TRE-modd [bilder]

sandstream

Guest
Den här tråden är tänkt som en hjälp för den som dels undrar vad en TRE-modifiering är och dels hur den monteras. I exemplet nedan är det en JSD-2A (med switch) från http://www.jsdproducts.com/ som monteras på en Suzuki GSX-R750 -02 (är du osäker på vilken av modellerna du ska ha är det bara att maila Jeff).

Bakgrund
På senare årsmodeller av Suzuki GSX-R600, R750, R1000, R1300 (Hayabusa) och TL 1000 R har Suzuki lagt in en egen mappning (info till motorn om hur mycket luft och bränsle som ska sprutas in samt när gnistan från tändstiftet ska komma) för varje växel. Detta medför att 1:an, 2:an 3:an och 4:an har en mappning som ser till att gnistan inte kommer vid det optimala tillfället och därmed minskar motorns effekt. Anledningen till denna "strypning" är enligt olika källor att Suzuki är rädda för att hojarna ska bli svårhanterade och de ska också ha betydelse för ljudnivån.

Vad är TRE?
TRE står för Timing Retard Eliminator och är en mycket enkel konstruktion som lurar ECU:n (Engine Controll Unit) att tro att växel nummer 5 är i hela tiden och därmed ge full effekt på alla växlar.
Från GPS:en (Gear Position Sensor) går 3 kablar till ECU:n och de är skarvade med en kontakt som man delar på och kopplar in TRE-kretsen på. Inga kablar behöver klippas.
I TRE-kretsen sitter ett motstånd på 15K ohm eller 6.8 K ohm och vilken man ska ha beror på vilken hoj man har.

Monteringen
Med bilderna nedan visar jag att t.o.m folk med tummen mitt i handen kan montera en TRE-krets :tummenupp

Resultat
Så fort jag är klar med den här tråden ska jag ge mig ut och testa för att se om det blir någon skillnad. Att jag valde en switchad TRE-krets beror på att det då blir enklare att märka skillnaden.

Last edited:

sandstream

Guest
Börja med att lossa skruvarna till sadeln.

Bifogat

• tre_1.jpg
    tre_1.jpg
    66.6 KB · Visningar: 86

sandstream

Guest
Lossa sedan de två skruvarna i tankens framkant.

Bifogat

• tre_2.jpg
    tre_2.jpg
    65 KB · Visningar: 82

sandstream

Guest
Under bönpallen finns en pinne som man fäster i styret och i tanken, som på en motorhuv.

Bifogat

• tre_3.jpg
    tre_3.jpg
    77.2 KB · Visningar: 140

sandstream

Guest
Den vänstra pilen visar den typ av kontakt som du ska leta efter och dela på.
Den högra pilen visar ena delen av original kabeln och dess kontakt som kopplats in till TRE-kretsen.

Bifogat

• tre_4.jpg
    tre_4.jpg
    45.4 KB · Visningar: 155

sandstream

Guest
Jag satte min switch till höger om batterier. Den är då lätt att komma åt och syns inte utifrån.

Bifogat

• tre_5.jpg
    tre_5.jpg
    53.5 KB · Visningar: 145

sandstream

Guest
Jaha, då har jag tagit en liten runda till Sigtuna och tillbaka med lite tester på ett militärområde.

Någon dag och natt skillnad är det inte, i ärlighetens namn är det ingen större skillnad alls. Utan TRE drar min hoj på ettan så att man måste kämpa för att hålla sig kvar (kanske lite överdrivet) och med TRE märkte jag ingen skillnad vid accelerationer. När jag provade att wheela lite på ettan kändes det dock som att den kom upp lite tidigare med TRE än utan.

Jag har en egen teori om att skillnaden kanske upplevs större ju starkare hoj man har så det ska bli kul att höra vad ni som har R1000 har upplevet eller kommer att uppleva när ni monterar TRE.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Insprutningen blev snällare. Den går för fett med origialsystem.

Det var mina erfarenheter av TRE

PS. med mitt yoshi går den finare eftersom den "fetar" blandningen och då inte går för snålt som den hade gjort utan DS.

//jaG

sandstream71 skrev:
Jaha, då har jag tagit en liten runda till Sigtuna och tillbaka med lite tester på ett militärområde.

Någon dag och natt skillnad är det inte, i ärlighetens namn är det ingen större skillnad alls. Utan TRE drar min hoj på ettan så att man måste kämpa för att hålla sig kvar (kanske lite överdrivet) och med TRE märkte jag ingen skillnad vid accelerationer. När jag provade att wheela lite på ettan kändes det dock som att den kom upp lite tidigare med TRE än utan.

Jag har en egen teori om att skillnaden kanske upplevs större ju starkare hoj man har så det ska bli kul att höra vad ni som har R1000 har upplevet eller kommer att uppleva när ni monterar TRE.

Jonas Eriksson

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
Hayabusa
gsxr1200 skrev:
Kan man inte byta ut motståndet direkt i ECU:n

Det går ej att byta måtstånd i ECU:n för det finns inget ECU:n tar
bara emot info från växel lägena som ger olika ohm beroende på vilken växel som är i.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln