Byta vevstakslager cbr900 -92

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vasastan
Hoj
R1
Skulle behöva lite tips, har två motorer, en med skjuten stake som jag tänkte mecka isär först o kolla hur man gör på :)
Men nån som kan berätta hur jag ska göra?? Vände upp&ner på den och lossade tråget, antar att problemen kommer nu :)

Såå, skriv gärna hur man gör.. hehe

//Rickard
 

rrp

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
I en grotta
Hoj
En sån där svart sak
RRickard skrev:
Skulle behöva lite tips, har två motorer, en med skjuten stake som jag tänkte mecka isär först o kolla hur man gör på :)
Men nån som kan berätta hur jag ska göra?? Vände upp&ner på den och lossade tråget, antar att problemen kommer nu :)

Såå, skriv gärna hur man gör.. hehe

//Rickard
Ta bort allt du kan ta bort.
Svänghjul.
kopplingskorg
Lossa kamkedjespännaren./"Dra ej runt motorn"
Startmotor
Växellänkage
Drivning oljepump
Vattenpump
Kamkedja

Inne i motorn
växelkuliss
Shiftgafflar méd genomgående axel
Oljesil
Tryckbegränsare oljetryck
+ mera som jag kanske inte kommer ihåg

Börja sedan demontera motorhalvorna o.s.v
Rekommendation att köpa verkstadshandbok
= Oumbärlig vid demontering 1:a gången.
+ att alla moment finns nedskrivna.

Sen beställa reservdelar så kommer :tomten med paket. :)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hmm... varför måste man häkta av kamkedjan för att byta vevlager?
 

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vasastan
Hoj
R1
rrp skrev:
Ta bort allt du kan ta bort.
Svänghjul.
kopplingskorg
Lossa kamkedjespännaren./"Dra ej runt motorn"
Startmotor
Växellänkage
Drivning oljepump
Vattenpump
Kamkedja

Inne i motorn
växelkuliss
Shiftgafflar méd genomgående axel
Oljesil
Tryckbegränsare oljetryck
+ mera som jag kanske inte kommer ihåg

Börja sedan demontera motorhalvorna o.s.v
Rekommendation att köpa verkstadshandbok
= Oumbärlig vid demontering 1:a gången.
+ att alla moment finns nedskrivna.

Sen beställa reservdelar så kommer :tomten med paket. :)

hjälp!! :va

ookej, tur att jag har en testmotor först innan jag går på den riktiga.. men måste verkligen kedjan bort? då måste ju skiten nollställas igen ju :(
 

rrp

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
I en grotta
Hoj
En sån där svart sak
Mattias skrev:
Hmm... varför måste man häkta av kamkedjan för att byta vevlager?
Sa aldrig häkta av bara släppa spännaren.
Detta för att inte bryta på veven vid ihopmonteringen.
Sen kanske man vill ta av vevaxeln för oljefilmskoll samt inpassning av lager.
Dessa sittter ju ihop. :va
Kanske har missuppfattat?
Rätta gärna!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Skit i att riva isär hela knotan, det där var ju massor av jobb.

Gäller det bara vevlager så river man loss sidkåpor, ev svänghjul och sen klyver man vevhuset och byter ett vevlager i taget. Man byter alltså vevlagrena på plats. Men detta förutsätter ju att allt annat är friskt.
Jag kan inte just CBR men normalt sett så behöver man inte riva koppling, kamdrivning med mer.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
hur hör man att vevstakslagrena är påväg att gå sönder?

jag har också en blade 92 och det är lite missljud från den motorn. på mellanvarv så är det något som skrammlar och när man frikopplar vid ett rödljus så är det något som klonkar från motorn(ja eller nått annat i närheten) både så att man hör det pyttelite men framför allt så känner man det i fotpinnarna tex. kan detta va vevlager som håller på att bli slitna?
om inte, vad tror ni då att det kan va?

motorn drar ingen olja.
det är inga växlar som hoppar ur.
ventilerna är nyligen ställda.
kopplingen funkar precis som den ska.

Edit: på senare tid tycker jag även att man kan känna att det luktar lite brännt när man stänger av den efter avslutat tur.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
bmwjohan skrev:
hur hör man att vevstakslagrena är påväg att gå sönder?

jag har också en blade 92 och det är lite missljud från den motorn.

Jag sätter en kopp kaffe på att det är din kopplingskorg som är slut, dvs att ryckutjämnarfjädrarna har ätit sig in i aluminiumet och fjädrarna nästan ställt sig på högkant.

Du hör inte när ramlagren är slut, du känner det bara då motorn börjar gå tungt... och tyngre och tyngre... Vevstakslagren låter som plonk-plonk-plonk lite dovt ljud (oljan dämpar smällarna) vid låga och mellanvarv under lätt eller ingen belastning. Slutar att låta vid belastning och höga varvtal.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
andersbrink skrev:
... Du hör inte när ramlagren är slut, du känner det bara då motorn börjar gå tungt... och tyngre och tyngre...
Och då är det redan kört. Dvs då är skadan redan större än enbart lagren. Man har med stor säkerhet redan skadat både veven (lagertappen skadad) och vevstaken (ovalt hål).

Man blir förvånad när man håller stumt (200 märlor/6000 rpm med Alfa Romeo GTV) uppför backen som går utanför Folkesta köpcenter (E20) och farten inte ökar när man kommer upp på krönet! Ännu mer förvånad blir man när man kliver av med högerdojan och det känns som om man nästan ska nicka ut vindrutan!

Edit: Är det vanligt med rasade vevlager på blejd? Tycker jag har läst om både en och två som har rasat.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Johan, hur långt har du åkt med oljud?
Kopplingskorgar kan skramla LÄNGE.
Vevlager kan klappra flera sekunder på höga varvtal eller flera minuter på låga varvtal men så mycket längre än så går dom inte efter att dom börjat låta.

Så här kan man "kolla" skicket på vev- och ramlager (ej helt säker metod):
Mät oljetrycket, har du bra tryck (jämför gärna med andra ex av samma hoj) så kan inte gärna lagren vara åt skogen.
Dåligt tryck uppstår ju därför att lagren är slitna (för mycket olja sipprar mellan lager och tapp) eller därför att pumpen är sliten (för mycket olja sipprar "internt" i pumpen).
Men metoden är ändå osäker eftersom du kan ha merparten av lagren i utmärkt skick och ett som är på väg att ge sig (ovanligt men...).

Nu kommer Johan att springa runt hos alla blejdägare i Mälardalen och terra dom med oljetryckometern i högsta hugg, tuggandes fradga medan han utstöter Hedenhösliknande vrål: "Mäta! Mäta!". :D
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
av vad jag har läst och hört så ska mina missljud bero på just att kopplingen är dålig på nått sätt. särskilt då att korgen ska va sliten.
det skumme är dock bara att han jag köpte hojen av sa att han precis hade renoverat kopplingen. har för mig att han sa att han bytte lameller och han sa att han även bytte fjädrar till lite starkare nya fjädrar. detta gjordes för kanske 100 mil sedan. jag har väl kör 80 av dom kanske. jag tycker att det låter värre och värre hela tiden. killen jag köpte den av är en hemmamekare precis som mig med kanske inte någon större erfarenthet av mekning. frågan är om han har gjort något fel när han fixade kopplingen kanske?

hur mäter man oljetrycke på lättaste sätt? jag har en bränsletryck/vacummätare från biltema. kan det funka att använda den på något sätt?
 

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vasastan
Hoj
R1
bmwjohan skrev:
av vad jag har läst och hört så ska mina missljud bero på just att kopplingen är dålig på nått sätt. särskilt då att korgen ska va sliten.
det skumme är dock bara att han jag köpte hojen av sa att han precis hade renoverat kopplingen. har för mig att han sa att han bytte lameller och han sa att han även bytte fjädrar till lite starkare nya fjädrar. detta gjordes för kanske 100 mil sedan. jag har väl kör 80 av dom kanske. jag tycker att det låter värre och värre hela tiden. killen jag köpte den av är en hemmamekare precis som mig med kanske inte någon större erfarenthet av mekning. frågan är om han har gjort något fel när han fixade kopplingen kanske?

hur mäter man oljetrycke på lättaste sätt? jag har en bränsletryck/vacummätare från biltema. kan det funka att använda den på något sätt?

jag har en extra kopplingskorg :)
men ööh, det här va min tråd!!, jag vill juh ha reda på hur man byter vevlager! :7peta
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
som sagt riv inte motorn i mollekyler som det sades ovan, gör inte mer än du måste, ta en koll i den boken du köpte först och främst.

Tyvärr har jag inte rivit i nån sån där, men har du tagit bort den undre motorhalvan så borde det vara lungt att komma åt allt du vill.
Ta inte bort cylindrar o topp o sådan jox.
Hoppas du inte skadat vevaxeln för det vertkar vara problem med att få tag i lager med olika tjocklek till hojar ifall den måste slipas eller likade.
 

rrp

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
I en grotta
Hoj
En sån där svart sak
Jaja de e klart men vill man göra ett jobb noggrant som jag förutsätter att man gör vill man ju gärna ta upp veven och mäta slitage o.s.v
Men det är klart.
Meka efter eget huvud.
Har suttit som betraktare på sporthoj en stund nu och fått sett många bra tips och jävligt många skittips som kan förstöra för dom stackare som inte är mekaniker till arbetet. KÖP EN BOK!
P.s de är sant som dom säger. Ta ej bort topp.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
bmwjohan skrev:
... det skumme är dock bara att han jag köpte hojen av sa att han precis hade renoverat kopplingen. ...
... hur mäter man oljetrycke på lättaste sätt? jag har en bränsletryck/vacummätare från biltema. kan det funka att använda den på något sätt?
1. Att han "renoverat kopplingen" betyder ju oftast att han har bytt lameller. Korgen är en annan sak.
Tänk också på att vissa motorer klapprar i primärtrans (ex vis gamla Suz 750/1100R). Kan lätt blandas ihop med andra goa klapper.

2. Manometer som tål minst 5 kg (lägre på rullagrade knotor). Dvs du kan inte använda en mätare för soppatryck eftersom dom oftast bara går till 1-2 kilo. :fatta!

Sluta oroa dig nu! Kör hoj istället.
Förresten, du på en blejd? Var det inte tillräckligt illa med en 750R?
Jag menar nu alltså tillräckligt farligt för omgivningen. :D

RRickard:
Men du har ju fått svar på hur man byter vevlager! :7peta
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Robban_C skrev:
1. Att han "renoverat kopplingen" betyder ju oftast att han har bytt lameller. Korgen är en annan sak.
Tänk också på att vissa motorer klapprar i primärtrans (ex vis gamla Suz 750/1100R). Kan lätt blandas ihop med andra goa klapper.

2. Manometer som tål minst 5 kg (lägre på rullagrade knotor). Dvs du kan inte använda en mätare för soppatryck eftersom dom oftast bara går till 1-2 kilo. :fatta!

Sluta oroa dig nu! Kör hoj istället.
Förresten, du på en blejd? Var det inte tillräckligt illa med en 750R?
Jag menar nu alltså tillräckligt farligt för omgivningen. :D

RRickard:
Men du har ju fått svar på hur man byter vevlager! :7peta

jag tänkte att han borde väl ha gjort något åt korgen ifall den såg rutten ut. måste ringa han ikväll och fråga vad han gjorde för något.

varför jag oroar mig är mest bara för att jag har ju haft isär kopplingen några gånger på crossen och det är väldigt lätt. om det är lika lätt på firebladen kanske man borde öppna upp lite för att kolla. jag tänkte att det annars kanske kan lossna någonting som i sin tur har sönder en massa andra saker. men jag kanske oroar mig i onödan.

750 var så ostabil och sen tyckte jag att det var för lite kräm i den över 200km/h. denna är 1000ggr stabilare och mycket snabbare och drar mycket mindre bensin.
 

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vasastan
Hoj
R1
Såå, då har man köpt en sån där bok.. Men den e juh på engelska! :confused: :3freak

+ att de e massa konstiga ord m.m, kommer juh ta tre år å förstå en sida, som jag inte förstår nåt av ändå typ.. känns det som! :D
Fan!! :huvet
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top