sandstream
Guest
Den här tråden är tänkt som en hjälp för den som dels undrar vad en TRE-modifiering är och dels hur den monteras. I exemplet nedan är det en JSD-2A (med switch) från http://www.jsdproducts.com/ som monteras på en Suzuki GSX-R750 -02 (är du osäker på vilken av modellerna du ska ha är det bara att maila Jeff).
Bakgrund
På senare årsmodeller av Suzuki GSX-R600, R750, R1000, R1300 (Hayabusa) och TL 1000 R har Suzuki lagt in en egen mappning (info till motorn om hur mycket luft och bränsle som ska sprutas in samt när gnistan från tändstiftet ska komma) för varje växel. Detta medför att 1:an, 2:an 3:an och 4:an har en mappning som ser till att gnistan inte kommer vid det optimala tillfället och därmed minskar motorns effekt. Anledningen till denna "strypning" är enligt olika källor att Suzuki är rädda för att hojarna ska bli svårhanterade och de ska också ha betydelse för ljudnivån.
Vad är TRE?
TRE står för Timing Retard Eliminator och är en mycket enkel konstruktion som lurar ECU:n (Engine Controll Unit) att tro att växel nummer 5 är i hela tiden och därmed ge full effekt på alla växlar.
Från GPS:en (Gear Position Sensor) går 3 kablar till ECU:n och de är skarvade med en kontakt som man delar på och kopplar in TRE-kretsen på. Inga kablar behöver klippas.
I TRE-kretsen sitter ett motstånd på 15K ohm eller 6.8 K ohm och vilken man ska ha beror på vilken hoj man har.
Monteringen
Med bilderna nedan visar jag att t.o.m folk med tummen mitt i handen kan montera en TRE-krets
Resultat
Så fort jag är klar med den här tråden ska jag ge mig ut och testa för att se om det blir någon skillnad. Att jag valde en switchad TRE-krets beror på att det då blir enklare att märka skillnaden.
Bakgrund
På senare årsmodeller av Suzuki GSX-R600, R750, R1000, R1300 (Hayabusa) och TL 1000 R har Suzuki lagt in en egen mappning (info till motorn om hur mycket luft och bränsle som ska sprutas in samt när gnistan från tändstiftet ska komma) för varje växel. Detta medför att 1:an, 2:an 3:an och 4:an har en mappning som ser till att gnistan inte kommer vid det optimala tillfället och därmed minskar motorns effekt. Anledningen till denna "strypning" är enligt olika källor att Suzuki är rädda för att hojarna ska bli svårhanterade och de ska också ha betydelse för ljudnivån.
Vad är TRE?
TRE står för Timing Retard Eliminator och är en mycket enkel konstruktion som lurar ECU:n (Engine Controll Unit) att tro att växel nummer 5 är i hela tiden och därmed ge full effekt på alla växlar.
Från GPS:en (Gear Position Sensor) går 3 kablar till ECU:n och de är skarvade med en kontakt som man delar på och kopplar in TRE-kretsen på. Inga kablar behöver klippas.
I TRE-kretsen sitter ett motstånd på 15K ohm eller 6.8 K ohm och vilken man ska ha beror på vilken hoj man har.
Monteringen
Med bilderna nedan visar jag att t.o.m folk med tummen mitt i handen kan montera en TRE-krets
Resultat
Så fort jag är klar med den här tråden ska jag ge mig ut och testa för att se om det blir någon skillnad. Att jag valde en switchad TRE-krets beror på att det då blir enklare att märka skillnaden.
Last edited: