Idag, nyss (26/05-04 21:30) skar min älskade Honda mitt på E4an genom Uppsala. En sista hälsning och jord fästning av det gamla blocket och cylindrarna kommer att ske inom kort. 25år och över 3000 mil har den rullat på statens vägar. Anhöriga tackar för stöd inför sista vilan.
Ja ha… Vad ska man säga. Bara att börja renovera och fixa skiten. Har för nuvarande en vevstake uthängandes ur ett stort hål i blocket. Vänstra cylindern blev småflis och kolven verkar ha hamnat i omloppsbana runt mars. Oljan täckte halva körbanan och den förnedrande marshen mot en avfart var ändlös. Tur i oturen var att endast vevaxeln och kolvar mm är skadat, resten va motorns små finesser och rörliga delar verkar vara hela och funktions dugliga. Har en reservdels motor som jag kan ta block och cylindrar ifrån. Ska bara köpa nya kolvringar till 144cc ™ kitet så blir det nog lite fart på kärran också. Fast för att kunna täta alla tre oljekanaler och två cylindrar och allt annat som en vanlig topplockspackning inte är kapabel till att täta med detta borr så ska en special fräst topplocksackning beställas av lokal mekanisk firma. Så med andra ord, detta gör att jag ”tvingas” lyfta mitt nerlagda trim projekt.
Vad framtiden har att utvisa är grumlig och svår tydlig. Men en sak är säker, det blir ingen Rörken körning på måndag! Sååå NatoN, ska vi bilda klubb?
/Henke
Ja ha… Vad ska man säga. Bara att börja renovera och fixa skiten. Har för nuvarande en vevstake uthängandes ur ett stort hål i blocket. Vänstra cylindern blev småflis och kolven verkar ha hamnat i omloppsbana runt mars. Oljan täckte halva körbanan och den förnedrande marshen mot en avfart var ändlös. Tur i oturen var att endast vevaxeln och kolvar mm är skadat, resten va motorns små finesser och rörliga delar verkar vara hela och funktions dugliga. Har en reservdels motor som jag kan ta block och cylindrar ifrån. Ska bara köpa nya kolvringar till 144cc ™ kitet så blir det nog lite fart på kärran också. Fast för att kunna täta alla tre oljekanaler och två cylindrar och allt annat som en vanlig topplockspackning inte är kapabel till att täta med detta borr så ska en special fräst topplocksackning beställas av lokal mekanisk firma. Så med andra ord, detta gör att jag ”tvingas” lyfta mitt nerlagda trim projekt.
Vad framtiden har att utvisa är grumlig och svår tydlig. Men en sak är säker, det blir ingen Rörken körning på måndag! Sååå NatoN, ska vi bilda klubb?
/Henke