Köpråd hjälm

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
XT600e -99
Min gamla Nolan N81 behöver bytas ut och jag står helt förvirrad inför det enorma utbudet av hjälmar.
Har förstått att det tydligen är glasfiber/komposit som gäller numera.

Vad rekommenderar ni för runt 3000:-?

SpoonMannen

Hojbyggare
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
1950 Triumph, 1951 Svalan 75LYX, 1971 Honda CB 450, 1981 Kawa Z1000, 1990 Kawa ZXR 750 H2,
RWD skrev:
Min gamla Nolan N81 behöver bytas ut och jag står helt förvirrad inför det enorma utbudet av hjälmar.

Hehe... Köp en Bandit! Dom är ascool om man gillar fartvinden i trynet och vindbruset istället för motorljudet... :)

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
RWD skrev:

du behöver inte ens punga ut 3000 för en bra komposit.. köp en agv så betalar man inte så mkt för märket.. agv deamon med massa finesser å så,, ganska tyst hjälm också :D

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
jag gick å köpte mig en bandit! mycket attityd :tummenupp en ball hjälm är ju lika viktigt som snuffa fälgar till bilen :yoparty

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Köp en som du tycker är skön att ha på sig, kom ihåg att köpa en som är så liten som möjligt som du får på dig, (dom går ut efter ett tag, vissa hjälmar går ut mkt mer än andra "oftast dom billigare märkena")

Vissa hjälmar är jätte tröga att få på sig, men när man har fått på sig dom så sitter dom kanon bra, vissa tror att dom har en för liten hjälm när dom är tröga att få på sig. Du kommer att märka vad som är tight & för litet när du har fått på dig dom.

JAg skulle nog rekomender dig att prova en ARAI hjälm & en SHOEI. Jag tror nog till 90 % att nån av dom två hjälmarna passar din huvud form. För dom har två olika former på insidan av hjälmarna ARAI & SHOEI. Båda märkena har bra hjälmar i 3000kr klassen. Kan väl oxå säga lite snällt att dessa två hjälmar utvidgas mkt mindre än andra märken efetr ett tag. Kom dock ihåg att ARAI hjälmen år trång att få på sig men sitter kanon (om man har ett sådant huvud) när man har fått på sig den

Gå in på www.mcpoolen.se klicka på rea knappen & klicka dig till hjälmar & kolla om dom har nå rea på dessa hjälmar. Prova först hos den lokala mc handlaren. Tyvärr om du har otur så kan du nog bara prova ARAI hos ett YAMAHA CENTER

Lycka till / Uffe

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Arai och Shoei hjälmar, trycker de i pannan efter någon timmes motorvägsåka? Min nuvarande hjälm är helt hopplös på den punkten. 1 timma i 110km/h i någorlunda upprätt körställning är rena pinan. Så då måste man lägga sig ner över tanken, vilket automatiskt medför att man seglar upp i minimum 150km/h. :gnissla

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Om hjälmen trycker på en viss punkt kan du ta en sked & försiktigt trycka ut den punkten lite grand så att hjälmen passar bättre.

Smeddie

Gammal o äcklig
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Honda VT750DC
Yo R1-Uffe .. du vet att du har tröjan på dig bak-o-fram va? :mattias

Snacka om bästa premiärpostningen ever :yoparty .. long time lurker .. är man .. claime to fame? Känner Fireblade .. så jag hoppas att inte han avslöjar min smutsiga hemlighet! (Ingen sporthoj, mer än undantagsvis).

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Om hjälmen du har nu passar bra och är bekväm så kolla in Xlite X801 start. Pris 3495 -ev rabatt.

Xlite är ju nolans "prestigemärke"

//jaG

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
XT600e -99
Tack ska ni ha, nu har jag lite att gå efter.
Det är ju nice att få några tips för att slippa prova varenda hjälmmodell på marknaden :)

Vad gäller storleken så tror jag att min nuvarande är (och har alltid varit) lite för rymlig.

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
RWD skrev:

jag köpte en mattsvart SHOIE RAIDE 2995 spänn

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
madmagnus skrev:
jag gick å köpte mig en bandit! mycket attityd :tummenupp en ball hjälm är ju lika viktigt som snuffa fälgar till bilen :yoparty

Tänkte också köpa bandithjälm förut men fick veta att den modellen jag kikade på inte var godkänd.
Är de godkända nu för tiden?

Nicke_K

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
CR500, DR350, Minimoto
Ett E godkännande betyder tyvärr inte så mycket längre pga att vissa länder släpper igenom vilken skit som helst. Passa er för hjälmar som är märkta E-13 och E-9 dom hjälmarna är godkända i Luxenburg och Spanien, Luxenburg har inget labb att testa i så många sämre hjälmar tar sig in på marknaden den vägen och Spanien ser rätt mycket mellan fingrarna vid sina tester.

Det ska dock tilläggas att att alla hjälmar med dessa märkningar behöver inte vara kassa dom har bara tagit en betydligt enklare väg för att få ett godkännande kanske är det en pris fråga.

Bra godkännanden är tex E-3 Italien, E-1 Tyskland, E-2 Frankrike,
E-6 Belgien (Har jag för mig).

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...