Däckspriser och artikel om racedäck...

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Jag (som så många andra) är i akut behov av däck så jag ringde runt lite nu på morgonen och kollade priser på Metzeler Sportec M-1 och Pirelli Diablo Corsa. Dessa däck är vad jag har läst i princip samma däck fast med olika mönster (Pirelli äger Metzeler). Storlekar 120/70 ZR17 och 180/55 ZR17.

Uppsala Gummiverkstad ca 2.800:- :gnissla för bakdäcket! Frågade inget mer...

A-Däck: Pirelli fram/bak 2.235/1.660, Metzeler 2.260/1.710

Gummicentralen: Pirelli 2.035/1.560, Metzeler 2.085/1.610 (SMC-rabatt)

Hos alla ingår påsättning(!) i priset.

Beggade racedäck blir säkert billigare per mil men hur är det egentligen med fästet under "normal" körning (vad som är "normal" körning skiljer sig dock åt mellan olika medlemmar här på forumet... :tungan ). Hittade följande på Internet:

http://www.bikepoint.ninemsn.com.au...118503/BikeTipType__setup/DesktopDefault.aspx

Läs och begrunda! :mattias

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Var ligger gummicentralen?
Behöver besöka dem idag. Kör med Sportec M1 fram och det skulle vara trevligt att ha samma bak.

Bear

Snart så.......
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Avställd klassiker.
Kryptonit skrev:
Var ligger gummicentralen?
Behöver besöka dem idag. Kör med Sportec M1 fram och det skulle vara trevligt att ha samma bak.

Jag antar att Lasse menar det som även kallas årsta däck. I så fall ligger det bredvid Ok/Q8 fyra mackar.

//B

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
n'Lasse skrev:
Beggade racedäck blir säkert billigare per mil men hur är det egentligen med fästet under "normal" körning (vad som är "normal" körning skiljer sig dock åt mellan olika medlemmar här på forumet... :tungan ). Hittade följande på Internet:

http://www.bikepoint.ninemsn.com.au...118503/BikeTipType__setup/DesktopDefault.aspx

Läs och begrunda! :mattias

AV egen erfarenhet kan jag bara säga att jag ALDRIG haft några problem med de sk rejsdäcken. Må hända att de inte når upp till full arbetstemp på gatan, men där kör jag inte så att det är nåt problem heller. Känns bara bra att veta att kapaciteten finns där eftersom det i snitt blir besök på banan en gång i månaden under sommaren.

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
Penguin skrev:
Jag föredrar omläggning, hellre än påsättning. :arsele

ser inte så ut på din smiley som du lagt dit nurå ..den associerar till något helt annat....i detta sammanhanget... :)

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Ajaj, du har rätt i att den kan missuppfattas. Attans. Jag stoppar in en sån här då som förtydligande. :tuttar

Också hade den tråden också redan spårat ur.... :D

Last edited:

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki TL1000S
Varför inte prova Michelin Power ??

Var 2 snubbar sist jag var på rörken som hade sådana å va riktigt nöjda med greppet.

Å ja dom åkte fort :rolleyes:

Brukar ju alltid vara bättre pris på Michelin med.

nLasse

Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
TroLliS skrev:
Varför inte prova Michelin Power ??

Var 2 snubbar sist jag var på rörken som hade sådana å va riktigt nöjda med greppet.

Å ja dom åkte fort :rolleyes:

Brukar ju alltid vara bättre pris på Michelin med.
Kollade pris på dem med men det var i princip samma. Dock så har de inte den "toppiga" profilen som Pilot Sport hade (och som jag m fl tycker så illa om).

Har iaf tänkt testa racedäck nu. Har just köpt Rennsport, soft bak, supersoft fram. :D

Men det som står i artikeln tyckte jag var intressant.

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Finns det någon verkstad där de byter däck om man tar med hela hojen?
Gummicentralen ville ha ett löst hjul...

Jag har inget fungerande depåstöd, så det är svårt att plocka bort hjulet för mig. Orsaken till att mitt stöd inte fungerar är att jag inte får dit "plupparna" i cykeln. Det har suttit pluppar tidigare och ena skruven var av (den andra skruvade jag sönder helt själv)

nLasse

Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Kryptonit skrev:
Finns det någon verkstad där de byter däck om man tar med hela hojen?
Gummicentralen ville ha ett löst hjul...

Jag har inget fungerande depåstöd, så det är svårt att plocka bort hjulet för mig. Orsaken till att mitt stöd inte fungerar är att jag inte får dit "plupparna" i cykeln. Det har suttit pluppar tidigare och ena skruven var av (den andra skruvade jag sönder helt själv)
Du har ju 500 kvm garage!? Häng upp den med spännband i taket. :7peta Det brukar jag göra.

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
n'Lasse skrev:
Du har ju 500 kvm garage!? Häng upp den med spännband i taket. :7peta Det brukar jag göra.

Hmm.. det var ju en idé. Hoppas jag har någonting att fästa dem i (både på hojen och i taket)

Sedan kan jag förtydliga att ca 500 kvm är totala inomhusytan på marknivå där det går att få in fordon. Mekgaraget är nog inte större än 100 kvm.

nLasse

Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Bak brukar jag fästa i passagerarfotpinnarna. Funkar fint! Fram borde gå att fästa i gaffelkronan.

Har du inga bjälkar i taket nånstans?

Bear

Snart så.......
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Avställd klassiker.
Kryptonit skrev:
Hmm.. det var ju en idé. Hoppas jag har någonting att fästa dem i (både på hojen och i taket)

Sedan kan jag förtydliga att ca 500 kvm är totala inomhusytan på marknivå där det går att få in fordon. Mekgaraget är nog inte större än 100 kvm.

Men du har väl en motorlyft att hänga spännbanden i ?

//B

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
-----Original Message-----
From: Motron [mailto:cybertrotter@tele2.se]
Sent: Wednesday, June 09, 2004 7:56 AM
To: Jesper - galnedansken.com
Subject: Re: Prisfråga

Hej! Jesper.

K1200RS Lufttryck F 2,5 B 2,9

1500:- 26-14307 Pirelli Diablo 120/70 ZR 17 M/C (58W) TL
1812:- 26-14421 Pirelli Diablo 170/60 ZR 17 M/C (72W) TL 5,0" fälg bredd
1913:- 26-14300 Pirelli Diablo 180/50 ZR 17 M/C (73W) TL 5,5" fälg bredd

Montering av mc däck
På mc 250 st
Löst hjul 125:- st

Hälsningar Mikael Olsson

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
n'Lasse skrev:
Kollade pris på dem med men det var i princip samma. Dock så har de inte den "toppiga" profilen som Pilot Sport hade (och som jag m fl tycker så illa om).

Har iaf tänkt testa racedäck nu. Har just köpt Rennsport, soft bak, supersoft fram. :D

Men det som står i artikeln tyckte jag var intressant.

Inte för att göra dig besviken Lasse men om du tyckte att Pilot Sport var "Toppiga" så kommer du nog inte bli så nöjd med Rennsport tyvärr.
Jag antar att du menar att däcket inte var lika stadigt rakt fram och att det känns som om cykeln vill vicka omkull.
Rennsport är helt runda (Jag menar profilen så dåliga skämt undanbedes :tuttar ) för att kunna få grepp vid extrema nedlägg. Ett mer gatuanpassat däck är mer ovalt i formen eftersom de flesta aldrig kommer ut på sidorna.
Mao, Rennsportdäcket kan upplevas som väldigt nervöst just för att det är så snabbstyrt. Personligen så älskar jag dem, underbart grepp och det går att vika ner cykeln i vilken fart som helst. Tänk sväng och hojen bryter ner på en gång!!!!

Skulle du inte va nöjd med dem så kan jag köpa dem för en billig peng :lol

nLasse

Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Notera att det finns två typer av Pirelli Diablo. Corsa och Street. Corsa är dyrare än Street. Jesper, vet du vilken typ dina priser gällde? Mina priser gällde Corsa.

nLasse

Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
M:et skrev:
Inte för att göra dig besviken Lasse men om du tyckte att Pilot Sport var "Toppiga" så kommer du nog inte bli så nöjd med Rennsport tyvärr.
Jag antar att du menar att däcket inte var lika stadigt rakt fram och att det känns som om cykeln vill vicka omkull.
Nej det är faktiskt inte det jag menar. Jag har haft problem på Rörken att när jag når en viss nedläggningsvinkel så känns det som om hojen faller av sig själv. Jag vet inte om det beror på Pilot Sport-däcken enbart (kanske skit bakom styret som Affe brukar säga :tungan ) men jag vill gärna förklara det med att Pilot Sport inte har en "jämn" profil. Det borde ju också finnas någon anledning till att Michelin har bytt ut Pilot Sport mot Power som har en rundare profil. Trollis gillar inte heller Pilot Sport och jag har för mig att vi hade lite grann samma känsla vid kurvtagning.
Mao, Rennsportdäcket kan upplevas som väldigt nervöst just för att det är så snabbstyrt. Personligen så älskar jag dem, underbart grepp och det går att vika ner cykeln i vilken fart som helst. Tänk sväng och hojen bryter ner på en gång!!!!
Ska bli intressant att prova! Jag har aldrig haft problemet med att Daytonan har känts *för* lättsvängd.
Skulle du inte va nöjd med dem så kan jag köpa dem för en billig peng :lol
Noterat! Du får 10% på Gummicentralens pris! :hihi

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...