Byta framdrev: Del 4

sandstream

Guest
Har i ett par tidigare trådar fått tips om hur man enklast byter framdrev och lyckades till slut med operationen: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=45874

Nu har jag varit ute och testat och tyvärr så gav det inte alls vad jag hoppats på. Känner ärligt talat ingen skillnad alls mellan de 16 kugg som framdrevet har nu mot de 17 som originaldrevet hade :gråta

Var ute nästan en timme ikväll och jobbade med ettan och tvåan för att få upp den på slangen och på ettan känns det som förut och på tvåan spelar det ingen roll hur mycket jag rycker och sliter, fanstyget verkar ha framhjulet cementerat i asfalten.

Har funderat lite och undrar om det faktum att jag tvingades flytta hjulet bakåt för att spänna kedjan kan ha någon betydelse? 1 cm hit eller dit borde väl inte spela någon roll :va

Vad ska jag göra nu? Byta till 15 kuggar eller kanske byta bakdrev?
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag märkte ganska stor skillnad på min bike när jag gick ner samma dim som du gjort. :va
//Tobbe
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
Tror tyvärr inte det är hojen eller dreven som gör att den inte reser sig. Ut och träna bara. Det ska gå! :)
 

sandstream

Guest
Biifer skrev:
Tror tyvärr inte det är hojen eller dreven som gör att den inte reser sig. Ut och träna bara. Det ska gå! :)

Visst går den upp men det skiljer inget mot tidigare vad jag kan märka.
 

Lidbrandt

utrustad
Gick med
2 Sep 2003
Ort
stockholm
Hoj
Kawa Ztusen
Är det inte så att kedjan och deven både bak o fram måste passa ivarandra för att det ska bli någon skillnad ? Är nåt jag fått för mig, så det kanske blir skillnad när kedjan slitit ner sig lite på drevet....

kanske iaf :3freak
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Du hade nog lite stora förväntningar tror jag. Skillnaden är inte jättestor men den skillnad som blir är till det bättre. Klart du kan dreva ner ännu mer med ett 4 kugg större bakdrev, då får du även fram bakhjulet en bit. Jag tror nog att när man förlänger axelavståndet så tar det ut en del av vinsten med det mindre drevet. Hur mycket däremot är svårt att spekulera i. Nån som har nån erfarenhet?
 

sandstream

Guest
Kreuger: Vad tror du om att korta kedjan för att få fram bakhjulet? Går det att korta den överhuvudtaget? (Kan ingenting om kedjor).

Vad kostar ett bakdrev, cirkus?
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det är inte så att drevet redan var ett 16? På min så hade de redan gått ner en kugge. Annars är det just pga att du fått längre kedja och därigenom flyttat bak bakhjulet som gör att effekten förtas något. Men korta kedjan en till två länkar och se hur det känns.
 

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
jötteborj
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
sandstream71 skrev:
Kreuger: Vad tror du om att korta kedjan för att få fram bakhjulet? Går det att korta den överhuvudtaget? (Kan ingenting om kedjor).

Vad kostar ett bakdrev, cirkus?


jag har lite erfarenheter angående hjulets placering, o kan säga att desto längre bak hjulet sitter desto svårare blir det... några Cm kan göra en hel del.
 

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Ort
08 + 1 813
Hoj
Panigale
sandstream71 skrev:
Har i ett par tidigare trådar fått tips om hur man enklast byter framdrev och lyckades till slut med operationen: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=45874

Nu har jag varit ute och testat och tyvärr så gav det inte alls vad jag hoppats på. Känner ärligt talat ingen skillnad alls mellan de 16 kugg som framdrevet har nu mot de 17 som originaldrevet hade :gråta

Var ute nästan en timme ikväll och jobbade med ettan och tvåan för att få upp den på slangen och på ettan känns det som förut och på tvåan spelar det ingen roll hur mycket jag rycker och sliter, fanstyget verkar ha framhjulet cementerat i asfalten.

Har funderat lite och undrar om det faktum att jag tvingades flytta hjulet bakåt för att spänna kedjan kan ha någon betydelse? 1 cm hit eller dit borde väl inte spela någon roll :va

Vad ska jag göra nu? Byta till 15 kuggar eller kanske byta bakdrev?

huh? låter konstigt, min 600 lyfter iaf på 1:an vid bara gaspådrag med 16 fram... iofs TRE moddad, vet inte riktigt hur mkt det spelar in men låter konstigt att din 750 inte skulle göra det
 

sandstream

Guest
semper skrev:
huh? låter konstigt, min 600 lyfter iaf på 1:an vid bara gaspådrag med 16 fram... iofs TRE moddad, vet inte riktigt hur mkt det spelar in men låter konstigt att din 750 inte skulle göra det

Vad ger en sån moddning?
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Ett bakdrev till din kostar 279 kr på Lelles i Uppsala. Det är ju fortfarande inga stora pengar så jag tror nog mer på att köpa ett sånt än att kapa kedjan. Då får du både ytterligare lite lägre utväxling genom dreven plus att bakhjulet kommer fram en bit.

Det där med att det kanske redan var 16 fram är väl lite långsökt. Jag tar självklart för givet att du faktiskt kollade vad det var för drev du skruvade loss?

På min satt drevet inte alls fast nå hårt iaf. Räckte med att ha växel i och ge muttern en lätt knyck. Däremot var muttern större än muttern till bakaxeln som är 32 mm vilket är den största hylsa jag har så jag fick ta stora skiftnyckeln. Tur att det inte satt fast för det går liksom inte att få nå bra grepp med den där inne.

så åk å handla mer prylar och skruva mer nu!! :7peta

:D
 

sandstream

Guest
32 är det till drevet och 36 till bakhjulet. Fick besöka polarens verkstad för att få tag på en så stor hylsa. Kamasa har en stor fast nyckel på 36 men den kostar nästan 400:-
(Såg att det är KGK som är generalagent för Kamasa vilket kan förklara de fina priserna....)

Kanske ska prova med ett större drev bak, alltid kul att mecka! :yoparty
 

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Ort
08 + 1 813
Hoj
Panigale
sandstream71 skrev:
Vad ger en sån moddning?

TRE om jag inte minns helt fel ( finns säkert nån som kan detta bättre o i detalj ) ska ta bort nån form av strypning på 1:an -> 3:an genom att lura cdin att man har 5:an i konstant om jag inte e ute o cyklar dvs.
 

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Den ger dig 5graders mera tändning på 2-3:ans växel så den är som den ska vara orginal...

Suzuki stryper hojarna 5 grader på 2-3ans växel för att hojen ska klara bullerkraven..... *Sägs det*

sandstream71 skrev:
Vad ger en sån moddning?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top