns ju läskigt att köra utan ordentliga kläder :skrämd

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Jag har oxå funderat på det... Men jag kom väl fram till att dom inte har råd med riktiga grejer.

När mitt eventuella barn når 16 år ska han/hon självklart ha mc-kort. Jag kommer gladeligen betala skyddsutrustningen till honom/henne. Sen skall den användas.

Det är inte många regler jag har klara för mig när det gäller mina eventuella ungar. Men på den punkten har jag klart för mig vad som skall gälla.

Idiotiskt att köra utan riktiga grejer. Oavsett hoj.

/Lucky9

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Full utrusting med ryggskydd ..

fattar inte hur man vågar åka mer än ett varv runt kvarteret utan ordentliga skydd

LalleBalle

Guest
Jag kör med full mundering när jag är ute och kör förutom när jag ska till skolan. Då det inte finns plats för ett helt skinställ i skåpet, så får jag inte plats med jeans under mitt skinställ. Så det blir allt utom byxorna då (2-delatt skinställ). Men när man kör med full mundering så känns allt säkrare och man är inte lika rädd för att vurpa.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ska jag vara riktigt ärlig så orkar jag inte dra på mig skinnställ å allt när man far på morgonen, blir så mycke pyssel å tidsförlust när man kommer fram. Så till viss del förstår jag de som kör så.

Jag kör i skinjackan (överdelen av stället), hjälm, handskar och ett hårdare par byxor. Nånting måste man ju ha om man går omkull men man kör ju lugnare å mer uppmärksammad när man inte har full mundering. De som kör som stulet utan rätt grejjer har jag inte mycket för dock ;)

*Edit*
Och ja, jag har prövat crasha, med den körstil jag har när jag kör utan utrustning så ska det till väldans otur för att det ska bli riktiga skador.

Last edited:

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Vi stod och fick den ålderskrämpan häromdagen, alltså debattater dagens ungdom på moped.

Alltså en EU-moppe får göra 45, dvs den går mycket fortare ändå. Inte kör de med insidan av hjärnan heller. Jag vill inte veta vad som händer om de brakar ikull...

Jag har som du ser en 125a, den är inte reggad ännu, men det kommer när jag fått fart på elsystemet, fram tills dess så står den still. En annan anledning till att jag inte kör är att jag inte har råd med skydd ännu, jag har andra prioriteringer, tex räsercykel att träna på. Men förra helgen skaffades nått nytt att prioritera skydd på, den nya älsklingen heter ZX6R och innan jag sätter mig på den ska jag ha skydd, så enkelt är det. Brorsans skydd är tyvärr några storlekar för små...

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
OlleR6 skrev:
Och ja, jag har prövat crasha, med den körstil jag har när jag kör utan utrustning så ska det till väldans otur för att det ska bli riktiga skador.

Definiera det tack, jag åkte inlines i lördags, ramlade i lite halvhög hastighet, hjälmen sprack, jag fick en kotförskjutning, jag minns inget av själva fallet, bara att jag står på alla fyra och mår djävligt kass, ont överallt och gör allt för att inte spy. Jag fick ligga kvar på sjukhuset över natten till i söndags. Jag mår fortfarande skit efter den vurpan och huvudet känns inte helt hundra, jag måste lägga mig och vila och sådant hela tiden. Hur nacken/ryggen/arslet känns säger vi inget om här...

Så så fort du inte rör dig i gånghastighet så är kroppen oerhört skör...

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Vet inte var alla 125or i Malmö är. Själv har jag bara sett några stycken och där var det skyddsutrustning på vissa men inte alla, precis som det brukar vara.
Men självklart är det bäst om alla alltid kör med skyddsytrustning, det gör ont oavsett om man trillar i 70knyck med en 125a eller 1000ccare.

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
jusst nu har jag bara en gore-tex jacka med inbyggda skydd, och en halv taskig hjälm, men mor har lovat att vi ska åka och fixa lite mer snart + att jag ska hämta en fin hjälm hos farsan nästa gång jag ska ut :) fattar inte heller hur man kan köra utan skydd :confused:
jag har inte hunnit fått eget kort än men skyddsutrustning är väl viktigt ändå? :tummenupp

sandstream

Guest
Tog en mini-sväng i går med mjukisbrallor, gympadojor och en vanlig jacka.
Måste erkänna att det kändes klart otrevligt och att skinnstället ger en skön trygghetskänsla med sitt material och alla skydd.

En annan ska som borde få oss alla att uppmana fler att använda ordentliga skydd är att skadorna minskar och därmed också sjukhuskostnaderna. Vem vet, om alla körde med skydd kanske Göran Persson kunde opereras snabbare :tungan

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag tycker inte det är speciellt för 125-förare. Man ser ju titt som tätt fullstora sporthojar med förare som har mer eller mindre dålig klädsel.

Belv förra sommaren omkörd på E20 av några sporthojar en kväll. Flera av dom åkte i jeans och skinnjacka.
Jag höll själv vid detta tillfälle en god bit över 200 (240? minns inte exakt).

Jaja, jag åkte fort. Mycket fort. Olagligt fort med mer. Men jag hade åtminstone allt skydd man kan tänka sig utom ryggskydd.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
CalleE skrev:
Definiera det tack, jag åkte inlines i lördags, ramlade i lite halvhög hastighet, hjälmen sprack, jag fick en kotförskjutning, jag minns inget av själva fallet, bara att jag står på alla fyra och mår djävligt kass, ont överallt och gör allt för att inte spy. Jag fick ligga kvar på sjukhuset över natten till i söndags. Jag mår fortfarande skit efter den vurpan och huvudet känns inte helt hundra, jag måste lägga mig och vila och sådant hela tiden. Hur nacken/ryggen/arslet känns säger vi inget om här...

Så så fort du inte rör dig i gånghastighet så är kroppen oerhört skör...
Jag kanske har haft otroligt tur eller något, jag kör även hoj utan dubb på vintern (RD125 bland annat) så änså länge har jag inte hittat av nån halkfläck på sommaren å gått omkull, annars brukar jag hinna bromsa ner ordentligt innan man går omkull. Kör väl ungefär lika som på vintern när jag kör utan riktiga skydd. Kör hellre slött än att behöva bära runt på ett skinställ 8 timmar om dagen.

Sen kan det ju ha å göra med att jag inte väger nånting nästan, krossas inte av mig själv när jag går omkull ;)

peter_n

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2003
Hoj
SV 650s
Jag klotade för två veckor sedan i 60.
Bröt nyckelbenet. Skinnstället förstört. Hojen ser hemsk ut.
Men jag överlevde.

Ha alltid helställ hjälm hanskar stövlar ryggskydd!!!!!!!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept